Netwerkschijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekok
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 12:59
Hallo,

Ik ben binnenkort van plan om waarschijnlijk een netwerkschijf aan te schaffen. Ik heb hier echter eerst een aantal vragen over. Het is namelijk de bedoeling dat hier o.a. veel films (720p), foto's en eventueel muziek op komt te staan. Nu is mijn vraag hoe de algemene performance van zo'n netwerkschijf met een ethernet 1Gpbs verbinding is. Momenteel heb ik een Western Digital My Book Studio van 1Tb op mijn computer aangesloten die perfect werkt over FireWire 800. Ik kan mij nog herinneren dat mijn vorige externe harde schijf, WD My Book Essential over USB 2.0, tijdens films af en toe moest laden, waardoor de film onderbroken werd.

Nu is het de bedoeling dat de netwerkschijf tegelijk films op 2 verschillende computers kan afspelen zonder te stotteren of vast te lopen. Of dat er op de ene computer een film wordt gekeken, terwijl de andere computer foto's naar de schijf aan het kopiëren is. Dit soort situaties moeten eigenlijk naadloos met snelle performance werken. Mijn vraag is dus of de ethernet 1Gpbs verbinding dit aan kan.

Momenteel zit ons netwerk als volgt in elkaar: er gaat een ethernet kabel naar een switch (Sitecom LN-118), die 2 verbindingen doorstuurt naar 2 computers en een verbinding doorstuurt naar de printer. De Sitecom LN-118 heeft een 100Mbps verbinding, dus ik moet lijkt mij nog een switch aanschaffen die 1Gpbs aan kan. In de overige poort zou dus de netwerkschijf gaan. Ik vroeg me ook af of de verbinding met het internet, die door dezelfde ethernet kabel naar de computers zou gaan, enige snelheid beïnvloedt.

Tot slot heb ik goede ervaring met externe harde schijven van Western Digital, dus de My Book World Edition leek mij een mooie. Ik vroeg me echter nog af wat het fundamentele verschil is tussen de versie met 1 harde schijf en 2 harde schijven.

20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49
Ja, gigabit ethernet kan dit aan.. sterker nog.. de ethernet verbinding is sneller dan de hardeschijf die in zo'n nas zit.

Let echter wel op... Veel nassen halen lange na niet de snelheid van de schijf die er in zit. Reken eerst eens uit hoe snel je nas minimaal moet zijn.. zoek dan op bijvoorbeeld smallnetbuilder hoe snel die mybook is en trek de conclusie of het ding snel genoeg is.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 01-06-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

de meeste van die netwerkschijven halen niet meer dan 100 mbit (10-12 MB/s) zelfs al beloven ze n gigabit aansluiting, de embedded processor in zo'n ding trekt t gewoon niet.
ik heb begrepen dat FullHD films tot wel 30 MB/s nodig hebben, en dat zit dus ruim in het gigabit bereik. kortom met n gigabit switch zou je op 2 pc's fullhd kunnen kijken, mits je iets anders gebruikt om je films op te zetten.

kijk anders eens in het zuinige server topic, een amd of atom bordje, voeding, kastje en 2 hdd's zijn iets duurder dan zo'n voorgebouwde oplossing, maar *wel* snel genoeg voor fullhd afspelen. plus uitbreidbaar met meer schijven als je meer wilt bewaren.

internet (ik neem voor het gemak ff adsl aan) is percentueel zo klein, meestal <15 mbit, dat is dus 1.5% van n gigabit lijn, als jij volop aan het internetten bent, gebruik je dus maar 1.5% van je interne netwerk met gigabit, en kan je de overige 98.5% gebruiken voor films en wat je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49
AlexanderB schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 18:11:
ik heb begrepen dat FullHD films tot wel 30 MB/s nodig hebben, en dat zit dus ruim in het gigabit bereik. kortom met n gigabit switch zou je op 2 pc's fullhd kunnen kijken, mits je iets anders gebruikt om je films op te zetten.
30MB/sec (megabyte) is heel overdreven.
Je moet eerder denken in megabits. Bluray is maximaal 48Megabit/sec (ong. 6Megabyte/sec dus).
Je wilt meerdere dingen tegelijk op het ding doen.. Een nas die, ik zeg eens wat, minimaal het dubbele aankan is dan toch wel handig.
Maar zoals eerder gezegd, veel nassen hebben een prut snelheid (en veel usb schijven ook).
Kijk in reviews hoe snel de schijf is die jij wilt aanschaffen.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 01-06-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag me af of de "voorkeurs schijf" wel snel genoeg is bij lezen & schrijven... Als iemand lekker met 48Mbit een FullHD BD-image zit te kijken en iemand anders wil 500x 20MB RAW-pictures wegschrijven, kan ik me voorstellen dat een NAS (al dan niet met 1 of 2 disks intern) best wel eens snel op zijn bek kan gaan...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Een gigabit aansluiting op een nas kan handig zijn, je perst vaak toch net even wat meer uit zo'n apparaatje. De Iomega IX2 die hier staat te draaien haalt tussen de 12 & 14 MB/sec bij schrijven en om en nabij de 15MB/sec lezen. Een volledige bluray film zal dus ongeveer 6MB/sec vragen wat dus goed moet kunnen op twee pc's, als de processor het een beetje bijhoudt. Ik merk namelijk wel dat bij het kopieeren van een groot bestand de overige actie's wat trager zijn maar dan wordt er ook veel naar toe gestuurd, bij streaming op de media center kan ik gewoon nog prima foto's e.d. bewerken die op de nas staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekok
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 12:59
Bedankt voor de informatie, ik weet al een stuk meer! Ik ben nu inderdaad druk op zoek naar een goede harde schijf met een snelle schrijf- en leessnelheid.
Mijn oog viel onder andere op de Iomega-IX2 (Sjaak), maar andere suggesties zijn altijd welkom ;) Ik zag ook de Freecom Network Media Center, maar ik heb hier nog nergens de schrijfsnelheid van kunnen vinden.
Tevens ben ik aan het overwegen of een zuinige server eventueel een optie is.

Edit na research: op basis van deze en deze informatie lijkt mij de Buffalo Linkstation Pro LS-XHL een hele mooie keuze. Volgens mij is deze ook capabel om alle taken die ik wil uit te voeren, toch?

[ Voor 51% gewijzigd door bekok op 01-06-2010 21:37 ]

20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro

Pagina: 1