1080p speelt nauwelijks af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

De titel zegt het al; wanneer ik een film van 1080p wil afspelen krijg ik continu vertekende beelden en is het schokkerig. Met 720p zijn er geen problemen en wanneer ik een trailer van een minuut heb wil dit ook nog weleens lukken met 1080p.

Ik denk zelf (als hardware-n00b) dat het aan mn processor ligt. Wanneer dit het geval is alvast 2 vragen.

Is er een mogelijkheid zo'n film te bufferen?
En wat zou een betaalbare oplossing zijn waar dit wel mee mogelijk moet zijn?

Systeemspecificaties staan hieronder, alvast bedankt!

Menno

Computer:
Computertype ACPI x64-based PC
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Ultimate
OS Service Pack [ TRIAL VERSION ]
Internet Explorer 8.0.7600.16385
DirectX DirectX 11.0

Moederbord:
CPU Type DualCore Intel Pentium D 830, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam MSI MS-7204 (Medion OEM) (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset Intel Lakeport i945P
Systeemgeheugen 3GB

Scherm:
Video kaart ATI Radeon HD 5500 Series (1024 MB)
Video kaart ATI Radeon HD 5500 Series (1024 MB)
3D Acceleratie ATI Radeon HD 5570 (Redwood)
Monitor LG W2261 (Digital) [22" LCD] (2004335669)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je moet zorgen dat de videokaart het afspeelt, dan hoeft de CPU zo goed als niks te doen en voor de videokaart is het simpel te doen. Via google vind je wel hoe (vrij simpel). ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat je niet zegt is met welk programma je je video probeert af te spelen. Heeeel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 19:52
VLC Player lijkt me een prima optie. Speelt alles en ook de HD content.
www.videolan.org uit mijn hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinnie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 22:19
Zo ver ik het weet, want ik heb er nooit problemen mee gehad en dus niet hoeven uizoeken, moet je je harware accelerator aanzetten van je gpu's. zou moeten werken.

Edit: typo eruit

[ Voor 6% gewijzigd door Kinnie op 02-06-2010 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:26:
Je moet zorgen dat de videokaart het afspeelt, dan hoeft de CPU zo goed als niks te doen en voor de videokaart is het simpel te doen. Via google vind je wel hoe (vrij simpel). ;)
Help me een stukje :P kon zo gauw niets vinden nl.
dragon2 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:28:
Wat je niet zegt is met welk programma je je video probeert af te spelen. Heeeel belangrijk.
r_buren956 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:30:
VLC Player lijkt me een prima optie. Speelt alles en ook de HD content.
www.videolan.org uit mijn hoofd
Inderdaad VLC player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:24:
Ik denk zelf (als hardware-n00b) dat het aan mn processor ligt

Is er een mogelijkheid zo'n film te bufferen?
Er zijn atom systemen die zelfs met gebrekkige gpu erbij, welliswaar onder hoge belasting, HD af kunnen spelen. Een DualCore Intel Pentium D 830 @ 3GHz zou dit ook moeten kunnen zonder problemen.

In Windows Media Player zit een mogelijkheid om film te bufferen, maar dit gaat over netwerkbuffer. (Extra -> Opties -> tabblad Prestaties (ja, in het nederlands, engels lukt je wel)).

De vragen die bij mij nog opkomen:
*Waarvandaan speel je je film af?
*Wat is je CPU gebruik idle?
*Heb je een bepaalde codec-pack geinstalleerd? Kan zijn dat als je die verwijdert en een ander pakket pakt (of update), deze net iets efficienter werkt.

Heb even gekeken bij VLC naar de opties voor je. Standaard staat hardwareversnelling aan, en hoef je dus niets aan te passen! Zowieso handig om te proberen als het probleem nog niet opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jkivits schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:43:
[...]

Er zijn atom systemen die zelfs met gebrekkige gpu erbij, welliswaar onder hoge belasting, HD af kunnen spelen. Een DualCore Intel Pentium D 830 @ 3GHz zou dit ook moeten kunnen zonder problemen.

In Windows Media Player zit een mogelijkheid om film te bufferen, maar dit gaat over netwerkbuffer. (Extra -> Opties -> tabblad Prestaties (ja, in het nederlands, engels lukt je wel)).

De vragen die bij mij nog opkomen:
*Waarvandaan speel je je film af?
*Wat is je CPU gebruik idle?
*Heb je een bepaalde codec-pack geinstalleerd? Kan zijn dat als je die verwijdert en een ander pakket pakt (of update), deze net iets efficienter werkt.

Heb even gekeken bij VLC naar de opties voor je. Standaard staat hardwareversnelling aan, en hoef je dus niets aan te passen! Zowieso handig om te proberen als het probleem nog niet opgelost is.
Wat opvalt is dat in wmp classic het beeld duidelijk niet snel genoeg verwerkt wordt(denk aan een oude tv waar het beeld over het scherm schuift, maar dan veel minder) en bij wmp 'normaal' het al een stuk beter is geworden; geen storing maar, alleen nog wat storing.

Vlc werkt echt het minst!

Film wordt afgespeeld van een gedownload mkv bestand
CPU gebruik is rond 20-25% waarvan de helft door player
K-Lite codec pack is geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44
Ik had het probleem ook. Na een beetje googelen ben ik Media Player Classic - Home Cinema gaan gebruiken. 1080p gaat nu vlekkeloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Kijk hier eventjes
http://www.guru3d.com/art...ovies-over-the-gpu-guide/

Je moet je .mkv proberen decoden met DXVA. Dan word het afgespeeld met de power van je video kaart en niet je CPU die daar niet krachtig genoeg voor is.
Sommige content kan wel door de standaard codecs en programma's versneld worden met je GPU.
H264 gecodeert door x264 echter niet.
Ook VLC versnelt dit dacht ik standaard nog niet maar ze waren waar wel mee bezig.
Lees die guide eventjes door. Je hebt Media Player Classic - Home Cinema of te wel MPC-HC nodig.
Download dat eventjes en volg dan die guide. Als je het goed doet ga je van onder zien staat playing (dxva) en dan word alles netjes encode door je video kaart.

oh en fuck codec packs die verneuken de boel alleen maar. Deïnstalleren die troep en zien dat ffdshow niet gebruikt word. Anders kan de boel niet versneld worden.
MPC-HC heeft zijn eigen codecs in de directory staan en die hoeven ook niet geïnstalleerd te worden. Wel zo handig. (zolang je natuurlijk alleen met MPC-HC wilt kijken)
Alles moet rechtstreeks aan die encoder doorgegeven worden voordat hardware versnelling werkt en daarom moeten directshow encoders en tussen uit gegooid worden. fddshow valt trouwens ook in het niets bij de encoder van MPC-HC :+

[ Voor 27% gewijzigd door Kain_niaK op 02-06-2010 20:12 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kain_niaK schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:08:
Kijk hier eventjes
http://www.guru3d.com/art...ovies-over-the-gpu-guide/

Je moet je .mkv proberen decoden met DXVA. Dan word het afgespeeld met de power van je video kaart en niet je CPU die daar niet krachtig genoeg voor is.
Sommige content kan wel door de standaard codecs en programma's versneld worden met je GPU.
H264 gecodeert door x264 echter niet.
Ook VLC versnelt dit dacht ik standaard nog niet maar ze waren waar wel mee bezig.
Lees die guide eventjes door. Je hebt Media Player Classic - Home Cinema of te wel MPC-HC nodig.
Download dat eventjes en volg dan die guide. Als je het goed doet ga je van onder zien staat playing (dxva) en dan word alles netjes encode door je video kaart.
Wow jullie helpen enorm, ben er bijna! Codecs geuninstalleerd, MPC-HC geeft aan : playing (dxva) maar ik houd de horizontale lijn op ongeveer 1/5de van mn scherm. alsof het beeld slecht is vastgeplakt? nog suggesties?

Heb geprobeerd een PrtScrn te maken maar daar is het niet op te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mijn quadcore laptop speelt met VLC player nou juist geen vloeiend 1080/AVCHD af. Probeer eens media player classic die werkt bij mij vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dragon2 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:39:
Mijn quadcore laptop speelt met VLC player nou juist geen vloeiend 1080/AVCHD af. Probeer eens media player classic die werkt bij mij vloeiend.
Gebruik ik op dit moment ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandDestroyer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:10
VLC heeft geen hardwareacceleratie zover ik weet. Dus daarom zal het wel niet lekker lopen. Maar media player classic kan het prima dus gewoon voortaan die gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:37
Welke versie van de ATi drivers gebruik je? Geen idee of het helpt maar misschien kun je de nieuwste drivers eens installeren: http://game.amd.com/us-en...px?p=win7/windows-7-64bit

[ Voor 15% gewijzigd door EdwinB op 02-06-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GrandDestroyer schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:52:
VLC heeft geen hardwareacceleratie zover ik weet. Dus daarom zal het wel niet lekker lopen. Maar media player classic kan het prima dus gewoon voortaan die gebruiken ;)
Ja die gebruik ik ook maar werkt nog niet optimaal
EdwinB schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:54:
Welke versie van de ATi drivers gebruik je? Geen idee of het helpt maar misschien kun je de nieuwste drivers eens installeren: http://game.amd.com/us-en...px?p=win7/windows-7-64bit
Zag dat 10.5 beschikbaar is en heb nog 10.3 dus ben nu aan het installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:30:
[...]

Wow jullie helpen enorm, ben er bijna! Codecs geuninstalleerd, MPC-HC geeft aan : playing (dxva) maar ik houd de horizontale lijn op ongeveer 1/5de van mn scherm. alsof het beeld slecht is vastgeplakt? nog suggesties?

Ja, ik zit op mijn werk en ik weet het dus niet zeker maar kijk even bij pan & scan en de opties van het beeld formaat of alles daar goed staat.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
Bij mij heb ik één van de laatste builds draaien van Media Player Classic Home Cinema, via de site van xvidvideo.ru.
Deze brengt bijna dagelijks nieuwe builds uit in zowel x86 als x64 smaken. Daarnaast draai ik ook één van de laatste ffdshowbuilds van hem, die er ook in x86 en x64 smaak te krijgen zijn. Daarmee speel ik alle mkv's 1080p vloeiend via DXVA in MPC HC af ;).

MPC HC = klik
FFDShow = klik

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:41

HaTe

haat niet

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:30:
[...]

Die horizontale lijn komt omdat de refreshrate van het scherm niet gelijk loopt met die van je output. Je moet bij CCC Vsync aanzetten (staat onder alle opties van 3D).
Afspelen met MPC-HC is goed :) Er zijn ook nieuwe experimentele ffdshow DXVA codecs die het ook zouden moeten doen :) Maar MPC-HC werkt zeker.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kain_niaK schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:11:
[...]

Ja, ik zit op mijn werk en ik weet het dus niet zeker maar kijk even bij pan & scan en de opties van het beeld formaat of alles daar goed staat.
OPGELOST!

4:3
5:4

maakte allemaal niets uit, adjust to screen zorgt er voor dat het wel werkt :) ben ik blij dat ik een breedbeeld monitor heb!

Mag een slotje op :)
Pagina: 1