Macbook 15" voor HBO Commerciële Economie?

Pagina: 1
Acties:

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
Beste, ik ga binnenkort HBO Commerciele Economie studeren, ik ben hiervoor opzoek naar een snelle en mooie laptop. Ik zit zelf te denken aan een Macbook Pro 15" i5? wat raden jullie aan voor die prijscatagorie en waarom?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Misschien moet je ook even aangeven wat je ermee wil gaan doen, das wel zo handig ;)

Voor die opleiding verwacht ik weinig zware programma's, dus waarom dan die "snelle" en niet meer "portabiliteit" bijvoorbeeld? Waarom denk je zelf aan die 15" i5? En waarom perse dat budget? Ben je al gewend met OSX, of ben je een Windows gebruiker?

En wat hieronder staat natuurlijk.. verwacht hier weinig anders dan MBP lofgezang (en terecht ;))

[ Voor 75% gewijzigd door Bosmonster op 02-06-2010 00:26 ]

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-12 22:48
Gezien je snelle registratie en vraag op tweakers punt net. Zal je helaas erop worden gewezen om alle regels door te nemen van tweakers voordat je daadwerkelijk een topic start. Vervolgens wordt er daarnaast ook erop gewezen dat je eerst je vraag moet zoeken op tweakers of natuurlijk google voordat je het aan ons vraagt.

Maar om inhoudelijk te reageren op jouw vraag hebben we helaas meer informatie nodig wat je ermee wilt doen, wat zijn je voorkeuren, wat ben je gewend, etc.

Tevens gezien je het bij Apple post, kan ik je verzekeren dat alleen hier Apple wordt aangeprezen(logisch).

Dus meer informatie en onderzoek zou niet overbodig zijn van jou kant;)!

• rbrouwers123
Oke, naja ik ben een grote fan van apple en heb het geld er wel voor over, heb ook een iMac uit 2008 waar ik dol op ben. Ik verwacht niet veel zware programma's. 13" laptops heb ik in me handen gehad en vind ik toch echt te klein dus dan kom ik al snel op de dure 15" macbook pro die zeer waarscheinlijk meer dan snel genoeg is.
Maar wat ik er precies op moet gaan doen voor die opleiding weet ik niet, maar daarom vraag ik advies van mensen die misschien ook wel HBO Economie doen/ of hebben gedaan. En of apple dan wel geschikt is? en bijv. een dell of een sony beter is. En dat budget van 2000 euro is gewoon een bedrag waar ik lang voor gespaard heb en er wel voor over heb, aangezien ik heeeel veel achter de computer zit.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat denk je zelf dat je voor economie aan rekenkracht nodig hebt? Behalve Office werk zou ik niet weten wat je daarbij op de PC kan doen dus zal een MBP prima volstaan... evenals elke andere laptop. Dus als OS X je bevalt, je graag een 15" laptop wil én het geld ervoor over hebt dan is een MBP the way to go :)

Office werk kan natuurlijk net zo goed op OS X als op Windows dus daar hoef je je niet druk om te maken lijkt mij. Indien je toch met een applicatie te maken krijgt die enkel onder Windows kan draaien dan kan je dat altijd via Wine/Bootcamp oid. oplossen.

Edit: Hou er trouwens even rekening mee dat je als student nog korting kan krijgen. Scheelt je toch weer 6%. Indien je trouwens van plan bent om de laptop mee te slepen naar school dan zou ik gewoon lekker een normale MB kopen, een kleiner formaat is dan wel lekker en als je thuis zit sluit je 'm gewoon aan op een extern schem als je daar behoefte aan hebt.

Check trouwens ook even de V&A, daar worden regelmatig MB(P)'s aangeboden!

[ Voor 56% gewijzigd door Dick op 02-06-2010 00:37 ]

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Mocht je echt een programma nodig hebben dat windows only is, koop je voor 60 of 70 euro VMware fusion of Parallels. ook kun je altijd terecht bij Apple's eigen bootcamp. gewoon lekker die macbook pro kopen!

Interpolis, glashelder!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11 11:17
Ik zeg: bespaar jezelf een hoop geld en koop een leuke laptop voor 750 euro. Voldoet allemaal prima voor een dergelijke opleiding, heb je ook een leuke laptop, en doe wat leuks met de rest van het geld :) Kijk eens in de Best Buy Guide bijvoorbeeld: reviews: Tweakers.net Notebook Best Buy Guide: juni 2010

Leave only footprints, take only memories

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:47

Aganim

I have a cunning plan..

Als je dan toch een budget van 2000 euro hebt, zou ik persoonlijk eerder gaan kijken naar een Thinkpad (Lenovo), dan Sony of Dell. (Waarbij ik geenzins wil suggereren dat deze slecht zijn.) Het ontwerp zal zeker niet iedereen aanspreken, maar de constructie van de laptops is wel uitermate hufterproof.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Lenovo Thinkpad.. Dan noem je ook wel direct de lelijkste laptops die ooit gemaakt zijn.. :X

• rbrouwers123
ja ik heb verschillende windows laptops gehad afgelopen 3 jaar en allemaal rommel voor dat bedrag.
Dell vostro 1700, de accu gaat nog maar 30 minuten mee en is altijd "normaal" gebruikt.
Acer Aspire 17", accu ook helemaal naar de klote en loopt constant vast,
ik ben er van overtuigt dat de Apple computers gewoon per definitie langer meegaan en dus ook béter zijn in levensduur. Misschien heb ik het fout?

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-12 11:59
MacBooks verliezen niet zo snel hun waarde, en door hun stevige behuizing zal ie extern ook niet snel beschadigen zolang je er geen gekke dingen mee doet.
Accuduur is inderdaad een goed punt; deze is voor de MacBooks gewoon subliem. Heb nog geen betere accu gehad in een andere laptop voorheen.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Apple computers zijn in ieder geval een goede investering. De afschrijving is vrij laag en zelfs een MBP van 2 a 3 jaar oud verkoop je vaak nog voor 50% van het aankoopbedrag.

• Dick
  • Niet online
Hmm daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Apple laptops zijn niet slecht, maar zo zijn er ook zat andere prima (windows-)laptops. Alleen als je de vergelijking maakt met een goedekope Acer en een MB(P) is dat natuurlijk wat krom.

De hardware is na een aantal jaren ook alweer flink verouderd natuurlijk, hoewel ze goed hun waarde houden wil je zelf tegen die tijd misschien wel weer wat anders/beters/snellers. In plaats van een duurdere kan je natuurlijk ook een aantal keer een goedkopere laptop kopen waar je dan 1,5/2 jaar mee doet, waarschijnlijk heb je dan uiteindelijk meer waar (prestaties) voor je geld alleen moet je het wel doen met minder luxe apparaten.

[ Voor 14% gewijzigd door Dick op 02-06-2010 00:47 ]

Verwijderd

2000 euro voor een appel. sodeju. Daar geef je minimaal 1500 euro voor het merk en de rest voor de hardware. Het is maar waar je je geld aan uitgeeft.

• rbrouwers123
Dick schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:46:
Hmm daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Apple laptops zijn niet slecht, maar zo zijn er ook zat andere prima (windows-)laptops. Alleen als je de vergelijking maakt met een goedekope Acer en een MB(P) is dat natuurlijk wat krom.

De hardware is na een aantal jaren ook alweer flink verouderd natuurlijk, hoewel ze goed hun waarde houden wil je zelf tegen die tijd misschien wel weer wat anders/beters/snellers. In plaats van een duurdere kan je natuurlijk ook een aantal keer een goedkopere laptop kopen waar je dan 1,5/2 jaar mee doet, waarschijnlijk heb je dan uiteindelijk meer waar (prestaties) voor je geld alleen moet je het wel doen met minder luxe apparaten.
Ja hier kan ik me wel in vinden inderdaad maar wat is dan die ideale laptop die dan goedkoper is maar toch redelijke prestaties haald (en het moet niet graflelijk zijn zoals bijv. de meeste compaqs, toshiba's)

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:09
Als je gaat voor de MacBook pro, dan zou ik persoonlijk wel de optie nemen voor een hogere resolutie (1680x1050). Werkt toch net wat lekkerder....

• rbrouwers123
Scheelt het veel die resolutie? en hebben er veel mensen last van de reflectie van het normale scherm?

• Dick
  • Niet online
De resolutie kan je het beste zelf even beoordelen in de winkel, het is maar net wat jij het prettigste vind werken!

Wat de beste andere laptop is zou je moeten bepalen door reviews/gebruikerservaringen te lezen. Zoals hierboven al ergens vermeld staat Lenovo (Thinkpad) goed bekend, dat zijn misschien niet de meeste hippe laptops kwa design maar persoonlijk kan ik het strakke/sobere design best waarderen. Anders kom snel bij Sony/HP terecht gok ik?

Apple is natuurlijk wel het merk bij uitstek dat veel aandacht aan het design en de 'beleving' schenkt. Indien je dit waardeert dan is daar natuurlijk helemaal niks mis mee, het zijn prima laptops! Alleen zou ik er zelf geen +- € 1650,- voor betalen.

Waarom wil je trouwens perse die 15" variant? Kwa prestaties zal een normale MB wel genoeg zijn denk ik en daarbij is een 13" is een stuk makkelijker mee te nemen en scheelt het je zo'n € 700,- ! Daarvoor kan je bijna een Apple Cinema Display er bij kopen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Dick op 02-06-2010 01:04 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15
he rbrouwer, welkom op GOT!

We verwachten hier wel dat je zelf wat research doet voordat je een topic opent. Wat heb je bijvoorbeeld zelf uit uitgezocht? Bijvoorbeeld qua specs?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-12 22:48
Er wordt best vaak gezegd dat de reflectie alleen in directe zon hinderlijk is maar voor de rest is het naar mijn idee een mooie scherm. Heb laatste(lees: zaterdag) een Macbook Pro 17 inch gekocht. Niet de nieuwe maar een "oude" 2.5 Ghz, silver keyboard. Heb het voor 1000 euro gekocht en vertrouw mij(en in mijn smaak), er is geen laptop mooier op de planeet dan die van mij.

Macbook Pro blinken uit in uiterlijk maar ook in prestatie kunnen ze mee komen. Let wel op dat de hardware vereisten voor OS X minder zijn dan in Windows waardoor het toch veel sneller en soepeler aanvoelt. Het zijn ook trouwens de kleine dingen waarvoor je (naar mijn mening) de hoofdprijs betaalt. De backlight keyboard(kwijlend mooi), magsafe oplader(super handig), de aluminium dat overal aanwezig is en natuurlijk de bouwkwaliteit niet te vergeten.

Let wel op dat iets vervangen of repareren extreem duur is bij Apple. MBP zijn naar mijn mening wel de Mercedesen/Audi/BMW onder de laptops. Er zijn goedkopere wat meer prestaties bieden zoals de GOLF GTI maar voor het algeheel gevoel daar betaal je voor.

• rbrouwers123
Ja maar kan zo'n 13" MB wel programa's als iMovie en Aperture aan die ik zo nu en dan wel is gebruik? want mijn imac van 2008 (24" 2,8Ghz, 512mb video, 4gb ram, 500gb 7200) heeft er soms al wel is moeite mee laat staan een kleine MB?

Verwijderd

Kijk ook eens naar de Sony Z series, erg mooie apparaten, maar wel aan de prijzige kant.

• Dick
  • Niet online
rbrouwers123 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:10:
Ja maar kan zo'n 13" MB wel programa's als iMovie en Aperture aan die ik zo nu en dan wel is gebruik? want mijn imac van 2008 (24" 2,8Ghz, 512mb video, 4gb ram, 500gb 7200) heeft er soms al wel is moeite mee laat staan een kleine MB?
Vergelijk de specs eens 1 op 1. Ik heb geen idee wat voor 2,8 Ghz dat is in je iMac dus kan er weinig over zeggen, volgens mij zit daar het grootste verschil met de MB. De MBP met zijn i5 zal natuurlijk bij dat soort programma's een stukje sneller zijn.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:50

Maximus

There is no substitute

Heb zelf Bedrijfseconomie gedaan en ook een Mac gehad. De enige software dat echt moet is Excel en Word. Verder kun je vaak bij practica wel de software en computers van je studie zelf gebruiken. Ik zou wel voor een Mac gaan maar dat moet je zelf afwegen. Meer dan Excel en Word heb je iig niet nodig :)

PhD i.o.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik gebruik zelf privé en zakelijk de 13 inch 2,26Hz Macbook pro. Voor mijn werk gebruik ik hem voor Office en "normaal" kantoorwerk en presentaties als ik bij klanten ben (sales). Thuis gebruik ik iMovie, Aperture 3.0 en als MediaCenter aan de tv. Op een normale werkdag heb ik veel verschillende Excel, Word documenten open staan net als veel tabs in Firefox. Deze MBP is bijna een jaar oud en is nog net zo snel als toen ik hem kocht! Iedere instap MBP of MB zal voldoende moeten zijn voor jouw studie. Persoonlijk stoor ik me ook niet aan het kleine scherm... Maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

[ Voor 0% gewijzigd door D-Ed op 02-06-2010 09:30 . Reden: 13 inch toegevoegd ]

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-12 12:20
Voor het geval je commerciële economie aan de Hogeschool Zuyd gaat studeren, kan je je centen besparen. Enige wat je nodig hebt is office ( word/excel/powerpoint) en internet :+ ( ze "adviseren" een laptop van rond de 1000 euro...dual core en alle toeters en bellen, nou voor een beetje typen heb je dat echt niet nodig ;-) )

het beginnen van een nieuwe studie is natuurlijk wel een goed excuus om een nieuwe laptop/macbook aan te schaffen :+

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-12 13:09
Dude.. Je gaat commerciele economie studeren.. Geen bouwkunde of graphic design..
Ik heb high-resolution en matte schermen in dit topic voorbij zien komen.. Groeit het geld op je rug?
Houdt het standaard! Scheelt je een hoop centen. Waarom is 13" voor jouw eisen te klein?

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-12 11:01
@ TS, met jouw eisen zou ik gaan voor de MBP die je beschrijft. Ik doe zelf Small Business and Retail Management en ik heb meer dan voldoende aan mijn MB unibody van eind 2008 (2,4 ghz, 4GB werkgeheugen, 9400M videokaart).

Tip: log in op www.surfspot.nl en koop via die website. Je krijgt dan namelijk 12% korting (scheelt toch een beste hap geld)..

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 09:15
Wat is het nut van dit topic?

"Ik wil een Macbook, terwijl elke laptop eigenlijk goed genoeg is, wat vinden jullie" |:(

Houdoe

• Horizons
  • Laatst online: 27-01-2024
Ja.
rbrouwers123 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:52:
en hebben er veel mensen last van de reflectie van het normale scherm?
en voor meer uitleg over deze kwestie moet je deze en de volgende pagina van het topic lezen. :)

Klik!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 14:37
Je zult geen computer vinden die specifiek gericht is op Commerciele Economie denk ik 8)

En je vraag...

Windows Laptop = in aanschaf goedkoper, maar het is Windows en gaat frustratie + verloren tijd opleveren
Apple Laptop = in aanschaf duurder, maar uiteindelijk is de TOC aantrekkelijker en dus uiteindelijk goedkoper. Daarnaast, het is een Mac dus minder tot geen frustratie en nagenoeg geen verloren tijd.

Simpel dus.

edit:

Qua specs kun je trouwens met een Celeron 500 nog wel uit de voeten. Je moet Office kunnen draaien en een browser kunnen openen. Dus daar hoef je je sowieso niet druk om te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door MacDokie op 02-06-2010 12:20 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-12 20:00
rbrouwers123 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:10:
Wat bedoel je met 'er moeite mee'? Op mijn Macbook Pro 13" 2010 draait alles als een zonnetje hoor. Mocht het je niet snel genoeg gaan is de beste upgrade vooralsnog een SSD, de i5 en videokaart zijn marginaal in de MEESTE programma's. Uitzonderingen zijn uiteraard programma's die rusten op pure processorkracht.
Ik had twijfels over de kracht en grote van de Macbook Pro 13", maar nu wil ik echt niet anders. Ideaal formaatje voor op de bank, snel, sublieme accu.. Ook voor studie is het ideaal zo'n machine.

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
ik zou ook voor een mbp 13" instapmodel gaan. Met het extra geld dat je over hebt, kan je een ssd insteken. Wat voor elke laptop DE beste upgrade is. Daarnaast heb ik het gevoel dat je de snellere processor toch niet echt zal benutten.

Heel wat mensen zijn vaak in het begin zeer skeptisch over het kleine scherm. waaronder mezelf, nu een jaar later van 15" naar 13" omgeschakeld primeert het gewicht de batterijduur in het algemeen de draagbaarheid. en als student is dit net ook een belangrijk punt. Je sleurt het elke week mee, je zit op de trein op je batterij te werken. Er zijn tal van situaties waar een 13" beter is dan een 15".

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Lekker een 13" pakken en daar een SSD in zetten. Doe zelf CE en dat gaat perfect. Heb zelf een 13" met 4Gb en een SSD. SPSS is er gewoon voor de Mac. Heb ooit gebruik gemaakt van MS Project maar dat kan mooi via Citrix.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartjeee op 02-06-2010 22:46 ]

Verwijderd

Voor een studie HBO Commerciële Economie kom je er met een pen en een kladblok ook wel, dunkt mij. Overigens niet neerslachtig bedoeld. Natuurlijk heb je een computer nodig om je verslagen mee uit te typen, maar een dergelijke machine lijkt me wat overdreven. Überhaupt heb je voor maar weinig studies zo'n geavanceerde machine nodig. Ik zou dus ook gaan voor een kleinere/goedkopere MacBook (Pro).

Ik heb zelf een 13" MacBook Unibody (2.0ghz, 2gb) en bevalt me tot op de dag van vandaag uitstekend. Zeker gezien mijn studie/werkomgeving is het gewoon makkelijk dat hij wel een tijdje zonder stroom kan. Daarnaast past hij in de intercity precies op het tafeltje. Thuis heb ik een extern scherm (Dell SX2210), zodat ik wat meer ruimte heb. Dit scherm heb ik ook maar sinds kort, en heb hiervoor dus dik anderhalf jaar vanaf het 13" scherm(pje) gewerkt, zonder problemen. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik voor een goedkopere oplossing gaan dan de Pro 15" i5. Maargoed, het is jouw geld en jouw wil.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-12 15:34
Ik denk ook dat een MBP een beetje overdreven is voor een economische opleiding is.. als je perse een apple wilt, blijkbaar heb je het geld toch, kun je het wel doen ja.. maar ik zou dan hoogstens een macbook kopen met eventuele studentenkorting en dan 't geld gebruiken dat je overhoud om je dure studentenleven te betalen enzo.. iedere laptop kan voldoen met de economische opleiding, ook een atom netbook van 300 euro;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:50:
2000 euro voor een appel. sodeju. Daar geef je minimaal 1500 euro voor het merk en de rest voor de hardware. Het is maar waar je je geld aan uitgeeft.
goed, graag een 1 inch dikke 15 inch laptop met dezelfde hardware en 7 uur accu duur voor 500 euro. Doe ik niet eens moeilijk dat er geen osx op staat.

Voor de topicstarter: als je al bekend bent met osx en het fijn vind werken dan lijkt me de keuze niet heel lastig. Wat wellicht nog het overwegen waar is toch de 13 inch variant, want zult er veel mee slepen. Aangezien je al een iMac hebt voor groot scherm werk.

• rvtk
  • Laatst online: 08:48
- Een laptop met Windows kan alles wat je zou moeten voor je opleiding.
- Een Apple laptop (eventueel met bootcamp) kan dat ook.

Wat er over blijft is de discussie: Hellup, welke laptop wil ik kopen? En die keuze is onafhankelijk van zijn studie (zie 2 punten hierboven).

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-12 12:20
@ swartkip

deze zou enigszins in de buurt komen pricewatch: Acer Aspire 3935-864G25MN

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 14:37
Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:50:
Of voor 1000 euro een laptop die na een jaar 200 euro waard is...nee das echt vooruitkijken :P

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Acer.. echt?!

• Volkan1984
  • Laatst online: 18-12 11:01
Die Acer is een 13,3" ten eerste. Vervolgens heeft ie geen dedicated videocard en een lagere schermresolutie. Dus wat is dit voor een vergelijking?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-12 14:32
waarom 2000 euro uitgeven aan een macbook pro? Ik ben he tmet je eens het zijn zeer mooie laptops maar je voor een studie CE heb je geen high tech. laptop nodig met rekencapaciteit en geheugen.

Ik zou je daarom ook adviseren een macbook te kopen en aangezien je aangeeft thuis nog wel is wat te doen met imovie ofzo de rest van je budget te investeren in een mogelijk nieuwe imac. Voor 800/900 euro heb je een macbook (incl studentenkorting) en die 1100 euro investeren in een nieuwe imac (zul je wel je oude imac moeten verkopen, maar die zal toch nog zo'n 700 euro opleven gok ik)

succes ermee ;)

offtopic:
btw waarom nu ineens een budget van 2000 euro terwijl je in een ander topic nog vroeg waar je zo goedkoop mogelijk een macbook kan kopen? beetje vaag...

[ Voor 12% gewijzigd door koentjuh1987 op 04-06-2010 16:23 ]

...

Pagina: 1