mdadm gpt "unknown partition table"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Heb een softraid: 4 disks van 1TB elk, in RAID5.
Nu kan ik dit niet partitioneren met fdisk maar wel met parted.

Ik doe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
parted /dev/md1
   mklabel gpt
   unit GB
   mkpart primary
      0
      3001
   quit

mkfs.ext4 /dev/md1p1

Vervolgens kan ik 'm mounten en er naar schrijven etc.
Maar na een reboot doet deze dus niets meer.
md1: unknown partition table
Partitie tabel moet ondersteund zijn:

/usr/src/linux/.config
CONFIG_SGI_PARTITION=y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07-2022
Dit komt omdat je schijven en/of md1 als gpt gepartitioneert zijn.
makkelijk op te lossen via palimpsest aka disk utility in gnome.
ze moeten MBR gepartitioneerd zijn. ik weet niet waarom want ik dacht dat gpt ook zou werken.

EDIT:

Om even te verduidelijken, al je schijven moeten de zelfde partitie indeling hebben. Je kan dus geen mix en match omgeving hebben binnen je raid array. Daarnaast moet je kernel wel gpt support hebben ingebouwd.

Hier een linkje met wat uitleg.

http://www.virtualvcp.com...tition-table-gpt-in-linux

dit heb je waarschijnlijk nodig:

"So to replace the GPT table with msdos, I did:
parted /dev/sdc
mklabel msdos
quit"

EDIT2:
en nog maar een linkje er bij:
http://www.ibm.com/develo.../library/l-gpt/index.html

[ Voor 59% gewijzigd door Rio6000 op 03-06-2010 18:04 . Reden: Extra info toe gevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
GPT support zit in de kernel, dat is de "CONFIG_SGI_PARTITION" in de kernel config.

Een msdos table kan niet, omdat de schijf 3TB is in totaal en dit word 1 partitie:
code:
1
2
Error: partition length of 5860571136 sectors exceeds the msdos-partition-table-imposed
maximum of 4294967295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Je kunt ook rechtstreeks een filesystem op je raid array zetten, gewoon mkfs -t ext4 /dev/md1 doen :) Scheelt je al dat gedoe met GPT partitietabellen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Heb een partitie aangemaakt (md1) en nog steeds hetzelfde probleem:
code:
1
2
3
[   18.208430] md1: detected capacity change from 0 to 3000614387712
[   18.209827]  p1
[   18.212659]  md1: unknown partition table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
kun je misschien een screenshot maken van je partities op md1 met gparted?
Dat zou wel kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

code:
1
2
-a, --auto{=no,yes,md,mdp,part,p}{NN}
    Instruct mdadm to create the device file if needed, possibly allocating an unused minor number. "md" causes a non-partitionable array to be used. "mdp", "part" or "p" causes a partitionable array (2.6 and later) to be used. "yes" requires the named md device to have a 'standard' format, and the type and minor number will be determined from this. See DEVICE NAMES below.

Misschien loop ik achter, of begrijp ik je vraag niet goed, maar by default kun je md devices niet partitioneren, tenzij je dit aangegeven hebt bij het aanmaken van de RAID array. Heb je dit gedaan?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ik heb 2 raid array's er in zitten
md0: sd{b,c,d,e}
- RAID 5
- 500GB per disk

md1: sd{f,g,h,i}
- RAID 5
- 1000GB per disk

md0 heeft een msdos part-table met 1 part (md0p1). Gaat prima, geen problemen mee.

Voor md1 moet hetzelfde gebeuren, maar omdat dit een partitie word van 3TB kan dit geen msdos part-table worden :)
Voor zover ik kan zien is een GPT part-table een goede keus (GNU etc.).
Als ik met parted een table aanmaak (zie boven) en vervolgens een partitie, werkt dit. Mount- write- readable.
Het leuke van het verhaal, is dat de table niet meer herkend word na een herstart.

@Rio6000: Nee, kan ik niet. CLI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
Siebz0r schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 08:23:
@Rio6000: Nee, kan ik niet. CLI ;)
Ah ik had even niet door dat je alleen CLI had.

Ik heb zelf niet genoeg schijven om te testen (zit momenteel in een heel zware vfx klus) maar ik test mijn raids altijd eerst even in virtualbox met 6 hardeschijven, werkt heel goed. zal ik zo ff doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
Net getest met 4 virutele disks en het werkt bij mij gewoon prima.

Ik had het zo op gezet:

5 schijven in virtualbox.
sda,sdb,sdc,sdd,sde

Op sda verdeeld in 2 partities, sda1 Ubuntu, sda2 swap.

Ubuntu 10.04 geinstalleerd, geupdate en mdadm geinstalleerd.

De rest deed ik vanuit de terminal allemaal als root zijnde.

parted /dev/sdb

mktable ## gpt ingevuld
mkpart ## alles blanko gelaten en bij START 0% ingevuld en bij END 100%

quit

Dit deed ik voor sdc,sdd en sde

Vervolgens met mdadm de RAID5 aangemaakt.

mdadm --create /dev/md1 --raid-devices=4 --level=5 --name=RTEST /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1 /dev/sde1

Om te zorgen dat hij met het booten ook correct herkent word schrijf ik de info van de RAID5 naar /etc/mdadm/mdadm.conf:

mdadm -D --scan > /etc/mdadm/mdadm.conf

Nu het filesystem maken.

mkfs.ext4 /dev/md1 -L RTESTLABEL

that's it. Nu moet je hem nog mounten en de goede rechten toe kennen. Je eigen gebruikers naam waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 19:07
Wat jij nu doet is een GPT-partitietabel op je disks aanmaken en daar een RAID-array van maken; terwijl de TS een GPT-partitietabel op de RAID-array maakt. Mijn vraag: waarom zou je je RAID-array willen partitioneren en er niet gewoon 1 groot filesystem van maken? Scheelt je dit gedoe weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
hostname schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 21:06:
[...]
Wat jij nu doet is een GPT-partitietabel op je disks aanmaken en daar een RAID-array van maken; terwijl de TS een GPT-partitietabel op de RAID-array maakt. Mijn vraag: waarom zou je je RAID-array willen partitioneren en er niet gewoon 1 groot filesystem van maken? Scheelt je dit gedoe weer ;)
Je hebt inderdaad gelijk dat het eigenlijk overbodig is om een GPT table uberhoupt te maken maar als je parted gebruikt laat hij je niet de keuze om geen enkele table te gebruiken. Vandaar dat ik GPT gebruik, is ook lekker modern.

Hij probeert een 3TB partitie te maken op een 4TB set van hardeschijven in RAID5.
Wat hij misschien niet door heeft is dat als je RAID5 hebt je altijd 1 hardeschijf aan ruimte verliest.
Dus als hij het niet partitioneert en het doet zoals ik het net boven beschreef dan gebruikt hij alle harde schijven en heeft hij 3TB aan bruikbare ruimte terwijl er 1TB aan parity data word gebruikt.

Wat hij probeert te doen is eigenlijk precies het zelfde waar ik me op aan het voorbereiden ben als deze klus klaar is waar ik mee bezig ben. Bedankt Siebz0r dat ik er nu al even naar kon kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 19:07
De oplossing is dan om gewoon helemaal geen parted te gebruiken? Je kan ook gewoon een filesystem aanmaken zonder parted hoor (heb dat uberhaupt nog nooit gebruikt). TS snapt het verder ook wel; maar Linux herkent zijn partitietabel niet na een reboot (wat vrij raar is).

Verder ben ik wel benieuwd welke kernel versie & distro de TS gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Kernel: 2.6.34 gentoo patch-set
Distro: Gentoo

En zoals hier te zien heb ik al een keer een partitie aangemaakt zonder part-table.
Krijg dan dezelfde melding: "Unknown partition table".

Het probleem zit waarschijnlijk in de config van de kernel / mdadm.

@Rio6000:
Waarom maak je eerst een partition table aan op een disk die je later in een RAID hangt?
Kort:
De disk word toch geformatteerd.
Lang:
Bij het aanmaken van de RAID set worden de disks door elkaar gehaald (striping). Op 3/4 disks komt de striping en op 1/4 disk een parity-stripe (reserve informatie waar 1/3 stripes mee hersteld kan worden).

Voor meer info, check de wiki :)
Pagina: 1