Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb een probleem met de Apple (iMac volgens mij) van mijn nieuwe huisgenoot.
Vanaf de switch naar haar Apple ligt een netwerk kabel welke zo'n 10/15 meter lang is. Deze heb ik zondag aangesloten en getest, zij kon internetten op haar computer. Nu verblijft zij hier vanavond voor het eerst, en blijkt dat haar Apple de netwerk kabel niet langer herkent. In figuur 1 staat haar Apple genoemd als "Apple-ding". De foutmelding in haar Apple is dat deze aangeeft dat de netwerkkabel niet is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3038360/netwerk_apple_problem.png
Figuur 1. Niet werkende netwerk situatie.
Ik vermoedde dat de netwerk kabel kapot gegaan in de tussentijd, deze ligt namelijk onder een tapijt door. Dit is echter niet het geval. Als ik namelijk een netwerk opstelling maak als in figuur 2, waarbij ik een switch en een extra kabel aanleg gaat "het" wel goed. Hierbij is de netwerk kabel tussen de twee switches _dezelfde_ als in de kabel tussen de switch en de Apple in figuur 1.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3038360/netwerk_apple_problem_2.png
Figuur2. Wel werkende netwerk situatie.

Ik ben dus momenteel een beetje de draad kwijt m.b.t. waar het probleem ligt.
1- "Het" heeft gewerkt in de eerste situatie, echter nu niet meer.
2- De kabel is niet kapot gezien het feit dat hij in figuur 2 geen problemen geeft.

edit:
Even wat vergeten te melden, ook geprobeerd:
3- De kabel ook geprobeerd in de (Windows) lap-top van een huisgenote, daar werd de kabel onmiddelijk herkend.
4- Verschillende poorten op de switch geprobeerd: geen verschil.

@DieDX
Dit ga ik uitzoeken, heb geen verstand van Apples, maar google zal me helpen :). Alleen hoop ik dus wel dat dit in te stellen is, of een kabel herkend wordt of niet. Als ik me niet vergis kan dit in Windows bij de driver instellingen, niet bij de netwerkverbinding instellingen, even zoeken dus. Alvast bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door Arie- op 02-06-2010 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Duplex vast gezet?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Hmm, tot zover de gebuiksvriendelijkheid van een Mac, een script moeten gebruiken om zo'n 'simpele' netwerk instelling te wijzigen. Ik denk dat ik het maar bij de situatie in figuur 2 laat, pico en sudo etc. in de terminal zeggen mij niet zoveel, en het zou zuur zijn als ik iets sloop bij de Mac van mijn huisgenote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Arie- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:26:
2- De kabel is niet kapot gezien het feit dat hij in figuur 2 geen problemen geeft.
Waarschijnlijk, maar het is geen garantie heh. Eigenlijk zou je toch ergens een kabeltester moeten lenen om zekerheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 17:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Dit heb ik ook wel eens bij mijn macbook

Oplossing : in je instellingen en0 verwijderen, en nieuwe toevoegen, probleem opgelost.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Arie- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:26:
Ik vermoedde dat de netwerk kabel kapot gegaan in de tussentijd, deze ligt namelijk onder een tapijt door. Dit is echter niet het geval. Als ik namelijk een netwerk opstelling maak als in figuur 2, waarbij ik een switch en een extra kabel aanleg gaat "het" wel goed. Hierbij is de netwerk kabel tussen de twee switches _dezelfde_ als in de kabel tussen de switch en de Apple in figuur 1.
[afbeelding]
Figuur2. Wel werkende netwerk situatie.
Dat zegt niet zo veel. Die kabel is dan wel niet compleet kapot (want dan zou 'ie het nooit doen) maar wel brak, en verschillende chipsets reageren daar verschillend op. Vervang 'm toch eens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54
_H_G_ schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:46:
[...]

Waarschijnlijk, maar het is geen garantie heh. Eigenlijk zou je toch ergens een kabeltester moeten lenen om zekerheid te krijgen.
Onzin, in de laptop van zijn huisgenoot werkt de kabel toch gewoon.

Wellicht even de netwerkkaart herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

SCIxX schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:56:
[...]

Wellicht even de netwerkkaart herinstalleren?
Thats what i said ;)

Waar heb je die tekening mee gemaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-06-2010 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:37
@Def!ance: lijkt op Microsoft Visio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

FritsYpeij schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:32:
@Def!ance: lijkt op Microsoft Visio
Op een Mac ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Moet alles omnigraffle zijn dan? :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
TS heeft toch geen Appel O-)

Al zoals CyBeR aangeeft geprobeerd met een andere kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
SCIxX schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:56:
Waarom onzin? TS meldt niet om welke snelheden het gaat. Ook geen informatie of de snelheid nu naar wens/specificatie is. Wellicht gaat 100mbit negotiate wel goed, maar 1000mbit niet. Verder gaat natuurlijk alle hardware niet hetzelfde om met afwijkende weerstand en ruis. Het is onzin om te zeggen dat "de kabel werkt met één apparaat, dus werkt ie met andere apparaten ook".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Is de kabel gemaakt volgens de standaard, zoals die afgebeeld is in onderstaand plaatje?
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Het heeft niks met je netwerkkaart of een driver te maken, aangezien het met een switch ertussen wel werkt. Verschillende apparatuur kan anders reageren op een slechte kabel, dus het zou wel aan de kabel kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Hallo, een update van mijn kant. Zojuist (of eigenlijk gisteren) een studiegenoot over de vloer gehad, netwerkkaart profiel op base 10 gezet en het internet werkt weer zoals in figuur 1. Het lijkt er inderdaad op dat de netwerk kabel te brak is voor 100Mbit. Geen speed test gedaan in de situatie van figuur 2 dus of de switch wel 100mbit had gepikt weet ik niet, evenals in de situatie met de laptop van een anders huisgenote. Aangezien we hier ADSL hebben maak ik mij niet te druk om haar 10Mbit. Die ene keer dat een film oid. gekopieerd wordt tussen pc's, dan duurt het maar 10 minuutjes, daar valt wel mee te leven.

@defiance De tekening is inderdaad gemaakt in Visio.
Pagina: 1