Betaalbare 3D TV's?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
Ik zat eens een beetje rond te kijken naar hoe het nou zit met 3D TV's en ik kom er toch niet helemaal uit, dus ik hoop dat jullie me wat dingen uit kunnen leggen. :)

Als ik het goed begrijp, wordt goede 3D verstuurd over een HDMI 1.4 verbinding. De Playstation 3 promote op het moment ook 3D, maar dat is HDMI 1.3. Dan kan 3D wel, maar niet hoger dan 720p.

Als ik nou ga zoeken naar televisies die volle 3D beelden kunnen tonen, dan vind ik alleen maar apparaten van 1.600 euro of meer. Dat vind ik nogal duur. Is dat omdat het volle HDMI 1.4 TV's zijn, of is 3D voor het moment altijd zo duur? Zijn er goedkopere TV's die alleen HDMI 1.3 doen, maar waar wel 3D mee kan?

Nou hoorde ik het gerucht dat er ook een stuk goedkopere TV's zijn die met een patch (huh? een TV patchen?) ook 3D ondersteunen, maar de refresh rate is dan niet zo hoog (geen 200hz), dus het gaat flikkeren. En je moet dan los een 3D brilletje kopen. Klopt dat, zijn er TV's waarmee dat kan? Welke zijn dat dan? En doet elk shutter-glass brilletje het daar dan mee, of moet daar dan een specifiek brilletje bij om het te kunnen synchen met de TV?

Wat is de goedkoopste manier om 3D van een Playstation 3 goed te kunnen zien?

Alvast bedankt! :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:36
Goedkoopste is volgens mij de samsung 40c750 die ongeveer vanaf 1150 te vinden is. Ik wil deze zelf ook aanschaffen, maar kom nog heel weinig info erover tegen. Gek, want voor die prijs krijg je geweldig beeld, 3d, de mooie poot die normaal bij de duurdere modellen zit en pvr. Ik ben erg nieuwsgierig persoonlijk naar ziggo certificering enzo. Ook schijnt het mogelijk te zijn die gave afstandsbediening van de c9000 er los bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
tuk217 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:46:
Goedkoopste is volgens mij de samsung 40c750 die ongeveer vanaf 1150 te vinden is. Ik wil deze zelf ook aanschaffen, maar kom nog heel weinig info erover tegen. Gek, want voor die prijs krijg je geweldig beeld, 3d, de mooie poot die normaal bij de duurdere modellen zit en pvr. Ik ben erg nieuwsgierig persoonlijk naar ziggo certificering enzo. Ook schijnt het mogelijk te zijn die gave afstandsbediening van de c9000 er los bij te kopen.
klopt, als je bij de ING zit kun je hem in de rentepunten winkel voor €850 krijgen (wel ongeveer €50 aan administratiekosten e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Bedankt voor de tip!

Zijn er geen TV's die wel 3D kunnen laten zien, maar er eigenlijk een te lage hertz voor hebben, waardoor het technisch wel werkt, maar niet echt relaxed is? In theorie zou dat een goedkope manier om het te proberen kunnen zijn?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Oogst schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:46:
Bedankt voor de tip!

Zijn er geen TV's die wel 3D kunnen laten zien, maar er eigenlijk een te lage hertz voor hebben, waardoor het technisch wel werkt, maar niet echt relaxed is? In theorie zou dat een goedkope manier om het te proberen kunnen zijn?
Een paar honderd euro om 3D te "proberen"? :o Ik vind dat eigenlijk wel duur :D Geen enkele fabrikant maakt een 3D TV die eigenlijk niet geschikt is voor 3D, waarom zouden ze dat doen? Dat is als een vrachtwagen maken met een 1L motor die eigenlijk geen trailer kan trekken, alleen om te "testen". De fabrikanten introduceren 3D nu in hun topmodellen, niet alleen omdat ze de markt willen afromen, maar omdat 3D gewoon een dure techniek is. 2 Frames na elkaar tonen vereist de snelste schermen en zelfs die hebben in het geval van lcd vaak nog last van (flinke) crosstalk.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Oogst schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:40:
Als ik het goed begrijp, wordt goede 3D verstuurd over een HDMI 1.4 verbinding. De Playstation 3 promote op het moment ook 3D, maar dat is HDMI 1.3. Dan kan 3D wel, maar niet hoger dan 720p.
Niet helemaal juist. De PS3 kan gewoon 1080p 3D weergeven, echter is de framerate geen 120Hz (dus 60Hz per oog), maar 60Hz (dus 30Hz per oog).

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
ari3 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:39:
[...]
Niet helemaal juist. De PS3 kan gewoon 1080p 3D weergeven, echter is de framerate geen 120Hz (dus 60Hz per oog), maar 60Hz (dus 30Hz per oog).
Heb je een link naar die info? Wat jij verteld klopt bij mijn weten gedeeltelijk en heeft alleen betrekking op games. Immers kan de PS3 niet in eens 2x zo snel werken om dezelfde framerate te halen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
morpheus schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:18:
[...]

Heb je een link naar die info? Wat jij verteld klopt bij mijn weten gedeeltelijk en heeft alleen betrekking op games. Immers kan de PS3 niet in eens 2x zo snel werken om dezelfde framerate te halen.
Wat je zegt klopt. Per saldo zal de PS3 niet meer frames gaan genereren. Voor 3D is het kiezen tussen de framerate halveren en de resolutie behouden of de framerate behouden en de resolutie halveren.

Films zijn meestal 24Hz waardoor een 3D film dus bandbreedte nodig heeft voor 1080p op 48Hz. Dat kan gewoon via HDMI 1.3.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om hier nog even op in te pikken heb ik toch eens een vraagje:

In het weekend werk ik bij een grote multimedia- en elektronicawinkel, dus heb nu toch al een paar 3D-demos gezien, en ben eigenlijk best wel overtuigd. (Roland Garros was bijvoorbeeld erg indrukwekken op die manier.)

Nu heb ik hier echter sinds vorig jaar een in mijn ogen prachtige Panasonic Plasma aan de muur hangen, waaraan het beeld van de huidige Samsung 3D-Led tv's nog niet kan tippen.
Aangezien ik momenteel nog niet direct van plan ben om alweer een nieuw toestel aan te kopen voor wat de volgende jaren spijtig genoeg nog steeds een gimmick zal blijven.

Nu vroeg ik me echter af wat de technische problemen zijn om 3D te realiseren op oudere flatscreens. Ik kon het volgende bedenken:

- Input van 3D-signaal vereist HDMI 1.4: Niet correct, zoals hierboven vermeldt kan het met bvb. de PS3 ook perfect via 1.3.
- Tv moet 200Hz onderteunen: Marketinggezwets in mijn ogen. De meeste films draaien toch aan 24Hz, of 60Hz in Europa.
- De huidige 3D technologie berust op LCD-brillen die gesynced dienen te worden met het beeld. Dit wordt gedaan door een IR-zender in de tv.

Dit laatste is in mijn ogen het enige zware probleem, maar dit moet toch op te lossen zijn door gewoon een externe IR-emitter, waarvan je het signal dan kan tweaken met een simpele draaiknop, tot het switchen op het juiste moment gebeurt, waardoor je ook het goede 3d-effect krijgt. Dit moet normaalerwijs maar eenmalig gebeuren, aangezien de lag tussen je bron en TV normalerwijs constant blijft. (Zeker als je extra beeldprocessing uitzet).

Zijn er nog andere problemen? Want anders zie ik het al heel snel gebeuren dat er snel een setje met brillen en ir-zender op de markt komt waardoor je je oude flatscreen omtovert in zo'n cutting-edge 3d model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Wat volgens mij wel zou moeten kunnen is een pc met geschikte videokaart aan je flatscreen hangen (die moet minimaal 120Hz zijn) en vervolgens een Nvidia 3d kit erbij kopen. Als het goed is zou je dan ook met een gewone flatscreen 3D moeten kunnen zien. Nadeel is enkel dat er maar een paar grafische kaarten geschikt zijn. Voordeel is dat setje met 3D apparatuur relatief goedkoop is, en je 3D dus makkelijk uit kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
@Forza M

De meeste punten heb je wel gelijk. Ik denk dat het wel mogelijk gaat zijn. Weliswaar moet het scherm denk ik wel 100Hz+ zijn. Verder zal denk ik een usb poort voor een externe IR zender nodig zijn (veel moderne tv's hebben dit). Sony geeft zelf aan dat 1.3 idd geschikt kan zijn voor 3D, alleen is 1.4 ook in staat tot andere zaken zoals 4k resolutie en audio return e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Chung
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
Ik denk dat het tot begin volgend jaar duurt tot 3D echt goedkoper word. Er is nu weinig voorraad en met het WK voor de deur worden de TVs toch wel verkocht. Na CES 2011 worden de huidige modellen 'gedumpt' zoals dat altijd gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Igor4 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 21:43:
Wat volgens mij wel zou moeten kunnen is een pc met geschikte videokaart aan je flatscreen hangen (die moet minimaal 120Hz zijn) en vervolgens een Nvidia 3d kit erbij kopen. Als het goed is zou je dan ook met een gewone flatscreen 3D moeten kunnen zien. Nadeel is enkel dat er maar een paar grafische kaarten geschikt zijn. Voordeel is dat setje met 3D apparatuur relatief goedkoop is, en je 3D dus makkelijk uit kunt proberen.
Theoretisch leuk, maar gaat denk ik niet werken omdat de videokaart niet weet hoe lang de TV doet over de beeldverwerking, dus de tranmitter (die in dit geval aan de PC zit) zal het lastig hebben de bril(-len) aan te sturen.
Ik had begrepen dat Nvidea wel met het systeem bezig is, maar dan andersom; dat je dus de bril en zender van de TV gebruikt, maar dat de videokaart de beelden goed doorgeeft over dvi/hdmi. Daar moet je alleen wel een fee voor betalen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:52:
[...]

Theoretisch leuk, maar gaat denk ik niet werken omdat de videokaart niet weet hoe lang de TV doet over de beeldverwerking, dus de tranmitter (die in dit geval aan de PC zit) zal het lastig hebben de bril(-len) aan te sturen.
Ik had begrepen dat Nvidea wel met het systeem bezig is, maar dan andersom; dat je dus de bril en zender van de TV gebruikt, maar dat de videokaart de beelden goed doorgeeft over dvi/hdmi. Daar moet je alleen wel een fee voor betalen dacht ik.
Dat lijkt me eenvoudig te controleren met testpatronen en een slider in je videokaartdrivers. Stel dat je snel achter elkaar een witte en daarna een witte R op een zwarte achtergrond weergeeft. Dan moet de transmitter zodanig worden ingesteld dat de witte L alleen via het linker brillenglas te zien is en de witte R alleen met het rechter brillenglas. Op die manier kun je de glazen syncen en crosstalk minimaliseren cq. weghalen. Niet zo heel moeilijk, zou ik zeggen. Je zou dan kunnen kiezen voor een "game mode"-instelling voor je tv, zodat beeldbewerkende technieken de input lag niet variabel maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 07-06-2010 08:43 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Igor4 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 21:46:
@Forza M

De meeste punten heb je wel gelijk. Ik denk dat het wel mogelijk gaat zijn. Weliswaar moet het scherm denk ik wel 100Hz+ zijn.
Een 100Hz+ scherm is niet noodzakelijk. De bandbreedte van de HDMI-verbinding bepaalt hoeveel beelden per seconden aangeboden kunnen worden. Voor HDMI 1.3 geldt dat bij 1080p 60 beelden per seconden getransporteerd worden, voor HDMI 1.4 geldt dat er 120 (of meer) beelden per seconden verstuurd kunnen worden.

Voorbeeld 3D via HDMI 1.3: een signaal van 1920x1080p op 60Hz wordt met een 3D bril gezien als 1920x1080p 30Hz.
Voorbeeld 3D via HDMI 1.3: een signaal van 1920x1080p op 60Hz wordt met een 3D bril gezien als 960x1080p op 60Hz
Voorbeeld 3D via HDMI 1.3: een signaal van 1920x1080p op 60Hz wordt met een 3D bril gezien als 1920x540p op 60Hz

Voorbeeld 3D via HDMI 1.4: een signaal van 1920x1080p op 120Hz wordt met een 3D bril gezien als 1920x1080p op 60Hz

Het is zeker mogelijk om bestaande 2D HDTV's met HDMI 1.3 aansluitingen te gebruiken voor 3D weergave. Zoals de voorbeelden laten zien wordt er dan wel een consessie gedaan aan refreshrate of resolutie.
Tevens moet de 3D bril inderdaad gesynchroniseerd worden met het beeld. Bij alle vormen van beeldverbetering, waaronder upscanning naar 100/200/600Hz, moet de bril gesynchroniseerd worden met het beeld. De mooiste situatie is inderdaad via een USB IR transmitter aangestuurd door de TV, maar daar is een firmware update voor nodig waardoor ik verwacht dat niet veel fabrikanten dit zullen doen. Immers zien fabrikanten liever dat je een nieuw toestel koopt.

Een meer generieke oplossing is een 3D bril waar middels een testpatroon (bijv. op een bluray disc) de bril gesynchroniseerd wordt voor een specifiek scherm. Met deze oplossing zul je bij aanpassingen van de beeldverbeteringinstellingen opnieuw de bril moeten synchroniseren met het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Het is zeker mogelijk om bestaande 2D HDTV's met HDMI 1.3 aansluitingen te gebruiken voor 3D weergave.
Ik heb dit even geprobeerd met een Playstation 3 en een gewone LCD TV van anderhalf jaar oud, maar de Playstation 3 weigert hier om in 3D modus te gaan. Wat voor apparaat zou je aansluiten op je TV om 3D mee weer te geven? Een PC?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Oogst schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 09:04:
[...]

Ik heb dit even geprobeerd met een Playstation 3 en een gewone LCD TV van anderhalf jaar oud, maar de Playstation 3 weigert hier om in 3D modus te gaan. Wat voor apparaat zou je aansluiten op je TV om 3D mee weer te geven? Een PC?
De PS3 krijgt binnenkort nog een software update om 3D weergave mogelijk te maken. Bovendien heb je ook nog patches voor bestaande PS3 spellen nodig om 3D weergave te krijgen.

Verder kun je inderdaad een PC aansluiten. De meeste modern grafische kaarten hebben een modus waarin ze 3D kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb voor 1200 euro een Samsung 3D TV gevonden bij een winkeltje in Lunteren (doh!), dus die hebben we gehaald, en daarna nog een Samsung shutter glass ding en dat werkt allemaal prima nu! Wel een klein beetje cross-talk: als ik mijn hand voor mijn rechter oog houd, ziet mijn linker oog net een heel klein beetje dubbel. Ik gok dat een duurdere 3D TV dan nog net wat strakker kan switchen of zo? :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34
Oogst schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 12:47:
Ik heb voor 1200 euro een Samsung 3D TV gevonden bij een winkeltje in Lunteren (doh!), dus die hebben we gehaald, en daarna nog een Samsung shutter glass ding en dat werkt allemaal prima nu! Wel een klein beetje cross-talk: als ik mijn hand voor mijn rechter oog houd, ziet mijn linker oog net een heel klein beetje dubbel. Ik gok dat een duurdere 3D TV dan nog net wat strakker kan switchen of zo? :)
Welk type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 17:20
Zal waarschijnlijk een 40C750 zijn geweest

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat denk ik ook.

Zelf kan ik maar weinig professionele reviews vinden over deze 40C750 van Samsung.

Ik heb een keer een demo gezien bij de BCC in Utrecht, maar daar viel de 3d van dit toestel toch tegen ten opzichte van de LED variant van Samsung (40C7700).

Kan iemand van jullie mogelijk een leuke review schrijven? :)
Hoe is de 3D, hoe gaat de tv om met allerlei HD video formaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 18:38
Ik heb inmiddels ook wat intresse ontwikkeld voor het 3D gebeuren.

Ik heb een aantal reviews gelezen en die Samsung komt toch wel prima uit de gebruikerstest.

Daar de prijs ook zeker scherp mag worden genoemd vraag ik me af of een meerprijs van €400 het waard is om toch een LED (De LG 42LX6500) variant te nemen?

Wat zijn hierover jullie gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
ari3 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:49:
[...]

Een 100Hz+ scherm is niet noodzakelijk. De bandbreedte van de HDMI-verbinding bepaalt hoeveel beelden per seconden aangeboden kunnen worden. Voor HDMI 1.3 geldt dat bij 1080p 60 beelden per seconden getransporteerd worden, voor HDMI 1.4 geldt dat er 120 (of meer) beelden per seconden verstuurd kunnen worden.

Voorbeeld 3D via HDMI 1.3: een signaal van 1920x1080p op 60Hz wordt met een 3D bril gezien als 1920x1080p 30Hz.
Voorbeeld 3D via HDMI 1.3: een signaal van 1920x1080p op 60Hz wordt met een 3D bril gezien als 960x1080p op 60Hz
Voorbeeld 3D via HDMI 1.3: een signaal van 1920x1080p op 60Hz wordt met een 3D bril gezien als 1920x540p op 60Hz

Voorbeeld 3D via HDMI 1.4: een signaal van 1920x1080p op 120Hz wordt met een 3D bril gezien als 1920x1080p op 60Hz
HDMI 1.3 en 1.4 hebben dezelfde bandbreedte en dus kunnen ze exact dezelfde resolutie/framerate/color depth halen, je verhaal klopt dus niet. HDMI 1.4 biedt alleen wat extra's zoals ethernet, 4096x2160 suport etc.
De beperking bij de PS3 zit hem in de rekenpower voor games en daardoor zal men 3d op 720p gaan doen, maar hij kan wel 1080p doen maar haalt dan geen 60fps. Films kan de PS3 prima doen op 1080p zoals hier boven al vermeld. De PS3 heeft ook veel sterkere processor dan de gewone 3d blu-ray spelers.

Samsung komt eind dit jaar met budget 3d tv plasma modellen voor de wat kleinere portomonnee. De C490 en C680. Ik verwacht dat eind dit jaar (IFA Berlijn in september?) veel meer goedkopere 3d tvs aangekondigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 16:30
Denken jullie dat het verstandiger is om nog 2 a 3 jaar te wachten met de aanschaf van een 3D tv en nu te kiezen voor een normale full HD LED tv die toch ruim de helft van een LED 3D variant bedraagt.

Zelf zit ik namelijk in de twijfel door die Samsung LE40C750 vanwege het feit dat het een LCD en geen LED variant is ...
waardoor ik toch de neiging heb om voor een niet 3D LED tv te gaan namelijk de Samsung UE37C6000.

[ Voor 182% gewijzigd door JT888 op 03-08-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:47
ik zit met een vraag wat misschien voor jullie ook een oplossing kan zijn.

Is het mogelijk om met een niet-3d tv, maar wel met een 3dReady blueray speler en (toekomstige) 3d bluerays 3d te kijken.

Ik heb namelijk een Philips 7605 en wil daarbij een speler van het type 7500S2 (Philips3d ready)

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
DaLuca schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:07:
ik zit met een vraag wat misschien voor jullie ook een oplossing kan zijn.

Is het mogelijk om met een niet-3d tv, maar wel met een 3dReady blueray speler en (toekomstige) 3d bluerays 3d te kijken.

Ik heb namelijk een Philips 7605 en wil daarbij een speler van het type 7500S2 (Philips3d ready)
Nee want je tv moet 3d ondersteunen. De 3d tv moet een signaal naar je 3d bril sturen dat er voor zorgt dat de beelden goed worden weergegeven.

[ Voor 59% gewijzigd door Rutger Mulder op 23-08-2010 11:49 ]

Pagina: 1