'Decoupling' bij gebruik van 9 multiplexers en 5V DC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met behulp van 9 multiplexers (4051) het aantal inputs van mijn Arduino uitbreiden, zoals in het linker voorbeeld op deze pagina.

Toen ik bij de lokale electronica boer was vroeg ik voor de zekerheid even of ik die 9 multiplexers op dezelfde 5V aan kon sluiten. Volgens hem was dat geen probleem maar ik kreeg wel 9 condensators mee om noise te voorkomen.
Bij het testen van mijn soldeerwerk merkte ik dat er geen stroom door de condensators wil lopen en na wat googlen kwam ik er achter dat condensators niet werken met DC stroom (wat uit de Arduino komt).

Is 'decoupling' (wat is hier de Nederlandse term voor?) eigelijk wel nodig bij het gebruik van 9 multiplexers op dezelfde 5VDC bron? En zo ja, hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Ps. Ik probeer meer te leren over electronica / hardware maar ben eigenlijk meer een ontwerper / programmeur dus het is allemaal nog een beetje verwarrend. Maar ik doe mijn best alles te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jah. Het probleem is dat je logica in je chipjes zo nu en dan heeeeel extreem kort de plus en min kort kunnen sluiten. De ontkoppelingscondensatoren (zoals 't in het nederlands heet) zijn er om die piekjes op te vangen. Omdat ze zo extreem kort zijn zal je ze ook niet meten. Ze ze netjes tussen de plus en ground van de chips, zo dicht mogelijk bij die pinnetjes, en je zou nergens problemen mee moeten krijgen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik hem verkeerd heb aangesloten.
Moet hij dan tussen pin 16 en 8 komen?

Afbeeldingslocatie: http://jaspervanloenen.com/4051.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, je had 'm in serie met de + gesloten? Dat werkt inderdaad niet. Je moet gewoon de +5V naar de Vdd laten lopen en de gnd naar de Vss, en daar dan nog parallel aan je IC een condensator overheen zetten. Bij jouw ic is dat idd tussen pin 16 en 8.

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 03-06-2010 00:37 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, net zoals een weerstand ;)
Leren hoe dit soort dingen werken is lastig als je er geen opleiding in hebt gehad (maar wel erg leuk).

Bedankt voor je hulp!

edit:
Blijkbaar is het niet mogelijk de titel van dit topic aan te passen, dus ik neem aan dat het niet nodig is om [opgelost] o.i.d. voor de titel te zetten? (Op andere fora is dit soms het gebruikt)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 00:49:
Ja, net zoals een weerstand ;)
Leren hoe dit soort dingen werken is lastig als je er geen opleiding in hebt gehad (maar wel erg leuk).

Bedankt voor je hulp!

edit:
Blijkbaar is het niet mogelijk de titel van dit topic aan te passen, dus ik neem aan dat het niet nodig is om [opgelost] o.i.d. voor de titel te zetten? (Op andere fora is dit soms het gebruikt)
Zoals Sprite_tm al zegt zorgen de condensators voor ruis onderdrukking. Je kan het (heel cru) zien alsof je voor ieder chipje een aparte batterij hebt als ware het een UPS. De 5V van je voeding is je "lichtnet", waar je je condensator-UPS op aansluit, maar omdat de spanning van je UPS en je apparatuur (chipjes) gelijk is, hoef je niet zo ingewikkeld te doen als bij een echte UPS.

Ik hoop dat dit het wat verduidelijkt, maar het zou het ook juist verwarrender kunnen maken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las ergens een uitleg waarbij het vergeleken werd met een watertoren; wanneer de waterdruk omlaag gaat, dan loopt er wat water uit de watertoren om het aan te vullen (ok, zo werkt een watertoren niet helemaal maar het is wel duidelijk).

Wat ik vreemd vind is dat je de condensator aansluit op de + en - van de ic; voor mijn gevoel is dat een rare schakeling. Vanuit de + 'loopt' er stroom naar de -, maar bij een condensator kan dat blijkbaar ook weer terug lopen de + van de ic in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
Voor dc kun je een C zien als een open verbinding. Bij ac kun je het zien als een doorverbinding.
Met andere woorden, wanneer er snel geschakeld wordt en er hogere frequenties in zitten, zullen deze rechtstreeks naar de GND terug keren.

[ Voor 0% gewijzigd door korgakos op 03-06-2010 12:01 . Reden: stam+t ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:57:
....Wat ik vreemd vind is dat je de condensator aansluit op de + en - van de ic; voor mijn gevoel is dat een rare schakeling. Vanuit de + 'loopt' er stroom naar de -, maar bij een condensator kan dat blijkbaar ook weer terug lopen de + van de ic in?
In een batterij (of algemener: een stroombron of spanningsbron) loopt de stroom van - naar +, in een verbruiker van + naar -; de bron levert energie en de verbruiker verbruikt energie.
Een ontkoppelcondensator zal piekjes opvangen, en kan dus zowel als bron als verbruiker werken, het is een "buffer voor energie". De "ontkoppel" in de naam staat ervoor dat deze condensatoren ervoor zorgen dat de piekstromen lokaal blijven (tussen de IC en de condensator die zo dicht mogelijk bij elkaar staan), en niet de rest van het circuit beïnvloeden.

De vergelijking met water lukt hier wel, zie de IC's als aftakkranen aan een centrale waterbuis. Deze buis heeft maar een bepaalde diameter en is lang, als je opeens een van de kranen helemaal open- of dichtzet zullen de kranen ernaast dit merken (speel maar eens met de koudwaterkraan als iemand onder de douche staat). De ontkoppelcondensatoren kan je zien als privé-watertorens (of drukvaten, die hebben dezelfde werking, en die maken het later redeneren met AC eenvoudiger) voor elke kraan, als die er staan dan zullen de pieken daar opgevangen worden en hebben de buurkranen er geen last van.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Een condensator kun je heel goed vergelijken met een expansievat in de verwarming.
En ook als een waterslag demper. (Dit is ook een klein drukvat)
De opslag en werking is heel snel, maar ook is de energie vlug verbruikt.

Guus Assmann

Pagina: 1