KPN TG789vn&win7&wifi is zeer traag internet/speedtests

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds december 2009 heb ik in mijn woonplaats Schiedam gekozen voor KPN interactieve TV+internet 16mpbs extra.

Het TV gedeelte werkt op zich netjes, mooi beeld, mogelijkheid tot HD, goede harddisk opnamen, etc.
Over het internet gedeelte ben ik echter hélemaal niet te spreken:

In december 2009 koos ik voor 8mbps, welke enige tijd door kpn voor dezelfde prijs verhoogd werd naar 16mbps.

Als ik echter speedtests doe op speedtestnet, dan behaal ik nóóit hoger dan 7,78mbps.
Dit lijkt mij toch, ook al rekening houdend met verliezen, toch niet het maximale van en goede 16mbps verbinding?

Verder het volgende probleem:

Ik heb één vaste snelle PC, met een schone Windows 7 installatie en een LevelOne Wua-0605 wireless N usb stick.
Ik heb één gemiddeld notebook, met een schone Windows XP installatie en een 54mbps wifi verbinding.
Beiden zijn dan ook via wifi met het door KPN geleverde Thomson TG789vn router/modem verbonden.
Beiden hebben een uitstekende kwaliteitsverbinding met TG789vn (minimaal 90% ontvangst).

Echter: Op het winXP notebook gaat het allemaal prima, kan vlot internetten, lage pings, en altijd op speedtest.net een minimale downloadsnelheid van 7Mbps.
Maar op de vaste Win7 machine is het altijd ellende. Heb al nieuwste drivers voor alles geinstalleerd, de wireless N snelheid loopt tot 130Mbps (kan de TG789vn geen 30Mbps aan?), maar bij opstarten pc duurt het al tergend lang voordat er daadwerkelijk een startpagina geladen kan worden (terwijl wifi verbinding allang tot stand lijkt te zijn gebracht), met speedtests haal ik héél soms wel 7.78Mbps, maar zodra de pc wat langer aan staan, de TG789vn al een tijd niet is gereset, etc, zakken de speedtests tot een arme 1.5Mbps.
Verder is dan ook normaal internetten niets eens meer soepel mogelijk, giga lange pings, laden van pagina's duurt lang, etc.
Heb al van alles geprobeerd, TG789vn gereset, andere wifi kanalen, andere beveiliging, wifi teruggezet naar enkel wireless G ipv N, andere SSID naam, etc., maar niets gelukt.

Vervolgens nu een dag tijdelijk de Win7 pc met een utp kabel aan TG789vn gehangen en nu lijkt het al een stuk beter.
Snelheden en pingtests zijn goed, afgezien van het feit dat ik ook dan max 7.78Mbps behaal, wat toch niet mag voor een 16Mbps lijn?
(TG789vn staat ingetraind op Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 776 / 9 023)
TG789vn staat direct op ISRA punt aangesloten met korte (20cm) lange directe kabel.

Speedtest bedraad win7 pc:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/833858589.png

Speedtest wifi winxp pc:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/833859475.png

Speedtest wifi win7 pc, direct test gedaan na utp kabel eruit gehaald te hebben en overschakeld te hebben naar wifi:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/833873593.png

Hoe is dit mogelijk?
Al op diverse KPN gebruikersfora soortgelijks gepost, zonder resultaat.
Hoop dat op mijn vertrouwde GOT meer kennis/advies zit!

Downloaden van 100mb bestand van bijvoorbeeld BBned server gaat dan vanaf wifi win7 pc met maar 220kb/s en vanaf winxp laptop wifi met 425kb/s.
Bedraad vanaf win7 gaat het dan op 950kb/s! (wat dus al stukken beter is, maar nog steeds niet sluitend met een 16mpbs pakket)

Notebook tevens nog getest direct 10cm naast TG789vn, met 100% link en signal verbinding, en dan nog maar 425kb/s download.

Wat kan dit toch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De TG789vn is een 1-stream router en kan gebruikmakend van 802.11n een maximale verbindingssnelheid halen van 130Mbps. Dit is niet de doorvoersnelheid, meer info hier, maar zou mits signaalsterkte en beveiligings instellingen (WPA2 met alleen AES) juist zijn, nog steeds genoeg voor de 16Mbps down moeten zijn.
Haal je uberhaupt nog ergens ~16Mbps download? Volgens mij krijg je gewoon van KPN maar 8Mbps.. Je weet zeker dat je verhoogd bent naar 16Mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
En overigens nu, enige minuten later, nog eens een speedtest over wifi op de win7pc gedaan, want bemerkte dat zelfs het laden van zwaardere pagina's amper lukte, kreeg ik maar 0.6Mbps down:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/833894370.png

Dit terwijl wifi verbinding op kanaal 1 staat, signaalsterkte 70% is verbindingskwaliteit 96% is en rx tijdens activiteit tot 117mbps loopt!?!?!

En 'Nivk', bedankt voor de snelle reactie, ik heb idd WPA2 met AES codering ingesteld.
Ik behaal nergens 16mbps down of iets in die buurt en dus al hélemaal niet draadloos op win7!
De verhoging zou ik moeten hebben, ik zie het tenslotte ook op mijn facturen vermeld als 'extra', wat staat voor het 16mbps pakket.

[ Voor 26% gewijzigd door Allewijn op 02-06-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Ik zou je probleem opsplitsen in:
-Probleem dat je zelfs niet bedraad 16Mbps haalt
-Wireless langzaam van je PC met LevelOne Wua-0605

Volgens mij ligt het eerste probleem niet aan jou, aangezien je direct op het modem niet eens de 16Mbps haalt. Wat je nog kunt doen is het modem ~5 minuten uit zetten en laten initialiseren zonder dat iets anders verbonden is en of een hard reset.
Het 2e probleem is natuurlijk wel vervelend maar als je geen betrouwbare verbinding hebt kun je dat niet testen op de "speedtest" manier. Wellicht door gegevens van/naar de Win XP comp aansloten met een draad te sturen zou je dit wel beter kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
De TG789 heb ik al meerdere malen gereset/uitgezet/gewacht, etc zonder verbetering.
Ik heb dan nu ook zojuist KPN gebeld, waarbij ik een vriendelijke meneer kreeg die mijn verbinding/gegevens ging checken.
Hij gaf aan dat ik nog op een 'ADSL' verbinding zat en dat het in mijn gebied mogelijk is om overgezet te worden op een 'VDSL' verbinding.
Hij ging dit direct voor mij aanvragen, maar de daadwerkelijke activatie/omzetting gaat 3 weken duren!?!
Hierna zou ik volgens zijn zeggen wel gemakkelijk de 16Mbps moeten halen.
Als ik daadwerkelijk zo is: ToP!
Maar ik vraag mij ten sterkste af waarom dit nog nooit is gebeurd?! Waarom zit ik nog op ADSL?

Mijn tweede probleem kon hij niet oplossen.
Standaard zaken als resetten, omzetten wifikanaal, WPA2, etc, loste uiteraard het probleem niet op.
Het moet toch iets zijn tussen win7&TG789.
Op mijn oude flaptop werkt het allemaal wel redelijk naar behoren (ware het niet dat ik nog steeds niet met daadwerkelijke testfiles downloaden van grote servers dezelfde snelheid haal als bedraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Niemand?
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmatzx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 12:45
Heb je al gedacht aan een andere wifi kaart te proberen?
lijkt me stug dat het aan win7 ligt.

ik heb deze modem op win7 haal ik redelijke snelheid,
Het eenigste probleem is dat mijn wijkcentrale nogal focked op is, dit word binnen 2 weken gefixt!

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/835016186.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 20:20
Wifi is per definitie trager, ongeacht de verbindingskwaliteit. Probeer sowieso alle verschillende kanalen uit. 16mbps behoor je sowieso niet te halen, ten eerste is een deel gereserveerd voor je ITV, ten tweede heb je ook nog te maken met zo'n 10% "overhead" die je van de haalbare snelheid moet aftrekken. Als het goed is kun je in de TG787 zien welke snelheid in het modem draait.

[ Voor 57% gewijzigd door SCIxX op 03-06-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 17:06
Allewijn schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:07:
De TG789 heb ik al meerdere malen gereset/uitgezet/gewacht, etc zonder verbetering.
Ik heb dan nu ook zojuist KPN gebeld, waarbij ik een vriendelijke meneer kreeg die mijn verbinding/gegevens ging checken.
Hij gaf aan dat ik nog op een 'ADSL' verbinding zat en dat het in mijn gebied mogelijk is om overgezet te worden op een 'VDSL' verbinding.
Hij ging dit direct voor mij aanvragen, maar de daadwerkelijke activatie/omzetting gaat 3 weken duren!?!
Hierna zou ik volgens zijn zeggen wel gemakkelijk de 16Mbps moeten halen.
Als ik daadwerkelijk zo is: ToP!
Maar ik vraag mij ten sterkste af waarom dit nog nooit is gebeurd?! Waarom zit ik nog op ADSL?

Mijn tweede probleem kon hij niet oplossen.
Standaard zaken als resetten, omzetten wifikanaal, WPA2, etc, loste uiteraard het probleem niet op.
Het moet toch iets zijn tussen win7&TG789.
Op mijn oude flaptop werkt het allemaal wel redelijk naar behoren (ware het niet dat ik nog steeds niet met daadwerkelijke testfiles downloaden van grote servers dezelfde snelheid haal als bedraad)
Simpel, KPN zet dit pas sinds April om, we leven nu in Juni ;)
Dat gebeurt trouwens ook niet automatisch, maar alleen op verzoek van de klant.
Die nwe snelheid is een tot-snelheid, tot 16 Mbit dus en afhankelijk van het gebruik van TV en beschikbare bandbreedte.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
TS heeft het niet meer over dat zijn verbinding niet 16Mbps is aangezien hij aangeeft dat: "daadwerkelijke activatie/omzetting gaat 3 weken duren!?!" , dus is er alleen maar nog het volgende probleem:

-Wireless langzaam van Win7 PC met LevelOne Wua-0605 in combinatie met TG789vn.

Het probleem is natuurlijk wel vervelend maar als je geen betrouwbare verbinding hebt kun je dat niet testen op de "speedtest" manier. Beter dan door gegevens van/naar de Win XP notebook aansloten met een draad te sturen. Gebruik bijvoorbeeld LAN speed test, of gewoon een file transfer.
Scan bijvoorbeeld ook met de Win7 pc eens met inSSIDer (terwijl je niet connected bent met een AP). Wat is de verbindingssnelheid (status verbinding)? Gebruik je overigens connectie software van LevelOne, zo ja verwijder die dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heeft het ook niet te maken met het feit dat de TS interactieve tv heeft en er een bepaalde hoeveelheid bandbreedte wordt gereserveerd voor ITV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
Ik kon niet eens verbinden met de Thomson789vn met windows 7.
Dus dat kan kloppen, en dat gaat ook niet werken.
Ik had het ook, een keer geprobeerd te resetten met die knop aan de zijkant en nu doet ie niks meer! Flut apparaat.
Nieuwe belkin gekocht, probleem opgelost.

Dat tv hoeft toch niet persé via die experia box? Koop gewoon een degelijk modem, en houd op met dit custom firmware apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Nivk schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:02:
TS heeft het niet meer over dat zijn verbinding niet 16Mbps is aangezien hij aangeeft dat: "daadwerkelijke activatie/omzetting gaat 3 weken duren!?!" , dus is er alleen maar nog het volgende probleem:

-Wireless langzaam van Win7 PC met LevelOne Wua-0605 in combinatie met TG789vn.

Het probleem is natuurlijk wel vervelend maar als je geen betrouwbare verbinding hebt kun je dat niet testen op de "speedtest" manier. Beter dan door gegevens van/naar de Win XP notebook aansloten met een draad te sturen. Gebruik bijvoorbeeld LAN speed test, of gewoon een file transfer.
Scan bijvoorbeeld ook met de Win7 pc eens met inSSIDer (terwijl je niet connected bent met een AP). Wat is de verbindingssnelheid (status verbinding)? Gebruik je overigens connectie software van LevelOne, zo ja verwijder die dan.
Bedankt!
Mijn eerste probleem mbt de max 7.78Mbps down in speedtests zet ik dus even aan de kant, totdat mijn lijn omgezet is naar vdsl. Dan zal ik nog eens testen en kijken of ik in de buurt van 16Mbps kom (rekening houdend met overhead en deel voor itv). Zo niet, dan borduren we daarop verder.

Mijn 2e probleem blijft gewoon vreemd. Ik heb inderdaad software voor mijn LevelOne WUA-0605 wireless N stick geinstalleerd. Niet van LevelOne zelf, daar deze nog geen win7 drivers hadden, maar op hun advies van de chipset zelve, te weten de Realtek RTL8191SU chipset drivers.
Zo heb ik dus ook een 'configuratieprogje' van Realtek draaien die de wifi verbinding beheerd ipv het standaard win7 'wifibeheer'.
Toen ik Win7 nèt had geïnstalleerd, werd mijn LevelOne wifistick wel direct herkend, maar dan als zijnde wireless G stick, dus geen N. Met deze Realtek drivers wel, dus lijkt mij dat ik deze niet moet 'de-installeren!?'.

Ik heb op jouw aanraden inSSIDer geïnstalleerd en gescand, terwijl ik niet verbonden was met TG789vn.
Mijn TG789vn wifi wordt dan aangeduid met een snelheid van 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Hoe kan ik in Win7 overigens instellen dat ik enkel het standaard windows7 wifi beheer wil gebruiken en niet daarnaast ook nog eens aparte wifibeheer software van Realtek?
(Ik zie nu dus twee signaalkwaliteitsbalkjes rechtsonderin taakbalk, eentje van win7 en eentje van realtek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
-Download de 8191SU software opnieuw, unzip het ergens.
-In de folder 88_91_92_SU_Driver zitten de drivers (WIN7X86=32-bit, WIN7X64=64-bit, check je welke bit versie je draait, rechtermuisklik computer>properties)
-Verwijder de Realtek software die je al hebt geïnstalleerd (control panel/ uninstall a program).
-Ga naar Control panel/network and internet/network connections
-Rechtermuisknop klik de USB stick en selecteer eigenschappen.
-Daarna in het geopende venster Configure en in nieuw venster naar tab Driver
-Selecteer daar update driver > browse my computer > let me pick from a list
-Klik dan op Have Disk.. dan browse en ga naar de juiste bit versie WIN7 folder in de 88_91_92_SU_Driver folder.
-Selecteer in de juiste WIN7 folder de .inf en installeer deze.

(Deze link kan helpen, hier wordt weliswaar een driver voor een videokaart geïnstalleerd maar het principe is hetzelfde, behalve step 2)

[ Voor 5% gewijzigd door Nivk op 04-06-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Nivk, nogmaals bedankt!
Het is gelukt, ik maak nu gewoon verbinding via het standaard win7 wifi beheer.

Verder heb ik mijn probleem opgelost:

Doordat jij mij attendeerde op inSSIDer, kwam ik erachter dat mijn ontvanst weliswaar op 65mbps stond en de verbindingen in procenten goed leken, maar door een grafiek te laten plotten door inSSIDer zag ik dat de DB's in RSSI héél erg flucteerde.

Ik heb mijn TG789vn uit de meterkast gehaald en op een iets andere locatie gemonteerd.
Zodoende heb ik geen/minder last van alle electrische storingen doordat deze nu niet meer in de meterkast zit.
Verder heb ik mijn LevelOne WUA-0605 wireless N stick met een usb verlengkabel 1.8meter verlengd.
Ik heb hem nu ergens onzichtbaar bovenin een raamkozijn zitten.

Voorheen zag ik drie wifi netwerken (mijzelf en twee buren), nu zie ik er maarliefst 35!!!!!!!!!!!
(je ziet nu ook gelijk allerlei netwerken die onbeveiligd zijn en netwerken die dezelfde ssid namen gebruiken wat natuurlijk ook niet echt handig is)

Mijn eigen netwerk steekt met kop en schouders boven de rest uit qua sterkte.

Ik behaal nu met speedtests gewoon dezelfde snelheden als bedraad en ook internetten gaat nu gewoon altijd vloeiend/soepel.

snelheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/836393438.png

Kortom, ik denk dat mijn probleem toch zat in de ontvangst.
Erg raar, omdat het realtek programma mij vertelde dat de signaalstatus en signaalkwaliteit altijd tussen de 60 en 100% schommelden, waarbij ook vermeld werd dat rx130mbps en tx65mbps was.
Toch bleek het signaal dus eigenlijk helemaal niet goed.

Nu nog wachten tot ik omgezet ben van ADSL naar VDSL om mijn 16Mbps hopelijk te benaderen.
(want vrij duidelijk dat ik nu dus een 8Mbps lijn/schakeling heb, daar ik dat precies met speedtests haal en modem ook op 9000kbps ingeleerd staat)

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 04-06-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Blijf ik overigens nog wel één probleem(pje) houden, welke ik maar niet opgelost krijg:
Zodra windows 7 is gestart en alles is geladen, kortom wanneer ik 'aan de slag kan' op mijn pc, dan lijkt de internetverbinding/wifi ook geheel tot stand gekomen te zijn. De ontvangst is vol, als ik op het signaalbalkjesicoontje ga staan, dan zie ik de naam van mijn SSID met daaronder het woord 'internettoegang', hieronder staat dan weer 'Onbekend netwerk' met daaronder 'geen netwerktoegang'. (ik heb overigens ook geen netwerk, ik heb enkel een vaste win7 pc en af en toe een notebook)

Echter als ik dan IE aanklik, dan kan de startpagina, of welke andere handmatig ingevoerde url dan ook, nog niet geladen worden. Ik moet welgeteld nog zo'n 90 seconden wachten alvorens de startpagina/een pagina geopend kan worden. Vanaf dat moment is dan alles wel weer dik in orde en snel.

Waarom duurt dit alleen zo lang????
Pagina: 1