• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:59
Op mijn werk hebben we een Asterisk / FreePBX-server, ik wil nu voor collega's het mogelijk maken dat ze vanaf thuis / waar dan ook hun Androidtelefoon of iPhone kunnen gebruiken als SIP-device, oftewel dat ze hun telefoon aan de Asterisk-server kunnen knopen en een nummer hebben waarvandaan ze kunne bellen en gebeld kunnen worden.

Hiertoe heb ik het volgende gedaan: (Ik neem mijn nummer als voorbeeld)

- Extensie 425 weggegooid
- Extensie 4251 aangemaakt (Vast toestel)
- Extensie 4252 aangemaakt (HTC Desire)
- Ring group 425 aangemaakt
- Ext. 4251 en 4252 aan RG 425 toegevoegd.

Als iemand nu 425 belt gaan zowel mijn Linksys SPA942 op het bureau als mijn HTC Desire over.

Probleem:

De receptioniste van ons heeft een Linksys SPA962 + SPA932 staan, waarbij ze per extension kan zien of iemand aan het bellen is of vrij is, door middel van het knopje dat groen of rood brandt. Deze blijft nu echter oranje branden omdat een ring group geen BLF-status doorgeeft.

In de config van de SPA932 is dit te configureren:
code:
1
fnc=blf+sd+cp;sub=425@192.168.0.240;nme=_eXistenZ_

ik kan dus zeggen dat BLF een feature is, en dat de status bij 425 gechecked kan worden. Wat ik zou willen is FreePBX een valide BLF terugstuurt voor een ringgroup, zodat de SPA932 bij de receptioniste goed werkt.

Wie heeft er al eens met dit bijltje gehaxt?

There is no replacement for displacement!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37
Als ik even logisch nadenk dan is de ring group gewoon een doorverwijzing, en geen fysieke telefoon die een status kan doorgeven.
Kun je niet de ene telefoon op DND zetten (rood bij receptie) en dan laten doorverbinden naar de andere, en vice versa ? Geeft wel dubbele entries bij de receptie waarschijnlijk.

• _eXistenZ_
Mja je kunt het ook wel af met follow-me's maar het idee was een beetje dat iederen zijn 'eigen' nummer kreeg, zodat collega's makkelijk je nummer gaan onthouden. Dit werkt dan twee kanten op zodat mensen die gebeld worden ook gelijk het nummer van de ring group zien ipv het extensionnummer.

Wat jij zegt, alle fysieke telefoons een eigen nummertje geven bij de receptioniste, kan maar dan mogen we nog wel een SPA932 er aan knuppen... en zodra we zouden groeien als bedrijf, passen de nummers er niet meer op.

• _eXistenZ_
Even een kleine poke. Is er iemand die ook eens met dit bijltje gehakt heeft? Wat ik dus wil:

Ringgroups maar dan toch weergeven of iemand in gesprek is of niet op de SPA932.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:22
Kun je de functies onder de toets niet splitsen?

Het probleem is nu dat 425 een groep is geworden, zodra die gebeld wordt gaan toestellen 4251 en 4252. 425 kan niet gemonitoord worden omdat hier nooit een gesprek op blijft staan of wektoon genereerd (tenzij je groep een wachtrij heeft). Je wilt nu dus dat de functie onder de toets dusdanig wordt geprogrammeerd dat hij voor speed dial 425 belt, Call Pick-up een van beide leden doet (als ze beiden tegelijk gaan maakt het niet uit welke je gebruikt, 4251 of 4252). Als laatste zou de toest BLF moeten monitoren voor beide toestellen. Anders gaat het niet werken.

Nu ben ik niet bekend met asterisk en de spa932 dus ik weet niet of je de programering qua velden kan opsplitsen. (Ik werk zelf met Ericsson MxOne/md1110 en Nortel CS1000) In de ericsson kan ik voor monitoring/CP en speeddial (mns toets) 2 verschillende nummers opgeven.

Mocht het op jou systeem ook mogelijk zijn dit op te splitsen dan hoop ik dat je op dezelfde toets ook een tweede niveau kan programmeren. Je zou dan voor zo iets kunnen gaan:

toets X niveau 1: BFL+CP voor Ext 4251 en SD voor 425
toets X niveau 2: BFL+CP voor Ext 4252 en SD voor 425

Nog maals ik ken de mogelijkheden van FreePBX icm SPA962/932 niet.

Het grote probleem van jou is dat extensie 425 nooit te monitoren valt omdat:
A. 425 is nooit bezet, sub 1: je kan er niet mee uitbellen, sub 2: oproepen worden meteen naar een van of alle beide leden gezet waardoor 425 meteen weer vrij is.
B. Alleen als er een wachtrij op zou zitten zou een oproep naar 425 te monitoren zijn als de leden bezet zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee