Verwijderd

Topicstarter
Fotovakwinkel Amman in Eindhoven (Woensel) liet mij 29 mei jl een opplak UV filter zien die je op de lens van een compactcamera kunt plakken. Merk GSS als ik het goed zag. Heel nieuw principe volgens de winkelier, wist er zelf nog weinig van. Wil proberen voor mijn camera er zo een te bestellen (voor Panasonic DCM TZ 7). Ik ben er geinteresseerd in vanwege de mogelijke beschermende aspecten van de opplakfilter. Mijn vorige toestel (Panasonic DCM TZ4, ook met beschermende lamellen voor de lens) had namelijk krassen op de lens, waardoor dit toestel waardeloos is geworden. Reparatie was zoals verwacht te duur. Oorzaak krasvorming: Ik heb niet altijd consequent de camera in een cameratas gestopt, ;-(((. Met een opplaklens hoop ik dit probleem bij de TZ te voorkomen. Vraag: Heeft iemand dit soort opplakfilters gezien, getest? Waar zijn ze te koop of is er info te vinden op internet? Mijn zoekresultaten hebben op google niets opgeleverd, maar wellicht verkeerd gezocht;-))

grt Mirosa

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Als ik even google op TZ7 kom ik dit tegen:

Something else you'll find in the box is a big plastic lens hood, which comes in handy when you're shooting outdoors. The lens hood is actually comprised of two parts: an adapter and the hood itself. The adapter also accepts 52 mm filters, and Panasonic offers a few (see below).

Als jij niet in staat bent om zorgvuldig met je toestel om te gaan dan vraag ik me af waarom je niet op deze manier een standaard 52mm filter monteert.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

Volgens mij had je verkoper het over zo'n setje:

http://cgi.ebay.com/GGS-1...lters&hash=item414f401431

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Iets erop plakken is lastig om geheel zonder luchtbelletjes e.d. te plaatsen.
Het spreekt voor zich dat luchtbelletjes tussen de lens en het plasticje nogal desastreus zijn voor je beeldkwaliteit. Zelfs al plak je het wel zonder zichtbare luchtbelletjes, dan nog lijkt het mij je beeldkwaliteit verkloten.

Mijn advies is om met je nieuwe camera gewoon voorzichtig te zijn en te accepteren dat je misschien 1x in de 4 jaar ofzo een nieuwe camera moet kopen als je er toch niet zo voorzichtig mee bent.

Een opplak UV-filter lijkt me niet de oplossing voor je probleem persoonlijk

edit:
mocht dit een poging zijn om te spammen, dan denk ik niet dat het heel succesvol is, gezien hier waarschijnlijk posts komen te staan die het allemaal afraden om te proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Nomad op 03-06-2010 19:43 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten