matlab met gpgpu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 22:16
Hallo,

Op het moment ben ik veel bezig met simuleren in Matlab. Dit zijn voornamelijk grote matrices die moeten worden doorgerekend. Iets waar een gpu goed in is. Ik heb mijn opdrachtgever zo ver gekregen dat ik een pc krijg met een flinke grafische kaart, om te kijken of dit inderdaad een betere preformance geeft. Echter nu is de keus: een ATI of een NVIDIA?

Ik weet dat er voor matlab een aantal oplossingen zijn die met CUDA overweg kunnen (jacket, gp-you). Zijn deze er ook voor ATI grafische kaarten? En hoe deze zich verhouden met NVIDIA kaarten?

Op google is wel het een en ander te vinden, maar vooral over NVIDIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:02

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik tik deze even naar Videokaarten & Beeldschermen, want het heeft niet bijster veel met programmeren te maken.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Matlab draait alleen CUDA, dus alles vanaf de nVidia 8800 ondersteund het.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
hoe meer shader eenheden er in de GPU aanwezig zijn, en deze genoeg bandbreedte ter beschikking hebben, des te meer berekeningen je per seconde uit kan voeren. Voor een wat oudere kaart en een krap budget kan je een gtx280 nemen, maar met het oog op de toekomst zou ik gaan voor een GTX480. Deze ondersteunen namelijk een nieuw shader model van directx 11, met o.a. hogere precisie bij comma berekeningen, en natuurlijk is het de eerste kaart met ondersteuning voor direct compute (onderdeel van directx 11). Software zal zich binnenkort gaan richten op deze API zodat hun programmas op ATI, Nvidia, en mogelijke toekomstige producten van Intel (yeah right) en bijvoorbeeld S3 zal draaien. Tot het zover is heeft een GTX480 natuurlijk ook prima CUDA ondersteuning. Je kunt er vanuit gaan dat bij parallele berekingen de prestaties linear opschalen naarmate het aantal shader units toeneemt en er voldoende bandbreedte beschikbaar is.

vergelijking:

GTX 480
CUDA Cores 480
Processor Clock (MHz) 1401 MHz
Memory Bandwidth (GB/sec) 177.4

GTX 280
CUDA Cores 240
Processor Clock (MHz) 1296 MHz
Memory Bandwidth (GB/sec) 141.7

Geforce 9800 GTX+
CUDA Cores 128
Processor Clock (MHz) 1836 MHz
Memory Bandwidth (GB/sec) 70.4

als je even zoekt moet je e.e.a. aan benchmarks ook wel kunnen vinden lijkt me.
Hier wat meer info (propaganda) over het gebruik van CUDA icbm. Matlab.
http://www.nvidia.com/object/matlab_acceleration.html

[ Voor 4% gewijzigd door gravitone op 03-06-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 22:16
Dank allemaal!
Gisteren heb ik een email gekregen van Matlab, de prerelease van 2010b is uit. Met.. jawel, GPGPU ondersteuning voor NVIDIA.
@gravitone, dank! Hier was ik al uit, ik kon alleen niets/weinig vinden over of ATI kaarten ook ondersteund werden. En aangezien het alleen met NVIDIA werkt, snap ik waarom.