Centralisering ALT-codes/tabellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:00
Hoi,

Ik vind het soms onhandig om bij het invoeren van vreemde tekens soms lastige handelingen te moeten verrichten. Wil ik een ß invoeren op GoT, dan moet ik eerst Word opstarten, invoeren, symbool, de "ß" opzoeken, invoeren, kopiëren en dan plakken.
of ik druk de linker-ALT in, typ 225 op het numerieke toetsenbord en laat de ALT-toets weer los.

Nu zijn er her en der tabellen te vinden met reeksen van codes, maar is het niet mogelijk ze allemaal te hebben? Centraal? En zijn ze "altijd" bruikbaar, op elk platform? In elke software? Want ik vraag me ook af hoe het werkt: Het zou hardwarematig kunnen: Toetsenbord registreert een combinatie en voert het juiste symbool als output richting pc, of de pc herkent de toetsencombinatie en genereert het juiste symbool.

Dus ik wil:
Wat meer weet over de komaf en toepassing van de codes.
Tabellen met alle codes.

Ook leuk: als ik de ß in Word als symbool selecteer, is de code ALT + 223, maar dat is dit teken: ▀
Misschien weet iemand me daar meer over te vertellen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

op al je vragen : nee :)
maar lees eens het volgende (en volg de links op de pagina) : Wikipedia: Unicode
overigens is de code voor de ringel-s (ß) alt+0223, dit functioneert in meerdere toepassingen aangezien het hier om een gestandardiseerde unicodelettertoetscombinatie gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

ß krijg je ook door [rechter-alt]+[s], in combinatie met shift krijg je §.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 356260 op 02-06-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
ALTGR+S in VSinternationaal ook een ß

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 18:49

ongekend41

Division Brabant

Je kan natuurlijk ook op het linkje "speciale karakters" klikken (eerst op "reageer"klikken) en daar ß selecteren. (op GoT dan) :7

[ Voor 3% gewijzigd door ongekend41 op 03-06-2010 01:15 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html

en dan hebben we het over het minimum voor developers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ongekend41 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 01:13:
Je kan natuurlijk ook op het linkje "speciale karakters" klikken (eerst op "reageer"klikken) en daar ß selecteren. (op GoT dan) :7
Precies. Op GoT, maar soms leef ik daarbuiten. En dan mis ik dat knopje :p
Dus nog steeds niet wat ik zoek. Unicode kan ik in principe altijd gebruiken toch?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De andere kant van de lijn moet het ook "snappen". Zo gebruikt deze pagina Wikipedia: ISO/IEC 8859-15 (zie ook bovenaan de bron van deze pagina) ipv. UTF-8 (zie het artikel waar naar wordt verwezen). Dat is wel makkelijk te vertalen naar unicode (AFAIK een paar extra nullen op de juiste plaats). Maar unicode kent heel veel meer karakters dan 8859.

Makkelijkste: start->uitvoeren-> charmap
En dan copypasten: ć Ā æ ¶
Op GoT, maar soms leef ik daarbuiten.
offtopic:
Pfffffft. Daar ga je dus fout! :+

Gaat het nu trouwens over Word / Office, of over gebruik op websites? Volgens mij dat laatste, dus ik verplaats je topic even naar Client Software Algemeen.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 03-06-2010 11:02 . Reden: => CSA ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
F_J_K schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:01:
De andere kant van de lijn moet het ook "snappen". Zo gebruikt deze pagina Wikipedia: ISO/IEC 8859-15 (zie ook bovenaan de bron van deze pagina) ipv. UTF-8 (zie het artikel waar naar wordt verwezen). Dat is wel makkelijk te vertalen naar unicode (AFAIK een paar extra nullen op de juiste plaats). Maar unicode kent heel veel meer karakters dan 8859.

Makkelijkste: start->uitvoeren-> charmap
En dan copypasten: ć Ā æ ¶

[...]

offtopic:
Pfffffft. Daar ga je dus fout! :+

Gaat het nu trouwens over Word / Office, of over gebruik op websites? Volgens mij dat laatste, dus ik verplaats je topic even naar Client Software Algemeen.
toon volledige bericht
Het ging meer over gebruik in alle/de meeste situaties. Ik vind het wel tweaker en soms makkelijk om een tabelletje te kunnen pakken met de alt-codes als ik iets moet invoeren. En dan het liefst alle mogelijke tekens. Daarmee kan ik dan buiten GoT (want daar kom ik soms ook nog) lekker patserig mee doen :p

Ik hoopte dat ik er achter kwam hoe die ALT-codes werken. Zit dat in het toetsenbord? En is dat dus universeel? Of is dat iets in het besturingssysteem en werkt Windows bijvoorbeeld anders dan Linux? Kan ik symbolen dan overal invoeren?

En dan is een tabelletje van ALT 0 t/m ALT 255 wel leuk, maar ik wil meer codes :9~
Hungry for info!!

Maar misschien is de info niet wat ik zoek, ik weet wel wat er nog meer is en misschien begint het lampje ineens te branden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lees dus even de tekst achter de link die Anoniem: 50683 in "Centralisering ALT-codes/tabellen" geeft ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Conclusie: UTF8 is het beste, maar niet perfect (ik heb niet alles nauwkeurig gelezen, dus forgive me when I'm wrong). Hoe staat dit in relatie tot ALT + ####? Geen idee dus, maar waarschijnlijk is het dus niet mogelijk om een tabel te maken met alle codes die overal gebruikt kunnen worden, omdat het afhangt van welke methode (waar je tekst gaat typen) er toegepast wordt (UTF8, unicode, ascii).
Correct?

vrede in rust

Pagina: 1