Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beginnersvraag, maar kan iemand mij uitleggen of dit pure nabewerking is, een polarisatie filter of een HDR foto. Heb al contact opgenomen met de makers van deze 2 foto's maar geen response gekregen.

1:
- verwijderd -

2:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2186/2380679223_66e2a52e00_o.jpg

Ik reis over aantal maanden ook naar dit gebied af, en wil graag al wat meer weten over hoe je dit soort foto's neemt. Het lukt mij namelijk niet om de lucht goed te belichten en het object.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 13:38 . Reden: foto verwijderd op verzoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:34
polafilter, en bijv achteraf nog in Photoshop wat aanzetten, dit lijkt me een plek waar een polafilter wel goed werkt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

Rannasha

Does not compute.

simon schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:11:
polafilter, en bijv achteraf nog in Photoshop wat aanzetten, dit lijkt me een plek waar een polafilter wel goed werkt.
Ik denk juist niet dat er een pola-filter gebruikt is, want dat onderdrukt reflecties en de reflecties zijn nog duidelijk aanwezig. Denk eerder dat het contrast en de saturatie (zeker in de 2e foto) wat opgekrikt zijn in post-processing.

offtopic:
Waar is dit trouwens? Het lijkt wel wat op de hoogvlakte van het Andes gebergte.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:34
Ja bedacht ik me net ook, ND gradueel filter kan je ook naar kijken, werkt vaak ook behoorlijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 foto's maken, één met de lucht correct belicht, en één met de voorgrond juist belicht. (Of bracketing aanzetten). Daarna in Photoshop gooien, maskertje maken en weggommen wat te licht / te donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:33:
2 foto's maken, één met de lucht correct belicht, en één met de voorgrond juist belicht. (Of bracketing aanzetten). Daarna in Photoshop gooien, maskertje maken en weggommen wat te licht / te donker is.
Dan hoop ik niet voor je dat je veel bomen in je compositie hebt. Takjes gummen is niet echt een hobby van me en ik ben nog geen enkele methode tegengekomen die geen halo's nalaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar geen HDR dus een foto in 3 stappen, denken jullie?
Er zal heus wel e.e.a nabewerkt zijn op bovenstaande foto's, maar het lukt mij niet om een dergelijke scherpe foto's van de wolken etc te hebben en bijvoorbeeld het meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36

Garyu

WW

HDR doe je op basis van een foto in X Stappen... dus als het geen HDR is zullen het ook geen drie foto's zijn. Ik denk ook een N-gradueel filter om de lucht wat donkerder te maken, werkt meestal prima!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
Er zijn zoveel mogelijkheden dat het zo goed als onmogelijk is om achteraf te zeggen wat er gedaan is. Voor de eerste foto zou ik zeggen dat er een polarisatiefilter is gebruikt en wat correctie in Photoshop, voor de tweede waarschijnlijk een combinatie van dingen: één foto belicht voor het landschap en eentje voor de lucht (waarschijnlijk ook met pola filter) en dan achteraf de zaak in elkaar fotosoepen. Voor mijn gevoel klopt nl. de kleur van de lucht niet helemaal met de kleur die ik in de reflectie zie, de wolken in lucht en reflectie lijken een beetje verschoven te zijn t.o.v. elkaar en de rand van de bergrug en de lucht is nét even iets te scherp.

Overigens kun je ook mét polarisatiefilter reflecties op water hebben, het hangt er maar net vanaf hoe je filter gedraaid staat.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:46:
[...]

Dan hoop ik niet voor je dat je veel bomen in je compositie hebt. Takjes gummen is niet echt een hobby van me en ik ben nog geen enkele methode tegengekomen die geen halo's nalaat.
al de refine-edge functie van CS5 geprobeerd?
Werkt verbazingwekkend goed voor dat soort werkjes, werkt ook goed bij bijvoorbeeld haar van een mens en dergelijke :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
BobF. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:24:
[...]

Werkt verbazingwekkend goed voor dat soort werkjes, werkt ook goed bij bijvoorbeeld haar van een mens en dergelijke :)
Of anders Topaz Labs Remask, echt verbazingwekkend wat je daarmee kunt bereiken.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
@Lingod: Hmm, hier baal ik een beetje van. Als ik de voorwaarde beter gelezen had van reisreporter.nl had ik mijn foto's daar nooit geupload. Kijk wel even op dat mijn foto hier geplaatst word :). Die eerste foto is namelijk door mij gemaakt ;). Volgens mij was het gewoon 1 foto met statief genomen en een polarisatie filter erop (zeer aan te raden op Salar de Uyuni door het felle licht).
Zover ik kan zien heb je met mij geen contact opgenomen... daar ik mijn profiel ook geprobeerd heb te verwijderen maar mijn foto's konden niet weggegooid worden...

[ Voor 17% gewijzigd door Silvermoon op 03-06-2010 11:33 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Silvermoon schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:32:
@Lingod: Hmm, hier baal ik een beetje van. Als ik de voorwaarde beter gelezen had van reisreporter.nl had ik mijn foto's daar nooit geupload. Kijk wel even op dat mijn foto hier geplaatst word :). Die eerste foto is namelijk door mij gemaakt ;). Volgens mij was het gewoon 1 foto met statief genomen en een polarisatie filter erop (zeer aan te raden op Salar de Uyuni door het felle licht).
Zover ik kan zien heb je met mij geen contact opgenomen... daar ik mijn profiel ook geprobeerd heb te verwijderen maar mijn foto's konden niet weggegooid worden...
Zal de foto verwijderen. Bedankt voor je uitleg. Mooie foto's by the way. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
hmmm, jammer dat de foto nu weg.. ook een beetje vreemd dat silvermoon hiervan baalt.. Je zet je foto's op een gratis website en iemand anders bekijkt deze en gebruikt em in een vraag... ik zie het probleem niet helemaal. je zet ze online zodat ze gezien worden toch?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:08

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 22:26:
hmmm, jammer dat de foto nu weg.. ook een beetje vreemd dat silvermoon hiervan baalt.. Je zet je foto's op een gratis website en iemand anders bekijkt deze en gebruikt em in een vraag... ik zie het probleem niet helemaal. je zet ze online zodat ze gezien worden toch?
Heel vreemd van Silvermoon... Je zet je foto's eerst online en bent dan verbaasd dat ze elders opduiken? Normaal is men vereerd als ze hun foto's op een gratis website zetten en vervolgens elders ook gebruik worden...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het probleem ook niet. Ik zie wel een volgend punt: ik kan je vraag nu niet volledig beantwoorden. Ik kan de eerste foto namelijk niet meer zien.

De tweede foto kun je inderdaad met doordrukken en tegenhouden nabootsen. Polarisatiefilter kun je gebruiken voor de reflecties in het water naar eigen smaak te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BobF. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:24:

Itt velen -denk ik- gebruik ik een legale versie van PS. Ik ben nog even blij met CS4 en moet nog even niet nadenken over een nieuwe investering.... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

trial?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Je zou de foto als RAW kunnen schieten, met pola filter en deze 1x "ontwikkelen" voor lucht en 1x voor de rest. In PS op elkaar leggen met masker (zie hier) Afhankelijk van je onderwerp en je eisen, kan dit een aardig uitgangspunt geven in 16-bits voor verdere contrast- en kleuraanpassingen in PS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pola filter gebruiken dat is zeker je haalt met een pola namelijk ook alle reflectie weg uit de lucht waardoor je die mooie diep blauwe luchten krijgt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1