Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorDofLoL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 23:04
Beste mensen,
Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe PC gekocht met een Logitech X530 5.1 erbij. Dit geluidssysteem is aangesloten op een Gigabyte GA-790XTA-UD4 moederbord. De PC draait op Windows 7 64-bit.
Het probleem is dat van de vijf boxen er 3 + de subwoofer het doen; de andere 2 dus niet.
Het aansluiten van deze set is het probleem niet, want alles is duidelijk met kleuren aangegeven en ik heb voor de zekerheid de handleiding ook maar doorgenomen.
De driver (Realtek) van de geluidskaart (7.1) is correct geïnstalleerd (zelfs een keer opnieuw geïnstalleerd) en ingesteld op 5.1, net zoals de instellingen in Windows ook op 5.1 staan.
Als ik een check doe dan hoor ik die ene twee boxen, die ingesteld staan en aangesloten zijn als rear, ook niet. De boxen zijn niet kapot, want op een andere computer doen ze het wel (getest als 2.0 systeem, niet als 5.1).
Iemand een idee?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, lijkt mij toch een driver issue. Als je zeker weet dat de kabels goed aangesloten waren (heb soms gehad dat een kabel er net niet helemaal in zat en daardoor het niet volledig werkte.

En als je drivers in orde zijn, kan het misschien zijn dat de geluidskaart van je mobo defect is, maar daar heb ik nog nooit van gehoord, maar alles is mogelijk.

Heb je op Google rondgekeken of er nog meer mensen zijn die dit probleem hebben met de drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
met wat voor bron ondervind je dit probleem, want als je geen 5.1 bron benadert, dan zul je ook geen 5.1 hebben

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08 19:52
Ga eens via config panel naar sound settings en rechtermuisknop eigenschappen op je x530 set.....druk dan op configure en kies 5.1 en klik op test....dan hoor je om de beurt geluidjes uit alle speakers..mooie test om te kijken of hij het doet

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorDofLoL
Ik heb de test zowel in Windows als in Realtek Sound Manager uitgevoerd, en in beide test hoor ik die twee boxen niet.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het ligt aan de geluidskaart van mijn moederbord, want dan zal het geluid het helemaal niet doen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

stekker verkeerd aangesloten? Ik heb zelf ook de x-530 en moet altijd goed opletten meth oe ik het aansluit. Als ik terug kom van LAN Parties is het altijd even kutten. Check ook de instellingen in je software, welke kleur bij wat voor type speakers hoort.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorDofLoL
Ik heb nu alles nog een keer aangesloten en de instellingen van de Realtek driver gecheckt. Alles klopt alleen doen ze het nog steeds niet.
Nog een correctie: 3 speakers doen het niet. De rear (2 speakers) dus + de front speaker (de liggende speaker).
Ik begin nu wel een beetje hopeloos te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LorDofLoL schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:54:
Ik heb de test zowel in Windows als in Realtek Sound Manager uitgevoerd, en in beide test hoor ik die twee boxen niet.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het ligt aan de geluidskaart van mijn moederbord, want dan zal het geluid het helemaal niet doen, lijkt me.
Het is ook vrij onwaarschijnlijk, maar het kan gebeuren dat een van de 3 output poorten defect is. Maar als ik het goed begrepen heb, heb je hem op je andere computer getest op alleen stereo? Of ook op surround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorDofLoL
Alleen op stereo, want hij heeft geen 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zoals jij het zegt sta je stereo geluid te testen, dan geeft hij iss enkel op de sub en 2 voortse kanalen geluid, ik denk toch dat je softwarematig iets echt niet goed hebt staan..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorDofLoL
Alle stekkers zijn goed aangesloten, kleur bij kleur.
Alle instellingen in Realtek Audio Manager staan zover ik weet goed (5.1, juiste uitgangen, enz.).
Alle instellingen in Windows staan goed (5.1, speakers uitgang).
Ik haal morgen wel een nieuwe geluidskaart en dan hopen dat hij het wel doet.
Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunos
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-05-2024
*knip* ik denk dat de TS na zo'n 14 jaar niet meer bezig is met deze boxen aan de praat krijgen. :)

[ Voor 79% gewijzigd door Gonadan op 17-04-2024 18:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.