[Excel] Ophalen gegevens via odbc traag met firewall client

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Hoop dat 1 van de tweakers hier me verder kan helpen.

Ik loop hier namelijk tegen een raar problem.
We hebben hier een aantal as400 systemen draaien en sinds we zijn overgegaan naar XP + Office 2007 (was W2k + office 2000)is het ophalen van dat via een Excel erg langszaam. Hij wacht +- 20 a 30 seconden.
Via "get external data" is de qeury redelijk snel gemaakt, ophalen tabelen enzo gaat prima, tot je op het punt komt dat je moet selecteren waar de data moet komen.
Hier treed een onverwachte delay op van +- 20s

Na lang zoeken was iemand er achter gekomen dat als we de Microsoft Firewall client deinstalleren het weer snel gaat <1s.
Gelijk kreeg toen de inrichting van de omgeving hier de schuld van. Vorige week even aan de slag geweest met een standaard XP install + firewall client + odbc koppeling en hier de problemen kunnen repliceren.
Zelfs als de firewall client disabled is treed toch de vertraging op alleen deinstalleren van de client werkt.

Nu was ik vandaag weer aan het proberen en viel het mij op dat in access het ophalen van de tabel via get external data wel snel gaat.

Blijkbaar doet access het ophalen van de data via dezelfde odbc koppeling op een andere manier dan excel.
Als test ook nog excel 2000 op de machine gezet, maar deze doet precies hetzelfde.

Het moet iets te maken met een time out die onder access anders is dan bij excel.
Na wat zoeken blijkt access gebruik te maken van de jet engine, nu weet ik niet of excel dit ook doet.

Kan iemand me in de goede richting sturen? Het moet denk iets zijn van een time out.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!