Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Beste tweakers,

Helaas heb ik een probleem met mijn laptop, ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen.

Specs Laptop:

Packard Bell R1100
- Celeron 1.5 ghz
- 1 gb ram
- 80 gb IDE schijf
- Intergrated video

Probleem:

Ik zou graag Windows XP 32 bit willen installeren op mijn oude laptop. Laptop herkend de lege hardeschijf, maar zodra ik probeer te formatteren (met Fdisk of welk ander programma dan ook) of te installeren (Windows XP via USB of CD) bevriest het beeld, valt de laptop uit of krijgen ik een blue screen (0x0000007). Dit blue screen zou volgens google te maken moeten hebben met IDE/SATA instellingen, maar in het BIOS kan ik hier niets over instellen! Het enige wat ik kan veranderen is de tijd, opstartvolgorde en iets met quick boot.

Wat ik al geprobeerd heb:

- Hardeschijf partitioneren (Dit lukt nog wel, ik kan zoveel stukjes hakken als ik wil, hij formatteert ze alleen niet, dan is het uitval, freeze of blue screen)
- Hardeschijf controleren op fouten met HDD Regenerator(100% goed gegaan)
- RAM geheugen testen MEM-test(8 uur lang, geen fouten)
- Linux LIVE CD Ubuntu 8.10 (werkt prima, waarschijnlijk omdat je niks schrijft naar je hardeschijf)
- Windows XP via USB en CD geprobeerd te installeren
- Windows 7 installeren kreeg ik een of andere error dat ik niet alle windows 7 bestanden zou hebben, terwijl bij een andere computer de dvd het wel gewoon deed.

Vraag:

Hoe kan ik dit in hemelsnaam oplossen? Wat zou het probleem kunnen zijn? Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Met vr. gr.

een gefrustreerde tweakert 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door iamzero456 op 02-06-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bluescreens krijg je in de regel pas nadat de harde schijf is geformatteerd en de installatie al gestart is.

Ik zou eens een full format kiezen zonder de installatie direct te starten, eventueel via een Linux LiveCD om te controleren of er geen bad sectors op de harddisk zitten.

Als je daarna nog die bluescreens krijgt dan zal je de drivers voor de harddisk controller in je WXP installatie moeten slipstreamen. Wat daarbij ook zeker zal helpen is het slipstreamen van SP3 in de installatie source, voor zover dat nog niet het geval is.

[ Voor 31% gewijzigd door redfoxert op 02-06-2010 10:55 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Nee de bluescreen krijg ik zodra ik kies om te formatteren alvorens te installeren. (NTFS formatteren, snel en gewoon geprobeerd). Ik zie de hardeschijf en zijn partities (of het er nou 1 zijn of meerdere), gewoon nog wel. Zodra ik er voor kies om er 1 te formatteren (om er vervolgens windows op te installeren), krijgt hij die blue screen.

Een full format lukt ook niet, met HIREN's boot CD heb ik gekozen voor full format met een van de vele programma's, ik geloof iets met Nuke and Erase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaloca
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Op zo'n oude laptop misschien proberen om zeg Ubuntu 10 te installeren ipv live CD/DVD
en kijken of dat werkt en indien ja proberen of je eraan kan wennen. Neem aan dat er slechts
eenvoudige dingen mee worden gedaan die niet perse windows nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Probeer hem eens te formatteren met andere software. Op Hiren's Bootdisc staan meerdere tools waarmee je een harde schijf kunt formatteren. Formatteer met 1 van die tools en installeer dan Windows.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
w4rguy schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 10:58:
Probeer hem eens te formatteren met andere software. Op Hiren's Bootdisc staan meerdere tools waarmee je een harde schijf kunt formatteren. Formatteer met 1 van die tools en installeer dan Windows.
Al verscheidene programma's op die boot cd geprobeerd, helaas zonder succes.

EDIT: Ik ga vanavond proberen om Ubuntu 10 te Installeren, in plaats van live te draaien. SP3 zit tevens al op de CD, heb je toevallig een linkje van de harde schijf drivers? Het is een harde schijf IDE, dan hoef ik toch nooit drivers te installeren?

[ Voor 24% gewijzigd door iamzero456 op 02-06-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat als je de harde schijf uit de laptop neemt en in een ander systeem zet en dat donorsysteem gebruikt om Windows te installeren?

Om alle out of the box ondersteunde IDE drivers te installeren: KB314082
Als het donorsysteem een andere HAL heeft, kijk dan ook even hier naar: KB833722 onder /HAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je hardeschijf al nagekeken? Misschien is die deels defect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
@ Trommelrem - Helaas heb ik geen donorsysteem, althans geen andere laptop. Dan zou ik dus eerst een converter moeten kopen om te kijken of dat wel werkt? Ik ga wat je gegeven hebt vanavond proberen.

@ Whis - Zoals in de startpost al beschreven staat; Met hdd-regenerator heb ik gekeken of er fouten waren, die waren er niet

[ Voor 7% gewijzigd door iamzero456 op 02-06-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Iamzero456 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 11:29:
@ Trommelrem - Helaas heb ik geen donorsysteem, althans geen andere laptop. Dan zou ik dus eerst een converter moeten kopen om te kijken of dat wel werkt? Ik ga wat je gegeven hebt vanavond proberen.

@ Whis - Zoals in de startpost al beschreven staat; Met hdd-regenerator heb ik gekeken of er fouten waren, die waren er niet
Je hoeft niet perse een convertor te gebruiken. Je kunt ook tools zoals Ghost of Imagex (freeware) gebruiken. Je installeert dan Windows XP op een normale harde schijf op de donorcomputer. Vervolgens voeg je de drivers toe zoals in het KB artikel beschreven en indien nodig maak je enkele boot.ini entries aan als je donorsysteem een andere HAL heeft. Met imagex of ghost maak je van je zojuist geinstalleerde Windows een partitie, die brand je op CD en vervolgens plaats je je gemaakte image van de CD op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Oh zo! Dat lijkt me wel een slimme oplossing. Ik hoop alleen niet dat ik die blue screen krijg zodra ik de image overzet op de laptop.

Ga ik vanavond ook even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Ik heb nu wel het OS op een virtual machine geïnstalleerd maar nog niet dat registerbestand gebruikt en een image gemaakt. Helaas geen tijd gehad gisteren, vanavond ga ik er mee verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Iamzero456 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:08:
Ik heb nu wel het OS op een virtual machine geïnstalleerd maar nog niet dat registerbestand gebruikt en een image gemaakt. Helaas geen tijd gehad gisteren, vanavond ga ik er mee verder ;)
Je kunt in plaats van het registerbestand ook Sysprep gebruiken. Ook gratis te downloaden.
Als je dan in je C:\Sysprep\sysprep.inf het volgende plaatst:
code:
1
2
3
4
[SysPrep]
BuildMassStorage=yes

[SysPrepMassStorage]

En dan Sysprep uitvoert dan worden alle massa opslag stuurprogramma's die bij Windows bekend zijn als boot critical device geladen.

Je kunt zelfs ervoor zorgen dat Windows geen minisetup uitvoert (maar gewoon direct Windows laadt) door in het register onder HKLM\System\Setup alle DWORD values op 0 te zetten. Sysprep wordt dan disabled maar de boot critical devices worden wel geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
2 foutmeldingen:

In de verkenner ' merge' registerbestand - 'is not a registry script' - blabla - ' use a registereditor'
In de registereditor (regedit) - importeren --> ' Registerscript is invalid'

Ook sysprep werkt niet, ik download het bestand, pakt 3 mappen uit. Enige .inf bestanden die ik zie zitten in de Samles map. Ik kies daar Sysprepide.inf en voeg daar jouw code toe. Met en zonder code geeft ie ' Installation Failed' aan, meer niet!

Wat doe ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je de HD even extern op een andere laptop/computer aansluiten? En dan formateren?
Wellicht kan je gelijk de installatie bestanden erop plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Ik heb helaas geen andere laptop met een IDE aansluiting en geen 2,5 inch converter om hem aan te sluiten op mijn desktop, ik ga het morgen nog eens proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door iamzero456 op 03-06-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iamzero456 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:23:
Ik heb helaas geen andere laptop met een IDE aansluiting en geen 2,5 inch converter om hem aan te sluiten op mijn desktop :(
Een externe 2,5inch behuizing koop je bij de lokale computer (althans bij mij) voor een euro of 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:24:
[...]

Een externe 2,5inch behuizing koop je bij de lokale computer (althans bij mij) voor een euro of 15?
Ja dat klopt, maar dat kan ik pas zaterdag doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Iamzero456 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:13:
2 foutmeldingen:

In de verkenner ' merge' registerbestand - 'is not a registry script' - blabla - ' use a registereditor'
In de registereditor (regedit) - importeren --> ' Registerscript is invalid'
Dan doe je iets verkeerd. Deze registerbestanden moeten gewoon werken op XP.
Ook sysprep werkt niet, ik download het bestand, pakt 3 mappen uit. Enige .inf bestanden die ik zie zitten in de Samles map. Ik kies daar Sysprepide.inf en voeg daar jouw code toe. Met en zonder code geeft ie ' Installation Failed' aan, meer niet!

Wat doe ik hier fout?
Je kunt ook de code toevoegen aan een leeg sysprep.inf bestand. Let er op dat setupcl.exe, sysprep.exe en sysprep.inf in C:\sysprep moeten staan, anders werkt het niet.

Soms komt het voor dat Sysprep een melding geeft dat er een fout is en sysprep heeft dan niet de minisetup geactiveerd, maar wel de bootcriticaldevices aan de registry toegevoegd, waardoor een harddiskswap toch wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Image gebackupped op een usb stick, mini installatie gelukt. Nu nog even de Image terugzetten en hopen dat de laptop het weer doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ik snap er niks van. Ook Ubuntu wil niet starten als hij geinstalleerd is op de hardeschijf. Dan geeft de laptop aan dat er geen boot sectors gevonden zijn, of iets.

Ik heb dit serieus nog nooit gehad en heb al aardig wat computers geinstalleerd, hetzij met sata drivers of slipstream updates. Ik kreeg na een 2e poging xp installeren volgens mij ook weer een andere blue screen zodra hij de partities laat zien, maar na nog een keer proberen met een camera erbij , kreeg ik geen blue screen meer maar gewoon direct uitval.

In de bios valt nauwlijks wat in te stellen, wie heeft er nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
http://www.samsung.com/my...x.idx?pagetype=prd_detail

dit is overigens de hardeschijf die ik er nu in heb zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

zit er toevallig geen menu in de BIOS waar je kan switchen tussen AHCI en nog iets kunt instellen, had hetzelfde zo een probleem met m'n dell laptop dat hij geen HDD herkende bij installatie van windows

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zult toch echt wat duidelijker moeten zijn wil je hierop een antwoord krijgen.

Een bluescreen? Welke melding? Zoek em eens op op internet en analyseer de foutcode (op dit forum is te vinden hoe).

Een melding van Linux die niet wil booten? Welke melding dan?

Goede kans dat de bluescreen een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE is. En de Linux fout een kernel panic over het niet kunnen mounten van het root file system.

De oorzaak hiervan ligt in het niet kunnen initialiseren van de harde schijf na de eerste stap in het booten. Waarschijnlijk is dit een probleem in de instellingen van de schijfcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Het gaat hier om de bluescreen die hier aantal post boven al eerder is gemeld.

Ik heb nog nooit een bios geflasht/geupdate, dit ga ik even uitzoeken.

Je hebt gelijkt wat betreft de foutmeldingen. De laptop ondersteund IDE (oftewel - ATA of PATA, toch?) en geen SATA/AHCI. Dus ik snap niet hoe de instellingen van de schijfcontroller veranderd kunnen zijn, als het bios bijna niet aangepast kan worden. Althans ik heb maar 2 of 3 opties.

Packard Bell r1100 Laptop bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
niks gevonden aan bios flash mogelijkheden, ik weet niet eens welke versie nummer ik moet hebben opde packard bell site. Als de easynote r1100 nog uberhaupt op de site staat.

Via google zie ik hem wel staan, maar als ik dan naar de link ga krijg ik een taalmenu en vervolgens een algemeen driver menu. Daar staat helaas geen R1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wanneer gaat het eigenlijk fout bij een normale installatie?
Tijdens de textmode of tijdens de GUI mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Bij normale installatie gaat het fout op het moment dat hij klaar is met laden van windows bestanden
dus wanneer ik de partities zou moeten zien. Deze zie ik dan een halve sec en dan blue screen / uitval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke bluescreen dan?

Dat zeg je nog steeds niet. Een bluescreen bevat een TON aan informatie, daarmee kun je dit probleem 100% zeker oplossen als het een software probleem is. Maar dan moet je ons wel die informatie geven.

Het enige wat je nu steeds zegt is: Het werkt niet

Daarmee komen we dus niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Iamzero456 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 19:43:
Bij normale installatie gaat het fout op het moment dat hij klaar is met laden van windows bestanden
dus wanneer ik de partities zou moeten zien. Deze zie ik dan een halve sec en dan blue screen / uitval
Op het moment dat hij klaar is met laden van Windows bestanden bij het selecteren van de partities? Ik neem aan dat je Textmode setup bedoelt?

Druk bij het F6-scherm eens op F5 en selecteer Standard-PC in plaats van een van de ACPI systemen.

Kun je niet een foto maken van de bluescreen? Dat moet lukken binnen een halve seconde. Zonder foutcode kunnen we niet veel.

-edit-
Sorry, foutcode was 0000007b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Staat in de boot je schijf wel op IDE en niet op ACPI Ditzelfde probleem ook vaak gezien bij mensen waarvoor ik de laptop fix.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 07-06-2010 07:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:10:
Het enige wat je nu steeds zegt is: Het werkt niet

Daarmee komen we dus niet verder.
Dat is niet waar, als je het topic doorgelezen had, had je gelezen dat het om blue screen 0x00007b gaat. INACCESABLE BOOT DEVICE.

Als ik thuis ben zal ik het advies van trommelrem eens proberen, maar het feit dat ik niet eens via HIREN's boot cd partities kan formatteren, kan toch al niet goed zijn ? Ook kan ik geen recovery console doen, of mijn hardeschijf 'NUKEN', dan valt ie uit met bluescreen.

Kan het zijn dat ik mijn hardeschijf niet goed heb ingebouwd? Ik zie namelijk ook 4 pinnetjes 'over' bij mijn IDE hardeschijf?

http://pcsupport.about.co...sage/a/stop0x0000007b.htm

@Danger NL:
Ik heb al eerder in het topic gezegd dat het zo te zien niet mogelijk is om veel te veranderen aan het bios. De tijd/datum - shared videogeheugen en boot order zijn het enige wat ik kan veranderen zo te zien. Bios update wil ik wel doen, maar ik zie nergens wel type Packard Bell laptop ik heb. Ja de R1100:

http://www.packardbell.nl...osp=&miu1y.icp5y=download

Maar weet dan niet welke ik moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Stel de bios staat vast op AHCI modus? Dan kan ik met geen mogelijkheid een IDE(P-ATA) schijf in proppen dus? Ik zit nou met die 4 overgebleven pinnetjes in mijn maag, ben ik dan zo stom dat ik hem verkeerd aangesloten heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iamzero456 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:55:
Stel de bios staat vast op AHCI modus? Dan kan ik met geen mogelijkheid een IDE(P-ATA) schijf in proppen dus? Ik zit nou met die 4 overgebleven pinnetjes in mijn maag, ben ik dan zo stom dat ik hem verkeerd aangesloten heb?
Hoe heb je hem dan aangesloten?
Die 4 pinnetjes welke jij bedoelt zijn die toevallig rond?
Maak eens een foto en plaats die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Ik zal deze foto vanavond plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Iamzero456 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:55:
AHCI heeft er niets mee te maken. Zoals je eerder al zei heb je een PATA / IDE schijf.
Die 4 overgebleven pinnetjes is normaal op een 2,5" IDE schijf. Dat heeft iets te maken met master/slave geloof ik. Als die verkeerd staan dan loopt je systeem daar echt niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Kan ik er niet even snel een S-ATA disk in doen?

Dan ga ik dat wel even proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door iamzero456 op 09-06-2010 09:11 ]

Pagina: 1