Laptop niet volgens specs, laat ontdekt, verantwoording?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In december 2009 heb ik een laptop gekocht. Deze laptop was (volgens de specs op internet) voorzien van o.a. infrarood. Dit blijkt echter niet te kloppen...

Vorige maand wilde ik infrarood gebruiken omdat een tante een oude telefoon had met dierbare foto's.
De laptop blijkt dus geen infrarood te hebben. Navraag bij de fabrikant heeft geleerd dat er inderdaad een 'oogje' voor aanwezig is maar de module zelf zit er niet in.
De specificaties van de leverancier waren dus fout.

Ik heb dit aangegeven bij de leverancier maar die gaf aan dat ik 'binnen 5 dagen alles maar gecontroleerd moest hebben'. Ik kan me voorstellen dat dit geldt voor accessoires zoals kabels en cd's maar voor dingen in de laptop? Zeker dingen die je niet dagelijks gebruikt.
Na wat heen en weer gemail heeft de leverancier aangeboden een externe infraroodmodule op hun kosten te geven. Op zich netjes al had ik het liever in de laptop.
Ik had destijds juist gekozen voor alles on-board omdat ik externe dingen vaak kwijt raak en zo heb je alles bij elkaar.

Uiteindelijk ben ik straks wel geholpen met het feitelijke probleem (ik kan weer infrarood gebruiken) maar ik had uiteraard liever gezien dat de module in de laptop gebouwd zou worden, en dan liever niet op mijn kosten.
Straks geholpen is omdat de module op dit moment niet op voorraad is.
De bedoeling van dit topic is niet om de leverancier zwart te maken, ze werken namelijk mee aan een mogelijke oplossing. Het is echter niet de oplossing die ik zou willen.

De vraag: in hoeverre moet je alles van de laptop controleren en in hoeverre kun je claimen dat iets niet aanwezig is? De bedoeling is overigens niet om de gehele koop te ontbinden ofzo, de laptop bevalt verder goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Volgens mij ben je als consument verplicht binnen een bepaalde periode het product te controleren op compleetheid. Maar er zijn vast wel mensen hier die daar voor geleerd hebben.

Overigens complimenten aan de leverancier, zeer nette oplossing !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de specs nog zoals die online stonden ten tijde van de aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is allereerst belangrijk om te weten of het inderdaad op de lijst met specificaties staat vermeld. Ik ga hier wel vanuit nu jij dit aangeeft en de leveranciers zulks ook heeft erkend. Als het op de lijst van specificaties staat dan is het een gegarandeerde eigenschap van de zaak (in dit geval de notebook). Van dit soort eigenschappen mag jij als koper uitgaan dat die aanwezig zijn. De termijn loopt dan volgens de hieronder genoemde bron vanaf ontdekking. Zie ook 7:23 lid 1 Burgerlijk Wetboek en dan met name tweede zin.
7:23 lid 1 BW
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
P. Klik, Koop en consumentenkoop

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 14:18 . Reden: artikel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Thanks! Toen ik dit ontdekt heb is er door mij direct contact opgenomen met de leverancier. Die heeft op zijn beurt aangegeven dat er inderdaad infrarood aanwezig moest zijn en dat ik de laptop voor reparatie in kon dienen bij de fabrikant (via leverancier was ook mogelijk maar dit zou langer duren). Omdat ik in de buurt van de fabrikant woonde was dit geen probleem.

Omdat ik, door schade en schande wijs geworden, graag van te voren wilde weten wat er zou gebeuren als er om wat voor reden toch geen infrarood aanwezig zou zijn heb ik dit voorgelegd bij de leverancier. Waarop de opmerking van de 5 dagen werd aangegeven. Nadat ikzelf bij de fabrikant de info van 'geen infrarood' gekregen had was de externe module de enige oplossing die de leverancier me kon bieden. Wat nogmaals geen slechte oplossing is maar zeker niet wat ik wil (en ook dacht te kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Bij dit soort gevallen zal er altijd staan dat de specs onder voorbehoud zijn en geen rechten aan kunnen worden ontleent.
Ik moet zeggen dat als je na een half jaar bij een leverancier terug komt en hij biedt je dan aan om het met een externe module op te lossen dat je blij mag zijn.
Volgens mij zouden 99 van de 100 leveranciers niet thuis geven en heb je geen poot om op te staan.

Mijn advies: niet zeuren en de oplossing blij aanvaarden.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou tevreden zijn met de correcte en snelle afwikkeling van de fabrikant. Je maakt blijkbaar toch niet zoveel gebruik van infrarood dat je het nu pas ontdekt dan is een insteekplug niet onoverkomelijk lijkt me.
Greyfox schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:20:
Bij dit soort gevallen zal er altijd staan dat de specs onder voorbehoud zijn en geen rechten aan kunnen worden ontleent.
Ik moet zeggen dat als je na een half jaar bij een leverancier terug komt en hij biedt je dan aan om het met een externe module op te lossen dat je blij mag zijn.
Volgens mij zouden 99 van de 100 leveranciers niet thuis geven en heb je geen poot om op te staan.

Het advies ben ik het mee eens, de rest is onzin.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:21:
Ik zou tevreden zijn met de correcte en snelle afwikkeling van de fabrikant. Je maakt blijkbaar toch niet zoveel gebruik van infrarood dat je het nu pas ontdekt dan is een insteekplug niet onoverkomelijk lijkt me.

[...]

Het advies ben ik het mee eens, de rest is onzin.
Hoezo onzin?
Het wordt al snel een welles-nietes verhaal als het over de specs gaat. En als die laptop online gekocht is staat er altijd een disclaimer op.
Veel leveranciers zullen zeggen dat de specs destijds goed op de site gestaan hebben. Alleen als je een gespecificeerde factuur hebt, zoals bij Dell, zou je nog wat kunnen bereiken.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betwijfel wel of je dergelijke zaken kunt uitsluiten. Immers, de eigenschappen van het apparaat liggen van in de specs en het zou wel erg bezwarend zijn als de specs niet overeen hoeven te komen met de specs gemeld in de overeenkomst.

Wellicht dat je doelt op de specs op de site van de fabrikant. In dat geval zie je inderdaad wel vaker een melding staan. Bij de verkoper zou dat imo echt niet moeten kunnen, maar ik laat me graag overtuigen dat dat wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Feit is dat er iets is misgegaan en feit is dat de verkoper dit erkent en probeert op te lossen.
Wat ik bedoelde aan te geven is het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Als je na een half jaar op een koop terug komt, is het lastig gelijk krijgen en dat doet de verkoper hier naar mijn mening netjes.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Greyfox schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:20:
Als iedereen zo reageerd en denkt wordt het voor verkopers wel erg makkelijk... dit kan toch nooit de bedoeling zijn: accepteer onze 'oplossing' maar en anders niks...?
Greyfox schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:34:
[...]
Veel leveranciers zullen zeggen dat de specs destijds goed op de site gestaan hebben. Alleen als je een gespecificeerde factuur hebt, zoals bij Dell, zou je nog wat kunnen bereiken.
Ik heb nog een print van de site zoals hij er stond zoals hij was besteld, en inderdaad staat daar ook infrarood aangegeven.
Greyfox schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:52:
Feit is dat er iets is misgegaan en feit is dat de verkoper dit erkent en probeert op te lossen. Wat ik bedoelde aan te geven is het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als je na een half jaar op een koop terug komt, is het lastig gelijk krijgen en dat doet de verkoper hier naar mijn mening netjes.
Misschien... maar wat als je er na een half jaar achterkomt dat die airbag achter je stuur, met die afbeelding 'Airbag', toch niet geplaatst is...?

Nogmaals, ik ben redelijk tevreden met de oplossing. Los van het feit dat ik nog steeds geen module heb (leveringsproblemen). Ik vraag me alleen af in hoeverre je alles kunt en moet controleren...

(offtopic: MSX rulez idd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hemiparo schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 08:02:

Ik heb nog een print van de site zoals hij er stond zoals hij was besteld, en inderdaad staat daar ook infrarood aangegeven.
Heb je hier een plaatje van? Dan kun je die ff posten. Dat maakt het voor ons wat makkelijker om in te schatten wat er staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kán de module in de laptop geplaatst worden? M.a.w.: is het mogelijk om de laptop in overeenstemming te brengen met de geadverteerde specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:52
Als in de specificatie enkel staat: Infrarood: Ja, of iets in die richting dan heeft die er nu natuurlijk aan voldaan. Sowieso erg netjes van de leverancier mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 22:19

CeesKees

I rest my Kees

DIe gasten hebben vast ergens staan "druk- en zetfouten voorbehouden".

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:40:
[...]
Heb je hier een plaatje van? Dan kun je die ff posten. Dat maakt het voor ons wat makkelijker om in te schatten wat er staat. :)
Ja... alleen moet ik dan wel even kijken dat ik de info van de leverancier verwijder, wel zo netjes :)
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:26:
Kán de module in de laptop geplaatst worden? M.a.w.: is het mogelijk om de laptop in overeenstemming te brengen met de geadverteerde specificaties?
Dat schijnt mogelijk te zijn... uiteraard geen idee van de kosten (nieuw mb?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. als het duidelijk in de advertentie en specificaties stond dat er IR in zit, kan je dat m.i. gewoon eisen; zeker nu dit niet inhoudt dat de hele laptop voor een ander model vervangen moet worden (bij. bijv. bluetooth is dit inderdaad een soort module die relatief eenvoudig ingebouwd kan worden). De vraag is natuurlijk even in hoeverre de verkoper hier mee in zal stemmen. Ze bieden nu een "take it now" oplossing aan en het eisen van een ingebouwde IR, zou kunnen resulteren in een trage afhandeling van je probleem.

Misschien is het een optie om bij de fabrikant te informeren of IR nog naderhand ingebouwd kan worden en, zoja, wat dit dan technisch zou betekenen (nieuw mobo of alleen module) en wat dit zou kosten. Mogelijk is de oplossing eenvoudig en zal je leverancier - als je hem die informatie aanlevert - instemmen met inbouw.

Voor de beeldvorming; over welke notebook hebben we het?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Het betreft een Acer laptop... heb al contact gehad met Acer zelf en die geeft aan dat het mogelijk is maar dat Acer het niet doet... zou dus ergens anders heen moeten.
Wat betekend dat ik mijn laptop hoogstwaarschijnlijk dus langer kwijt ben = lastig.

Het gaat aan de ene kant om 'hoe vaak gebruik ik het echt?' en aan de andere kant 'hoort de laptop, ook later, volgens de specificaties geleverd te worden'. Of neem je genoegen met een snellere oplossing. Verwacht niet dat ik infrarood dagelijks ga gebruiken maar zoals eerder aangegeven met de airbag: die gebruik je (als het goed is) ook niet dagelijks maar als je hem koopt inclusief verwacht je wel dat het aanwezig is voor als je het nodig hebt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 20:11
Wat een belabberde analogie, die airbag kan je niet voor 5 euro op marktplaats aanschaffen op het moment dat je hem wel nodig hebt :P
Ik zou eieren voor je geld kiezen en die dongle aanpakken, dit id typisch nou iets wat de moeite en energie echt niet waard is imo.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Over het algemeen worden dingen als infrarood, bleutooth en wlan als optional vermeld in de specs.
Weet je zeker dat dat dit er niet achter stond?

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gewoon lekker die dongle nemen joh. Hoevaak gebruik je infrarood nou helemaal? Op moderne apparaten kom je het nog nauwelijks tegen en als het er al opzit dan is meestal ook wel bluetooth oid. aanwezig.

Je geeft zelf aan wel een oplossing te willen maar de laptop niet langere tijd kwijt te willen zijn, als je hiervoor naar een derde partij moet ben je vaak toch snel weer een weekje of 3 verder. Dus ook vanuit dat oogpunt is die dongle toch juist prima?

Overigens ben ik het wél met je eens dat het er gewoon in had moeten zitten als dat vermeld stond, maar het is naar mijn mening iets te onbenulligs om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De reden om de dongle-oplossing te weigeren ("omdat ik externe dingen vaak kwijt raak") is trouwens niet sterk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
MrAngry schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 12:56:
Wat een belabberde analogie, die airbag kan je niet voor 5 euro op marktplaats aanschaffen op het moment dat je hem wel nodig hebt :P
Ik zou eieren voor je geld kiezen en die dongle aanpakken, dit id typisch nou iets wat de moeite en energie echt niet waard is imo.
En daarmee zou het ene wel goed zijn en het andere niet...? Het gaat om het feit dat iets er niet is terwijl je dat wel verwacht had. Als je dat naar geld gaat vertalen is het al snel 'waarom maak je je daar druk om?', maar dat is toch mijn keuze? Wil gewoon waar ik voor betaal :)
gambieter schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:22:
De reden om de dongle-oplossing te weigeren ("omdat ik externe dingen vaak kwijt raak") is trouwens niet sterk.
Niet? Ken mezelf en ik weet zeker dat ik de losse infrarood dongle niet kon vinden als ik hem nodig zou hebben... maar geloof niet dat dit de inhoud van de discussie is?

[ Voor 23% gewijzigd door hemiparo op 03-06-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
hemiparo schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:22:
[...]

En daarmee zou het ene wel goed zijn en het andere niet...? Het gaat om het feit dat iets er niet is terwijl je dat wel verwacht had. Als je dat naar geld gaat vertalen is het al snel 'waarom maak je je daar druk om?', maar dat is toch mijn keuze? Wil gewoon waar ik voor betaal :)
Het is allebei af te keuren, maar het ene is een gigantische groffe fout die levens kan kosten en het andere slecht een ergernis. Daarom is je analogie ongeldig en dat is slechts waar ik op wees.
offtopic:
Ik krijg echt gigantisch pijn in m'n ballen van alle ongeldige auto-analogiën op Tweakers, dus vandaar

Ik vind het verder niet alleen naar geld vertaald onzinnig om hier op verder te gaan, maar ook in totale energie en het exacte doel wat je wilt bereiken want om die module ingebouwd te krijgen ga je een traject in wat je niet in wilt vanwege de tijdsduur en ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hemiparo schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:22:
Niet? Ken mezelf en ik weet zeker dat ik de losse infrarood dongle niet kon vinden als ik hem nodig zou hebben... maar geloof niet dat dit de inhoud van de discussie is?
Jawel, want redelijkheid en billijkheid is ook een onderdeel van de discussie. Waarom moet een winkelier/leverancier rekening houden met slordigheid van de klant? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bluesbro
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
gambieter schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:29:
[...]

Jawel, want redelijkheid en billijkheid is ook een onderdeel van de discussie. Waarom moet een winkelier/leverancier rekening houden met slordigheid van de klant? :)
Ergens heeft ie gewoon gelijk en de rede die hij opgeeft staat daar los van. Als er daadwerkelijk gestaan heeft dat het in het apparaat zou zitten dan heeft ie daar ook gewoon recht op. Hij heeft betaald voor een interne infrarood adapter niet voor een externe.

Het enige waar je mee zit is dat et een half jaar geleden is dat het apparaat gekocht is, dat is al een hele tijd terug. Als je het dan op die manier bekijkt dan ben ik het met de leverancier eens om een losse unit te leveren. Al was er nou echt binnen twee maanden gereageerd dan had ik kunnen begrijpen dat er een andere oplossing moest komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
MrAngry schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:27:
[...]

Het is allebei af te keuren, maar het ene is een gigantische groffe fout die levens kan kosten en het andere slecht een ergernis. Daarom is je analogie ongeldig en dat is slechts waar ik op wees.
offtopic:
Ik krijg echt gigantisch pijn in m'n ballen van alle ongeldige auto-analogiën op Tweakers, dus vandaar

Ik vind het verder niet alleen naar geld vertaald onzinnig om hier op verder te gaan, maar ook in totale energie en het exacte doel wat je wilt bereiken want om die module ingebouwd te krijgen ga je een traject in wat je niet in wilt vanwege de tijdsduur en ergernis.
Dus, omdat het een een leven kan kosten en een ander een ergernis is moet je het maar zo laten? Door dat soort denken zou ik pijn aan mijn ballen krijgen :)
[...]

Dat vraag ik toch ook helemaal niet...? Is alleen een reden waarom ik graag alles intern wil... en daarvoor heb ik ook betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 11:46

LieveNiels

On Fire

Ik zou tien keer liever voor een dongle gaan, dan dat ik mijn laptop voor onbepaalde tijd kwijt ga zijn met de nodige risico's van dien (kwijtraken bij reparateur/post, schade, algehele crash, nieuwsgierige reparatiemedewerkers etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
hemiparo schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:09:
[...]

Dus, omdat het een een leven kan kosten en een ander een ergernis is moet je het maar zo laten?
Ja eigenlijk wel, je moet het niet zo laten, je moet het aankaarten zoals je hebt gedaan, maar als je een oplossing krijgt aangeboden die geen tijd meer kost dan zou je er mee akkoord moeten gaan. Die principiële opstelling die je hanteert zet geen zoden aan de dijk, het levert niemand winst op. Jij bent je laptop of data en tijd/energie kwijt, het bedrijf kost het onnodig veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:52
Ik denk dat indien het moederbord vervangen moet worden het bedrijf sowieso daar niet mee gaat instemmen, en terecht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ben het eens met de gasten hierboven, deze weg is makkelijk, gratis en de verkopende partij stak hand in eigen boezem voor de gemaakte fout. Klaar toch? Veel plezier met je dongle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

En waarom zou de klant met minder genoegen moeten nemen als de leverancier nalatig/slordig is? Ik zou het persoonlijk helemaal niet vreemd vinden als TS de module gewoon in de laptop wil hebben, ik zelf zou dat ook veel fijner vinden en niet om het feit dat ik dergelijke zaken zou kwijt raken.

Als het werkelijk een module is die achteraf ook nog ingebouwd kan worden moet de leverancier niet moeilijk doen en gewoon als nog leveren wat in de koopovereenkomst staat. Wat betreft zet/druk fouten, dit heeft natuurlijk geen betrekking op de specificaties van het podukt, hoe kun je anders ooit nog iets kopen? Ik koop een laptop met een Core 2 Duo, maar krijg geleverd een Celeron, sorry drukfoutje kunnen wij niets aan doen, dat is dus gewoon onzin, de leverancier hoort in een dergelijk geval dit recht te zetten of de koop te ontbinden.
SCIxX schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 18:11:
Ik denk dat indien het moederbord vervangen moet worden het bedrijf sowieso daar niet mee gaat instemmen, en terecht ook.
Grote onzin of was het wel terecht geweest als TS binnen een maand dit had aangekaart? Nee, wanneer het produkt niet voldoet aan de leveringsvoorwaarden dient dit gewoon recht getrokken te worden. Ik snap dat pas reageren/ontdekken na een half jaar discussies oproept, maar de leverancier erkent de fout al dan maakt het niet uit of het na een maand van aankoop het moederbord vervangen zou moeten worden of een half jaar, dit lever dezelfde kosten op voor de leverancier. Daarnaast is de gewoon een gevalletje ondernemers risico, de leverancier had ook moeten na gaan of het produkt juist is wat zij verkopen.

Overigens valt mij dat wel erg vaak op dat zowel bij webwinkels als gewone winkels de kennis van de verkochte produkten slecht tot zeer selcht is. Ik zou daar bij mijn werkgever niet mee aan hoeven te komen.

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 05-06-2010 13:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Eindelijk wat begrip :)

Snap het allemaal wel hoor, de meeste mensen vragen zich af: waar maak je je druk om? Nou, om dit soort dingen dus. Helaas gebeurd het steeds vaker dat specificaties niet kloppen, dingen niet goed gaan of wat dan ook... en steeds vaker lijken winkels (dus ook webshops) zich te herroepen op 'de kleine lettertjes'.

Ja, ik zal het infrarood inderdaad niet vaak gebruiken...
Ja, ik kan met een dongle ook voorruit (hoop ik dan maar)...
Ja, de leverancier geeft een oplossing...

Maar nee, ik heb iets gekocht volgens een aantal specificaties en als dit niet aanwezig is moet ik dat dan zomaar accepteren? Ik vindt dus van niet. Los van het feit of ik het vaak gebruik of een andere oplossing ook kan (als ik met een andere oplossing ook akkoord ben is het uiteraard ook goed). Maar goed, hierover zijn de meningen dus duidelijk verdeeld, wat ik eigenlijk ook wel verwacht had :)

Ga sowieso toch nog een brief schrijven aan de leverancier. Misschien dat hij zijn verantwoording (verkeerde info op de site) alsnog wil nemen... ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Inderdaad, het is zoiets als dat je een laptop krijgt met een HD van 160GB, terwijl in de specificaties staat dat er 320GB in zit.
Je meld dit en de leverancier geeft de optie voor een 160GB externe HD. Dit is toch ook onacceptabel?
Het is misschien net iets onpraktischer dan dit maar het komt op hetzelfde neer: Je krijgt niet wat je is beloofd.
En een nette optie zou zijn om de HD te vervangen door een 320GB en in dit geval een infrarood module te plaatsen (wat na mijn weten vaak een losse module is die je op het mobo kan inpluggen, met pech zou het onboard zitten maar dat betwijfel ik).
Je zou hetzelfde voorbeeld kunnen geven met een WIFI module, dat je dus telkens zo'n dongle erin moet doen, wat erg onpraktisch is.

Kortom, als je er moeite in wilt steken zou ik het zeker doen, als zij die specificaties verkeerd neerzetten is dat hun fout en daar hoef jij niet benadeeld voor te worden.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is maar waar je je tijd in wilt steken denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 06:56
Het lijkt erop dat je op zoek bent naar een bevestiging van jou mening. Het voorbeeld van de hardeschijf lijkt mij vrij irrelevant omdat dit een onderdeel is wat je makkelijk kan vervangen. Natuurlijk is het mogelijk om een ir ontvanger in te bouwen in de laptop, hiervoor zal echter 9 vd 10 keer de laptop zo ver uit elkaar gehaald moeten worden dat niet iedereen aan dat avontuur wil beginnen (een dongle zal in dit geval de oplossing eenvoudiger maken, maar ook minder storingsgevoelig).

Daarnaast is een laptop beter te vergelijken met een brood, dankzij alle vernieuwingen komt het redelijk vaak voor dat een maand naar aankoop dezelfde laptop niet meer verkocht wordt. Het is dan ook aannemelijk dat een klant een product dat hij koopt binnen een maand controleerd op mogelijke defecten of afwijkingen van de specificaties. In deze tijd neem ik aan dat de verkoper het probleem eenvoudiger op kan lossen door bijvoorbeeld een compleet andere laptop aan te bieden.

Na een half jaar is het probleem wel zeker anders. Het product terugnemen omdat het afwijkt van de specificaties is naar mijn mening onzin aangezien het product echt al (naar tevredenheid) in gebruik is genomen. Was dit niet het geval geweest dan was er al veel eerder contact geweest met de verkoper. Dat het een fout van de verkoper is geweest, wordt ook niet herkend door de verkoper. En de oplossing die aangeboden wordt lijkt mij heel aanvaardbaar. Acer heeft namelijk al aangegeven deze componenten niet zelf in te bouwen, nu zou de verkoper dit ook kunnen gaan doen maar hierdoor zal het risico op mankementen in de laptop extreem toenemen (er van uitgaande dat de betreffende verkoper geen service manual of ervaring met het repareren van laptops heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Waar heb ik gesproken over het product terugnemen?
Volgens mij nergens... wel over het product krijgen met de specificaties zoals gewenst/verwacht/besteld/betaald.

Ook heb ik zelf ook al aangegeven dat ik infrarood niet dagelijks gebruik dus daarom ook niet direct een melding bij de verkoper. Je mist namelijk pas iets als je het nodig is en het er niet is... niet op het moment dat het er niet is en je het niet nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik snap ook niet dat iedereen hier zo moeilijk over denkt. Het is niet voor niets dat zulk soort gevallen in de wet zijn opgenomen. (zie: Verwijderd in "Laptop niet volgens specs, laat ontdekt,...")
De leverancier hoort te leveren, de termijn waarop jij het ontdekt is niet relevant (en trouwens ook nog eens binnen de garantietermijn) en je hebt het ruim binnen de 2 maanden na ontdekking bij de leverancier aangegeven.
Ik zou ook voet bij stuk houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Wokkels op 07-06-2010 10:17 ]

Permanent wintericon!

Pagina: 1