Geil presenteert Thunderbolt-voedingen: één 12V-rail nadeel?

Pagina: 1
Acties:

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:47

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
In nieuws: Computex: Geil presenteert Thunderbolt-voedingen staat de volgende zin:
De Thunderbolt Plus-serie heeft een enkele 12V-rail, maar heeft als 'pluspunt' een display die in een 5,25"-drivebay kan worden gemonteerd.
Hier wordt gedaan alsof één 12V-rail op een voeding een nadeel is, waar ik het niet mee eens ben.
Je hoeft je met één rail namelijk geen zorgen te maken of je OCP's triggert, en kan de voeding veel efficiënter belasten, omdat je niet meerdere rails maar half belast.
Los van de discussie omtrent voedingsrails vind ik dat die zin wel wat objectiever zou mogen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Eensch, dus fixed

Verwijderd

en kan de voeding veel efficiënter belasten, omdat je niet meerdere rails maar half belast.
Hoe bedoel je dit?

offtopic:
Waarom wordt er trouwens niks over Corsair's nieuwe voedingen geschreven terwijl ik die wel heb gesubmit, zijn nou niet echt oninteressante dingen...

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:47

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Wel vrij offtopic in GR, maar goed :P :
Ik bedoel dat je (in de praktijk vaak) toekan met een minder zware voeding als die één 12V-lijn heeft, omdat je niet al van meerdere lijnen OCP's gaat triggeren voordat de voeding volledig belast is.
Dus bijvoorbeeld omdat je de CPU en HDD's op een lijn hebt, maar die HDD's tijdens spinup zoveel trekken, of een OC'd CPU zoveel trekt, dat de OCP de voeding uitzet, terwijl de voeding nog maar voor, zeg, 350 van de 450W belast wordt.
Bij voedingen met één rail hoef je je daar niet druk over te maken, zolang je de voeding maar niet (veel) zwaarder belast dan waarvoor hij gespec'd is.
Je kan de voeding dan dus makkelijker volledig belasten, in plaats van dat je een voeding koopt die tientallen Watts meer kan leveren om maar onder die OCP's te blijven.

Efficiënter is dan misschien niet het beste woord, maar ik kon ook geen betere term verzinnen. ;)
offtopic:
Waarom wordt er trouwens niks over Corsair's nieuwe voedingen geschreven terwijl ik die wel heb gesubmit, zijn nou niet echt oninteressante dingen...
Eens! Als er (naast die van Seasonic) interessante voedingen uitkomen, zijn die van Corsair het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Ghost Dog op 05-06-2010 18:22 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Ghost Dog schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:20:
Ik bedoel dat je (in de praktijk vaak) toekan met een minder zware voeding als die één 12V-lijn heeft, omdat je niet al van meerdere lijnen OCP's gaat triggeren voordat de voeding volledig belast is.
Dus bijvoorbeeld omdat je de CPU en HDD's op een lijn hebt, maar die HDD's tijdens spinup zoveel trekken, of een OC'd CPU zoveel trekt, dat de OCP de voeding uitzet, terwijl de voeding nog maar voor, zeg, 350 van de 450W belast wordt.
Bij voedingen met één rail hoef je je daar niet druk over te maken, zolang je de voeding maar niet (veel) zwaarder belast dan waarvoor hij gespec'd is.
Dat is niet helemaal waar, alleen bij voedingen waar de makers er niet over nagedacht hebben heb je er last van.
Zoals de Zalman ZM600-HP en OCZ StealthXStream 600 W (beide zelfde FSP design).

Tegenwoordig zei je dat ze wel even nadenken. ;)
Zo hebben voedingen tegenwoordig vaak 12 voltlijnen van 30 of 40A en een totaal vermogen op de 12 voltlijnen wat veel lager ligt dan de 12 voltlijnen samen, dus dan heb je totaal geen last meer van meerdere 12 voltlijnen of je moet een 20 HD's aan je PC hebben, maar dan neem ik aan dat je staggered spin-up gebruikt. ;)

Verwijderd

Maar dus geen nieuwe Corsair voedingen nieuwsbericht? :F

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:54

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Misschien is het nog altijd weekend?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

Misschien ook niet? ;)

Maar was vorige week al ergens gesubmit.
Pagina: 1