Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoolander
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2022

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Ik heb een image, paar rode ballen met allemaal andere tint.
Als ik deze in PS op 80% transparency zet, veranderd de kleur naar een lichtere tint.
(image staat op wite achtergrond en moet doorschijnen omdat er iets achter staat)

Tot zover begrijp ik het zelfs :)

Maar stel dat ik nu de kleuren voller/helderer wil maken zodat de image bij 80% dezelfde kleur
heeft als 100%? (dus dat ik twee identieke images heb, maar 1 is 80% transparent)

Ik heb werkelijk geen idee of dit kan, hoe het zou heten en laat staan hoe het moet.
Heb handmatig met contrast & brightness gewerkt, maar dat lukte niet helemaal maar
kwam enigsinds dichtbij.

Dank alvast.

mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Probeer de saturation eens wat hoger te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je zou kunnen uitproberen of een andere blend mode wel het gewenste resultaat geeft.

Saturation heeft er weinig mee te maken, als je de opacity omlaag zet wordt die laag gemengd met de onderliggende laag. Met de standaard blend mode betekent dat mengen van een "volle" kleur met wit een fletsere kleur oplevert. Dat is ook logisch, vergelijk het maar met de werkelijkheid. Een rood voorwerp waar je doorheen kan kijken en waar je een wit vel achter houdt is minder fel rood dan een rood object waar je niet doorheen kan kijken (kort door de bocht).

Wellicht dat je een andere blend mode kan kiezen waarbij een felle kleur op een witte achtergrond wel fel blijft, alleen krijg je dan met andere kleuren op de achergrond misschien onnatuurlijke effecten.

[ Voor 80% gewijzigd door Orion84 op 02-06-2010 16:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoolander
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2022

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Dat blenden was wel een idee. Ongeveer zo toegepast: Het was voor het web en heb nu gewoon twee plaatjes gedaan: 1x 95% en 1x 80% en samen waren ze +/- 100%. Daartussen kon ik dan zetten wat ik wilde.

mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Wat je kunt doen is je rode laag mergen met een lege laag. Dan behoud je je 80% rood zegmaar, maar wel op een 100% laag. Je rood blijft wel transparant, dus je kunt er weer dingen achter zetten en dan doorschijnt het.

[ Voor 28% gewijzigd door Borgoth op 03-06-2010 16:15 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Orion84 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:02:
Saturation heeft er weinig mee te maken, als je de opacity omlaag zet wordt die laag gemengd met de onderliggende laag. Met de standaard blend mode betekent dat mengen van een "volle" kleur met wit een fletsere kleur oplevert.
Het heeft juist veel met saturation, de verzadiging van de kleur, te maken. Je zegt het zelf al. Zodra je een felle kleur mengt met wit, wordt die minder verzadigd, omdat het wit dat naar beneden haalt. Juist door kunstmatig je saturation omhoog te schuiven, bereik je weer nagenoeg die verzadiging die je had, met transparantie. Let wel: dit lukt het beste bij wit als achtergrond.
Wellicht dat je een andere blend mode kan kiezen waarbij een felle kleur op een witte achtergrond wel fel blijft, alleen krijg je dan met andere kleuren op de achergrond misschien onnatuurlijke effecten.
Het is een idee, maar ik verwacht dat tussen de blend modes die je kunt kiezen, teveel verschil zit, en net niet het effect dat je zoekt. Bij een blend mode is het 'alles of niets', het is een heel andere manier van kleur mengen dan je normale blend mode. Kans is dan ook klein dat je dezelfde tint en verzadiging weer bereikt. Wil je het nog wat sturen, dan zul je met je opacity aan de gang moeten, en dat is nu juist wat je niet wil. Als je bijvoorbeeld een transparante vaas probeert te maken, wil je niet dat die minder transparant moet worden omwille van het afvlakken of versterken van de blend mode.
Borgoth schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:14:
Wat je kunt doen is je rode laag mergen met een lege laag. Dan behoud je je 80% rood zegmaar, maar wel op een 100% laag. Je rood blijft wel transparant, dus je kunt er weer dingen achter zetten en dan doorschijnt het.
Dat kan, maar waarom zou je het willen? Je bent daarna je indicatie van transparantie in de twee verschillende lagen helemaal kwijt. Ze lijken namelijk allebei 100%, maar de ene is wel transparant en de ander niet. En je saturation is er bij die transparante laag wel op achteruit gegaan, met als resultaat een 'grijzere' tint.

Als ik jou was zou ik de transparantie toepassen en daarna de saturation opschroeven, of, als je er meer controle over wil houden, er een aparte 'saturation adjustment layer' overheen zetten met een masker op je object. Dan kun je, ook als de tekening achteraf nog wat verandert, of lelijk uit de printer komt, ik noem maar wat... je transparante object nog wat meer kleur geven, of juist afnemen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, het verlies van kleur komt gewoon doordat je de achtergrond er door mengt. Als je geen kleur wilt verliezen moet je de achtergrond er niet doorheen mengen (in elk geval niet door de opacity te verlagen). Als je de achtergrond er door wilt mengen dan geeft dat per definitie verkleuring, want anders zou je geen verschil zien tussen voor en na het mengen.

Een witte achtergrond door laten schijnen is weinig interessant, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de topicstarter nu precies door die semi-transparante laag heen wil laten schijnen. Wellicht dat dat een beter inzicht biedt in hoe het gewenste effect bereikt kan worden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1