Share maken bestaande uit twee directories

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Heb thuis een NAS staan met Linux erop.

Nu wil ik graag een soort virtuele share aanmaken welke de contents van beide directories laat zien.

Dus in dit geval

\mnt\HD_a2\Video
\mnt\HD_b2\Video

Liefst benaderbaar onder de share "Video"

Kan zoiets of kan het alleen per locatie? Ik weet überhaupt niet hoe je een share maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het een PC is, kan je shares maken via Samba. Is het zo'n kant-en-klare NAS dan zal je het allemaal via de webinterface moeten doen.
Voor Samba share kan je een map maken, hierin twee symlinks plaatsen die naar je Video mappen wijzen en deze map sharen. Als het goed is, worden symlinks gewoon gevolgd alsof het fysieke mappen zijn en kan je ze benaderen vanuit Windows via \\nas\video en daarin de mappen video1 en video2. Je kan ook alle mappen/bestanden onder de Video map symlinken waardoor je een map vol met symlinks krijgt van beide schijven. Nadeel is wel dat gelijke namen overschreven worden waardoor je dus niet beide schijven volledig kan benaderen (maar 1 naam is bereikbaar, de andere heeft geen link).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Hero Of Time schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:41:
Als het een PC is, kan je shares maken via Samba. Is het zo'n kant-en-klare NAS dan zal je het allemaal via de webinterface moeten doen.
Voor Samba share kan je een map maken, hierin twee symlinks plaatsen die naar je Video mappen wijzen en deze map sharen. Als het goed is, worden symlinks gewoon gevolgd alsof het fysieke mappen zijn en kan je ze benaderen vanuit Windows via \\nas\video en daarin de mappen video1 en video2. Je kan ook alle mappen/bestanden onder de Video map symlinken waardoor je een map vol met symlinks krijgt van beide schijven. Nadeel is wel dat gelijke namen overschreven worden waardoor je dus niet beide schijven volledig kan benaderen (maar 1 naam is bereikbaar, de andere heeft geen link).
Ik kan gewoon via telnet in de NAS. Dus dat is makkelijk. Nu nog de commando's opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Krijg het niet voor elkaar om de twee directories onder één symobolic link te krijgen.

Ik heb hiervoor gebruikt: ln -s \mnt\HD_a2\Video /Video en nogmaals voor de andere map.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geen backslash gebruiken waar een gewone slash de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GenetiX schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:19:
Krijg het niet voor elkaar om de twee directories onder één symobolic link te krijgen.

Ik heb hiervoor gebruikt: ln -s \mnt\HD_a2\Video /Video en nogmaals voor de andere map.

Suggesties?
in de samba config file: (/usr/local/samba/smb.conf ??)

code:
1
2
3
follow symlinks = yes
wide symlinks = yes
unix extensions = no

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 03-06-2010 22:22 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
leuk_he schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:22:
[...]

in de samba config file: (/usr/local/samba/smb.conf ??)

code:
1
2
3
follow symlinks = yes
wide symlinks = yes
unix extensions = no
Aangepast. Krijg het nog niet voor elkaar.

/mnt/HD_a2 # ln -s /mnt/HD_a2/media/Video/ Video
/mnt/HD_a2 # ln -s /mnt/HD_b2/Media/video/ Video
ln: Video/video: File exists

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, hehe, heb je wel gelezen wat ik als oplossing maakte? Mapje video aanmaken op een plek, hierin knal je de twee symlinks, genaamd video1 en video2.
code:
1
2
3
mkdir /mnt/video
ln -s /mnt/HD_a2/Video /mnt/video/video1
ln -s /mnt/HD_b2/Video /mnt/video/video2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Hero Of Time schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:40:
Ja, hehe, heb je wel gelezen wat ik als oplossing maakte? Mapje video aanmaken op een plek, hierin knal je de twee symlinks, genaamd video1 en video2.
code:
1
2
3
mkdir /mnt/video
ln -s /mnt/HD_a2/Video /mnt/video/video1
ln -s /mnt/HD_b2/Video /mnt/video/video2
Dat snapte ik en is ook wel gelukt. Het is meer dat ik liever de boel in één listing zou willen zien. En dat gaat met deze methode niet.

Op zich is dit ook al prima hoor, dus begrijp me niet verkeerd. Dit maakt het al een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

GenetiX schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:04:
[...]

Dat snapte ik en is ook wel gelukt. Het is meer dat ik liever de boel in één listing zou willen zien. En dat gaat met deze methode niet.

Op zich is dit ook al prima hoor, dus begrijp me niet verkeerd. Dit maakt het al een stuk makkelijker.
Misschien is er een hele goede reden waarom dat niet werkt? Stel je voor dat je dan het volgende doet:

dd if=/dev/urandom of=/mnt/HD_a2/Video/testfile.bin count=1 bs=1M
dd if=/dev/urandom of=/mnt/HD_b2/Video/testfile.bin count=2 bs=1M

Wat moet ie dan laten zien als testfile.bin?
En ja, jij zal er ongetwijfeld voor zorgen dat er op beide schijven niet hetzelfde staat, maar daar vertrouwt je filesystem niet op.

edit:
Nog even een toevoeging:

Om dit op te lossen, zou je je schijven om kunnen zetten naar LVM2 (tenzij het verwisselbare schijven zijn natuurlijk) dan maak je een 'pool' met schijven aan, waar je dan volumes op aan kan maken, zonder dat je rekening hoeft te houden met de grootte van de afzonderlijke schijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Demo op 04-06-2010 10:43 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Zie unionfs voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GenetiX schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:50:
[...]

Aangepast. Krijg het nog niet voor elkaar.

/mnt/HD_a2 # ln -s /mnt/HD_a2/media/Video/ Video
/mnt/HD_a2 # ln -s /mnt/HD_b2/Media/video/ Video
ln: Video/video: File exists
Zo werken symlinks niet, je kunt wel alle files/subdirs toevoegen in een andere dir via een symlink. je kunt echter niet 2 filesystem opltellen met een symlink.

toevoegen zou je zo kunnen doen:

ln -s /mnt/HD_b2/Media/video/Stealthisfilm Video/stealthisfilm

om een hele dir eraan toe te voegen: (als dit eerste werkt uiteraard...)
code:
1
2
3
4
for i in "ls -1 /mnt/HD_b2/Media/video/"
do
ln -s /mnt/HD_b2/Media/video/$i Video/$i
done

nieuwe files op disk2 worden uiteraard niet automatisch zichtbaar dan,

je zou ook disk2 met een symlink als subdir toe kunnen voegen. (wat hero al zegt in de eerste post: video1 en video2)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
tnx voor de suggesties mensen. Ik ga eens kijken wat voor moois ik met deze info kan construeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Of je maakt natuurlijk een zfs filesystem aan op je NAS, gooi je beide partieties in je rpool en tada, alles op een plek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

GuitarWeed schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:15:
Of je maakt natuurlijk een zfs filesystem aan op je NAS, gooi je beide partieties in je rpool en tada, alles op een plek. ;)
Heb jij dan een how-to om dat fatsoenlijk aan de praat te krijgen @ Linux? :O

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GuitarWeed schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:15:
LVM is veel simpler voor dit doel.

http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/benefitsoflvmsmall.html

maar dan nog vraag ik me af of dat al enabled is op zo'n NAS. Die hebben wellicht minimale kernels en tools. ZFS is niet ontworpen voor minimale systemen. (min 1 GB recommended)

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 04-06-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GenetiX schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:04:
[...]

Ik quote nog een stukje van mijzelf:
Hero Of Time schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:41:
Je kan ook alle mappen/bestanden onder de Video map symlinken waardoor je een map vol met symlinks krijgt van beide schijven. Nadeel is wel dat gelijke namen overschreven worden waardoor je dus niet beide schijven volledig kan benaderen (maar 1 naam is bereikbaar, de andere heeft geen link).
Je hebt dus 2 opties, maar zoals hierboven ook al genoemd wordt, het hebben van dezelfde naam op beide schijven zal problemen opleveren. Hiervoor zou je een andere naam aan de symlink moeten geven.
Owja, en uiteraard als je een nieuwe map aanmaakt op een van de schijven deze opnieuw moet symlinken. En het remote maken van mappen gaat ook niet goed dan in de root van de share.

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 05-06-2010 11:53 ]

Pagina: 1