Verwijderd

Topicstarter
ik heb een probleem met mijn computer.

als ik zoon 30 minuten aan het gamen bent, loopt het spel vast. dit doet zich in alle games voor.
er zijn 2 dingen die dan meestal gebeuren,
1. het beeld hapert eerst een paar keer en daarna wordt het zwart, dan krijg je het bureaublad te zien, na ongeveer 5 sec schakelt die dan zelf weer terug naar het spel en kan je het weer zoon 30 min spelen voordat het zelfde zich voordoet.
2. het beeld hapert ook, en er komen bijverschijnselen in de game. zoals dat er dingen missen of je ziet meerderen dingen waar er maar 1 van hoort te zijn. snel hierop loopt het spel vast, en wordt het beeld zwart. alleen het geluid blijft vaak nog te horen maar dit staat dan overduidelijk vast.

wat is mijn systeem:
MSI X48C Platium
Q8200 ( heeft altijd op 2.8 gelopen nu stock)
geil black dragon evo one 2200Ghz ddr3
POV gtx 470
WD 640 GB
630 Watt voeding
windows 7 Ultimate 64BIT

wat heb ik al geprobeerd:

ik heb mij memory getest met memtest 86+, na een aantal uren waren hier geen fouten in gevonden.

ik heb HD Tune mijn HHD laten controleren hier zaten ook geen fouten in.

ik heb MSI kombuster een aantal uren mijn GTX 470 laten testen maar deze gaf ook geen verschijnselen.

ik heb Prime 95 een paar uur laten lopen en ook deze gaf geen fouten aan.

ik heb in de BIOS gekeken of het voltage van mijn voeding nog goed is, en die is ook mooi

verder heb ik ook 3d mark vantage gedaan maar daar scoor ik gewoon wat ik moet scoren met dit systeem.

ook zijn alle temp's ook goed

wat verder nog opvalt is dat het systeem er meerderen malen over doet om op te starten, toen ik eenmaal bovengenoemde problemen had, heb ik alle overclocks van mijn systeem gehaald om te kijken of deze problemen gaven, maar die waren het niet. maar wat nu nog vreemder is, is dat ik hem nu helemaal niet meer kan overclocken. zodra ik mijn cpu weer instel op 2.8 Ghz waar die altijd op gelopen heeft start die niet meer op. ik kom dan niet eens meer voorbij mijn BIOS, en moet hem een hard reset geven om weer verder te komen.

ik heb volgens mij bijna alles uitgesloten waar het aan kan liggen toch??

het enige wat ik zo bedenk is dat mijn moederbord kapot is( of aan het gaan ) omdat die meerderen malen moet doen over opstarten en ik hem totaal niet meer kan overclocken.

iemand enig idee wat het is, iid moederbord???

als ik nog meer tests moet doen hoor ik het graag

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
melk merk/type is je voeding? vertrouw nooit op softwarematige uitlezing van voltages, er is maar aan manier om een voeding te meten, dit is met een multimeter.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
het is niet veel bijzonders een axp.
http://www.axpertec.com/P...pply_simplepower_630W.asp

moet toch voldoende zijn, of is die gammel. heb alleen geen multiemeter hier. kan hem eventueel wel mee naar mijn werk nemen voor meten.

• nedernakker
ik ben niet echt de voedingen expert, The_mask weet er meer van.

wat ik wel zie op de link van je dat je op 2 rails 43 A op 12V hebt te verdelen.dit is snel gezegd 500W, hiervan gat zo'n 20% verloren waardoor je op 400 Watt zit. nu is nog de vraag hoe stabiel die voeding zijn spanning kan leveren. maar het zou zomaar kunnen dat het je voeding is, test eens met een videokaart die minder verbruikt of een andere voeding mits je deze tot je beschikkign hebt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:53
Ik gok dat tijdens zware load van zijn cpu+gpu het de voeding te veel wordt en dat hij daarom crashed, vooral die GTX 470 slurpt nogal veel. Ik ken het merk niet maar het klinkt zeker niet als een A-merk.

[ Voor 18% gewijzigd door Redblader op 01-06-2010 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik heb nogwel een oude Gpu liggen een 9800GT. dus ga ik dat eens proberen.
overigens heeft de voeding wel een aantal maanden "stabiel" buiten het opstarten om, gedraaid met de gtx 470.
maarjha misschien toch teveel geworden voor dat ding. en is zeker geen A-merk nee kost iets van 50 a 60 eurie dus kan niet al te veel verwachten.

Verwijderd

De voeding heet 2x 12 22amper
1x12 volt 22amper gaat altijd naar het moederbord
Van deze lijn is 1x75watt beschikbaar voor de videokaart via pci-e slot
De 1x 12volt 22amper gaat naar je apparatuuren toe zoals dvd en vga kaart. (264watt)

Dus je heb 264watt plus 75watt totaal is dat 314watt . min 30watt voor je dvd hardisk en enzz.
Houw je over 284watt voor je vga als piek vermogen .

Jouw vga gebruikt 215watt volgende de gevens .

Dus ja jouw voeding is te licht en kan net jouw systeem aan .
Mog de voeding ouwer zijn dan 1jaar kan je er 5% vermogen er van aftrekken .

Ik heb de cpu niet mee gerekent ook niet in overklok omdat deze een anderen 12volt rail gebruikt
Hoewel als de cpu te veel overklokt er dips kunnen ontstaan op de pci-e bus

Verwijderd

Topicstarter
de voeding is ouder dan 1 jaar, dus het wordt gewoon een nieuwe voeding kopen. is niet heel erg wil toch sli gaan draaien in de toekomst. wel met ander Moederbord en CPU natuurlijk. maar nu weet ik iig wat de nieuwe upgrade gaat zijn.

wordt dan maar een Cooler Master Silent pro M1000, om op safe te spelen met sli later

• nedernakker
kijk voor een voeding van corsair, deze zijn beter..

Verwijderd

nedernakker schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:58:
hiervan gat zo'n 20% verloren waardoor je op 400 Watt zit.
Verloren? :?

Verwijderd

rendament van de voeding .

Een voeding kan soms maar 80% leveren als rendament van het vermogen

Dus een b classe voeding is de rendament misschien maar 60%

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:21:
[...]

rendament van de voeding .

Een voeding kan soms maar 80% leveren als rendament van het vermogen
Nee, het werkt precies andersom, rendement heeft dus ook niks te maken met het vermogen wat geleverd kan worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:24:
[...]

Nee, het werkt precies andersom, rendement heeft dus ook niks te maken met het vermogen wat geleverd kan worden.
Oke leg het even uit dan wat het wel is?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een 300W-voeding met een rendement van 75% trekt 400W uit het stopcontact. Maar hij levert dus wel gewoon 300W. Het gedeelte van het vermogen dat je aan rendement verliest trek je dus niet af van het vermogen dat de voeding kan leveren maar tel je op bij wat hij verbruikt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:56
De voeding gebruikt dus meer Watt dan hij afgeeft aan je PC.
Dus een voeding die 400W aan je PC levert met 80% efficientie trekt 500W uit het stopcontact om het maar even cru te zeggen.

TS, kun je je videokaart niet gewoon eens 50% underclocken en kijken of het probleem weg gaat?

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Leg dan het volgende eens uit !

Mijn PC trekt 290W. Dan heb je theorerisch gezien aan een 300W voeding genoeg.

Maar dat doe je niet, omdat ?
Overbelasting van de componenten? Het input vermogen mag niet boven het aangegeven ontwerpvermogen uitkomen ? (In dit geval 300W)

En dan schakelt de beveiliging in !

Edit ; aha, Ik denk dat ik 'em snap.

[ Voor 13% gewijzigd door YVG op 02-06-2010 22:15 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:17

Aganim

I have a cunning plan..

- Veel (voornamelijk B-merk) voedingen geven hun piekvermogen aan. 300W piek, terwijl ze misschien maar 250W constant kunnen leveren.

- Slijtage, waardoor het maximaal leverbare vermogen afneemt.

- Te weinig marge. Wie zegt dat alle onderdelen optimaal werken? 10W op 300 is maar 3,33 procent speling.

Sowieso is het qua levensduur niet verstandig om een voeding steeds (bijna) maximaal te belasten.

edit:
"Edit ; aha, Ik denk dat ik 'em snap."
Dan ben ik weer eens te traag met posten. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Aganim op 02-06-2010 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
@fireage ik zal hem iid voorlopig wat lichter instellen.

ik vraag me voor de rest alleen nog 1 ding af, als het probleem daadwerkelijk bij de voeding ligt. hoe kan het dan dat die soms terug schakelt naar het bureaublad en na een tijdje weer verder gaat??(zoals boven beschreven)

of wordt er software matig iets opgepikt dat deze handeling inzet om grote fail te voorkomen?

want je zou toch zeggen geen stroom genoeg is geen stroom genoeg, maar dat is niet in alle gevallen zo dus?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:17

Aganim

I have a cunning plan..

Dat terugschakelen is waarschijnlijk de displaydriver die niet meer reageert. Die wordt in Windows Vista en 7 opnieuw gestart, ipv dat je meteen een blauw scherm voor je neus krijgt.

Die situatie kan zich voordoen wanneer de videokaart te weinig stroom krijgt en daardoor vreemde kuren krijgt. (Al zijn er meer oorzaken van)

Overigens zou daar een melding van gemaakt moeten worden in de Event Viewer, onder System. ("Warnings" met als Source "Display", zal in een Nederlandse Windows uiteraard anders genoemd worden)

[ Voor 23% gewijzigd door Aganim op 02-06-2010 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
kreeg net tijdens het gamen een BSOD, heb nu me kaart maar flink terug geschroefd op 506 mhz en mijn memory op 735 mhz. dus wordt snel een nieuwe voeding kopen ben ik bang

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:56
Misschien ja, maar nog geen garantie dat het inderdaad de voeding is.
Je kreeg geen problemen tijdens burn-in activiteiten toch? Alleen tijdens games?

Krijg je het probleem ook als je een linux live cd draait en dan iets zwaars draait.
Anders kan het eventueel nog een driver/windows issue zijn.

Mocht je voeding wel op sterven of ontoereikend zijn, dan is het inderdaad geen slecht idee hem te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal linux live cd binnenkort eens gaan proberen.

jha ik heb het probleem alleen als ik games speel en sneller bij zwaardere games speel. die bsod die ik vandaag krijg was tijdens mass effect 2. heb het ook meer bij spellen als just cause 2, draai dan alles op zijn hoogst.

moet toch een nieuwe voeding hebben van wegen toekomst plannen (sli) dus vindt het niet heel erg. Nvidia drivers had ik al opnieuw geïnstalleerd, dit hielp niet. mocht ik na de plaatsing van een nieuwe voeding nogsteeds problemen hebben zal ik windows opnieuw installeren.

windows logboek zegt dit "Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen."

dus zal de voeding zijn gok ik
Pagina: 1