Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18
Na een cold boot enkele dagen geleden merkte ik op dat ik opeens allerlei blauwe pixels op mijn scherm (Samsung 226BW) had waarvan sommige flikkeren. Soms zitten er ook groene pixels tussen. Het is voornamelijk in mijn desktop wallpaper te zien maar ook in games. Als ik met een browser window over de flikkerende pixels heen ga zijn ze verdwenen. Vreemd genoeg zie ik het ook niet als ik bijv. een full-screen pixel tester draai.

Hieronder hoe het er uit ziet (wat lastig op de foto te krijgen). Sommige pixels flikkeren, andere niet. Het vreemde is dat ze ook grofweg de contour van een afbeelding volgen. Bij elke andere wallpaper of foto zit het probleem dan ook op een andere locatie.
Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/Polluxus/folders/Jing/media/2a82c90f-ce2f-4bef-b9e3-6aaa323c6894/226BW.jpg

Ik was eerst bang dat mijn nieuwe videokaart (Saphire HD5770 Vapor-X) de boosdoener was. Dus gelijk clock en memory speeds verlaagd en fan op 100%. Ook andere DVI poort gebruikt, andere DVI kabel maar geen verschil.
Daarna nog op 2 andere computers geprobeerd waarvan 1 met een VGA kabel op de VGA poort aangesloten, ander stroomsnoer, en nog altijd hetzelfde probleem. Het probleem blijft altijd aanwezig. Het is dus uitgesloten dat het een videokaart of software probleem is. Het ligt aan het scherm.

Maar hoe heet dit probleem? Is dit pixel-walk? En kan ik verwachten dat mijn scherm aan het overlijden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Link: pricewatch: Samsung Syncmaster 226BW

Volgens mij is het geen pixel-walk, geen pixel swim en geen pixel jitter.

Omdat het iedere keer op een andere plaats zit, werken de RGB-LCD-pixels van het scherm goed.
Het ligt dus aan de aansturing.

Het lijkt erop dat het videosignaal voor storing zorgt, of dat een verbinding binnen in de monitor naar het lcd-gedeeltje niet helemaal goed meer is. Of dat iets niet goed meer werkt door bijvoorbeeld een uitgedroogde condensator.
Nu ik nog eens naar de foto kijk, dan ziet de storing er nogal digitaal uit. Het zou bijvoorbeeld bij een bepaalde overgang kunnen voorkomen. Zie je de gradient mooi oplopend, of zit het daar ook tussen: http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php

Maar als het een van de mogelijkheden is, die ik hier opnoem, dan is het lastig te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Probeer te testen op andere computers / laptops die je binnen handbereik hebt. Door op meerdere videokaarten te testen kun je dan concluderen waar de probleem is.

Anders kun je moeilijk conclusie trekken hiermee met 1 computer.
Je kan wel andere vga kabel proberen, andere monitor, en kijken of het anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
Heb je de monitor of de grafische kaart op andere computers geprobeert?
Als je de monitor hebt geprobeert, dan zit het probleem in je monitor.
Heb je de graka geprobeert, dan zit het probleem daarin.

Ah, aan de opmerking over stroomsnoer te zien heb je de monitor geprobeert.
Denk dat je (garantie?) de monitor gewoon moet ruilen. Lijkt inwendig te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Ik heb het op 3 computers (ATI 3870, ATI 5770, Nvidia 7600GT) getest en 3 verschillende DVI kabels en 1 VGA kabel. Het ligt dus aan het scherm.

In de gradient test zie ik op 2 plekken het probleem opduiken in een enkele verticale lijn. Het probleem lijkt zich inderdaad voornamelijk in kleur overgangen voor te doen. Morgen Samsung bellen om te kijken wat zij er van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Kleine update. Vorige week donderdag belletje naar Samsung gedaan en mijn scherm is dezelfde dag nog door UPS opgehaald. Gisteren mijn scherm terug gekregen en ze hebben het LCD panel vervangen. Goede kosteloze service dus na 2.5 jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
Terecht, maar toch gewoon netjes!
Pagina: 1