Toon posts:

Adapter Acer laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag. Ik heb een acer aspire 5740g met een Ati HD5650 videokaart. Die probeer ik over te klokken, maar ik kom bij het geheugen niet verder dan 800 mhz, dan loopt 3dmark06 vast en valt het scherm uit.
Standaard is de kaart geklokt op 550 mhz core en 750 mhz memory. 600/800 loopt prima, maar het geheugen wil dus niet hoger.
Dit vind ik opvallend, aangezien mensen met een vaio e serie en een dell studio 17 het geheugen met gemak op 900 mhz kunnen klokken, en die laptops hebben dezelfde videokaart.
Ik heb de temparaturen gecheckt met gpu-z, en de temps komen niet boven de 58 graden bij 600/800 kloksnelheden. Dat kan dus het probleem niet zijn.

Zou het misschien kunnen dat mijn adapter niet toereikend is? Ik heb een 90w adapter, en ik heb in de studio 17 en de xps 16 topics gelezen dat zij standaard een 90w adapter krijgen, maar dat die eigenlijk niet genoeg vermogen levert. Zou een 120/130 watt adapter misschien een oplossing zijn?

Alvast bedankt :)

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Dat lijkt me sterk.

Zie dat je batterij volledig vol is, scherm op donkerst staat, ...
Zo bespaar je al meteen wat vermogen.

Ik denk gewoon een beveiliging van de laptop zelf.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
Dit vind ik opvallend, aangezien mensen met een vaio e serie en een dell studio 17 het geheugen met gemak op 900 mhz kunnen klokken, en die laptops hebben dezelfde videokaart.
Dat zegt echter niets over het gebruikte geheugen. Men koopt enkel de chip, niet een videokaart zoals in je desktop. De fabrikant bepaald dus zelf ook het gebruikte geheugen. Acer zal daar dus een goedkoper, minder overklokbaar, type hebben gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Beide zou kunnen.
gpu-z heeft het over gddr3, maar volgens Acer zelf is er ddr3 vram geheugen ingebouwd. Maar sonystyle bijvoorbeeld heeft het ook over ram geheugen.. Tja dergelijke info is nogal eens onbetrouwbaar volgens mij. Maar het zou inderdaad prima kunnen dat dit gewoon een ander type geheugen is, stom eigenlijk dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :+

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem ligt inderdaad niet bij de adapter, aangezien ik de core met gemak op 650 mhz kan laten draaien. Dus moet het probleem inderdaad bij het type geheugen liggen.. Erg jammer, want met 650 core en 800 mhz geheugen haal ik al 7877 punten in 3dmark06, maar met de dell studio haalden ze bijna 9000 punten. Scheelt toch nog weer een paar fps in games.

Wat wel vreemd is: de core van de hd5650 uit de sony kon niet sneller draaien dan 640 mhz, dan crashte die. Terwijl 650 mhz wel binnen de specs ligt. Dus het kan nooit exact dezelfde chip zijn..