Houten Audio Meubels met apparatuur achter deurtjes

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:17

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik ben bezig mijn huiskamer in te richten en ben van plan de TV op te hangen aan de muur en via een buis in de muur alle kabels weg te werken. Vervolgens zou ik graag mijn audio apparatuur in een audio meubel opbergen. Nu zijn alle audio meubels die ik kan vinden open, zodat je tegen de apparatuur aan zit te kijken. Echter ik zou graag alles weggestopt hebben in een gesloten kast. Dit soort meubelen zijn echter niet te vinden, ik neem aan dat dit ivm warmteafvoer en het feit dat je met infraroodbediening in de knoei komt.

Ik zit nu te denken aan een zelfbouw van een meubel, waarbij beide problemen zijn op te lossen, volgens mij. Infrarood is op te lossen door een Logitech Harmony met RF en warmte is op te lossen door open achterkant en onderkant eventueel met een 12cm computer-ventilator op lage stand, die vanaf de onderkant lucht door de audio-componenten blaast. Deze ventilator kan worden aangestuurd door de 12v uitgang van de receiver.

Zijn er misschien toch al standaard audio meubels die voldoen aan mijn eisen en heb ik niet goed gekeken of is mijn plan gewoon niet haalbaar? Ik heb in mijn huidige tv-meubel ook al een dreambox achter een deurtje staan en dat gaat al 2 jaar prima, dus ik heb de indruk dat met de warmte wel een oplossing te vinden moet zijn.

Look behind you! A three headed monkey!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee of het hout is maar http://www.spectral.nl/tv-meubelen/closed/1505-mm/

Frontjes zijn van glas waardoor je remotes nog mooi werken.

/edit: hoop dat je een 2e hypotheek kan afsluiten; spul is niet goedkoop... ;)

/edit2: geen idee wat voor specs jouw apparatuur is maar lees de handleiding van een redelijke receiver er maar eens op na; weet niet of je het opgenomen vermogen (en gedeeltelijk een stuk afgegeven warmte) "even" kan koelen met 120mm fans.

[ Voor 58% gewijzigd door MAX3400 op 01-06-2010 20:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

En onder hetzelfde "moedermerk" valt ook JustRacks. Veel aardiger geprijsd en ook mooi. En wat betreft het infrarood gebeuren; Marmitek heeft een oplossing die goed werkt. Daarmee kun je zelfs apparaten in een andere ruimte plaatsen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 23:05 ]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Die meubels zien er aardig uit, maar zijn over het algemeen vooral breed (ivm tv er bovenop) en niet hoog. Ik zoek meer naar het formaat van een klassiek audiorack, dus zeg maar 60cm breed ofzo en vooral veel ruimte voor boven elkaar plaatsen van apparatuur, dus bijvoorbeeld 100cm hoog.

Ik heb momenteel aan apparatuur:

Marantz SR5001 receiver
Marantz CD5001 cd-speler
Marantz DVxxxx dvd-speler
Dreambox 800 decoder
Dreambox 7025 decoder
HDX100 NMT mediaplayer

Overigens staan de marantz spullen al 2 jaar op elkaar in een tv-meubel dat alleen aan de voorkant open is. Het lijkt me als ik dat verander naar achter open, dat dit niet veel verschil zal maken. Dus qua warmte moet het uitkunnen, hoop ik.

Die marmitek oplossing is trouwens wel een goede tip, dan lijkt me een goede oplossing om geen nieuwe logitech harmony te hoeven kopen.

Verwijderd

Op pagina 12 van deze catalogus is een plaatje te zien van een gestapeld meubel van dat Just Racks. Misschien een optie om een aantal te stapelen. Hmmz, 300 euro per stuk, ik weet niet wat je budget is, maar goedkoop is het bij 4 stuks als niet meer :)

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Mijn budget is hooguit 500 euro. Daarboven kan ik beter aan een zelfbouwproject gaan denken. Dan wordt het meubel tenminste precies zoals ik wil en moet het toch wel lukken binnen dat budget te blijven.

Dus stapelen van de JR componenten gaat hem niet worden, dat tikt te veel aan.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Let qua warmte vooral op met je dreamboxen en hdx. Als ze qua warmteproductie ook maar iets lijken op een Humax of Popcornhour, dan hebben ze echt ademruimte nodig. Helemaal omdat deze apparaten meestal 24/7 aanstaan of een hoog energie-verbruik hebben in standby.
De receiver, cd- en dvd-speler zullen het zonder problemen overleven als er genoeg ventilatie in de kast zit. Eventueel zet je bij films of luide muziek de kast open.

Een geforceerde luchtstroom kan heel veel uitmaken in de temperatuur, een temperatuurgestuurde fan kan daar makkelijk voor zorgen. Als je zorgt dat de luchttemperatuur in de kast onder de 40 graden blijft, dan overleefd je apparatuur het wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Als je iets zoekt van 60 x 100 cm hoef je je toch niet te beperken tot tv-meubel fabrikanten?
Kijk eens naar boeken- of keukenkastjes of dressoirs ed. Wellicht dat je daar dan de achterkant uit moet halen oid, maar dat lijkt me geen probleem. Kijk eens op ikea.nl op loop binnen bij je plaatselijke Leen Bakker etc.
Pagina: 1