situatie:
- platform: microsoft windows 2000 server, sql server 2000
- huidige hardware onbekend
- database is ongeveer 5GB groot, enkele honderden tabellen, meeste tabellen hebben rond de 350.000 entries.
probleemstelling:
wanneer ik op eender welke tabel een update query zoals deze uitvoer:
verliezen alle verbonden odbc-clients hun connectie wegens timeouts.
- is het 'normaal' dat de odbc-connecties hierdoor een timeout geven, of is eerder een symptoom van tekort aan hardware/... ?
de workaround die ik voorlopig toepas (maar helaas denk ik hier niet altijd aan, zodat er regelmatig wel eens boze blikken mijn richting uit komen dat de boel weer vast zit
)
(pseudo-code)
Dus:
- platform: microsoft windows 2000 server, sql server 2000
- huidige hardware onbekend
- database is ongeveer 5GB groot, enkele honderden tabellen, meeste tabellen hebben rond de 350.000 entries.
probleemstelling:
wanneer ik op eender welke tabel een update query zoals deze uitvoer:
SQL:
1
| UPDATE objcontext SET flag11=0 WHERE flag11 is null |
verliezen alle verbonden odbc-clients hun connectie wegens timeouts.
- zowel wanneer ik deze query uitvoer via odbc als via de mssql query manager rechtstreeks op de databank
- het maakt niet uit of de kolom een index heeft of niet
- is het 'normaal' dat de odbc-connecties hierdoor een timeout geven, of is eerder een symptoom van tekort aan hardware/... ?
de workaround die ik voorlopig toepas (maar helaas denk ik hier niet altijd aan, zodat er regelmatig wel eens boze blikken mijn richting uit komen dat de boel weer vast zit
(pseudo-code)
code:
1
2
3
4
| select objcontextid where flag11 is null; for(i in objcontextid's){ update objcontext set flag11=0 WHERE objcontextid = i } |
Dus:
- is het normaal dat odbc een timeout geeft & moet ik er maar mee leren leven?
- is hier eerder sprake van een database-server die te kort schiet?