• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Zit met een probleem wat behoorlijk irritant begint te worden, en ik weet niet meer waar ik het moet zoeken.
Het gaat er om dat mijn Exchange servers behoorlijk lang opstarten. En dan gaat het opstarten zelf razendsnel, inloggen ook, maar daarna... Dan zie ik bij de netwerkverbinding zo'n mooi draaiend rondje staan, en dat staat er minimaal 10 minuten, soms drie kwartier. Een ipconfig /all laat zien dat de kaart gewoon een IP en alles heeft, pings werken ook. Op zich dus niks aan de hand, ware het niet dat helemaal niets (door)start zolang die kaart staat te initialiseren. Exchange start niet op, zelf processen starten werkt ook niet, netwerk panel opstarten blijft ook hangen. Op het moment dat die kaart geinitialiseerd is poppen al de schermen die je probeerde te starten ineens op.

Nu had ik dit vroeger ook al eens bij een Exchange 2003 en 2007 server op 2003 SP2 servers. Uiteindelijk het hele test domein opnieuw opgebouwd, alles van scratch naar 2008 R2 servers. Nergens meer dit probleem. Heb toen gebruik gemaakt van VMXnet3 adapters (ESXi 4installatie). Een week later viel me op dat verkeer wat gerouteerd werd van buitenaf via deze adapters veel vertraging had, dus heb ik de kaarten weer vervangen door E1000 adapters, wat dat probleem oploste.
Tijdens het vervangen liep ik de eerste keer in dat probleem, en was de server ook na een paar uur nog steeds onbruikbaar. Heb ik uiteindelijk alle nics verwijderd uit het systeem, toen opgestart (natuurlijk een rammel errors dat hij niet in het domein kon komen), een hot add van een E1000 nic gedaan, die geconfigureerd en gereboot. Presto, meteen klaar.

Gisteren was Exchange erg langzaam. Ik reboot die server, komt eerst met een recovery wizard op (?), nog maar eens gereboot, alles werkt. Maar het probleem wat ik hierboven beschreef. Heeft 20 minuten geduurd voor die kaart geinitialiseerd was en de rest van de services werd gestart.
Ik ben nu bang dat ik weer in het zelfde patroon ga vallen, straks een keer een reboot doe en een paar uur down ben met klooien met nics. Dus ik wil weten wát en waarom die nic zich zo raar gedraagt.

Ben ik gaan googlen en op technet gaan speuren, maar het enige waar ik concreet info over kan vinden is een lange wachttijd tijdens inloggen (preparing network connections), wat DNS gerelateerd is. Het probleem wat ik heb kan ik nergens vinden, maar dat kan natuurlijk heel goed zo zijn omdat ik niet weet hoe ik dit probleem moet noemen.

Heeft iemand dit soort rare gedrag al eens meegemaakt en kan me vertellen wat het probleem is met deze server(s)?