Je hebt waarschijnlijk gelijk in Nederland, maar helemaal zo vanzelfsprekend als jij het doet voorkomen is het niet hoor. In het land waar ik woon is dit dus wel heel gewoon. Ik heb een belbundel met een x aantal skype minuten op mijn mobiel, met een news pack voor het lezen van nieuws van de servers van de provider, met een speciale pack voor facebook messenges (gebruik ik niet, maar als ik het zou gebruiken terwijl het niet bij mijn bundel in zou zitten zou ik voor facebook apart in rekening gebracht worden) en een speciaal pack voor MSN (dit ook wordt apart in rekening gebracht als het wel gebruikt maar niet in je bundel hebt zitten). En dit allemaal wordt in rekening gebracht ook als je nog vele MB's in je data verkeer over hebt (voor ik een bundel had gebeurde dit regelmatig).
Zo logisch als jij het doet voorkomen is het niet. En in Nederland op sommige plekken ook niet hoor. Het is dat we gewend zijn maar SMS is vast al met al nog geen kb en toch
kost het per bit meer dan communicatie voor NASA naar mars en dan vinden we het opeens wel heel gewoon dat dat apart gaat.
Moraal van het verhaal, ook in Nederland gaan sommige bit apart (SMS) en in andere landen brengen providers wel bytes in rekening afhankelijk van de applicatie. Voor Nederland heb je dan wel gelijk maar zo gek is de vraag nog niet.