Toon posts:

Koeling stopzetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kast maakt een zeer irritant gebrom.

Het komt van de ventilator van de voeding, soms als ik er een tik op geef stopt het even, ik weet niet waar het aan ligt.

Maar nu heb ik een rubber bandje in de ventilator gestoken zodat deze is gestopt met draaien, loop ik nu een risico dat mijn voeding en/of de rest van mijn computer schade oploopt?
En zou het uitmaken of ik de kast aan een kant openlaat?

Ik kan wel een geluidsopname maken van het gebrom en/of specificaties van mijn kast geven mocht dit nodig zijn. Het is een gewone miditower.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 22:00
Hmm, lijkt me nou niet echt een super idee. Volgens mij kan je fan ook kapot gaan als je lager/motortje hem wilt laten draaien maar hij tegen wordt gehouden, maar dat weet ik niet zeker.

Een groter probleem lijkt mij dat de temperatuur oploopt van een apparaat dat eigenlijk essentieel is voor het stabiel laten werken van je PC. Het lijkt me een slimmer idee om je voeding gewoon even open te schroeven en uit te stoffen (let er wel op dat je garantie dan vervalt).

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je meent dit niet serieus hoop ik :?

De fan van je voeding stilzetten door er wat tussen te proppen lijkt me geen goed idee, niet voor de motor van de fan maar vooral niet voor de temperatuur.

Verwijderd

Een busje perslucht halen (€5,--) en dan steek je het 'rietje' door een opening van je voeding en spuit alles richting de fan (waarna je het uit de fan spuit) is ook een optie als je de voeding stofvrij wilt maken zonder dat je garantie vervalt.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:00:
Maar nu heb ik een rubber bandje in de ventilator gestoken zodat deze is gestopt met draaien, loop ik nu een risico dat mijn voeding en/of de rest van mijn computer schade oploopt?
JA Edit\ Ik bedoel nee, je loopt geen risico; de kans is namelijk 1 dat het kapot gaat :9

Bwahaha, passieve voedingen tegenwoordig bijna niet te krijgen en ook niet echt stabiel. Het is heel normaal dat een voeding actief gekoeld wordt, ik verbaas me er over dat hij niet gelijk kapot is gegaan want zonder airflow (voeding is afgesloten dus ook casefans zorgen niet voor een airflow in de voeding) worden thyristors en andere componenten die hoge stromen schakelen echt gigantisch warm.

[ Voor 6% gewijzigd door Maks op 03-06-2010 19:10 ]

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ja je pc loopt zo schade op, haal dat rubberbandtje er maar uit en maak de voeding schoon of koop een nieuwe voeding, of vervang gewoon de ventilator als de lagers op zijn.

Si vis pacem, para bellum

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:37
Als je een pc van pakweg 300W hebt, en je voeding heeft een rendement van 80%, dan zal er nog 80tal W warmte afgevoerd moeten worden. Dat is dus even veel als een gemiddelde processor of een kleine videokaart. Vergelijk dan eens de koelblokken dat daarop zitten met diegene dat op je voeding zitten, en bedenk daar dan nog eens bij dat je er geen lucht langs stuurt...

Maar verder: je hebt waarschijnlijk een B merk voeding (aan de kwaliteit van de ventilator te zien), dus waarschijnlijk is een investering in een nieuwe voeding wel op zijn plaats.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49

R15

Door de ventilator stop te zetten, krijg je hoge temperaturen, wat kan leiden tot een kapotte voeding. Misschien zit er teveel stof in de voeding? Anders kun je ook een nieuwe voeding kopen, koop in ieder geval een voeding die temperatuurgestuurd is. Dat wil zeggen, dat er wordt gekeken naar de temperatuur, als de temperatuur laag is, draait de ventilator ook langzaam enz.
Ik hoor mijn Zalman voeding van 360W nauwelijks/niet. De ventilator draait ook meestal langzaam, omdat de temperatuur laag blijft. En een passieve voeding zal niet fijn werken, ik ben tegen passieve componenten, ze zijn dan wel lekker stil, maar vaak geven ze lage prestaties. Omdat het dan passief is gekoeld, mogen de temperaturen ook niet te hoog oplopen. Bovendien heb je warmte in de voeding dat minder goed weggaat, bij een ventilator wordt de warme lucht weggezogen, maar bij een passieve voeding, blijft er veel warme lucht een beetje in de voeding.

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Er zijn betere manieren om van hinderlijke geluiden af te komen. Als je voeding een medeveroorzaker is, heb je er dan ooit eens aan gedacht om de ventilator te vervangen door een betere? Wellicht is dat nog te spannend voor je omdat je dan een voeding moet gaan open maken. Een veiliger en eenvoudiger alternatief is een nieuwe voeding van bijvoorbeeld Bequiet!

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03-2025

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Zo snel mogelijk vervangen als je van het geluid af wilt, of een nieuwe voeding kopen.
Haal het rubberen bandje er zo snel mogelijk uit, zo voorkom je schade aan de pc en voeding, een goedkope oplossing is alleen de fan vervangen.

↓ volgende bericht hieronder ↓

Verwijderd

just don't.. die fan zit daar niet voor niets he..

koop een nieuwe, spuit m uit met perslucht, vervang de fan, desnoods tape je een CPU-fan tegen je voeding en kill je de interne fan door een een draadje los te halen.. maar je voeding niet koelen is niet slim..

je zou zelfs (in het ergste geval (mind you, een heeeeeel erg geval :p)) brand kunnen krijgen..

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maks schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:08:
[...]

Bwahaha, passieve voedingen tegenwoordig bijna niet te krijgen en ook niet echt stabiel. Het is heel normaal dat een voeding actief gekoeld wordt, ...
nieuws: Computex: Seasonic komt met passieve Gold-voeding

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Is leuk, alleen je hebt geen airflow door de kast.

Voor topic starter gewoon de fan vervangen in je voeding.
Misschien een reglaar er tussen zetten aan de achterkant zodat je hem kunt regelen.
Nog beter is om de snelheid van de fan via moederbord in de gaten te houden, dus de fan aansluiten op het moederbord aansluiting waar voeding op staat.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je geeft aan dat het brommen stopt als je ergens een tik op geeft. Dit betekent dat er iets resoneert en iets kan alleen resosneeren als het niet goed vastzit, controleer dus je schroeven en kijk of je kast niet staat te wippen maar vlak staat. Denk dat je probleem dan aardig is opgelost...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Kan gewoon een versleten ventilator zijn, dus gewoon vervangen.
Pagina: 1