ARECA-1280ML - Volume wordt elke dag gechecked

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik was even in de event log van mijn raid controller aan het kijken, en ik zie dat een bepaald volume elke dag gecheckt wordt, nogtans staat de check op 4 weken, wil dit zeggen dat er iets mis is met het volume? De andere volumes op dezelfde array vertonen dit gedrag niet.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon geen risico nemen. Schijf vervangen, better save then sorry zeggen ze altijd. Daarna kan je eventueel de schijf testen op een andere pc en dan eventueel als spare houden. Spares die je toch altijd moet hebben als je raid draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Het is een volume, geen schijf. Dat is het rare ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar een volume bestaat uit 1 of meerdere schijven. Als die gedonder geven (al is het maar een trage spinup) zal je Areca het volume gaan controleren. Wat dat betreft is het vervangen van een disk geen slechte optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 11:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welk merk en type hardeschijfen gebruik je eigenlijk?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 20:24
Wat gebeurt er als je de auto volume check uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
Terw_Dan schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 10:20:
Maar een volume bestaat uit 1 of meerdere schijven. Als die gedonder geven (al is het maar een trage spinup) zal je Areca het volume gaan controleren. Wat dat betreft is het vervangen van een disk geen slechte optie.
Ik heb een raid array van 18 disks, met daarop 9 volumes, hoe kan ik weten welke disk aan welk volume gelinked is? Ik dacht dat de volumes verspreid waren op alle disks?
_Dune_ schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 10:22:
Welk merk en type hardeschijfen gebruik je eigenlijk?
F1 Samsungs zonder ncq
Fauna schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 10:35:
Wat gebeurt er als je de auto volume check uit zet?
Dan doet hij het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SiXke schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:44:
[...]

Ik heb een raid array van 18 disks, met daarop 9 volumes, hoe kan ik weten welke disk aan welk volume gelinked is? Ik dacht dat de volumes verspreid waren op alle disks?
Dat ligt er natuurlijk een beetje aan hoe je je RAIDarray hebt ingericht. Als het echt 1 array is met 9 volumes, dan kan ieder van de 18 disks de oorzaak zijn.
F1 Samsungs zonder ncq
Die dingen staan erom bekend issues te hebben met de firmware, waardoor Areca's ze nog wel eens onterecht aan willen merken als schijf die fouten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Terw_Dan schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:55:
[...]

Die dingen staan erom bekend issues te hebben met de firmware, waardoor Areca's ze nog wel eens onterecht aan willen merken als schijf die fouten maakt.
Dan zou elk volume gechecked moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 11:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

aval0ne schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:04:
[...]

Dat hoef niet er zijn ook mensen die wel goede ervaringen hebben met de F1 serie, maar het blijft een feit dat dit type Samsung hardeschijf nu eenmaal erg onstabiel kan reageren wanneer ze in een RAID set gebuikt worden. Het is ook niet voor niets dat deze hardeschijf op de blacklist staan van oa. Areca of op de lijst "met issues". Het is niet echt verstandig dit type schijf te gebruiken wanneer je gebruik gaat maken van RAID.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aval0ne schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:04:
[...]

Was het maar zo straightforward. Ik heb RAIDarrays gezien die maanden goed werkte, tot ze een keer flink aan het werk werden gezet en spontaan 2 van de 3 schijven 'weg' waren uit de Array (en dan heb je zelfs met RAID 5 dataloss).
Pagina: 1