• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:33
Ik las laatst een verhaal over het feit dat UFO's tijdreizigers zijn uit de toekomst (van de aarde). Op zich is dit wel een aardige gedachte....

Wat vinden jullie?

We see things as we are, not as they are

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Volgens mij kan het niet eens.
Stel dat er nu een ufo land in je tuin, die van 2010 af komt. Dan zou er bij hun in 2001 ook al een ufo moeten zijn gelandt die uit 2010 kwam, en ga zo maar door. Dus dat kan helemaal niet, tijdreizen.

Er is tijd en die loopt op, of er is helemaal geen tijd, maar er is niet een tijd die terug kan lopen.

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06-2025
Op zaterdag 10 maart 2001 17:42 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

Totale flauwekul.
Zeg nooit dat iets flauwekul is.
En al helemaal niet zonder goede argumenten.
Trouwens als ze naar het verleden en heden kunnen reizen, waarom zouden ze dan nog in ons geinteresseerd zijn??
Waarom zouden wij dan eigenlijk opgravingen doen naar egyptische artefacten enzo??
De mensheid is van nature gefasineerd door haar verleden.
En volgens mij kan het niet eens.
Stel dat er nu een ufo land in je tuin, die van 2010 af komt. Dan zou er bij hun in 2001 ook al een ufo moeten zijn gelandt die uit 2010 kwam, en ga zo maar door. Dus dat kan helemaal niet, tijdreizen.
Sorry maar dit is niet eens een paradox, dit is gewoon mogelijk hoor.
Zie jij die ufo dan heeft ie getijdreist (spelling?), zie je hem niet dan heeft ie niet tijdgerezen (hmm).
Maar dat zegt niet dat het onmogelijk is.
Er is tijd en die loopt op, of er is helemaal geen tijd, maar er is niet een tijd die terug kan lopen.
Hier klopt dus echt helemaal niks van,
De tijd gaat niet terug, maar jij gaat terug, tijd gaat gewoon door hoor.
Er zijn zelfs sub-atomic deeltjes die tijdreizen, en dit is wetenschappelijk bewezen.
Misschien kunnen wij dit later op grotere schaal toepassen.
Ik heb wel nog iets te zeggen alleen dat doe ik maar niet want dan past die topic niet meer bij de discussies die daar op volgen.
Gewoon zeggen, kan namelijk een leuke discussie uit ontstaan.

EDIT1: Tiepoo's

Verwijderd

Zeg inderdaad nooit dat iets flauwekul is maar..... Dit komt wel erg dicht in de buurt.

• Lamborghini
Op zaterdag 10 maart 2001 19:28 schreef Minimoon het volgende:
Zeg inderdaad nooit dat iets flauwekul is maar..... Dit komt wel erg dicht in de buurt.
:):) dus eigenlijk wil je het wel zo noemen,
sorry ik moest er wel van lachen en wilde het even kwijt

• Lamborghini
Op zaterdag 10 maart 2001 17:51 schreef Legion het volgende:
Zeg nooit dat iets flauwekul is.
En al helemaal niet zonder goede argumenten.
Nouja hij vroeg wat ik ervan vondt, en mijn eigen gedachtes hoef ik niet voor mezelf te beargumenteren, maar je hebt wel gelijk.
Waarom zouden wij dan eigenlijk opgravingen doen naar egyptische artefacten enzo??
De mensheid is van nature gefasineerd door haar verleden.
Ja daar heb je ook gelijk in, ik had even wat anders in gedachtes maar dat klopt niet dus sloeg mijn argument ook nergens op :?
Sorry maar dit is niet eens een paradox, dit is gewoon mogelijk hoor.
Zie jij die ufo dan heeft ie getijdreist (spelling?), zie je hem niet dan heeft ie niet tijdgerezen (hmm).
Maar dat zegt niet dat het onmogelijk is.

Hier klopt dus echt helemaal niks van,
Er zijn zelfs sub-atomic deeltjes die tijdreizen, en dit is wetenschappelijk bewezen.
Misschien kunnen wij dit later op grotere schaal toepassen.
Maar als jij zegt dat 'ie tijdreist maar de tijd doorloopt dan zullen wij die ufo toch nooit zien of zie ik dat verkeerd?

Dat de tijd doorloopt dat kan wel. En dat dan die dingen tijdreizen dat kan wel kloppen denk ik. Daar ben ik het volkomen mee eens.

Volgens mij moet je dat zo zien.
Alles staat al vast. Eigenlijk kun je dat zien als een videoband. Nou nu is er een videoband die loopt, en waar alles op staat, en dat is de tijd die nu voor ons geldt en het leven wat we nu leven, gewoon vooruit dus. Die kopie van die band die ligt in de kast en die kun je gebruiken en terugspoelen. Om dan door dezelfde gebeurtennisen als het echt te reizen.
Ik heb het maar even als videobandvoorbeeld verteld om het wat duidelijker over te brengen, ahoewel (hoe schrijf je dat??) het nog wel vreemd zal zijn om dit in een keer te lezen en dan ook nog te begrijpen :?
Alleen dan zullen die deeltjes van je wel niet meer kloppen maar daar heb ik geen verstand van
Gewoon zeggen, kan namelijk een leuke discussie uit ontstaan.
Ja, is goed, alleen nu ben ik vergeten wat het ook alweer was.

Verwijderd

ik moet zeggen de gedachte dat het gewoon mensen van aarde zijn me heel wat meer gerust zou stellen dan dat het buiten aardse mannetjes zijn.... maar....even om mijn deel soldaat te maken, ik denk eerder dat mensen die denken dat ze "geesten" zien tijdreizigers zijn.... aangezien het altijd lichtschimmen zijn en overal door heen kunnen lopen (dus ze zijn niet stoffelijk aanwezig-> logisch want de tijd loopt door alleen die persoon is in het verleden (op wat voor wonderbaarlijke manier, maar niet fysiek want dat lijkt me vooralsnog niet echt mogelijk) ...

goei...iedereen zal dit wel onzin vinden maar goed....:P

Verwijderd

pardon? :)

niet alles wat je ziet bij star trek is wetenschappelijk bewezen hoor :P

Verwijderd

Flauwekul ?
Ehm... wij onderzoeken toch ook dingen van/uit het verleden.

Als wij een tijdmachine in bezit hebben weet ik zeker dat er hele volkstammen in de rij staan om naar de tijd van bv de dinosauriers willen om te bekijken/onderzoeken.

Of bv hoe de piramides gebouwd zijn.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41

Elvhenk

Madam Mikmak

Over dit onderwerp is volgens mij een bekend boek: "Waren de goden kosmonauten?" van Daeniken.

• Lamborghini
Op zaterdag 10 maart 2001 23:36 schreef Elvhenk het volgende:
Over dit onderwerp is volgens mij een bekend boek: "Waren de goden kosmonauten?" van Daeniken.
Ja daarin staat ook een heleboel hierover

Verwijderd

persoonlijk acht ik fysiek tijdreizen onmogelijk.. ( heej zien jullie dat Flamez is sceptisch :P )

of onze ziel dat kan is een ander verhaal :)

maar ik ben van mening dat ufo's geen tijdreizigers afkomstig van de toekomstige aarde zijn

• XangadiX
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

sja tijdreizen levert altijd een aardige paradox op, namelijk als er werkelijk tijdreizigers bestaan waarom zien wij hen dan niet? En als ik naar het verleden reis, hoe kom ik dan weer terus, daar is immers geen tijdmachine, en als die er niet is, waarom zou ik dan in godsnaam naar het verleden gaan?!

interessanter nog: als ik mijn eigen moeder vermoord voordat ze mij krijgt kan ik niet bestaan. Dat kan dus niet. Nu gaan jullie natuurlijk allemaal roepen dat je misschien naar een parralel universum reist oid, maar dan is het weer geen tijdreizen natuurlijk.
Tijdreizen naar het verleden KAN dus gewoon niet.

Tijdreizen naar de toekomst echter is op zich heel wel mogelijk, maar dan zullen we toch eerst een tijdmachine moeten bouwen.

Over die subatomaire deeltjes die zouden tijdreizen. Dit "klopt" maar eigenlijk gaan ze ietsje sneller dan het licht en DAT zou niet mogen kunnen. wat er gebeurt is het volgende: een deeltje komt de atmosfeer binnen en hij moet eigenlijk binnen zeg 1 seconde vervallen tot iets anders. Zelfs als hij de snelheid van het licht heeft haalt hij het aardoppervlak niet, maar toch is het meetbaar op aarde en dat is idd heel vreemd maar wel wetenschappelijk bewezen.

Daarnaast is het altijd leuk om even de theorie van einstein erin te gooien. Als ik met zeg de helft van de lichtsnelheid van de aarde wegvlieg en ik kom terug dan ben ik minder oud dan dat ik eigenlijk moet zijn dit heet *zoek zoek zoek* tijdsddilatie.

Het probleem ligt hem in het feit dat als 2 treinen elkaar met 100km/u passeren ze ten op zichte van elkaar 200 km/u gaan, maar als 2 fotonen elkaar met de lichtsnelheid paseren ze nog steeds met de lichtsnelheid gaan ten opzichte van elkaar en niet met 2x de lichtsnelheid, want je kunt niet sneller dan het licht.

volgens de formule:

lambda = 1/ ((wortel 1) - (v/c)^2)

hierin is lambda de lorentsfactor. Deze word kleiner naarmate de snelheid v de lichtsnelheid nadert.

Waarom kun je dus niet sneller dan het licht?
(en kun je dus niet tijdreizen, maar wel tijdreseizen TEN OP ZICHTE VAN een 2e waarnemer, daarom heet dat dus relatief)

omdat de rustmassa van een deeltje kleiner wordt naarmate v groter volgens
E = lambda * mc^2
(de energie van een deeltje wordt groter naarmate hij harder trilt zeg maar) wordt. als v dus de lichtsnelheid is dan is lambda=1

ergo: E=mc^2

maar goed, tijdreizen an sich is niet mogelijk, tijdreizen tov iemand anders doe je eigenlijk altijd als je je beweegt :)

(bron: Winkler Prins Grote Enceclopedy van de Astronomy)

Stoer; Marduq

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:18

Lordy79

Vastberaden

Het verhaal hierboven over lorenzcurves enzo klopt als een bus, alleen is het alweer achterhaald.

Een wetenschapper heeft vorig jaar een bepaald deeltje in iets anders 'geschoten' en de snelheid van dat deeltje was groter dan de lichtsnelheid. (BRON: De Volkskrant, ergens in 2e helft van 2000)

Het merkwaardige verschijnsel was dat het deeltje eerder UIT dat andere iets kwam dan dat het er inging (dit door de tijdsprong die het afgeschoten deeltje maakte doordat het sneller dan het licht voortbewoog)

Persoonlijk geloof ik niet in tijdreizen in het verleden maar wel in tijdreizen in te toekomst. Dit ivm de eerdergenoemde paradoxen.

Uit de formule kun je ook herleiden dat de tijd stilstaat als je de snelheid van het licht bereikt hebt (ten opzichte van iets dat geen snelheid heeft) en de vraag was wat er gebeurde als de snelheid groter dan het licht zou zijn.

Dit hele verhaal is wiskundig en natuurkundig erg interessant en begrijpelijk, maar als ik het me in de praktijk voor ga stellen, snap ik er geen bal van.

In theorie zou het dus zo zijn dat als ik met 99% lichtsnelheid een flinke afstand afleg waar ik (volgens mijn beleving) 5 jaar over doe en ik zou terugkeren (dus in totaal ben ik 10 jaar onderweg), zou ik wel 10 jaar ouder zijn geworden, maar zijn ze op aarde bezig met de voorbereidingen voor het jaar 3000. (milleniumbug?? :Y)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Agent-X
  • Niet online
maar als 2 fotonen elkaar met de lichtsnelheid paseren ze nog steeds met de lichtsnelheid gaan ten opzichte van elkaar en niet met 2x de lichtsnelheid, want je kunt niet sneller dan het licht.
wat leuk..deze heb ik niet eerder gezien geloof ik...staat dat niet ook in mr hawkins boekje ?

Verwijderd

Lordy79: Dat heb ik idd ook gelezen in de krant, maar er zat nog meer achter.

Als de RLT echt achterhaald zou zijn, was dat wel wat groter nieuws geweest. Ik heb me er toen niet in verdiept, maar CP, LD of apoc2 kan je hier vast wat meer over vertellen...

Verwijderd

Als het reizen naar het verleden mogelijk was, dan moet het erg druk zijn geweest bij de kruising van Jezus. Ook lijkt het me wel een gezellige picknick in het krijt-tijdperk, maar niemand heeft een fossiel blikje cola gevonden.

Nee, ik geloof niet dat tijdreizen mogelijk is, niet naar het verleden (zie hierboven) en niet naar de toekomst, ik geloof namelijk niet in zoiets als voorbestemt en het lot.

Verwijderd

Ik lig weer in een deuk.

Er is iemand de zegt dat je niet terug in de tijd kunt omdat er dan paradoxen kunnen komen. Ik kom niet meer bij. Met betere argumenten word je misschien serieus genomen.

Tijdreizigen is al gedaan, volgens mij ook TERUG in de tijd

Stel je bent slim genoeg om te tijdreizen terug in de tijd. Dat moet je slim genoeg zijn om de gevolgen van terug in de tijdreizen te overzien. Volgens mij zul je dan nooit dan een zeer kleine tijd(bijv. een dag) terug in de tijdreizen.
Ik weet wel, dat als ik uitvind hoe je moet tijdreizen, dat ik het probeer met een kleine tijdsperiode (om de tijdlijn niet te verstoren) en dan alle aantekeningen en andere dingen vernietig. Ieder slim mens zou dit doen.

PS:Ookal zijn niet alle dingen uit star trek wetenschappelijk bewezen, veel dingen zijn dat wel(vb: transportern)

Verwijderd

Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst door nieuwe ontdekkingen. Tijdreizen mogelijk wordt. Dan zouden ze misschien paradoxen moeten omzeilen door alleen het verleden te observeren, maar niet te veranderen.

Verwijderd

Hmmm.... sommige reacties hier hebben een hoog StarTrek gehalte....

• Refragmental
  • Laatst online: 23-06-2025
Op zondag 11 maart 2001 14:28 schreef Coen het volgende:
Hmmm.... sommige reacties hier hebben een hoog StarTrek gehalte....
Kijk.....
daar houd ik nu van, zo'n zeer goede beargumentatie
:r :r :r :r

Terug in de middeleeuwen zouden ze jou verbranden en als zoon van satan aanzien als je zei dat we later konden vliegen en dat de aarde rond was.
Dit is gewoon precies hetzelfde,
hoe kun jij in hemelsnaam weten wat we later wel en niet kunnen,
ik weet zeker dat de mensheid zeer grootse dingen gaat ondernemen, en nog wel in mijn leven zal ik echt ongelovelijk veel meemaken, genezing kanker & aids, colonie op maan en mars, cyborg implantaten, gecontroleerde telepathie, nanotechnologie, antiezwaartekracht, een hogere bewustzijnsniveau voor de mens, mensen die dingen kunnen door middel van hun geest waar we nu nog niet eens aan kunnen denken, alien contact.
Ik kan echt gewoon eindeloos doorgaan, en ik weet zeker dat 50% hiervan ook echt gaat gebeuren, en waarschijnlijk zullen nog gekkere dingen gebeuren die ons verstand gewoon te boven gaan en waar we nu nog niet eens over durfen dromen.

Ik kan gewoon niet wachten om te zien hoever de mensheid is over 50 jaar, en ik ben al helemaal benieuwd over wat we in het jaar 3000+ wel allemaal niet kunnen.

• Lordy79
  • Laatst online: 09:18

Lordy79

Vastberaden

Ik weet wel, dat als ik uitvind hoe je moet tijdreizen, dat ik het probeer met een kleine tijdsperiode (om de tijdlijn niet te verstoren) en dan alle aantekeningen en andere dingen vernietig. Ieder slim mens zou dit doen.
Je bent zelf niet echt 'slim'. Als jij een dag teruggaat in de tijd dan verziek jij al genoeg om de hele tijdlijn te verstoren.

Mijn theorie is: tijdreizen wordt nooit uitgevonden, want er zou dan een sukkel zijn (zie hierboven >:) ) die het TOCH zou proberen en de hele boel in de war zou schoppen.

Uitzondering is natuurlijk dat er in 3000 een tijdmachine wordt uitgevonden en dat de persoon die hem uitprobeert naar 2900 gaat. Dan is het in 2900 'voorbij'.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• XangadiX
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op zondag 11 maart 2001 12:59 schreef cronus het volgende:
Ik lig weer in een deuk.

Er is iemand de zegt dat je niet terug in de tijd kunt omdat er dan paradoxen kunnen komen. Ik kom niet meer bij. Met betere argumenten word je misschien serieus genomen.

Tijdreizigen is al gedaan, volgens mij ook TERUG in de tijd
LOL, ik ben blij dat je erom kan lachen, maar idd tijdreizen is nog niet gedaan en als jij mij een artikeltje kan laten zien dat het tegendeel bewijst dan houdt ik me aanbevolen (wel uit nature of scientific american en niet uit de Galaxis of flying dutchman)

Tijdreizen in het verleden kan niet omdat je dan de entropie verhoogt.

huh?

* XangadiX legt het uit

Ons complete natuurkundig denken is gebaseerd dat alle energie+materie constant is (energie is materie E=MC^2) alleen de chaos van alles neemt constant toe. Zou ik teruggaan naar het verleden verhoog ik de totale energie/materie daar in coherente vorm, ergo ik draag niet meer bij aan de chaos maar juist aan de anti chaos.

Dit klinkt misschien tegen-intuitief en zou je zeggen dat het dan toch wel kan, maar het kan dus juist niet
Stel je bent slim genoeg om te tijdreizen terug in de tijd. Dat moet je slim genoeg zijn om de gevolgen van terug in de tijdreizen te overzien. Volgens mij zul je dan nooit dan een zeer kleine tijd(bijv. een dag) terug in de tijdreizen.
vergeet je dan niet dat IEDERE handeling de tijdlijn verstoord. In star trek doen ze daar best laconiek over, maar als ik ook maar een steen verleg in een rivier kan die rivier een andere bedding krijgen. Denk eens aan de gevolgen die dat zou hebben voor bijvoorbeeld een samenleving als de oud-egyptische of mesopotanische.[/quote]
PS:Ookal zijn niet alle dingen uit star trek wetenschappelijk bewezen, veel dingen zijn dat wel(vb: transportern)
doe niet zo belachelijk, transporten is iets wat juist NIET helemaal rond is. Ik geef toe de theorie achter warp reizen is rond (met behulp van hawkins, daarom is er ook een shuttle van DS9 naar vernoemt) en zelfs de brandstof (antimatter reactor coil) is rond. De tricorders zijn rond, en de comunicators uit de original series noemen we nu mobiele telefoons.

Maar transporteren dus niet. Kijk in principe kun je wel materie in energie omzetten (kost je alleen HEEL VEEL energie om het uberhaupt voor mekaar te krijgen:

E=mc^2 dus stel ik wil mezelf (80 kilo) omzetten in Energie dan heb ik daar

80000g * (300000m/s^2) =7.2 * 10e15 joule energie voor nodig, das ongeveer 1000x het totale kernbomarsenaal op aarde. (op hyroshima zette ze ongeveer 0.005g om)

Maar goed, ik kan anti materis en materie laten annihileren en haal daar een bak energie uit, dat wil je niet weten. En ik heb ook nog een computer waarmee ik al die data kan versturen. Dan heb ik een probleem. Ik moet die data opslaan. En dan krijg ik te maken met het onzekerheidsprincipe van heisenberg. De goede man zei namelijk dat je op moleculair niveau geen metingen meer kan doen zonder de meting zelf te beinvloeden. Je kunt met een meetpen ter grote van de maan namelijk ook geen autosnelheden meten. Das erg lastig, dat begrijp je. Gelukkig hebben ze in star trek een batterij "heisenberg compensatoren", maar sl je dan vraagt hoe die werken dan is het antwoord: "very well, thank you".

(bron: the facts behind star trek, discovery)
(bron: scoop, natuurkunde voor de bovenbouw)
(bron: star trek: technical manual)

[topic=142069]

deze topic is trouwens ook interessant als je het over teleporteren hebt

Stoer; Marduq

Pagina: 1