EoP voor KPN IPTV *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar. Ik heb sinds kort de nieuwe experia box van KPN. Ik zit sterk te overwegen om IPTV te nemen.

Het probleem is dat er een kabel van mijn router naar mijn woonkamer moet gaan. Dit is nogal lastig omdat ik in een nieuwbouwwoning zit en ik geen mooie plek heb om een gat te boren. Bovendien is alles van dik gewapend beton.

Ik zat dus te denken aan power-lan. Het Kpn IPTV signaal gaat via een LAN kabel en volgens mij is dit gewoon een standaard LAN signaal. Ik wil ook een bekabeld internet signaal beneden hebben. Mijn plan is dus om een standaard LAN kabel en de IPTV LAN kabel in een switch te doen en deze switch op een powerlan stekker te doen. Vervolgens dan beneden bij de TV de tweede stekker met een tweede switch waarop een NAS, het IPTV kastje van KPN en een mediastreamer komen te staan.

Even nog op een rijtje hoe ik het in mijn hoofd heb:
  • Op de Experiabox staan twee PC's met LAN kabels vast
  • Ik wil de derde LAN kabel en de TV LAN kabel in een switch doen
  • Deze switch wordt aangesloten op een Powerlan stekker
  • In mijn woonkamer komt de andere Powerlan stekker op een tweede switch
  • Op deze switch komt het IPTV kastje van KPN, een NAS en een media streamer
De grote vraag is: Denken jullie dat dit gaat werken, goed, snel en stabiel? Ik ben van plan om de 200MBIT powerlan kit van MSI of Sitecom of zo te kopen.

Voor extra duidelijkheid heb ik hier een zeer professionele Paint tekening gemaakt :P
http://img131.imagevenue....32_LANPLAN_122_349lo.jpg#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb geen ervaring met die kastjes van KPN, maar ik kan je nu al de volgende vragen stellen / tips geven.
1: zit de powerlan op dezelfde stroomkring (dat is het meest optimaals)
2: Gebruik je een stekkerdoos voor de powerlans

Vooral het laatste is geloof ik verre weg van optimaal. Let hier in ieder geval op.

edit:

Misschien is het ook handig om een beetje te "load balancen", dus de IPtv, popcorn hour en nas niet aan dezelfde switch te hangen, maar 1 of 2 daarvan dichterbij de experia box (als dat mogelijk is). Zo houdt je meer bandbreedte over voor de powerlan.

[ Voor 29% gewijzigd door Rudy op 01-06-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1. Waarschijnlijk niet, maar de kabel van de experiabox naar meterkast is misschien 2 meter, en van de meterkast naar de TV is waarschijnlijk totaal iets van 10~15

2. Ik wilde de powerlan stekkers direct in de wand doen en de rest op stekkerdozen.

3. Dat is op zich ook een goeie. "Voelt" powerlan hetzelfde als bekabeld? FullHD streams zijn toch maximaal iets van 40Mbit? Sowieso zal de popcorn hour ook beneden komen te staan. De NAS kan dan inderdaad op de 1e switch, wat wel een goed idee is eigenlijk. Misschien verstoort de traffic die dat ding genereert met downloaden het TV signaal wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

ik zie 2 links naar dezelfde switch gaan en naar de experia box (iptv kabeltje noem je het) die is dubbelop.
Ik durf niet te zeggen of die connectie met powerlan werkt zoals jij wilt. Jammergenoeg maar 1 manier om er achter te komen; tenzij je het in de winkel kan laten testen.
@hieronder: Het is gewoon netwerkverkeer.

[ Voor 53% gewijzigd door Kabouterplop01 op 01-06-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
@TS : heb je hier al op gezocht ?

Dit is echt al diverse malen besproken...

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:14:
ik zie 2 links naar dezelfde switch gaan en naar de experia box (iptv cable noem je het) die is denk ik dubbelop.
Klopt. De IPTV kabel is een gereserveerde LAN poort voor het TV signaal. Deze geeft volgens mij geen "normaal" netwerk verkeer door. Vandaar dat ik ook een "normale" lan erop doe.

Jep. Ik kon niets vinden. Als je me een linkje kunt geven met een zelfde scenario ben je een betere Googleaar dan ik :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
Los van het IPtv dingetje (geen ervaring mee) zal je netwerk wel werken. Let alleen wel op dat , als je DHCP gebruikt, er maar 1 DHCP server actief is. Meerdere DHCP servers kunnen je netwerk flink in de war gooien.
De 200mbit is een theoretische snelheid, het kan in de praktijk dus lager gaan liggen. Houdt hier ook rekening mee. Zie mijn edit van post #1, in mijn ogen is het dan iets fail-safer. Mits die apparaten in een andere kamer kunnen staan.
aZuL2001 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:15:

Is dat nou een retorische vraag?

[ Voor 20% gewijzigd door Rudy op 01-06-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Nee, dat gaat niet werken. Met een Powerlan kit kan je alleen het gras maaien.

Natuurlijk gaat dat werken, daar is zo'n apparaat toch voor?

Edit: wel slim om te vragen naar netwerkguru's. Ondanks het feit dat dit zo'n simpele basisvraag is die zelfs te beantwoorden is door alleen al naar de productnaam te kijken krijgt je topic zo wel bekijks _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door Dysmael op 01-06-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RolfLobker schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:17:
Nee, dat gaat niet werken. Met een Powerlan kit kan je alleen het gras maaien.

Natuurlijk gaat dat werken, daar is zo'n apparaat toch voor?

Edit: wel slim om te vragen naar netwerkguru's. Ondanks het feit dat dit zo'n simpele basisvraag is die zelfs te beantwoorden is door alleen al naar de productnaam te kijken krijgt je topic zo wel bekijks _/-\o_
Hehe.

Ik weet niet of het wel een simpele basisvraag is. Hoe weet jij zo zeker dat het IPTV signaal niet een een of ander afwijkend signaal is wat misschien niet langs een switch komt? Het IPTV gedeelte is hetgene waar ik niet zeker over ben. Ik snap heus wel dat normaal netwerkverkeer goed zal gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:15
Dit wil je even lezen:

http://www.hardware.info/...SmJfKYsg,bGlkbJiWmJTKaMg/

En dan weet je genoeg. Ik zou het met jouw setup nooit doen vanwege de gare doorvoorsnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Het heet niet voor niets "IP" TV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
KnoxNL schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:21:
Dit wil je even lezen:

En dan weet je genoeg. Ik zou het met jouw setup nooit doen vanwege de gare doorvoorsnelheden.
Dat bedoel ik dus! Daarom heb ik dus al twee keer gemeld dat het me onverstandig lijkt 3 "redelijk" netwerkbelastende apparaten achter 1 powerlan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KnoxNL schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:21:
Dit wil je even lezen:

Hmm... FullHD streaming is max toch iets van 40Mbit? Als ik een goeie neem, kan het in theorie wel goed gaan... De afstand is hemelsbreed niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Als je snelheid wil moet je geen PowerLAN maar gewoon een UTP bekabeld netwerk gebruiken.
Dat er geen goede plek is om te boren lijkt mij ook onzin eigenlijk. Er lopen vast nog wel wat buizen vanaf de meterkast naar de juiste plek. Daarnaast kom je met een simpele boorhamer prima door gewapend beton. Mijn boorhamer van € 40,- met een lange boor erop gaat daar binnen een minuut door. Standaard boorhamer bij de bouwmarkt oppikken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:25:
[...]

Hmm... FullHD streaming is max toch iets van 40Mbit? Als ik een goeie neem, kan het in theorie wel goed gaan... De afstand is hemelsbreed niet heel groot.
Als je het echt wilt doen, be my guest. Maar je vraagt zelf om een stabiele oplossing en dan is het nog maar de vraag hoe zo'n adapter reageert op het feit dat er een "domme" switch achter hangt (of je moet duurdere managed switches nemen met vlan mogelijkheid en qos) en drie apparaten. Ik neem gemakshalve aan dat je met je nas ook download. Ga dan zonder voorgenoemde duurdere switches nog maar eens tv kijken.

Of je moet je nas natuurlijk weer knijpen.

Maar wees realistisch, dit gaat hem niet worden. Je kunt niet achter een plint boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damn. Okay. Dank voor jullie inzicht. Ik heb weer stof tot nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik vraag me af of een vlan trunk netjes door de dlan komt ..

ennuh .. iptv .. woonkamer ....

Ruk de bestaand coax eruit en duw er utp in ?
(als het even kan coax en utp ;) )

[ Voor 50% gewijzigd door Fish op 01-06-2010 21:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
fish schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:32:
ik vraag me af of een vlan trunk netjes door de dlan komt ..
Dit gaat zo in ieder geval de goede kant al op qua topic voor netwerkguru's!
Zou de PowerLAN ook RSTP ondersteunen?
fish schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:32:

Ruk de bestaand coax eruit en duw er utp in ?
Ik weet uit ervaring dat een kabel duwen erg lastig gaat! Trekken gaat toch beter 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Dysmael op 01-06-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie je wel, ik kan iedereen blij maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Nou ja, als je met een HBA wil booten van een SAN wat aan de andere kant van de PowerLAN staat is RSTP wel nodig........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Poort 3 op de Experiabox deelt een ander IP-adres uit dan poort 1,2 en 4 dus dat met "gewoon" IP verkeer over 1 powerlan naar een switch gaat gewoon niet werken. Ben bang dat je 2 powerlan setjes nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RolfLobker schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:37:
[...]

[...]

Ik weet uit ervaring dat een kabel duwen erg lastig gaat! Trekken gaat toch beter 8)
uh .. sja. er zijn wel gevallen waar ik liever duw dan trek :P

devolo heeft wel iets met vlans zo te zien
http://www.devolo.com/bus...-cable-networks.html?l=en
http://www.devolo.es/busi...lan-200-avpro-host-en.pdf

maar of dit uberhaubt iets doet met 801.q en of je dat nog wil gebruiken (als het met een eigen protocol functioneert ?
rstp is vaker gebruikt als failover mechanisme toch? ik zie het verband even niet zeg maar ?

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 01-06-2010 21:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Denk sowieso niet dat booten van san bij de TS een wens is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er is idd toch wel een klein beetje verschil tussen een NAS network attached storage, of SAN storage area network

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Je ziet het verband niet, omdat dat er niet is. Ik haakte in op de titel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

fish schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:51:
[...]

uh .. sja. er zijn wel gevallen waar ik liever duw dan trek :P

devolo heeft wel iets met vlans zo te zien
http://www.devolo.com/bus...-cable-networks.html?l=en
http://www.devolo.es/busi...lan-200-avpro-host-en.pdf

maar of dit uberhaubt iets doet met 801.q en of je dat nog wil gebruiken (als het met een eigen protocol functioneert ?
rstp is vaker gebruikt als failover mechanisme toch? ik zie het verband even niet zeg maar ?
Ik denk dat je RTSP (Real time streaming prot) bedoelt en 802.1q.
Al dit genoemde verkeer is ip verkeer dus ik denk dat het door een powerlan heen past.
Erg goede tip:
Poort 3 op de Experiabox deelt een ander IP-adres uit dan poort 1,2 en 4 dus dat met "gewoon" IP verkeer over 1 powerlan naar een switch gaat gewoon niet werken. Ben bang dat je 2 powerlan setjes nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik gok dat IPTV gewoon multicast is. Dat bij je normale netwerk inproppen is niet handig. Als je switch al hiermee overweg kan heb je kans dat je netwerk onderuit gaat als gevolg van een flood.

Een EoP oplossing die vlans ondersteunt is dus de beste optie imho. (of 2 goedkope setjes waarbij je tv en lan apart naast elkaar gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessante discussie is dit geworden :P

Ik denk dat ik maar gewoon twee kabels ga trekken. Geavanceerde netwerk-talk is voodoo voor mij. Ik dacht het even simpel op te lossen maar dat zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Kabouterplop01 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat je RTSP (Real time streaming prot) bedoelt en 802.1q.
Al dit genoemde verkeer is ip verkeer dus ik denk dat het door een powerlan heen past.
Erg goede tip:

[...]
Hij herhaalt wat ik zei en ik bedoelde weldegelijk RSTP. Dat heeft niets te maken met de vraag van de TS. Ik probeerde in te haken op de VLAN opmerking die daarvoor geplaatst werd. Mijn hele opmerking was volledig onzin, jammer dat er zo serieus op gereageerd word :+
Pagina: 1