Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Mapped netwerkdrive neemt zoneinstellingen niet over

Pagina: 1
Acties:

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Omgeving: Win2003/2008 servers, Win XP SP3 client, IE7 t/m laatste cumulatieve update.
Situatie:

\\Server.domein.lan is aangemerkt als trusted site via een policy.

Het openen van een HTML file via \\server.domein.lan\share\file.html laat ook netjes zien dat IE7 denkt dat de site een trusted site is.
Echter, als ik dit UNC path ga mappen naar een lokale drive en daar dezelfde html file open, bevind de locatie zich ineens in de Internet zone.

Om het nog leuker te maken:

\\server.domein.lan -> Trusted Site
\\server -> Trusted Site
F: (\\server.domein.lan\share) -> Internet zone
F: (\\server\share) -> Trusted Site ... eh wat?

Nu is hier al eens een bugreport over geweest (stamt zelfs nog uit de tijd van RC1 voor IE7) maar dit zou gefixed moeten zijn in SP3, wat het dus niet is.
Iemand een idee hoe we toch een mapping kunnen maken naar een FQDN zonder verlies van Security Zone instellingen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is een bug /onhandigheid/feature* in IE 7.

Intranet site is identified as an Internet site when you use an FQDN or an IP address

offtopic:
*Doorhalen wat niet van toepassing lijkt..
Vandaar ook dat er staat "this behavior is by design"..:P

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 03-06-2010 19:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mental
By design, het kon ook haast niet anders ;)
Beetje jammer though dat de oplossingen die ze aandragen óf niet werken óf niet wenselijk zijn, dan maar een applicatie laten herschrjiven; redelijke fail van Microsoft als je het mij vraagt.

Tnx voor het KB artikel trouwens, had wel een andere gevonden maar die was specifiek op XP SP3 gericht en zou verholpen moeten zijn. Dit is in ieder geval duidelijk in dat het 'gewoon zo hoort'.

[ Voor 29% gewijzigd door Mental op 08-06-2010 15:15 ]

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 20:10

LegacyCode

De crack van de division

Dit probleem doet zich vooral voor wanneer je IE7 installeerd nadat je SP3 geinstalleerd hebt voor XP.
Als IE7 eerder geinstalleerd is dan SP3 dan wordt urlmon.dll netjes mee geupgrade en doet het probleem zich niet voor.
Doe je het andersom dan wordt urlmon.dll nooit meer geupgrade. De security patches weten er ook geen raad mee en bijgevolg blijft die file outdated.

Een oplossing die ik hanteer is c:\windows\system32\urlmon.dll vervangen door een nieuwere versie (7.0.6000.20544 of nieuwer), idem met urlmon.dll in de dllcache.
Het makkelijkst is de huidige versie renamen, eerst in dllcache en daarna in system32.
Vervolgens de nieuwe file kopieren naar beide locaties.
Dan volgende entries toevoegen in de registry en vervolgens rebooten.

code:
1
2
3
4
5
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Main\FeatureControl\FEATURE_RESPECT_ZONEMAP_FOR_MAPPED_DRIVES_KB929798]
"*"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Main\FeatureControl\FEATURE_RESPECT_ZONEMAP_FOR_MAPPED_DRIVES_KB929798]
"*"=dword:00000001

Vreemd genoeg wordt die file na deze operatie ook weer netjes geupdate door security patches.

[ Voor 4% gewijzigd door LegacyCode op 08-06-2010 15:50 ]

legacycode.net

• Mental
Hmm, die volgorde had ik nog niet naar gekeken, eens even mee spelen.
Regkeys had ik inderdaad ook al gezet maar er werd totaal niet naar gekeken (wat opzich ook wel logisch is als de urlmon te oud is -> 7.0.6000.16825)