Schijfsnelheidsvragen

Pagina: 1
Acties:

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-02 14:23
Ik heb een i7 920 systeempje nu met een Asus P6T SE moederbord met 1 HDD: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB. --> Die schijf functioneert dus voor mijn gamens, mijn opslag en mijn OS (windows 7 64 bits)

Nu wil in de toekomst een SSD erin gooien. (denk 2x een OCZ vertex 30gb in raid) alleen tot die tijd kon ik een ''oudere'' raptor voor voor een nette prijs krijgen, een Western Digital Raptor WD1500ADFD pricewatch: Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB

Die wou ik als bootschijf + game schijf gebruiken totdat die SSD kwam en vervolgens na dat die SSD arriveert, de SSD puur als boot + wat office dingen etc erop en de Raptor als game schijf

Maar mijn vraag is omdat het hier toch om een ''iets oudere raptor gaat'' heeft die raptor enigzins een toegevoegde waarde ten op zichte van mijn Samsung F1?

Maakt het verschil bij het booten? (ook omdat je OS op een andere schijf staat)

En maakt het een verschil bij het gamen?

Zoja, welke percentage zal het ongeveer schelen? want dan weet ik of het de aanschaf waard is.

Heb van alles erbij gezocht op het internet. o.a hd tune grafiekken maar veel wijzer werd ik er niet van omdat ik niet met alle termen bekend ben als het om harde schijven gaat :-)

Groetjes

/edit,

Wou de titel aanpassen maar blijkbaar kan dat niet meer? kan een mod het voor mij wijzigen?

[ Voor 3% gewijzigd door ninoxps op 02-06-2010 16:54 ]

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
ninoxps schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:49:
Heb van alles erbij gezocht op het internet. o.a hd tune grafiekken maar veel wijzer werd ik er niet van omdat ik niet met alle termen bekend ben als het om harde schijven gaat :-)
Heb je uitleg van termen niet kunnen vinden? Daar het wel handig is om zelf te begrijpen, ook als je straks je SSD gaat benchmarken.

Zo ingewikkeld is het iig niet. Een simpele benchmark doet vaak maar enkele tests:
- Sequentieel lezen/schrijven. Als je veel met grote bestanden werkt is dat belangrijk.
- Random lezen/schrijven, vaak met verschillende bestandgroottes (512k, 64k, 4k). Als je veel met kleine bestanden werkt is die snelheid belangrijk. Hieronder valt ook het booten van je computer.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Het ligt er maar net aan wat voor games je speelt, vooral online games waar je een beperkt aantal classes hebt per ronde is het fijn om als eerste de boel te hebben geladen.
voor vrijwel alle andere games zal je weinig tot geen verschil merken met je f1. Voor de termen kan je die gewoon googlen/wikipedia'en om te kijken wat het inhoud.
Voor de raptor is vooral de snellere accesstime en daardoor iets lagere loadtijden het interessantst. voor de rest kan je beter een ssd hebben daneen raptor kopen op dit moment.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
De raptor is trager dan de SSD en sneller dan de F1 als je kijkt naar de 'laadtijd' van applicaties. Dat komt gewoon simpelweg door de 10.000 rpm waardoor de zoektijden gewoon lager zijn. In dat opzicht is hij dus zijn meerprijs waard. Voor bruto-opslag (MB/s sequentieel (achter elkaar) schrijven) is hij net zo snel en dus niet de moeite waard. Verschil is moeilijk in procenten uit te drukken maar reken maar dat het wel minimaal 10% scheelt, alleen betekend dat een laadtijd van 20sec op de F1 dan teruggebracht word tot 18 sec op een raptor. Of dat die 2-3 seconden tijdswinst de investering waard zijn is aan jou.