Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-05 10:09

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
Ik ben sinds maart helaas werkeloos geraakt door een reorganisatie.

Tijdens mijn sollicitatie avontuur de afgelopen maanden, moet ik zeggen dat ik erg ontevreden ben over al die detacheerders die vacatures aanbieden op sites als bijvoorbeeld monsterboard. (deta vast formule)

Het lijkt wel of dat er geen vacatures meer zijn van de bedrijven zelf, die iemand zoeken. in de plaats daarvan moet je eerst langs bij een detacheerder.

Veel detacheerders houden er malafide praktijken op na. Zo worden er nep vacatures geplaatst, copy/pasten ze vacatures van uitzendbureau's en doen net alsof ze rechtstreeks zaken doen met dat bedrijf, terwijl dit helemaal niet zo is. Ik kan me goed voorstellen dat veel bedrijven nu kiezen om het alombekende acquisitie zinnetje toe te voegen. Stelletje raven!

Van de 8 detacheerders waar ik ben geweest, is er maar 1 waar ik uiteindelijk een goed gevoel over heb gehouden.

Nu is mijn vraag,

Zijn er nou nog meer mensen die deze problemen ondervinden. Ik kan hierover namelijk helemaal niks vinden op google, en het lijkt wel of ik de enige ben met dit probleem. Het lijkt wel of dat ze google zo overspoeld hebben met berichten over detachering, dat er daardoor op de eerste tien pagina's niets te vinden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn genoeg goede detacheerders te vinden dus alle detacheerders over een kam scheren is niet terecht. Bovendien bieden zijn weer mogelijkheden op tijdelijke 'projecten' zodat je meer afwisseling in je werk hebt. Monsterboard is al lang niet meer toereikend, als je doelmatig te werk wilt gaan bezoek je zelf de websites van potentiele werkgevers. Dan ben je ook direct niet meer afhankelijk van detacheerders.

Bovendien vinden bedrijven het helemaal geen probleem om zaken met een detacheerder te doen. Dat bekende 'acquisitie' zinnetje zijn ze ineens vergeten als je een goede kandidaat aanbiedt.

[ Voor 18% gewijzigd door Aghanim op 03-06-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10-2024

BachW

Tweaker in Noorwegen

Ik herken je gevoel. Ik heb uiteindelijk voor een kleine club gekozen met een no-nonsense aanpak. Maar in de tijd dat ik solliciteerde kwam er ook een hoop 'troep' voorbij.

Succes met solliciteren!

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitByter

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
Aghanim schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:44:
Er zijn genoeg goede detacheerders te vinden dus alle detacheerders over een kam scheren is niet terecht. Bovendien bieden zijn weer mogelijkheden op tijdelijke 'projecten' zodat je meer afwisseling in je werk hebt. Monsterboard is al lang niet meer toereikend, als je doelmatig te werk wilt gaan bezoek je zelf de websites van potentiele werkgevers. Dan ben je ook direct niet meer afhankelijk van detacheerders.

Bovendien vinden bedrijven het helemaal geen probleem om zaken met een detacheerder te doen. Dat bekende 'acquisitie' zinnetje zijn ze ineens vergeten als je een goede kandidaat aanbiedt.
Toevallig heb ik vandaag nog een gesprek gehad bij een detacheerder.
Ik vertrouwde het niet, en heb het bedrijf waar het over ging rechtstreeks gebeld.

Wat bleek? Het bedrijf heeft helemaal geen opdracht aan de detacheerder gegeven om mensen te werven voor die vacature.

Is dat niet zonde van zijn en mijn tijd vraag ik me dan af. Ik ben laatst ook al naar amersfoort afgereisd en daar ook was het precies hetzelfde liedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
Sja, ik herken het erg goed. Wordt bijna elke dag gebeld door een detacheerder. De meeste zeggen dat ze terugbellen maar vaak hoor je dan niets meer van ze. Daarnaast is de markt nu gewoon echt heel slecht.

Direct solliciteren bij bedrijven is leuk, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen om in mijn branche bedrijven te vinden die mensen zoeken met mijn achtergrond.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BitByter schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:49:
[...]

Toevallig heb ik vandaag nog een gesprek gehad bij een detacheerder.
Ik vertrouwde het niet, en heb het bedrijf waar het over ging rechtstreeks gebeld.

Wat bleek? Het bedrijf heeft helemaal geen opdracht aan de detacheerder gegeven om mensen te werven voor die vacature.

Is dat niet zonde van zijn en mijn tijd vraag ik me dan af. Ik ben laatst ook al naar amersfoort afgereisd en daar ook was het precies hetzelfde liedje.
Dat ligt ook deels aan jezelf en je voorbereiding. Doorvragen tijdens een telefoongesprek geeft vaak al dusdanige info over de detacheerder dat je vooraf al weet of je voor niks komt. Ik zeg niet dat alle detacheerders goed zijn, bij lange na niet, maar er zijn toch echt wel goede bedrijven bij.

@ LED: dat je geen bedrijven kunt vinden die bij jou passen maakt een detacheerder voor jou juist interessant, zij doen immers het werk voor je. Bovendien zou ik toch proberen eerst zelf te bepalen wat je wilt, anders maak je op een sollicitatie ook geen doelbewuste indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:02

_Arthur

blub

BitByter schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:49:
Kan best dat er nog een ander tussenverhuurbedrijf tussen zit. Maakt het voor jouw toekomstige werkgever wel moeilijker om iemand geplaatst te krijgen.

Maar als je de detacheerders zat bent, gewoon een (open) sollicitatie sturen naar de bedrijven die jou wel aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Aghanim schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:59:
[...]
@ LED: dat je geen bedrijven kunt vinden die bij jou passen maakt een detacheerder voor jou juist interessant, zij doen immers het werk voor je. Bovendien zou ik toch proberen eerst zelf te bepalen wat je wilt, anders maak je op een sollicitatie ook geen doelbewuste indruk
Detacheerders openen inderdaad je deuren en ik zit nu bij een aantal kleine die zich zoals het lijkt goed inzetten. Het probleem momenteel is gewoon de markt. Het is erg lastig om voor een junior zonder ervaring een baan te vinden in mijn vakgebied.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bedoelen jullie niet recruiter in plaats van detacheerder?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
offtopic:
poging tot verduidelijking van de titel zodat deze de lading beter dekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-06 12:15

tazzman

a real boardmonkey

Canaria schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 17:40:
Bedoelen jullie niet recruiter in plaats van detacheerder?
Inderdaad. Ik geloof dat TS een beetje in de war is :)

Er zijn inderdaad heel veel slechte V&S bureau's of "recruiters" zoals ze nu heten. We zouden eigenlijk een zwarte lijst moeten opstellen daarvan.. waarbij ik gaag Computer Futures en Huxley zou willen aamerken als nummer 1 en 2.

Maar er zijn ook erg goede recruiters die zeker kunnen helpen om een leuke baan te vinden. Ik heb zelf bijvoorbeeld erg goede ervaringen met PCI.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Vacature- en CV-sites als monsterboard zijn ook grote bronnen voor recruitment bedrijven. Die bedrijven verdienen er tenslotte aan het 'doorschuiven' van CV's. Dat houdt automatisch in dat het grootste deel van de 'aanbiedingen' die je daaruit krijgt van een recruiter afkomstig zijn.
Helaas zijn er een aantal recruitment bedrijven die inderdaad zoveel mogelijk kandidaten bij een al dan niet potentiele klant proberen te krijgen in de hoop dat er wat uitkomt. Allemaal met het idee dat als ze een goede kandidaat aanbieden dat die er dan wel doorkomt ook al hebben ze geen opdracht gekregen om kandidaten te zoeken. En inderdaad is het ook nog wel eens het geval dat ze aanbieden naar andere recruiters in de hoop daar ook een graantje mee te pikken.
Ik denk dat het best wel eens kan zijn dat je ergens op een goede plek terecht kan komen via dergelijke bedrijven. Maar het is wel handig om bij hen door te vragen of je direct bij de eindklant wordt aangeboden of dat er nog een bureau tussen zit. Net als dat hen fijn kan zijn om te weten of je 'op de gok' wordt aangeboden of niet.

Ik denk dat het niet heel erg kwaad kan om via dergelijke bedrijven ergens aangeboden te worden, zeker niet in deze economische tijd waarbij de banen niet voor het oprapen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:13
Mijn ervaring met werving en selectie bureau's is ook niet geweldig. Echter een recruiter wordt meestal ingehuurd door een bedrijf die opzoek is naar een aantal medewerkers. Het kan natuurlijk zijn dat sommige recruiting bureau's zelf initiatief gaan nemen door vacatures proberen in te vullen. Maar als er rechtstreekse sollicitanten zijn, of het bedrijf hier niet van gedient is, dan derf je wel het onderspit.

Ik heb goede ervaringen met http://tksgroep.nl/ . Zij hebben mij benaderd via nationale vacaturebank, en per 1 juli begin ik bij die nieuwe werkgever.

Deze recruiter was had al vaker samengewerkt met het bedrijf en toen ik daar voor een eerste gesprek was (heb er 5 gehad :P) kende mijn gesprekspartners hem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Kan TS bevestigen dat hij inderdaad Werving & Selectiebedrijven ("recruiters") bedoeld, bijvoorbeeld Huxley en Computer Future Solutions? Dat zou wel verklaren waarom hij niets op internet kan vinden. Als het daar echt om gaat heb ik wel tips hoe je daarmee omgaat. Ik weet een klein beetje hoe die branche werkt, en het perspectief van hun kant is verhelderend.

Overigens verbaast het mij dat er geen 'ervaringen met recruiters' topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Ach, das hetzelfde als uitzendbureau's ook doen: ladingen advertenties, wat ze zoeken, maar ze hebben de vacatures niet.

Krijg je vaak van die verkeerde indrukken van mensen door: Pff, als iemand werk wil, is er zat, kijk maar bij uitzendbureau's, ze vragen voor allerlei functies wel mensen.
Maar ja, deze mensen hebben dus niet door, dat het gewoon reclame is van het uitzendbureau's om meer personen in hun databestanden te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-06 12:15

tazzman

a real boardmonkey

bangkirai schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:40:
Maar ja, deze mensen hebben dus niet door, dat het gewoon reclame is van het uitzendbureau's om meer personen in hun databestanden te verkrijgen.
En daar gaat het om.. je bent gewoon database voer.

Veelal hebben recruiters bij bedrijven zoals Computer Futures of Huxley echt geen idee wat de klant zoekt. Zo zocht ik voor ons bedrijf een ervaren BI-er met zowel Microsoft SQL Server 2005 SSIS/SSAS ervaring als Business Objects XI.

Wat krijg ik? Een lading CV's van Oracle en DB2 DBA's .. want dat had toch ook met databases te maken? |:( |:(

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maar hoe doen jullie dat dan als je je CV op een vacaturesite zoals monsterboard zet? Een apart emailadres aanmaken en je telefoonnummer uit je CV halen? Ik wilde namelijk komende week m'n CV op zulke sites zetten, omdat ik misschien via die weg een baantje vindt om in de zomer te werken en wellicht vanaf volgend schooljaar ook kan blijven werken deeltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitByter

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
Het vreemde is wel dat op welke site je ook kijkt, ze het daadwerkelijk over detachering hebben. Hoe kan ik nou in godsnaam weten wie een detacheerder is, of een recruiter.

Ik WIL ook eigenlijk helemaal niet via een detacheerder werken. Ik wil gewoon bij een bedrijf zelf werken, op een IT afdeling, en daar dan werkplek en serverbeheer doen. Hoe moeilijk kan dit zijn vraag ik mij af. Is alles uitbesteed tegenwoordig? Ik weet dat de markt op dit moment slecht is, en ik vraag mij dan ook af wanneer ik kan verwachten dat alles weer een beetje aantrekt.

Wat is voor een potentiele werkgever het voordeel om een recruiter en/of detacheerder in te huren? Recruiters of detacheerders weten niet zo goed als het bedrijf zelf hoe het bedrijf werkt, en daardoor kan werving en selectie via een recruiter nooit zo zuiver zijn, als dat het bedrijf de recruitment zelf zou doen.

Voortaan ga ik wat kritischer en doortastender te werk, mocht ik nog via een detacheerder willen solliciteren.
Vragen die ik voortaan stel zijn:

- Heeft u rechtstreeks van uw opdrachtgever opdracht gekregen om mensen te werven voor deze vacature?
- Is volgens u mijn CV sufficient, en voldoe ik aan de eisen die worden gesteld in de vacature?

Zijn er nog vragen die belangrijk kunnen zijn, waardoor ik de koe van het kalf kan onderscheiden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
BitByter schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:09:
Het vreemde is wel dat op welke site je ook kijkt, ze het daadwerkelijk over detachering hebben. Hoe kan ik nou in godsnaam weten wie een detacheerder is, of een recruiter.
Meestal staat dat er toch bij of kun je het vragen. Bij een detacheringsconstructie kom je dus eerst een tijdje in dienst bij de detacheerder, waarna je al dan niet wordt ingezet op een andere klus of permanent over wordt genomen (of aan wordt geboden) bij het bedrijf waar je daadwerkelijk je taken verricht.

Een recruiter is niets anders dan een poppetje die vraag en aanbod bij elkaar brengt (en daarvoor een fee vraagt).
Ik WIL ook eigenlijk helemaal niet via een detacheerder werken. Ik wil gewoon bij een bedrijf zelf werken, op een IT afdeling, en daar dan werkplek en serverbeheer doen. Hoe moeilijk kan dit zijn vraag ik mij af. Is alles uitbesteed tegenwoordig? Ik weet dat de markt op dit moment slecht is, en ik vraag mij dan ook af wanneer ik kan verwachten dat alles weer een beetje aantrekt.
Je moet ook wel zoeken op de juiste plekken. Op sites als monsterboard zie je dus enorm veel recruiters/detacheerders, die ook zonder daadwerkelijk een 'vraag' hebben wel opzoek zijn naar 'aanbod' (vanuit werknemers perspectief gezien). Alleen daar je c.v. dumpen en wachten op de reacties is meestal vragen om te worden aangesproken door dergelijke bedrijven.

Adverteren op monsterboard kost veel geld. Alleen echt grote bedrijven kunnen het zich permitteren om daar een account te hebben om hun vacatures te plaatsen. De kans dat je dus op die manier een vacature vind bij een kleinere organisatie is niet echt groot, tenzij de recruiter/detacheerder in kwestie een echte vraag heeft uitstaan van zo'n kleine onderneming.

Beter zoek je dus bijvoorbeeld hier op Tweakers Jobs, Intermediair, kranten, arbeidsbureau, etc. In het ICT vakgebied geldt inderdaad wel dat veel is uitbesteed trouwens, dat is inherent aan het vak.
Wat is voor een potentiele werkgever het voordeel om een recruiter en/of detacheerder in te huren? Recruiters of detacheerders weten niet zo goed als het bedrijf zelf hoe het bedrijf werkt, en daardoor kan werving en selectie via een recruiter nooit zo zuiver zijn, als dat het bedrijf de recruitment zelf zou doen.
Als het gaat om een goede recruiter dan is die nauwe samenwerking er wel degelijk. Omdat het bedrijf het zoeken van personeel niet ziet als de core-business gebruikt het liever een externe partner om te zoeken naar geschikt personeel. Ook als een bedrijf veel reacties verwacht op een vacature kan een dergelijke partij veel werk uit handen nemen. De recruiter stelt een short-list samen van de meest geschikte kandidaten voor een vacature en biedt die vervolgens aan bij de werkgever. Er zijn dus best valide redenen te bedenken om een recruiter in te schakelen voor deze werkzaamheden.
Voortaan ga ik wat kritischer en doortastender te werk, mocht ik nog via een detacheerder willen solliciteren.
Vragen die ik voortaan stel zijn:

- Heeft u rechtstreeks van uw opdrachtgever opdracht gekregen om mensen te werven voor deze vacature?
- Is volgens u mijn CV sufficient, en voldoe ik aan de eisen die worden gesteld in de vacature?

Zijn er nog vragen die belangrijk kunnen zijn, waardoor ik de koe van het kalf kan onderscheiden ?
Belangrijkste vraag: bij wie kom ik werken? Veel doen daar in advertenties geheimzinnig over (zij willen natuurlijk ook hun bronnen niet te kennen geven), maar in persoon vertellen zij dit meestal wel. Wat ik daarna altijd doe is even checken of op de website van de desbetreffende partij de vacature gewoon niet online staat. Als dat wel het geval is dan zet ik de recruiter/detacheerder meteen aan de kant. Oneerlijk? Nee.

Je kunt er dan vrijwel altijd vanuit gaan dat de zoekende partij niet een echte vraag heeft uitgezet bij de recruiter in kwestie. Die zal normaliter afspreken dat de vacature niet online komt, zodat concurrenten niet in dezelfde vijver gaan vissen.

Zo zie je wel eens een advertentie, en als je dan googled op een paar steekwoorden zie je dezelfde vacature gewoon op 4 verschillende sites van recruiters, foute boel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:01
Zoek een W&S bedrijf uit de regio. Gewoon een kleine bedrijf die de regio kent en je bij een bedrijf kan binnenbrengen. Als je een vaste baan wilt moet je detacheringsbedrijven sowieso overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Mijn ervaring zegt dat je in deze tijd nooit maar dan ook echt nooit moet vertrouwen op werving & selectie en detacheringsbureau's. In die branche is er ondertussen al jaren een harde concurrentiestrijd gaande en de slimste wint. Het punt is dat niet alle rotte appels verdwijnen en die domineren de markt op dit moment.

Dat merk je aan alles. Wil niet zeggen dat er geen goeie bureau's zijn maar die zijn gewoon heel moeilijk te vinden.

Mijn tip is dat je niet moet richten op Monsterboard en consorten maar je moet richten op de vacaturesites waar daadwerkelijke vacatures zijn zoals Intermediaire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

De rotte appels vis je er vrij simpel uit hoor. 9 van de 10 vallen door de mand door gewoon op een paar willekeurige zinsnede's uit de vacatures van "hun opdrachtgevers" te googlen. Je vind dan vaak gewoon een vacature bij een normaal bedrijf, waar je rechtstreeks op kunt solliciteren.

Dus voor je op gesprek gaat bij een recruiter, altijd eerst even 15 minuten googlen. Blijkt dat ze gewoon aan het werven zijn voor publiek toegankelijke vacatures van bedrijven, waar je ook gewoon rechtstreeks kunt solliciteren, dan zou ik de recruiter gewoon overslaan en geen afspraak maken voor een gesprek met de recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

tazzman schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 02:15:
[...]
Er zijn inderdaad heel veel slechte V&S bureau's of "recruiters" zoals ze nu heten. We zouden eigenlijk een zwarte lijst moeten opstellen daarvan.. waarbij ik gaag Computer Futures en Huxley zou willen aamerken als nummer 1 en 2.
En Michael Bailey Associates in ieder geval op 3 en volgens mij zelfs hoger dan CFS.
Maar er zijn ook erg goede recruiters die zeker kunnen helpen om een leuke baan te vinden. Ik heb zelf bijvoorbeeld erg goede ervaringen met PCI.
Altijd prettige gesprekken gevoerd met PCI, maar het heeft nooit een baan opgeleverd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
Ik heb hier soortgelijke ervaringen. Ze hebben allemaal de meest fantastische banen. Heb je een gesprek gehad, komen ze achteraf met een of andere kul smoes "dat je toch niet in het profiel past".
Een verdere bloemlezing zal ik jullie besparen. ;)
Ik ben er in elk geval zeker niet kapot van.
Ook een mooie is het gespam van "Eurostaff", ze hebben ook het lef om te bellen, krijg je dus zo'n Engels wijf aan de telefoon, waar staat ergens dat ik door iemand gebeld wil worden, om de conversatie in het Engels te doen?
De eerste keer heb ik netjes aangegeven dat ik geen interesse had. De tweede keer heb ik de hoor er op gekwakt.
lntermedium ICT moet je ook vermijden. Paar keer verdwenen uit het handelsregister, de rest zoek je maar op Google.

Op Nationale Vacaturebank kun je ook selecteren op "alleen werkgevers", dan sla je al die (nep) recruiters in elk geval over.

Voor mij heeft zo'n recruiter in elk geval nog nooit iets opgeleverd... Als je al op gesprek kan bij een bedrijf, blijkt het totaal niet aan je verwachtingen te voldoen, ze liegen je gewoon keihard voor.

[ Voor 16% gewijzigd door eX0duS op 06-06-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

BitByter, oud-collega van me :)

Stuur me een bericht via dm, of mail op mijn Gmail. Ik weet nog wel een goede w&s bureau en misschien kan mijn werkgever je van dienst zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
Ik heb mijn huidige baan te danken aan de reactie van een recruiter op mijn CV op Monsterboard, dus het kan wel.

Mijn eerste vraag aan een recruiter is of ze een echte vacature hebben - dus met de naam van het betreffende bedrijf er op. Ik heb in mijn werkeloze periode te veel gesprekken gehad met W&S bureaus zonder een duidelijke vacature waar ik uiteindelijk nooit meer iets van hoorde. Wel een prima CWI-sollicitatie-quotum-vulling trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

euchromatic schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:07:
Ik heb mijn huidige baan te danken aan de reactie van een recruiter op mijn CV op Monsterboard, dus het kan wel.
Zeker weten, ik heb ook wel eens een baan gehad via een recruiter (en die noemden ook direct het bedrijf waarvoor ze wierven).
Mijn eerste vraag aan een recruiter is of ze een echte vacature hebben - dus met de naam van het betreffende bedrijf er op.
Goede bureaus noemen gewoon direct de naam van het bedrijf, gewoon om overbodige moeite te vermijden aangezien er ook vrij veel mensen zijn die gewoon niet bij bepaalde bedrijven willen werken.
Ik heb in mijn werkeloze periode te veel gesprekken gehad met W&S bureaus zonder een duidelijke vacature waar ik uiteindelijk nooit meer iets van hoorde.
Helaas blijf je die idioten houden. Ze scoren net genoeg om te blijven bestaan en blijven daarmee de rest een slechte reputatie geven.
Wel een prima CWI-sollicitatie-quotum-vulling trouwens.
Zeker weten >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
Freee!! schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:41:

Helaas blijf je die idioten houden. Ze scoren net genoeg om te blijven bestaan en blijven daarmee de rest een slechte reputatie geven.
Oh, maar dit waren geen zolderkamer-recruiters. Meer type dikke stropdas en grachtenpand-kantoor in Amsterdam.

Ik had ook een leuk misverstand bij de campusrecruiter van TU Eindhoven. Op mijn CV staat 'Plant Science' vanwege mijn promotieonderzoek in plantengenetica. De beste man dacht dat het om 'chemical plants' ging, fabrieken dus, en had me daarom uitgenodigd.... Ach, zo kom je nog eens ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

euchromatic schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:54:
[...]
Oh, maar dit waren geen zolderkamer-recruiters. Meer type dikke stropdas en grachtenpand-kantoor in Amsterdam.
Dat zijn nu juist het type idioten waar ik het meeste problemen mee heb. Stropdas en centen teveel en hersens (en fatsoen) te weinig.
Ik had ook een leuk misverstand bij de campusrecruiter van TU Eindhoven. Op mijn CV staat 'Plant Science' vanwege mijn promotieonderzoek in plantengenetica. De beste man dacht dat het om 'chemical plants' ging, fabrieken dus, en had me daarom uitgenodigd.... Ach, zo kom je nog eens ergens.
OK, dat is een leuke en kan inderdaad een eerlijke vergissing zijn. Maar meestal heb je voor plants toch ook een bepaalde (chemische) vooropleiding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10

Onbekend

...

Drie jaar geleden begon ik ook actief naar vacatures te zoeken omdat ik van baan wilde veranderen. Ik wilde meer stabiliteit in werk en een functie waarbij ik mijzelf binnen het bedrijf kon ontwikkelen ( ik wil diepere kennis opdoen i.p.v. een beetje oppervlakkig blijven).

Ik had toen ook de grootste moeite om de vacatures van bedrijven zelf te vinden. De vacatures van de detacheringsbureaus waren er in overvloed en als je dat ziet moet je wel even achter je oren krabben. :)
Uiteindelijk zijn al mijn sollicitaties voortgekomen uit vacatures uit kranten, en niets van internet!
Het lijkt er op dat de meeste bedrijven met vacatures in kranten meer reacties krijgen.
Dat is dan ook mijn tip: Zoek de regionale weekbladen door en staar je niet blind op het internet.

Ik heb er trouwens bijna een jaar over gedaan om een goed bedrijf te vinden.
(Mijn vorige werkgever is inmiddels failliet, en mijn huidige werkgever maakt, ondanks de huidige economie, nog steeds winst. :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Onbekend op 05-06-2010 23:00 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Freee!! schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 22:11:
[...]

Dat zijn nu juist het type idioten waar ik het meeste problemen mee heb. Stropdas en centen teveel en hersens (en fatsoen) te weinig.
Right ... beetje bevooroordeeld?

Overigens doe ik niks met recruiters. Ik was toevallig een paar maanden geleden op zoek naar een baan en de mailtjes en telefoontjes stroomden binnen. Meestal kom ik er in een telefoongesprek wel achter welk voor welk bedrijf de recruiter zoekt en dat vond ik toen wel handig. Ik solliciteer echt alleen via de site van het bedrijf waarvoor ik wil werken, niet via een intermediair.

Het grappigst vind ik recruiters die direct beginnen met de mededeling dat ze een baan voor me hebben waarin ik meer ga verdienen en uitdagender werk krijg. En als ik dan doorvraag blijkt dat helemaal niet zo te zijn :D

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:15

Khaine

Python liefhebber

Freee!! schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:41:
Goede bureaus noemen gewoon direct de naam van het bedrijf, gewoon om overbodige moeite te vermijden aangezien er ook vrij veel mensen zijn die gewoon niet bij bepaalde bedrijven willen werken.
Geen idee waar jij dan allemaal vandaan gebeld wordt, maar van de circa 4 a 5 bureau's die ik heb gesproken probeerde er slechts 1 niet angstvallig de bedrijfsnaam voor zich te houden.

Overigens krijg ik die er altijd wel uit voordat ik op gesprek zou mogen, kan ik zodoende gewoon zonder de "cententrekkers" zelf even rondspeuren. Gewoon een kwestie van je van de domme houden en een paar gerichte vragen stellen. 3x van de 3x gelukt, 3-0 voor mij tot zover.

Als je eens wist wat voor achterlijke bedragen daar in omgaan, daar kun je makkelijk een fulltime baliemiep 3 maanden lang tegen hoog tarief fulltime voor laten zoeken :X (no offense richting de baliemiepen hier).

Waar ik echt weinig van snap zijn recruiters die ECHT niet lezen. Zet je in je monsterboardprofiel "max 20 minuten reizen" ... bellen ze op voor een vacature in f&*&&%^%#$%ng GRONINGEN! (meer dan 2,5 uur exc. files voor mij). Krijg je een hele blije dude aan de lijn die mijn profiel gezien heeft en de IDEALE baan heeft. Vraag tegenwoordig maar gewoon of het echt meer verdient dan mijn 7.500 euro op maandbasis (niet dat ik dat verdien, maar dan heb je een makkelijke afzeiker).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Het is inderdaad pure sollicitatie lijst vulling, want je hebt er, op een uitzondering na, echt helemaal niks aan. Verder bellen ze je zowat de oren van de kop, meteen de eerste dag al dat je je CV actief gezet hebt op (vooral) Monsterboard.
Jammer ook dat Monsterboard geen content filtering heeft op werkgevers, Nationale Vacturebank heeft dat dus wel; een welkome aanvulling.

Ze verkondingen vanalles, van dat het allemaal fantastisch is, precies is wat ik zoek, tot aan dat ze elke week contact hebben en daar altijd gezellig op de koffie gaan, en er blijkt, keer op keer, niks van waar.
Ik vraag me ook af waar ze het bestaansrechts vandaan halen.
Ik denk dat er ook echt een handel is in CV's. Een vage recruiter die zoekt CV's op, en verkoopt ze vervolgens door.

En keer op keer dat je "niet in het profiel" past, maar volgens hun was het toch allemaal fantastisch?

Ik heb er eigenlijk geen goed woord voor over, sorry. De eerste keer dat je wil/moet solliciteren, is het allemaal fantastisch, die aandacht. Je gaat dan ook vol goede moed de gesprekken aan.
Maar na een tijdje begin je toch de waarheid van in te zien, dat je er totaal niks mee op schiet.

Doet iemand dat wel eens ooit, als een recruiter iets heeft, vragen om welk bedrijf het is, vervolgens op de site kijken, en dan gewoon zelf solliciteren?
Volgens mij is dat voor een bedrijf ook interessanter. Hoeven ze namelijk geen fee te betalen.
Het is niet netjes nee, maar na alle ellende die ik gezien heb, lijkt het mij ook wel een goede manier, kun je zoiets maken?

[ Voor 53% gewijzigd door eX0duS op 06-06-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Ik ben sinds 1 maart in dienst via een detacheerder op basis van deta-vast.
Daarvoor heb ik talloze sollicaties gehad met andere detacherings partijen, waar ik bij een aantal partijen mijn twijfels had.

Af en toe ging ik naar de kantoren van de betreffende partijen toe (meestal Amsterdam e.o.), maar na een tijdje deed ik dat niet meer omdat ik het gevoel had in de maling te worden genomen.

Bij één partij had ik zelfs een afwijzing gekregen met als reden: "Wij kunnen je niet de vastigheid bieden die jij zoekt.", dit terwijl ik tijdens de sollicitatie duidelijk had aangegeven dat ik flexibel ben, en best 1x in de x maanden op een ander project wil zitten.

De partij waar ik nu voor werk is een prima partij. Tijdens zowel het kennismakingsgesprek, als het uiteindelijke sollicitatiegesprek met de klant, goede afspraken gemaakt, en deze op papier laten zetten. Was ook één van de partijen waar ik een goed gevoel bij had.

Inderdaad, niet alle detacheerders over één kam heen scheren, maar geloof me, er zijn heel veel 'foute partijen' op de markt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 59483 op 06-06-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10

Onbekend

...

eX0duS schreef op zondag 06 juni 2010 @ 11:05:
Ik denk dat er ook echt een handel is in CV's. Een vage recruiter die zoekt CV's op, en verkoopt ze vervolgens door.
Dat vermoeden heb ik ook.

Wij hebben bij ons bedrijf al geruime tijd ook vacatures open staan waar nauwelijks op wordt gereageerd.
En als er wordt gereageerd zijn het óf mensen die geen verstand van de functie hebben en wel cursussen (op kosten van het bedrijf) willen volgen, óf 50+ers die hoge salarissen eisen en ook sommige werkzaamheden niet willen uitvoeren "omdat dat te min voor hun is"....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Khaine schreef op zondag 06 juni 2010 @ 00:45:
[...]
Geen idee waar jij dan allemaal vandaan gebeld wordt, maar van de circa 4 a 5 bureau's die ik heb gesproken probeerde er slechts 1 niet angstvallig de bedrijfsnaam voor zich te houden.
Proberen ze vaak wel, maar ik ben in het verleden iets te vaak door meerdere recruiters voor dezelfde baan benaderd. Het is zelfs één keer voorgekomen dat ik twee afspraken (uurtje ertussen) bij dezelfde eindklant had via verschillende recruiters. De baan was niks voor mij en samen met de eindklant er smakelijk om gelachen (en die recruiters zijn eruit gevlogen). Sinds die tijd ben ik totaal niet geïnteresseerd als ze de eindklant niet noemen. Ik speel het spel eerlijk, de eerste recruiter die me voor een vacature benaderd mag me voorstellen, de rest heeft pech gehad, maar zonder naam kom ik niet in beweging.
Canaria schreef op zondag 06 juni 2010 @ 00:27:
[...]
Right ... beetje bevooroordeeld?
Zonder meer, de ellende is dat zoveel van die recruiters zo ongelovelijk vooroordeelbevestigend bezig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Freee!! op 06-06-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
BitByter schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:41:
Het lijkt wel of dat er geen vacatures meer zijn van de bedrijven zelf, die iemand zoeken. in de plaats daarvan moet je eerst langs bij een detacheerder.
Een verhaal van de andere kant, en de hoeveelheid geld die er in omgaat.
Zelf zit ik in de internetmarketing, en werkte ooit met een klant die een W&S bureau was, van de oude stempel. Ik dacht dat het niet goed ging: na zes maanden hadden we 12.000 Euro verbrast, en dat leverde slechts 15 aanmeldingen op (dat konden wij meten). Voor de meeste andere internetmarketing kost een aanmelding 10 tot 30 Euro, dus ik zag het somber in.
Wat blijkt, die klant was erg tevreden! 750 Euro per aanmelding blijkt een schijntje te zijn. Ter vergelijking, als je voor 4000 Eur op Intermediair (advertentietarieven: http://www2.vnumedia.nl/p...ntermediair_personeel.pdf) adverteert dan krijg je tien brieven van werklozen die hun UWV sollicitatieplicht moeten voldoen, heel veel spelfouten en een paar aanbiedingen van recruiters die voor het dubbele een no cure, no pay oplossing bieden. Een bijkomend voordeel voor de werkgevers is dat zij niet meer belast worden met de afhandeling. Daar komt bij dat W&S bureaus tegenwoordig een 'detavast' constructie aanbieden, waarbij de werkgever de eerste zes maanden de nieuwe werkgever inhuurt via het bureau. Het voordeel voor de werkgever is dat er nu sprake is van een verlengde proeftijd, wat wel handig is in deze tijden.

Dat is dus de reden waarom vacatures bij werkgevers zo moeilijk te vinden zijn, je moet haast altijd lang een W&S bureau. Dat bureau heeft meestal een afspraak dat als zij een sollicitant aanbieden, dat die werkgever gedurende een jaar die sollicitant niet direct mag benaderen. Let daarom goed op of een bureau jou gaat aanbieden, want als twee bureaus jou bij dezelfde werkgever aanbieden dan kan jij niet worden aangenomen. Het enige wat je er tegen kan doen is zoveel mogelijk gegevens van de beoogde werkgever achterhalen voordat je wordt aangeboden. De naam geven ze meestal niet (als je die wel krijgt dan ben je meestal al aangeboden), maar je kan vragen om de regio, de branche en de grootte van de werkgever. Krijg je te maken met een tweede bureau, dan vraag je dezelfde gegevens, lijken ze teveel op elkaar dan vraag je die tweede om een maandje te wachten. Tegen die tijd is de sollicitatie bij het eerste bureau in zo'n stadium dat je de naam wel kan vragen, en kan je daarmee met het tweede bureau terugkoppelen.
Opsommend:
- Een recruiter weet potentiele sollicitanten te vinden, wat werkgevers niet kunnen.
- Een recruiter heeft meestal een abonnement op Monsterboard en dergelijken. Ze krijgen automatisch updates over nieuwe CVs, bijgewerkte CVs enzovoorts. Bedrijven hebben dit niet.
- Een recruiter neemt veel overhead uit handen. Je krijgt geen telefoontjes meer van sollicitanten die niet begrijpen dat ze zijn afgewezen en dergelijke.

Overigens is het niet zo dat die recruiters slapend rijk worden. Het grote geld gaat naar Monster Corp., Intermediair en dergelijke - pak een Intermediair, tel de advertenties op, en vergelijk ze met de tarieven. Die recruiters zelf zitten in een vechtmarkt. Of je ze om 8 uur 's ochtends of 's avonds belt, de persoon die je zoekt is er. Dat is niet een teken van een bedrijf dat zwemt in het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik heb dat ook eerder gehad, er bleken twee van die bureau's mij aangeboden te hebben. Die hebben dat onderling moeten uitvechten. Ik ben daar overigens niet aangenomen.
Ik vroeg me ook af of die werkgever wel op de hoogte was van dit feit. Naar mijn idee hebben ze niet echt opdracht gegeven, van zoek maar een paar kandidaten.
Gek genoeg zagen ze mij daar natuurlijk wel ziten. De potentiele werkgever dacht daar anders over.
Ze maken je gewoon lekker met helemaal niks. Ik zou eigenlijk zelf een factuur moeten sturen, want mij kost het ook tijd, en daarmee geld.

[ Voor 54% gewijzigd door eX0duS op 06-06-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

eX0duS schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:30:
Ik zou eigenlijk zelf een factuur moeten sturen, want mij kost het ook tijd, en daarmee geld.
* Freee!! is verbaasd daar niet zelf opgekomen te zijn 7(8)7Misschien ook maar eens doen als ik weer door zo'n tijdverkwister benaderd word. Gelukkig heb ik voorlopig nog werk (detachering met projectcontract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik weet niet of dat uberhaupt kan? In veel gevallen zit je overduidelijk je tijd te ver doen, want ze zijn helemaal niet eerlijk. Het is allemaal fantastisch, ze zeggen niet welk bedrijf het precies is, en details er van weten ze ook niet... Toch vol goede moed er naar toe, maar bij thuiskomst staat er al een email te wachten dat je profiel niet aan sluit...

Ik zal in elk geval opnemen de reiskosten, en het aantal uren dat je er mee kwijt bent geweest, maar dan is de vraag, wat ben je waard?

Ik heb wel eens ooit van horen zeggen of dat je kunt vragen of dat je reiskosten vergoeding krijgt.

[ Voor 65% gewijzigd door eX0duS op 06-06-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

eX0duS schreef op zondag 06 juni 2010 @ 17:38:
Ik weet niet of dat uberhaupt kan?
Die factuur versturen kan altijd, of ze betalen is een tweede.
In veel gevallen zit je overduidelijk je tijd te ver doen, want ze zijn helemaal niet eerlijk. Het is allemaal fantastisch, ze zeggen niet welk bedrijf het precies is, en details er van weten ze ook niet... Toch vol goede moed er naar toe, maar bij thuiskomst staat er al een email te wachten dat je profiel niet aan sluit...
Dat gebeurt inderdaad iets te vaak.
Ik zal in elk geval opnemen de reiskosten, en het aantal uren dat je er mee kwijt bent geweest, maar dan is de vraag, wat ben je waard?
Kijk eens naar de salarisindicatie van de job waar je op solliciteert. Het gebeurt in je vrije tijd dus dat verdubbel je in ieder geval eerst. En als het al tijdens het gesprek duidelijk wordt dat er totaal geen aansluiting is, kun je het zelfs met de eindklant overleggen >:)
Ik heb wel eens ooit van horen zeggen of dat je kunt vragen of dat je reiskosten vergoeding krijgt.
Vragen kan altijd, overheid schijnt reiskosten ook vrij netjes te betalen. Persoonlijk heb ik slechts één keer meegemaakt dat een potentiële werkgever ook inderdaad netjes betaalde en zelfs zonder dat ik erom gevraagd had. Ik kreeg tijdens het gesprek gewoon een declaratieformulier overhandigd bij een stapel andere informatie. Ik had die centen zelfs eerder dan de afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Free rider schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:20:
[...]

Opsommend:
- Een recruiter heeft meestal een abonnement op Monsterboard en dergelijken. Ze krijgen automatisch updates over nieuwe CVs, bijgewerkte CVs enzovoorts. Bedrijven hebben dit niet.
Iedereen kan daar een abonnement op nemen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
PcDealer schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:48:
[...]
Iedereen kan daar een abonnement op nemen.
Maar, in de praktijk, wie heeft zo'n abonnement?

Die Monsterboard-abonnementen zijn zo duur (12.000/jaar, zie http://corporate.monsterboard.nl/products/ ) dat alleen recruiters dat aanschaffen. Voor de meeste bedrijven is het niet lonend om zo'n abonnement aan te schaffen, ze hebben te weinig sollicitanten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320037

Een schrale troost, maar in Duitsland en de Verenigde Staten gaat het er precies hetzelfde aan toe. Sites als Monster en Dice staan vol gespammed met nep-'vacatures' van recruiters en detacheerders waar geen echte baan achter staat. In de VS bestaat er al een woord voor zulke vacatures: non-jobs.

Wat ik me afvraag is waarom er dure nep-vacatures op zulke sites geplaatst worden. Ik begrijp dat recruiters cv's willen verzamelen, alleen staan de meeste cv's van baanzoekers al op sites als Monster en Dice(al dan niet anoniem). Is er iemand die daar inzicht in heeft?

Overigens maken ook echte bedrijven zich schuldig aan het plaatsen van nep-vacatures, waarschijnlijk om te laten zien dat het ze helemaal niet zo slecht gaat in zware tijden. Ik weet uit eigen ervaring dat de toeleveranciers van de Duitse autoindustrie dit vaak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Goed, zojuist weer een gesprek gehad maar toch weer een detacheerder.
Welke websites(uitgezonderd van direct bedrijven) zijn nou handig waar je direct met werkgevers kan praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Heb je deze geprobeerd?

http://tweakers.net/jobs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zoek iets in de techniek en niet de ICT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-06 22:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik heb een tijd geleden ook maar besloten om mijn gegevens van die algemene websites af te halen. Ik ben vrij specialistisch opgeleid en maak binnen mijn vakgebied veel gebruik van statistiek en data technieken. Het is alleen vrij vervelend dat die jobhunters nogal vaag doen over wat voor bedrijf/opdracht ze denken dat jij geschikt voor bent. Als je er dan eenmaal achter komt wat het is blijkt dat ze de match gewoon alleen gemaakt hebben op databases of statistiek, tja sorry maar dan heb je gewoon niet mijn CV begrepen of in ieder geval alleen maar naar een specifiek deel gekeken.....

Via LinkedIn daarentegen heb ik toch al meerdere malen erg goede aanbiedingen gehad van jobhunters met vacatures die echt bij mij passen. Echt een wereld van verschil. Ik kan daarom iedereen in mijn vakgebied het gebruik van LinkedIn echt aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

Om het een beetje "fair and balanced" te houden, ik ben ook recentelijk aan het werk gekomen via een W&S bureau.

Ik weet niet of het gewoon geluk was (ze kwamen zoals gebruikelijk niet bijzonder ingelicht over) maar ik heb uiteindelijk wel een baan gevonden die erg in het verlengde lag van mijn vorige werk.
Uiteraard heb ik wel redelijk lopen doorvragen want door eerder werkzoeken had ik al wat minder goede ervaringen met detacheerders.

W&S en detachering hoeft niet per se slecht te zijn, je moet alleen wel veel doorvragen en eerst een bedrijf "checken" voordat je met ze in zee gaat.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Valt me op dat ze altijd zo angstvallig stil zijn over om welk bedrijf het gaat. Maar van mij willen ze wel weten waar ik zoal gesollicteerd heb. Het blijft toch een wazige bedoening. Zo'n tussenstation vind ik zelf niet echt prettig moet ik zeggen...

[ Voor 151% gewijzigd door eX0duS op 09-06-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
De recruiters vragen doorgaans de werkgever om een exclusiviteitscontract te tekenen, maar de meeste werkgevers gaan daar niet op in. Sterker nog, de werkgever vraagt soms meerdere recruiters om kandidaten te leveren, de werkgever wil immers een werknemer. Ondertussen maakt de recruiter wel kosten. De enige garantie die een recruiter kan krijgen, is dat als hij een kandidaat voordraagt, dat hij dan wordt betaald bij een indiensttreding.
Het gevolg is dat de recruiter wacht met het noemen van de bedrijfsnaam voordat de kandidaat is voorgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik ben inmiddels ook weer een paar W&S bureau's verder. Ik ben er inmiddels achter dat een vacature door meerdere bureau's worden aangeboden. Wil dit iets zeggen? Vaak kan ik door een Google zoekactie er ook achterkomen om welk bedrijf het gaat, waar dan die vacature ook op staat.
Kun je zoiets beter via zo'n bureau laten lopen, of kun je er beter zelf achteraan? Want nu heb je of een gesprek bij die recruiter, en daar blijft het bij, of je hebt nog een tweede gesprek bij het bedrijf zelf, waar je alsnog afgewezen wordt (en je eerst een eind moet rijden naar die recruiter), of je gaat meteen een gesprek aan bij betreffende bedrijf.
Wat kun je in zo'n geval het beste doen? Zeker als een bepaalde vacature meerdere keren aangeboden is via internet?

[ Voor 8% gewijzigd door eX0duS op 21-06-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:15

Khaine

Python liefhebber

eX0duS schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:02:
Ik ben inmiddels ook weer een paar W&S bureau's verder. Ik ben er inmiddels achter dat een vacature door meerdere bureau's worden aangeboden. Wil dit iets zeggen? Vaak kan ik door een Google zoekactie er ook achterkomen om welk bedrijf het gaat, waar dan die vacature ook op staat.
Kun je zoiets beter via zo'n bureau laten lopen, of kun je er beter zelf achteraan? Want nu heb je of een gesprek bij die recruiter, en daar blijft het bij, of je hebt nog een tweede gesprek bij het bedrijf zelf, waar je alsnog afgewezen wordt (en je eerst een eind moet rijden naar die recruiter), of je gaat meteen een gesprek aan bij betreffende bedrijf.
Wat kun je in zo'n geval het beste doen? Zeker als een bepaalde vacature meerdere keren aangeboden is via internet?
Als ik jouw positie stond zou ik het wel weten. Wanneer je bij het bedrijf zelf solliciteerd staat dit altijd beter.

1. het scheelt het bedrijf geld (als jij er via een recruiter komt te werken tik je als bedrijf zijnde gauw 5000-10.000 euro richting de recruiter)
2. het komt beter over als jij direct op een vacature af stapt. Je hebt een head-start als je natuurlijk vermeld dat je expliciet naar die functie op zoek was en zodoende op het bedrijf stuitte
3. er is misschien nog wat spelingsruimte in de onderhandelingen, het bedrijf bespaart immers nogal wat door het niet via een recruiter te laten spelen

Overigens, als het een groot bedrijf is komt het vaak voor dat er meerdere recruiters/cv-schuivers worden ingezet. Kleine bedrijven hebben dit vaak niet en binden zich vaak vast aan 1 recruiter die specifiek voor dat bedrijf op zoek gaat. Het gaat daarbij heel vaak om wat meer gespecialiseerde recruiters, die in tegenstelling tot de cv-schuivers, vaak werl enig idee hebben waar ze naar op zoek zijn.

Kortom: Ik zou zelf lekker gaan solliciteren. Let er trouwens eens op in hoeverre de voorwaarden/verhaaltjes hetzelfde zijn. Het zal je verbazen hoe soms de arbeidsvoorwaarden voor dezelfde functie bij een betreffend bedrijf nog kunnen schelen (zo had er bij mij 1 het over 1500-2000 per maand, de ander gaf aan 2000-2200....).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Soms komt het ook voor dat bedrijven alleen met W&S bureau's willen werken. Niet omdat ze nu zonodig sollicitanten willen pesten, maar meer omdat ze geen enkel tijd (of zin) hebben om alle sollicitanten te woord te staan. Dan moeten ze namelijk zelf de 1ste (en wellicht 2de) schifting doen, en als dat nu net is waarom het bedrijf een W&S bureau in de hand had genomen hoef je niet direct vriendjes te maken.

Ik zou dus alleen direct solliciteren als er niet explicitiet bij de vacature staat vermeld dat je via W&S bureau X moet solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Dat staat er niet expliciet bij nee... De meningen zijn er er over verdeeld hoe dit aan te pakken.
Ik zie de meerwaarde van zo'n recruiter niet. Tot nu toe heeft het mij athans 0,0 niks op geleverd, behalve dan dat ik er dus een keer op de harde manier achter ben gekomen dat ze je zomaar wat voorspiegelen.
It's all about the money.

[ Voor 4% gewijzigd door eX0duS op 21-06-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Als je zeker weet om welk bedrijf het gaat, zou ik zeker rechtstreeks solliciteren. Als het bedrijf dan per sé wil dat je via een W&S binnenkomt, kan je ze desgewenst vertellen dat jij genoeg weet en elders gaat kijken. Overigens altijd eerst bellen voordat je schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:39

sebasd

loopt op espresso

eX0duS schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:02:
Als het bedrijf die vacature zelf ook heeft gepubliceerd: direct via het bedrijf. Kan je alleen maar geld opleveren, plus het scheelt een schakel in de communicatielijn en mogelijk verwarring (geen W&S-bureau die je CV nog even verknipt voor ze hem opsturen).

Als het bedrijf die vacature zelf niet heeft gepubliceerd is de kans heel groot dat je via een W&S-bureau binnen moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

eX0duS schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:49:
Valt me op dat ze altijd zo angstvallig stil zijn over om welk bedrijf het gaat. Maar van mij willen ze wel weten waar ik zoal gesollicteerd heb. Het blijft toch een wazige bedoening. Zo'n tussenstation vind ik zelf niet echt prettig moet ik zeggen...
Wellicht dat meerdere W&S bureaus dezelfde vacature doen? Enige tijd geleden werd ik gebeld door een recruiter. Slechts 1 dag later werd ik door een andere recruiter gebeld voor exact dezelfde functie! :o Op het sollicitatiegesprek heb ik de manager tactisch gevraagd met welke W&S bureaus zij samenwerken. De bureaus waar dat bedrijf gebruik van maakte waren ook dezelfde bureaus die mij hebben gebeld. Ach...ik moest er stiekem wel even om lachen. (overigens daarna nog een tweede gesprek gehad, maar van beide kanten toch geen goed gevoel bij gehad)

[ Voor 5% gewijzigd door Rizzi op 22-06-2010 10:42 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik ben er achter gekomen dat betreffende bedrijf betreffende recruiter helemaal niet kent. Ze doen er in elk geval geen zaken mee, en hebben ook liever dat ik direct solliciteer.
Zo blijkt wel weer dat ze je wel laten komen, maar uiteindelijk heb je er waarschijnlijk niks aan.
Want zo'n bedrijf stuurt dan je CV door zonder verdere aankondiging.
Kan me goed voorstellen dat zo'n bedrijf helemaal geen zin heeft om een rekening te moeten betalen aan een recruiter die ze helemaal niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Het blijft allemaal maar geheimzinnig. Zeggen niks om welk bedrijf het gaat. Ze kennen het ook niet, naar mijn idee. Het is altijd fantastisch. Ik ben er al een paar keer achter gekomen dat een bedrijf heel anders kan zijn dan als ze doen voorkomen. Toch een paar keer echt raar opgekeken.
Ook een paar keer gesprekken gehad bij een bedrijf zonder ook maar uberhaupt bij zo'n recruiter geweest te zijn. Op zich maakt mij dat niet uit, die stap kan ik makkelijk over slaan. Je ziet het vanzelf wel als je op gesprek mag, of het iets is.

[ Voor 110% gewijzigd door eX0duS op 29-06-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BitByter schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:09:
Nee, wel een opmerking: Ik zou er voor zorgen dat je je uitdrukkingen in het Nederlands goed onder de knie hebt, zodat je op een correcte manier het kaf van het koren kunt scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
LED-Maniak schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:56:
Sja, ik herken het erg goed. Wordt bijna elke dag gebeld door een detacheerder. De meeste zeggen dat ze terugbellen maar vaak hoor je dan niets meer van ze. Daarnaast is de markt nu gewoon echt heel slecht.

Direct solliciteren bij bedrijven is leuk, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen om in mijn branche bedrijven te vinden die mensen zoeken met mijn achtergrond.
Ik heb dit wel eens gehad op mijn prive telefoon, persoon wilde me niet vertellen hoe hij aan mijn nummer kwam, ik wilde geen zaken doen met iemand die gegevens achterhoud. Was een zeer kort telefoontje:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06-2023
Er zijn goede en er zijn slechte recruiters. De truc voor de sollicitant is om het onderscheid te kunnen maken. De beste die ik ooit heb meegemaakt nodigde mij eerst uit in een nette zaak voor een dineer. We hebben toen een uur of twee met elkaar gesproken. Daarna heb ik twee sollicitatiegesprekken gehad met de IT manager van dat bedrijf. Hierbij heeft hij mij vooraf een groot aantal zeer goede tips meegegeven. Hij kende de manager echt persoonlijk en wist precies waar die manager op zoek naar was en wat ik juist moest vermijden. Toen ik door mijn proefperiode heen was kwam hij mij persoonlijk met taart op de afdeling feliciteren. Aan het eind van het jaar heeft hij me zelfs nog een kerst pakket bezorgd. Ik heb er toen ook niets van gemerkt in mijn salaris onderhandelingen dat hij een dure jongen was. Ik ging er 800 Euro bruto op vooruit toen ik bij dat bedrijf ging werken.

Meestal is het geen goed teken als ze willen afspreken op een plaats die voor jou ongunstig is. Een goede recruiter komt naar jou toe en jij niet naar hun. Ook is het geen goed teken als er van jou verlangd wordt om jouw CV aan te passen aan hun formaat. Je verdwijnt dan in de database en als ze de kans krijgen, spammen ze je dood voor de rest van je leven. Een goede recruiter is ook eerlijk. Je hebt meestal snel genoeg door of iemand tegen je zit te liegen. Een eerlijke recruiter zal je dus ook laten weten als je waarschijnlijk niet past bij de baan die hij heeft.
Ik zie de meerwaarde van een goede recruiter wel en zal niet zomaar op eigen houtje bij een bedrijf soliciteren waar ik op gewezen wordt door een recruiter. De kans van slagen is gewoon groter als je al door een goede recruiter wordt aanbevolen. Een goede recruiter kan je ook wel degelijk helpen bij de voorbereidingen van een solicitatie. En tijd is geld. Het maakt dan niet uit of je een baan hebt of op de bank zit, je wilt gewoon zo snel mogelijk een passende baan. Een gesprek bij een recruiter kost je over het algemeen geen vrije dag omdat dat meestal wel ’s avonds te regelen is. Een gesprek bij een werkgever kost je meestal wel een vrije dag. Je wilt dus dat die gesprekken effectief zijn. Als je al thuis zit dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer aan de slag. Alle extra tijd die niet effectief besteed wordt aan zinvolle sollicitaties is dan verloren tijd. Je zet dan 1 keer je CV op monsterboard en je laat de headhunters hun werk doen. Je pikt dan de beste aanbiedingen er uit en laat de rest schieten.

En uiteraard ben ik ook hele slechte recruiters tegen gekomen. Meestal heb je dat tijdens een eerste gesprek aan de telefoon al door en kan je ze makkelijk afwimpelen. Ik heb echter ook wel meegemaakt dat ik bij een recruiter op gesprek kwam en dat ik hem moest uitleggen wat zijn klant eigenlijk zocht en dat ik daar niet de juiste persoon voor was. Een ICT recruiter hoeft van mij echt geen top IT’er te zijn, maar hij moet op zijn minst weten welke vaardigheden bij de gebruikelijke ICT diploma’s passen. Als een recruiter aan mij vraagt of ik kennis heb van active directory, terwijl er toch duidelijk in mijn CV staat dat ik MCSE gecertificeerd ben, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Ik ga dan ook vragen stellen of hij globaal weet wat die certificaten inhouden. Ik laat me niet vertegenwoordigen bij een bedrijf door iemand die daar niet geschikt voor is.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Rizzi schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:40:
[...]

Wellicht dat meerdere W&S bureaus dezelfde vacature doen? Enige tijd geleden werd ik gebeld door een recruiter. Slechts 1 dag later werd ik door een andere recruiter gebeld voor exact dezelfde functie! :o Op het sollicitatiegesprek heb ik de manager tactisch gevraagd met welke W&S bureaus zij samenwerken. De bureaus waar dat bedrijf gebruik van maakte waren ook dezelfde bureaus die mij hebben gebeld. Ach...ik moest er stiekem wel even om lachen.
[...]
Dan heb je nog te maken met bureaus die door de eindklant zijn ingeschakeld om kandidaten te vinden en een eerste gesprek te voeren.

Vaak is daar niet eens sprake van, dan gaat een W&S bureau ongevraagd acquisitie doen voor een vacature die ze ergens hebben gezien. En vervolgens met een voorselectie aan geschikte kandidaten naar het bedrijf dat de vacature heeft geplaatst. De reden dat dit soort praktijken nog bestaat is dat in een krappe arbeidsmarkt een werkgever zich niet altijd kan permitteren om een ongevraagd W&S bureau weg te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Laatst online: 16:41

flanger

That Guy

RazorBlade72nd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 01:49:
Er zijn goede en er zijn slechte recruiters. De truc voor de sollicitant is om het onderscheid te kunnen maken. De beste die ik ooit heb meegemaakt nodigde mij eerst uit in een nette zaak voor een dineer. We hebben toen een uur of twee met elkaar gesproken. Daarna heb ik twee sollicitatiegesprekken gehad met de IT manager van dat bedrijf. Hierbij heeft hij mij vooraf een groot aantal zeer goede tips meegegeven. Hij kende de manager echt persoonlijk en wist precies waar die manager op zoek naar was en wat ik juist moest vermijden. Toen ik door mijn proefperiode heen was kwam hij mij persoonlijk met taart op de afdeling feliciteren. Aan het eind van het jaar heeft hij me zelfs nog een kerst pakket bezorgd. Ik heb er toen ook niets van gemerkt in mijn salaris onderhandelingen dat hij een dure jongen was. Ik ging er 800 Euro bruto op vooruit toen ik bij dat bedrijf ging werken.
Zo zou ik ze ook wel graag vinden & aan de telefoon hebben.

Meestal heb ik degene aan de telefoon die super-enthousiast zijn over de jobinhoud, mij een kwartier aan de telefoon houden, op het einde je huidige salaris proberen te ontfutselen (echt wel niet :+ ) en uiteindelijk effe meedelen dat het aangeboden loon op 2000 Euro bruto ligt.

Recruiters. Bah.

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerberosX
  • Laatst online: 29-06-2020
Heb nog een leuke anekdote over headhunters.

Ben iets meer dan een jaar geleden voor mijn huidige werkgever komen werken. Ben toen ook binnengeraakt via een headhunter (CF meerbepaald).

Nu heb ik inmiddels mijn ontslag gegeven en ben ik aan mijn opzegtermijn bezig. Kreeg ik van de week een mailtje in mijn (privé) mailbox van CF met daarin een leuke vacature waarmee mijn profiel zou overeenkomen. Uiteraard stond er ook niet de naam van het bedrijf bij, maar uit de job omschrijving was maar al te duidelijk dat het om mijn huidige job ging... |:(

Heb nog even getwijfeld om me van de domme te houden en een gesprek hierover aan te gaan. Uiteindelijk toch maar besloten dat ik mijn tijd nuttiger kan besteden ;)
Pagina: 1