fan op batterijen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag een tweetal (case) fans laten draaien op batterijen. Voor mij lijken de toepassingen eindeloos, echter ik kan maar niet berekenen hoeveel batterijen ik nodig heb en of hoelang deze meegaan.

Dus om te beginnen met één 80mm fan:
Speed (R.P.M.) 800 - 3000 R.P.M.
Air Flow (CFM) 10.9 - 40.8 CFM
Air pressure (mmH2O) 0.30 - 4.23 mmH2O
Noise Level 13 - 28 dBA
Bearing Type Long Life Sleeve
Fan Life Expectancy 40,000 hours
Voltage Rating 12 V
Current (Ampere) 0.26A Max.
Power consumption 3.12W Max.
Weight 77 g
Connector 4-pin
Screws 4 pcs
Rubber 4 pcs

Ik snap dat de power consumption 3.12W is, maar hoe bereken ik nog hoe lang ik doe met bijvoorbeeld een 9v batterij? Of inderdaad een 12v accu? Mijn kennis is hiervoor duidelijk te beperkt en als je gaat googelen kom je, na genoeg, alleen op groene stroom en besparingssites... :?

Kan iemand mij verder op weg helpen? _/-\o_

BVD
-Mx

Aut viam inveniam aut faciam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
als je bijvoorbeeld kijkt naar deze handige pagina: Wikipedia: List of battery sizes
dan zie je dat een 9v batterij een capaciteit heeft van zo'n 200-800 mAh. Dat wil zeggen dat de batterij 200-800mA kan leveren voor één uur.
Een 1.5v AA Alkaline batterij kan 1200 mA leveren voor één uur, of 600mA voor 2uur etc.

Die 3.12W is gebaseerd op 12volt, 12volt * 0.26A (maximale verbruik) = 3.12W !
Wat je ventilator gebruikt op 9volt moet je zelf meten, in ieder geval flink minder dan 0.26A. Als we stellen dat er 0.15A (150 mA ) wordt gebruikt, dan kan een 9v batterij van 600mAh ongeveer 4uur mee.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

RvL

Ik mis een hele belangrijke variabele in dit verhaal: wat is de capaciteit van je accu?

Als ik bijvoorbeeld deze met een capaciteit van 1,3Ah neem: deze kan een uur lang 1,3A leveren.

Bij een stroom van 0.26A (bij 12V!), dus wat 1 ventilator trekt, zou deze accu het dus 5 uur volhouden.

Zoals Sibylle al aangeeft is de capaciteit bij normale, niet oplaadbare batterijen, grotendeels afhankelijk van het formaat. Echter, veel normale batterijen hebben een spanning van 1,5V, waardoor je meerdere batterijen in serie moet gaan zetten om tot een spanning te komen waarop je fans nog gaan draaien. Een te lage spanning zal de ventilator niet laten draaien en kan de (brushless) motor van de ventilator zelfs om zeep helpen.

Dat is dus ook iets om rekening mee te houden als je een ventilator met een batterij/accu gaat voeden. Als een batterij ontlaad zal na verloop van tijd de spanning lager worden. Te laag en je ventilator stopt met draaien.

Een lagere spanning heeft ook gevolgen voor de luchtstroom omdat de ventilator langzamer begint te draaien.

[ Voor 53% gewijzigd door RvL op 03-06-2010 11:39 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
gewoon een 9volt op + en - aansluiten , kan aantal uur meegaan, ligt aan de batterij

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Top!

Die snapte ik dus niet! De variabele is inderdaad de batterij/accu. Variabel omdat ik nog niet weet welke ik moet kiezen...

De fan(s) moeten mobiel zijn en naar alle waarschijnlijkheid tussen de vier en zes uur meegaan. Ik zal straaks een gaan rekenen. Ik zal het ter controle even posten!

Thanks dusver!! _/-\o_ _/-\o_

-Mx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 14:46
Mx7733: als je weet hoe veel de fan verbruikt (dus als je'm op 12V laat draaien) kun je gemakkelijk berekenen hoe groot de accu moet zijn:

De totale energie die nodig is om de fan te laten draaien is 3.12W * 6 uur = 19Wh (watt*uur)

De capaciteit van een batterij wordt zoals hierboven gezegd gegeven in ampere*uur (en volt*ampere=watt).
bv. als je een NiMH AA batterij neemt heeft die een spanning van 1.2V en een capaciteit van 2300mAh (dus 2.3Ah). De totale energie die in 1 batterij zit is dus 1.2*2.3=2.7Wh
Je hebt dus 19/2.7 = 7 van die batterijen nodig om het 6 uur uit te houden.

Daarbij krijg je een tweede probleem: er komt geen 12V uit die batterijen. Hiervoor bestaat wel een oplossing onder de vorm van een boost converter (eventueel zelf te bouwen of simpeler als module te kopen) om van de lagere spanning 12V te maken.
Let wel, een converter produceert geen energie (en verbruikt zelf een klein beetje) dus je zult niet minder batterijen nodig hebben door de spanning aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan best altijd je batterijen in serie zetten. 10x1.2V = 12V. Wel zou een stukje elektronica dat de spanning naar de fan uitschakelt op een bepaald niveau nog steeds handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Laatst online: 23:42
ls470 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 23:14:
Mx7733: als je weet hoe veel de fan verbruikt (dus als je'm op 12V laat draaien) kun je gemakkelijk berekenen hoe groot de accu moet zijn:

De totale energie die nodig is om de fan te laten draaien is 3.12W * 6 uur = 19Wh (watt*uur)

De capaciteit van een batterij wordt zoals hierboven gezegd gegeven in ampere*uur (en volt*ampere=watt).
bv. als je een NiMH AA batterij neemt heeft die een spanning van 1.2V en een capaciteit van 2300mAh (dus 2.3Ah). De totale energie die in 1 batterij zit is dus 1.2*2.3=2.7Wh
Je hebt dus 19/2.7 = 7 van die batterijen nodig om het 6 uur uit te houden.

Daarbij krijg je een tweede probleem: er komt geen 12V uit die batterijen. Hiervoor bestaat wel een oplossing onder de vorm van een boost converter (eventueel zelf te bouwen of simpeler als module te kopen) om van de lagere spanning 12V te maken.
Let wel, een converter produceert geen energie (en verbruikt zelf een klein beetje) dus je zult niet minder batterijen nodig hebben door de spanning aan te passen.
Je verhaal klopt als een bus! Gezien zijn/haar kennis voor electronica, lijkt me een converter bouwen niet echt een oplossing. 8 batterijen van 1,5V in serie levert (8*1,5)12 volt op. Je kan daarna inderdaad berekenen hoelang de batterijen meegaan, maar dat is al duidelijk uitgelegd :) Nogmaals voor de duidelijkheid:

http://www.zbattery.com/C...ies-in-Series-or-Parallel :)

[ Voor 3% gewijzigd door jens17 op 05-06-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Top! Bedankt voor jullie antwoorden!

Mocht ik ze massaal op de markt gaan zetten, krijgen jullie op de eerst 5% korting!!! :F

Ga maar eens aan de slag!

Thanks _/-\o_

-Mx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Laatst online: 11-06 15:45
Als je draagbare fans wil gaan maken, denk ik dat je die niet meer op de markt krijgt. Daar zijn echt al honderden soorten van. Meeste werken gewoon op 2 1.5v batterijtjes, 12v fans zijn denk ik verre van ideaal voor deze klus ;)

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Laatst online: 11-06 14:46
@jens: een converter module (die zijn gemakkelijk als voorgebouwde module te vinden) kopen en aansluiten is niet moeilijk :) maar wel niet zo goedkoop...
Met oplaadbare batterijen moet je er wel 10 ipv 8 nemen zoals kluyze zei omdat daar maar 1.2V uitkomt... (wie gebruikt tegenwoordig nog wegwerpbatterijen, sinds er low self discharge oplaadbare bestaan?)
Pagina: 1