[C#] DHCP lease tijd opvragen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:34
Goedemiddag jongelui!

Voor een projectje zou ik graag de lease tijd kunnen opvragen van mijn internet adapters. Als ik ipconfig /all doe bijvoorbeeld zie ik daar heel mooi staat hoe lang de lease tijd nog is. Deze zou ik graag willen opvragen in C#, desnoods met een omweg.

Om het korte verhaal lang te maken, veel mensen kennen het probleem met Windows Zero Configuration, met de background scan die hij elke minuut doet waar er elke minuut een lagspike ontstaat.

Dit is op te lossen door een client utility te installeren (welke niet gaat werken voordat je ingelogd bent in Windows) of door de WZC uit te schakelen als er eenmaal verbinding is gemaakt.

Alleen zodra de lease verloopt, wordt de verbinding verbroken en heeft het workstation geen IP adres meer. Om dit te voorkomen wil ik van tevoren de WZC opnieuw laten inschakelen zodat dit vloeiend blijft lopen. Zodra er weer een lange leasetijd is de WZC weer uit laten schakelen.

Ik heb wel wat gevonden om e.e.a. op te vragen.. maar ik krijg daar geen lease tijden uit..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
using System.Management;
using Microsoft.Win32;
using System.Net.NetworkInformation;

private void effe()
{
    NetworkInterface[] adapters = NetworkInterface.GetAllNetworkInterfaces();
            foreach (NetworkInterface adapter in adapters)
            {
                IPInterfaceProperties properties = adapter.GetIPProperties();
                Console.WriteLine(adapter.Description);
                Console.WriteLine("  DNS suffix .............................. : {0}",
            properties.DnsSuffix);
                Console.WriteLine("  DNS enabled ............................. : {0}",
                    properties.IsDnsEnabled);
                Console.WriteLine("  Dynamically configured DNS .............. : {0}",
                    properties.IsDynamicDnsEnabled);

string a = properties.DhcpServerAddresses.ToString();

}
            Console.WriteLine();
}

Edit:

Nog wat info over DHCP

http://support.microsoft.com/kb/121005
Lease Time (51): This option is used in a client request (DHCPDISCOVER or DHCPREQUEST) to allow the client to request a lease time for the IP address. In a server reply (DHCPOFFER), a DHCP server uses this option to specify the lease time it is willing to offer. The time is in seconds, and is specified as a 32-bit unsigned integer. The code for this option is 51, and its length is 4.
Dit moet toch ergens af te vangen zijn of uit te vissen zijn..?

[ Voor 12% gewijzigd door BBenedictus op 02-06-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:43

Reptile209

- gers -

Hier doen ze het in VB.Net. Daar kan je vast wel mee achterhalen hoe :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
Reptile209 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:16:
Hier doen ze het in VB.Net. Daar kan je vast wel mee achterhalen hoe :).
Goeie link! Daar kan ik wat mee! Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
Na het een en ander getest te hebben blijkt dat DHCP renewals geen invloed hebben op het wegvallen van een signaal, wanneer de WZC is uitgeschakeld.

Maar wellicht dat iemand anders hier nog wat aan heeft. In elk geval bedankt voor je reactie Reptile209 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
BBenedictus schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:17:
Na het een en ander getest te hebben blijkt dat DHCP renewals geen invloed hebben op het wegvallen van een signaal, wanneer de WZC is uitgeschakeld.
:D Ik heb m'n mond gehouden toen ik je topic zag, maar ik was er al bang voor inderdaad. Ik kon me al niet voorstellen dat 't aan een DHCP renewal kon liggen. Wat 't wél is durf ik eigenlijk weinig over te zeggen; ik ben niet bekend met WZC.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij