Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Ik heb afgelopen week mijn nieuwe i5 750 ontvangen, en ik ben meteen begonnen met overklokken nadat het systeem in elkaar zat. Ik heb de processor nu op 4,2GHz(200x21) draaiend op 1,4V. Het geheugen werkt op 2000MHz 8-8-8-24 op 1,65.

Omdat ik niet vaak programma's gebruik die meerdere kernen nodig hebben en/of gebruiken, wil ik de snelheid iets verlagen en Turbo Boost inschakelen. Ik heb de multiplier al verlaagd naar 20x(standaard), wat nodig was om Turbo Boost in te schakelen. Nu komt dus als het goed is wanneer de multiplier op 24x staat, de frequentie uit op 4,8GHz. Ik ga er niet echt vanuit dat dit stabiel zou zijn, maar ik weet niet hoe ik het moet testen.

Ik heb op Google gezocht naar 'Stress single core', maar kreeg geen bruikbare resultaten. Weet iemand welk programma ik nodig heb, en heeft iemand nog tips? Ik heb vrijwel geen ervaring met s1156, dit is mijn eerste Intel processor na een reeks exemplaren van AMD.

En weet iemand of ik iets met Intel C-STATE Tech moet doen? Ik heb het nu in ieder geval uitgeschakeld staan, maar volgens mij heeft het iets te maken met de Turbo Boost.

[Update 1-6-2010 17:56]
Ik heb nu inmiddels Turbo Boost ingeschakeld en met één kern in gebruik wordt de snelheid verhoogd naar ongeveer 4,4GHz(185x24). Wanneer ik echter twee kernen inschakel, blijft de snelheid even hoog en loopt het systeem vast. Is er een manier de snelheid voor een enkele kern hoger in te stellen dan voor twee kernen?

[Update 1-6-2010 18:02]
Als ik OCCT start en alle vier de kernen gebruik, schakelt de processor terug naar 1,8GHz(185x9) zodra de temperatuur van een van de kernen in de buurt komt van de 70 graden. Hoe kan ik dit uitschakelen? Ik gebruik een moederbord van Asus.

[ Voor 29% gewijzigd door Japperrrr op 01-06-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
je kan bij prime 95 het aantal kernen invullen die je wilt belasten.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik had het al uitgevogeld met taakbeheer. Bij OCCT de affiniteit op één of twee kernen zetten, dan wordt de rest niet gebruikt. Maar als ik 4,4GHz(185x24) op één kern heb werkt het wel, maar zodra ik een tweede kern inschakel crashed het systeem. Is er niet een manier om de Turbo Boost lager te zeggen(22x/23x) wanneer er twee kernen in gebruik zijn? Als drie of alle vier de kernen in gebruik zijn gaat de multiplier volgensmij naar 21x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Japperrrr schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:46:
Ik had het al uitgevogeld met taakbeheer. Bij OCCT de affiniteit op één of twee kernen zetten, dan wordt de rest niet gebruikt. Maar als ik 4,4GHz(185x24) op één kern heb werkt het wel, maar zodra ik een tweede kern inschakel crashed het systeem. Is er niet een manier om de Turbo Boost lager te zeggen(22x/23x) wanneer er twee kernen in gebruik zijn? Als drie of alle vier de kernen in gebruik zijn gaat de multiplier volgensmij naar 21x.
Nee naar mijn weten is dat niet mogelijk. Waarom wil je eigelijk turbo boost? Ik zou die 4,2 GHz draaien en EIST aanzetten.. Dan schakelt hij terug bij lichte taken en indien nodig gebruikt hij zijn volle vermogen. Turbo boost zorgt juist voor instabiliteit.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-08 22:07

sebasss2

Auto fanaat

wat voor mobo je? want heb nu ook net nieuwe i5 750 maar zat met zelfde probleem van terug klokken. bij asus heet dit intel speed tech, uit het hoofd. deze functie moet op enable staan. kun je niet in de bios regelen hoeveel kernen je kunt laten meedraaien. 1.4v is wel de max die de cpu kan hebben dacht ik. de temp kan je instellen bij hardware monitor, daar kun je de max temp inschakelen wanneer hij moet uitvallen.

[ Voor 18% gewijzigd door sebasss2 op 04-06-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik kan één, twee of alle kernen gebruiken, maar dan werken de uitgeschakelde ook echt gewoon niet. Het voltage hangt volgens mij af van of je processor niet te warm wordt. Zo lang de kernen onder de 70-80 graden blijven zit het denk ik wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:50
1.4V is wel veel hoor!
Dan kom je aan de max van de rated vCore al.

Zo draai ik 200*20 @1.367vCore.
Zo haal ik ook 4GHz maar lang niet zulke hoge temperaturen, 64 load.
En dat is al een overclock percentage van 50%!

Als de processor zichzelf terugklokt heb je je multiplier niet vast staan, of je temperaturen worden dermate hoog, dat de processor zichzelf beschermt.

Intel EIST of Intel Speed Step is de technologie die de wisselende multiplier geeft om zo in idle stroom te besparen.
Dit moet uit als je gaat overklokken want het zorgt voor instabiliteit.

Dit zijn basis weetjes voor het overklokken van S1156!
Als je dit niet weet raad ik je met klem aan het OC 1156/1366 topic te lezen en daar je vragen te stellen!

[ Voor 22% gewijzigd door Zandpad op 04-06-2010 13:30 ]

Pagina: 1