Probleem e-mailbezorging aan bepaalde domeinen

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-01 11:39
Ik heb hier een betsaande Exchange server aangesloten op een nieuwe DSL lijn (met nieuw IP). De domeinnaam is ook naar een nieuwe hoster gegaan, die het mx record naar het nieuwe IP heeft verwezen. Mail ontvangen gaat prima.

Probleem: Er kan niet aan iedereen mail worden verzonden! Gmail en Chello gaat bijvoorbeeld prima. Telfort/Tiscali en nog een paar blijken na een paar dagen "onbezorgbaar". Error 4.4.7, wat volgens MS dit is:

Het bericht in de wachtrij is verlopen. De verzendende server heeft geprobeerd het bericht door te sturen of te bezorgen, maar de actie kon niet worden voltooid voordat het bericht verliep. Deze NDR kan ook aangeven dat een limiet voor berichtkopteksten is bereikt op een externe server of dat een andere protocol-timeout is opgetreden tijdens het communiceren met de externe server.
Probleemoplossing: Deze code duidt meestal op een probleem op de ontvangende server. Controleer of het adres geldig is en informeer of de ontvangende server is geconfigureerd voor het juist ontvangen van berichten. Het kan nodig zijn het aantal adressen in de koptekst van het bericht te verlagen voor de host waarvoor deze fout wordt gegenereerd. Als u het bericht opnieuw verstuurt, wordt het weer in de wachtrij geplaatst. Als de ontvangende server online is, wordt het bericht bezorgd.

M'n que in de system manager loopt aardig vol... Ik ben bang dat ik gereject wordt door een spam filter ofzo, maar hoe kom ik er achter wat er mis zit!? Iemand een idee? Moet er op de DNS nog iets anders dan een mx record staan?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Probeer het eens met een SPF record erbij, en kijk eens of je DSL provider ook een reverse DNS adres kan instellen op je IP (b.v. mail.domain.com).

SPF is een vermelding in de DNS welke servers er email mogen sturen met jouw domain als afzender. (wordt o.a. door Hotmail gebruikt)
Reverse DNS zorgt er voor dat wanneer de ontvangende mailserver een hostname lookup doet naar het IP van je mailserver, hij je domain name (of subdomain, zoals mail.domain.com) terugkrijgt.

Valideren die twee checks, dan komt je mail al bij veel meer ontvangende servers er doorheen.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 03-06-2010 12:55 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• demasterbaas
Oke top, ga ik meteen achteraan!

Kan een reverse dns ook naar meerdere domeinen (we hebben er 3)?
Komt in het spf record het ip adres van de server (wan ip op lokatie dus) of de server naam?

Tnx!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bij reverse DNS.... Wat denk je zelf? 3 verschillende responses als je een lookup op 1 IP doet? ;)

En heb je al gekeken hoe je een SPF record maakt? Das niet alleen even een IP of DNS naam invullen.
Zoek eens naar een SPF Generator oid.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Sowieso doet een DSL provider echt geen rDNS aanbieden op een dynamic ip. ;)
Verder is de melding die je geeft niet de echte melding.
De echte melding zou van de ontvangde mailserver moeten komen, deze geeft dan aan waarom je mail geweigerd word.

(Grote kans dat je op SORBS staat aangezien je een DSL ip gebruikt)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• demasterbaas
Ik heb zo'n spf generator gedaan en die kwam hiermee:

v=spf1 a mx ~all

Ik begreep dat dit dan in een txt dns record moet komen. Helaas kan ik alleen a, mx en cname maken via mijn control panel bij de hostingprovider...

Ik zou ook graag zien wat de reactie van de mailserver waar het bericht wordt aangeboden, maar ik weet niet hoe...

• demasterbaas
Heb de generator van MS nog gedaan, en die kwam hiermee:

v=spf1 a mx ip4:1.2.3.4 mx:mail.domeinnaam.nl a:domeinnaam2.nl a:domeinnaam3.nl mx:domeinnaam2.nl mx:domeinnaam3.nl ~all

(1.2.3.4 = wan ip dsl aansluiting)

Lijkt dat te kloppen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Die laatste lijkt inderdaad beter als die eerste. Eerste zegt namelijk dat alle mailservers met jouw domein mogen sturen. (als ik hem goed interpreteer)
Als je geen TXT record zelf kan maken, moet je even contact opnemen met je hoster. Die kunnen het vast wel voor je plaatsen. En anders moet je verhuizen naar een hoster die die optie wel bied.

Check ook even (if at all possible) of je IP niet toevallig bij SORBS bekend staat, zoals Defiance al aangeeft.
Verder zou je even moeten kijken of er toevallig logging wordt gedaan van de emails. Daar staat meestal wel een foutcode met reden in vermeld. Staat meestal ook wel in de email, als die terug komt.

• demasterbaas
McKaamos schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:18:
Die laatste lijkt inderdaad beter als die eerste. Eerste zegt namelijk dat alle mailservers met jouw domein mogen sturen. (als ik hem goed interpreteer)
Als je geen TXT record zelf kan maken, moet je even contact opnemen met je hoster. Die kunnen het vast wel voor je plaatsen. En anders moet je verhuizen naar een hoster die die optie wel bied.
Ga ik doen.
Check ook even (if at all possible) of je IP niet toevallig bij SORBS bekend staat, zoals Defiance al aangeeft.
Verder zou je even moeten kijken of er toevallig logging wordt gedaan van de emails. Daar staat meestal wel een foutcode met reden in vermeld. Staat meestal ook wel in de email, als die terug komt.
Staat niet in de database! Logging wordt gedaan op de mail, maar daar staat niet wat de andere server antwoord... De mail die bij de gebruiker terugkomt is van de "Systeembeheerder" met alleen de genoemde foutcode...

Bedankt zover!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-01 11:18
Ik denk dat er belangrijke stappen worden overgeslagen in de antwoorden. B)

Er zijn vele mailservers op de wereld die e-mail standaard al niet aannemen van dynamisch ip adressen. Een dynamisch IP houdt in dat het IP adres niet op jou naam staat vermeld en uit een range van ip nummers komt welke je provider bezit.

Zo ben ik ook bekend met het feit dat tiscali/telfort _geen_ e-mail aanneemt van dynamische ipadressen.
Het aanmaken van SPF TXT-records is totaal nutteloos in het geval van een dynamisch ip. Wij zijn ook aangesloten op SORBS en als die je aanmerken als dynamisch ip accepteert de mailserver de e-mail niet.

Het is verstandig om eerst uit te zoeken of je een dynamisch ip hebt. Dit is simpel te doen via www.ripe.net. Ip opzoeken en bevind je ip zich binnen een range van nummers en staat dit op de naam van je provider ben je dynamisch. Is dit het geval is de enige oplossing simpel, namelijk gebruik maken van een Smarthost omdat je anders nog veel meer onafgeleverde e-mail gaat krijgen in de toekomst.

Stap twee als geen dynamisch ip, het controleren waarom een provider de e-mail niet aanneemt. Dit is zeer eenvoudig: Telnet gebruiken vanaf de betreffende verbinding en een sessie opstarten met de betreffende server die de e-mail weigert. En uiteraard aflezen waarom het bericht niet wordt aangekomen.
Over hoe dit moet verwijs ik je naar www.activexperts.com/activemail/telnet .

Ik hoor graag wat de bevindingen hiervan zijn. :)

[ Voor 2% gewijzigd door PeeCee op 03-06-2010 21:57 . Reden: Typo ]

Pagina: 1