Toon posts:

Audio opstelling BMW E36

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste mede-tweakers,

binnenkort ga ik me een BMW E36 aanschaffen en laat muziek bij mij hoog in het vaandel staan als het om
car hifi gaat. Ik ben nu dus van plan de speakers te vervangen en op de volgende wijze:

-Componenten set voorin van het merk Polk Audio POLK AUDIO DB5251 169,-
-BMW adapters voor het plaatsen van 6x9 rear speakers 25,-
-6x9 speakers van het merk Polk Audio POLK AUDIO DB691 149,-
-Kabel om mijn ipod te besturen met mijn reeds in bezit hebbende Alpine HU 25,-
Totaal: 368,-

Reeds in bezit:

-Alpine HU 103BT

Opmerkingen:

-Ik wil alles zo origineel mogelijk houden, dus geen subwoofer in de kofferbak (vandaar de toevoeging van 6x9 speakers voor een beetje extra bass). Verder is de kofferbak van de BMW E36 zeer luchtdicht wat het geluid van de subwoofer niet ten goede komt.
-Indien ik meer bass nodig was ik van plan om in de toekomst een 4 kanaals versterker aan te schaffen of een actieve subwoofer voor onder de passagiersstoel.
-Luister naar de volgende muziek genres: RnB, Hip-Hop, House, Electro

Vraag:

Wat vinden jullie van de huidige audio opstelling wat zou vervangen kunnen/moeten worden, uitgegaan van mijn eisen?

Alvast bedankt

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Ik denk dat het slimmer is om een betere compo set voorin te kopen + een leuke versterker en dan het 6x9 setje achterin weg laten of standaard laten, ook schijnt het dempen van je deur met bitumen (wel een boel werk) heel goed te zijn voor lage tonen, en goed te werken tegen trillen van je deuren.

Verwijderd

Topicstarter
Met een betere compo set/ versterker wat versta jij daaronder? Geef een paar voorbeelden.
Verder heb ik gelezen dat de BMW E36 al van zichzelf goed gedempte deuren heeft, maar ik kan het altijd
inbouwen sinds ik het al een keer heb gedaan en het reuze meeviel.

Edit:

Ik denk dat het beter is niet al te veel geld in compo set te investeren, omdat de size slechts 13 cm is.
Maar als jullie zeggen dat het niet veel uitmaakt, dan volg ik jullie advies.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 17:02 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dit is de opbouw van het toen top-Hifi systeem in de E36 Coupé:
Afbeeldingslocatie: http://static.bmwfans.info/images/epc/OTIyM19w.png

De woofers zitten in de benenruimte (bij de pedalen), en kunnen daardoor niet groter worden dan 13cm (helaas), of je moet maatwerk in de deur gaan maken.

Achterin zit standaard ook 13cm, maar je kan met een adapter er heel makkelijk 6x9" speakers monteren. Ik zou dat zeker doen.

Onder een stoel een actieve, low-profile sub plaatsen, gaat niet lukken, daarvoor is er simpelweg te weinig ruimte (zelfs met de stoel op de hoogste stand).

Ik ben zelf verder niet bekend met Polk-audio, maar ik krijg er altijd een beetje goedkoop gevoel bij... Waarom ga je niet voor gerenomeerde car-hifi merken als Focal, DLS, Infinity of Pioneer (om een paar merken te noemen)? Zeker als je voor geluidskwaliteit gaat.

Het heeft trouwens zin om een goede 4-kanaals versterker te plaatsten van 4x 50 Watt (met goede speakers is meer echt onzin). Die kan de speakers beter aansturen dan een head-unit dat kan, zodat je zelfs met kleine speakers toch goed geluid krijgt (mijn 13 cm's worden aangestuurd door de radio zelf, en die trekt het eigenlijk niet als het op lage tonen aankomt).

Hou er rekening mee dat jouw muzieksmaak een goede en vooral strakke laag-weergave vereist. En dat is over het algemeen vrij moeilijk (hard is geen probleem, strak wel).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Beste deepbass,

ik wist ook niet zoveel van Polk audio af, maar naar me te hebben verdiept in het merk bleek het een zeer onderschat merk te zijn dat fantastisch geluid levert. Pioneer zou ik zelf trouwens niet in de gerenommeerde car-hifi merken plaatsen, de rest wel hoor.

Voor hetzelfde geld kan ik ook voor deze opstelling gaan:

-compo set DLS 425 149,-
-6x9 rear speakers INFINITY REF9633I 89,-
-BMW adapters voor het plaatsen van 6x9 rear speakers 25,-
-Kabel om mijn ipod te besturen met mijn reeds in bezit hebbende Alpine HU 25,-
-Versterker KICKER DX200.4 149,-
Totaal: 437,-

Ik ga over de 400,- heen maar ik heb wel de versterker erbij genomen. Verder heb ik mijn best gedaan
alle onderdelen van redelijk gerenommeerde merken te voorzien.

Ik wacht op jullie oordeel.

• K0L3N
Ik denk nog steeds dat het meer nut heeft om die 90 euro voor de 6x9 in een nog betere composet te steken, dat levert denk ik veel meer op. Heb overigens geen id of die kicker versterker kwaliteit spul is.

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50
Wat ook een optie is, is om een Harman & Kardon setje uit de USA laten overkomen:
H&K setje

Koop je voor 100 euro een kabelboom, en vul je de nodige artikelen nog aan

Als je te werk gaat, doe het dan goed, en trek alles uit de auto wat je dan niet nodig hebt!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-02 09:46
ik had in mijn e36 een bij mekaar gesprokkelde installatie maar dat klonk wel als een trein

3 weg 13cm voor bij de pedalen
originele tweeters in de deuren
ground-zero 6x9 ovaaltjes achterin
MTX sub in de kofferbak..

dat klonk super netjes en ging voor mij hard genoeg

als ik een setup mocht kiezen zou ik gaan voor alles ground zero maken, en dan op zijn minst de radio active line! leuke spullen die goed betaalbaar zijn..

laat iridium van Ground zero maar links liggen want dat is minder, kan je beter kenwood ofzo kopen :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg veel opties te zien, dank u wel maar dat maakt het kiezen van de juiste audio installatie niet echt makkelijker.

-Het importeren uit de US is me veels te veel gedoe, verder heb ik geen midweg speakers alleen 2 woofers en 2 tweeters.
-Zoals ik al zei een subwoofer is uit den boze, wil alles zo veel mogelijk origineel houden.

Ik zit nu dus met of meer geld investeren in een klein compo set (13cm) en een deftige stereo versterker.
Of een 4 kanaals met 6x9 rear speaker en een wat goedkopere compo set voor.

Met welke van de 2 bereik bereik ik het meeste een "strakke" bass en welke merken raden jullie me aan als mijn favoriete genre RnB, Hip Hop en Electro/House is.

Misschien vraag ik te veel, maar misschien heeft iemand het antwoord hierop...

EDIT

Al deze speakers/versterkers ben ik van plan om bij rondevries.nl aan te schaffen, sinds ik er vaker heb besteld en hun top werk leveren. Als men zich tot hun assortiment zich schikt dat zou al helemaal top zijn :)

@KOL3N

Wat vindt je van deze nieuwe optie, hierbij probeer ik jou raad te volgen (duurder compo set en 2 zeer gerenommeerde merken) en ben ik tot de volgende compo set met stereo versterker gekomen:

-compo set DLS REFERENCE MS5A 269,-
-Stereo versterker FOCAL SOLID 2 RED 179,-
Totaal 448,-

Allebei natuurlijk bij rondevries.nl geconfigureerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 19:41 ]

• K0L3N
Dat lijkt mij het beste geluid geven, kijk anders ook even naar die focal compo uit de hot deals, al weet ik niet of daarvoor geld duurder = beter (is van 400 naar 270 afgeprijsd)

Misschien moet je deze vraag even op een car audio forum stellen (showyoursound.nl?)

• deepbass909

deepbass909

K0L3N schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 18:36:
Ik denk nog steeds dat het meer nut heeft om die 90 euro voor de 6x9 in een nog betere composet te steken, dat levert denk ik veel meer op. Heb overigens geen id of die kicker versterker kwaliteit spul is.
Ik ben het hier niet mee eens, en wel om de simpele reden dat ik weet hoe beroerd de laag weergave van de voorste speakers is, ongeacht merk en type. Het zijn maar 13 cm woofertjes zonder klankkast. Onder de 80Hz krijgt elke woofer daar problemen mee.
Juist omdat 6x9 speakers wel een vol en laag geluid kunnen geven, is het eigenlijk de enige manier om een goed laag in een BMW te krijgen, zonder een sub te hoeven plaatsen.

@Slawen
Over Pioneer speakers kan je discussiëren. Ik heb in mijn E36 Pioneers uit de TS-E-serie zitten (toen 1 van de duurdere lijnen van Pioneer) en vind ze erg goed. Voorin zit een compo-set en achterin 3-weg 13 cm speakers. Maar mijn headunit schiet te kort in vermogen en in een Compact kan je geen 6x9-speakers plaatsen (helaas...)

Verder heb ik des tijds heel veel rond gezocht over de verschillende speakers die mogelijk waren. Ik zat toen eerst naar Focal te kijken, maar gebrek aan laag in die serie heeft me toen voor Pioneer laten kiezen, en nu is alles in mijn auto van Pioneer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel even op met 6x9 speakers. Deze zijn namelijk meestal gemaakt voor in de hoedenplank, wat betekend dat ze gemaakt zijn voor zeer grote klankkasten (immers is de kofferbak meestal meerdere honderden liter). Waar je ze nu in gaat zetten is echter een behoorlijk kleine ruimte. Die dingen komen daar eigenlijk niet zo goed tot hun recht. Ik zou daar gewone 13 cm caox setjes inzetten.

Als je het passend zou krijgen zou je kunnen overwegen om achterin twee Carpower Raptor woofes te verbouwen. Die zijn 16 cm en hebben een lange slag. Daarmee heb je waarschijnlijk nog best een behoorlijk bass. Helaas zijn deze dingen nogal diep (15,2 cm), kans dus groot dat het niet gaat passen. En het zal ook boven budget zijn aangezien de woofers ruim 100 euro per stuk kosten.

[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 01-06-2010 20:24 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:16:
Let wel even op met 6x9 speakers. Deze zijn namelijk meestal gemaakt voor in de hoedenplank, wat betekend dat ze gemaakt zijn voor zeer grote klankkasten (immers is de kofferbak meestal meerdere honderden liter). Waar je ze nu in gaat zetten is echter een behoorlijk kleine ruimte. Die dingen komen daar eigenlijk niet zo goed tot hun recht. Ik zou daar gewone 13 cm caox setjes inzetten.
Daar is al aan gedacht, vandaar de BMW 6x9 adapters: http://rondevries.nl/inde...fdgroep=120&subgroep=1601

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Daar gaat het niet om. Het probleem is dat 6x9 speakers niet gemaakt zijn voor kleine ruimtes zoals die in de B&W. De beschikbare ruimte sluit gewoon niet aan met de parameters van de woofer. Dat betekend dat er waarschijnlijk je een gigantisch bult krijgt in je response ergens rond het midlaag. Daar ga je echt niet blij van worden.

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:51

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

persoonlijk zou ik voor voorin ook een goede compo-set pakken en een kleine, wellicht 2-kanaal versterker. De nieuwe power serie van Rockford maakt nu ook gebruik van silk-dome tweeters en klinkt ook echt goed. De 6x9 achterin ben ik niet zo een voorstander van, zeker niet als je voorin en goede compo-set hebt. Kan je beter een keer voor een subje kijken, en dus wellicht een 4-kanaals versterker.
Wat voodooless zegt klopt, en krijg je een totaal vertekend beeld wat geluid betreft. Wat je ook kan doen is het geld van achteren besparen en dynamat in je deuren plaatsen, dat zorgt ervoor dat je veel meer laag uit je kicks haalt in de deur, ondanks dat deze wellicht maar 13 centimer zijn. Vergis je vooral niet in het "laag" wat je uit fatsoenlijke kicks kunt halen. Ik heb zelf 10cm speakers in mijn deur zitten, groter gaat niet, en hier komt al redelijk mid-laag uit. Als je echt laag wil ontkom je er gewoon niet aan om aan een sub te denken, of hele goede 16 cm speakers.

Wat Freubel zegt!! CDT heb ik zelf ook en wat geluid betreft in de auto kun je in mijn ogen geen beter merk hebben. Het probleem is echter dat de prijs wel wat hoger ligt. De set die voor de rest wordt gemeld heb je zeker een super combinatie!!!

[ Voor 11% gewijzigd door KingTenteehje op 01-06-2010 21:14 ]

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 06:36
Als het mijn keuze zou mogen zijn dan zou ik de achter speakers totaal laten vervallen. Schaf een 4 kanaals Zapco versterker aan, een compo setje van CDT voor in de deuren, een Rockford Fosgate subje voor onder de passagiers stoel en het daar bij laten. Ik zie overigens nergens iets over bekabeling terug komen, vergeet die niet aan te passen aangezien de standaard autobekabeling meestal bagger is. En net als de poster boven mij al meld, Dynamat in de deuren doet wonderen voor de kickbass die je nodig hebt (gezien je muzikale voorkeur)

[ Voor 36% gewijzigd door Freubel op 01-06-2010 21:09 ]

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Voodeless,

ik begrijp je punt nu. Maar heb een aantal sites bezocht, waarin ze die adapters dus hebben toegepast en iedereen verkondigt dat ze er dramatisch op vooruit gaan. Stel ik zou afgaan op jullie tips dan kom ik tot de volgende set:

-Versterker FOCAL SOLID 2 RED 179,-
-Compo set CDT AUDIO 08 CL-52 249,-

Totaal 428,-

Ik wacht jullie oordeel af.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 22:21 ]

• K0L3N
Ik denk dat dat een hele mooie set is, let erop dat je je tweeter netjes op oorhoogte monteert in de A stijl van je auto, en als je niet tevreden bent met de bas moet je eens naar dynamat kijken.

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 06:36
Je zult ook niet tevreden zijn met de bas, je muzikale smaak vraagt nou eenmaal wat meer om lage bassen. Maar de basis de je nu neer legt is gewoon een goede solide basis. Later hoef je alleen maar een subje ergens weg te werken en je zult tevreden zijn met je installatie. Je kunt overigens prima een sub weg werken in de ruimte waar je reservewiel normaal gesproken ligt. Op die manier blijft je auto origineel en vul je hem wel met (indien gewenst) snoeiharde bassen. Overigens, de locatie van je tweeters moet je gewoon wat mee spelen. Neem wat plakgom en experimenteer daar mee. Zelf vond ik de tweeters op oorhoogte altijd wat te aanwezig. Echter iets meer naar de binnenspiegel gedraaid leverde bij mij het gewenste luisterbeeld op. En nogmaals, vergeet niet je bekabeling. (voormalig show you sound & IASCA deelnemer)

*edit, ik zie wel dat je een 2 kanaals versterker neemt, ik zou hem omschakelen naar een 4 kanaals zodat je later eventueel een sub er mee kunt aansturen.

[ Voor 35% gewijzigd door Freubel op 02-06-2010 06:04 ]

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50
Ik heb in mijn E36 Coupé toen ook een setje aangeschaft.

4 Weg Versterker van Emphaser (4x 150Watt RMS 500Watt Piek) met 1 composetje voorin (2x 125Watt RMS) en achterin 2 6X9 Speakers (160Watt RMS 600Watt Piek). Beiden JBL

Geluid was toen naar alle tevredenheid. Echter had ik geen Diepe Zware Bassen, maar wel Hard en Helder geluid.

Echter had ik het liefst Harman & Kardon gehad? Waarom. Het is gewoon orgineel, en zelfs toen zullen ze na gedacht hebben over het geluid. Het zal vast niet hard gaan (papieren conussen), maar wel zuiver!

[ Voor 23% gewijzigd door DJustin op 02-06-2010 06:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je een focal ampje neemt, waarom dan geen focal compo? Focal 130kp valt ongeveer binnen het zelfde budget als de CDT.

Verwijderd

Topicstarter
DJustin schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 06:29:

4 Weg Versterker van Emphaser (4x 150Watt RMS 500Watt Piek) met 1 composetje voorin (2x 125Watt RMS) en achterin 2 6X9 Speakers (160Watt RMS 600Watt Piek). Beiden JBL

Geluid was toen naar alle tevredenheid. Echter had ik geen Diepe Zware Bassen, maar wel Hard en Helder geluid.

Echter had ik het liefst Harman & Kardon gehad? Waarom. Het is gewoon orgineel, en zelfs toen zullen ze na gedacht hebben over het geluid. Het zal vast niet hard gaan (papieren conussen), maar wel zuiver!
Paar vraagjes:

-Waren de 6x9 speakers aanwezig in de hoedenplank of had je ze met adapters bevestigd?
-Als het met de adapters goed klonk, dan neig ik toch naar een 4 speaker opstelling met een 4 kanaals versterker.

Zie mijn volgende set up met 4 speakers van het merk Focal en een 4 kanaals versterker van infinity:

1xFocal 130 A1 € 139,00
1x Focal 690 CA1 € 129,00
1x MB Speakerring... € 22,95
1x Alpine KCE-433IV € 29,00
1x Infinity REF 475A € 189,00
Totaal 516,90

Als de distortion van de adapters niet al te groot zijn dan lijkt dit mijns inziens een zeer degelijke opstelling. Echt zeer lage bass kan ik vergeten, maar als het retestrak speelt dan ben ik ook wel tevreden.

Opstelling is samengesteld dit keer bij de car hifi site: mbcaraudio.nl

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01
Ik zou zeker voor een 4 kanaals versterker gaan + goed compo setje.
Dan heb je later altijd nog de keuze om er een sub of 6x9 speakers bij te maken.
Ga gewoon luisteren naar wat compo setjes het liefst die ingebouwd zijn in een auto.
Zo heb ik een setje Alpine speakers gehoort in de zelfde auto als ik heb, die echt super hard gingen met een nette bass. Toch ben ik gegaan voor een setje Focal + sub. De Focal speakers waren veel gedetaileerde maar de bass veel minder. Maar dit laatste heb ik goed gemaakt met de sub.
Ground Zero maakt ook leuke compo setjes of Rainbow.

• deepbass909

deepbass909

voodooless schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:16:

Als je het passend zou krijgen zou je kunnen overwegen om achterin twee Carpower Raptor woofes te verbouwen. Die zijn 16 cm en hebben een lange slag. Daarmee heb je waarschijnlijk nog best een behoorlijk bass. Helaas zijn deze dingen nogal diep (15,2 cm), kans dus groot dat het niet gaat passen. En het zal ook boven budget zijn aangezien de woofers ruim 100 euro per stuk kosten.
Met de 6x9-adapter gaat dit goed in een E36. De kofferbak is behoorlijk gesloten, maar de speakers hangen met de onderkant gewoon in de kofferbak en gebruiken die als klankkast. De domes in de tekening die ik heb geplaatst horen bij het HiFi-soundsystem en komen hoe dan ook te vervallen bij 6x9-speakers omdat ze niet passen. Ik weet ook niet of deze domes wel helemaal dicht zijn, volgens mij is het puur ter bescherming van de speaker.
Freubel schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:06:
Als het mijn keuze zou mogen zijn dan zou ik de achter speakers totaal laten vervallen. Schaf een 4 kanaals Zapco versterker aan, een compo setje van CDT voor in de deuren, een Rockford Fosgate subje voor onder de passagiers stoel en het daar bij laten. Ik zie overigens nergens iets over bekabeling terug komen, vergeet die niet aan te passen aangezien de standaard autobekabeling meestal bagger is. En net als de poster boven mij al meld, Dynamat in de deuren doet wonderen voor de kickbass die je nodig hebt (gezien je muzikale voorkeur)
Een subje onder de passagiersstoel gaat niet passen in een E36, die stoelen staan bijna op de bodem van de auto. En de woofers zitten niet in de deur, maar in een speciale ruimte in het kick-panel, die propvol zit met isolatie. Dynamat gaat daar echt niks uithalen.

Even een foto van de opstelling in mijn E36:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_h0ma56lGMng/SA-a2VBFhOI/AAAAAAAAAME/QuOGT7iCVqQ/s400/dscn1956.jpg

Ik heb de tweeter van mijn Pioneer compo op het plaatje bij de spiegel gemonteerd, wat imo de beste plek is voor de tweeter (en ook volgens BMW overigens, aangezien hier de tweeter origineel ook zat). Deze staan iets omhoog, recht op de bestuurder gericht. De woofer zit pal naast de voetensteun (niet heel goed zichtbaar op de foto).
DJustin schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 06:29:

In de E36 zat geen Harman Kardon, maar Nokia ;) Het gebruiken van A-merk hifi spullen is pas iets wat in de jaren 00 is opgekomen.

Een tip die ik op BMW-fora regelmatig tegen ben gekomen, is als je een ski-luikje hebt (de armsteun van de bank naar beneden), je die open moet zetten. Je kan dan heel goed een sub kwijt in de kofferbak en kan het geluid van deze goed doordringen de auto in.

Wat betreft je opmerking over Focal, dat was voor mij de reden om deze niet te nemen. In de Compact kan je geen 6x9-speakers kwijt (er is domweg geen ruimte tussen achterbank, hoedenplank en wielkast), dus ik zat vast aan de 13cm-speakers als ik mijn hoedenplank niet wou aanpassen. Maar het heeft heel wat tijd gekost voor ik mijn radio goed had ingeregeld wat geluid betreft.

• K0L3N
Ik blijf er bij dat je een composetje met amp moet kopen, misschien dat de bas dan een beetje tegenvalt, maar het geluid is waarschijnlijk veel mooier, en dan later als je weer meer geld hebt kun je er een mooie subwoofer bij nemen.

Verwijderd

Topicstarter
@DeepBass

Aangezien jij de E36 hebt en dus een meer representatief beeld hebt, ga ik denk ik toch voor een compo set met 6x9 speakers achter. Mijn vraag is: waar kan ik de versterker het beste plaatsten? Je zei dat een actieve sub niet onder de passagier stoel past, geldt dit ook voor een versterker als de Infinity REF475A met de volgende afmetingen 361 x 229 x 69mm?

Een lage bass inderdaad fijn voor mijn muziek genre, maar ik als het geluid strak, beetje laag kan en van hoge kwaliteit is dan ben ik ook tevreden.

EDIT

Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Als er geen reacties/opmerkingen meer zijn, dan houd ik het bij deze opstelling. Zou het nog steeds op prijs stellen als een BMW E36 bezitter me kan vertellen of de versterker onder de passagiersstoel past. :)

• deepbass909

deepbass909

Sorry, ik was het topic weer uit het oog verloren.

Ik durf het je niet te zeggen of die amp onder de stoel past. Ik ben eigenlijk bang van niet. De vloer is ook niet vlak onder je voorstoelen, want er zit een luchtkanaal dat naar de achterbank blaast en de stoelframes in een E36 zijn laag. Alleen in de hoogste stand krijg ik mijn hand er bijv. onder.

Er zit in de kofferbak links (bestuurderskant) achter de bekleding ruimte (en montagepunten) voor de fabrieksversterker van BMW. Ik weet niet hoe groot deze ruimte precies is, maar het is wel vrij groot, zeker bij een niet-Compact. Je zou eens kunnen kijken of de versterker daar niet achter past.

Ik ben het wel eens met K0L3N wat betreft de Compo, zorg ervoor dat deze goed is en gebruik maakt van een los-scheidingsfilter. De tweeters van de Compo zijn het belangrijkst voor de kwaliteit van het geluid (bij mij produceren ze ongeveer 3/4 van het geluid).

Maar niet om het één of ander, waarom wacht je niet even met de aanschaf van de audio tot je de auto hebt? Ik heb de eerste maand ook met de audio rond gereden die er al inzat en ben rustig gaan kijken wat er mogelijk was. Je moet straks bijv. ook nog kabels gaan trekken en dat plant allemaal wat makkelijker als je ook daadwerkelijk in de auto zelf kan kijken.
Ik neem aan dat je het ook wel overleefd als nog even een maandje niet het geluid hebt dat je eigenlijk hebben wilt.

Overigens, nog een heel groot voordeel bij de BMW als je de versterker achterin legt, de accu ligt in de vloer van de kofferbak. Je hoeft dus geen lastige voedingskabel door de auto te trekken, maar je kan rechtstreeks vanaf de accu de amp voeden. Wel even een goede zekering ertussen plaatsen. Dit hoeft echt niet zo'n vergulde "show" zekering te zijn, maar gewoon een smelt-zekering van de waarde die aangegeven is in de handleiding van de amp (eventueel het dubbele, de amp zelf is al gezekerd en het is alleen een beveiliging tegen kortsluiting met de voedingskabel).

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:52:
Sorry, ik was het topic weer uit het oog verloren.

Ik durf het je niet te zeggen of die amp onder de stoel past. Ik ben eigenlijk bang van niet. De vloer is ook niet vlak onder je voorstoelen, want er zit een luchtkanaal dat naar de achterbank blaast en de stoelframes in een E36 zijn laag. Alleen in de hoogste stand krijg ik mijn hand er bijv. onder.

Er zit in de kofferbak links (bestuurderskant) achter de bekleding ruimte (en montagepunten) voor de fabrieksversterker van BMW. Ik weet niet hoe groot deze ruimte precies is, maar het is wel vrij groot, zeker bij een niet-Compact. Je zou eens kunnen kijken of de versterker daar niet achter past.

Ik ben het wel eens met K0L3N wat betreft de Compo, zorg ervoor dat deze goed is en gebruik maakt van een los-scheidingsfilter. De tweeters van de Compo zijn het belangrijkst voor de kwaliteit van het geluid (bij mij produceren ze ongeveer 3/4 van het geluid).

Maar niet om het één of ander, waarom wacht je niet even met de aanschaf van de audio tot je de auto hebt? Ik heb de eerste maand ook met de audio rond gereden die er al inzat en ben rustig gaan kijken wat er mogelijk was. Je moet straks bijv. ook nog kabels gaan trekken en dat plant allemaal wat makkelijker als je ook daadwerkelijk in de auto zelf kan kijken.
Ik neem aan dat je het ook wel overleefd als nog even een maandje niet het geluid hebt dat je eigenlijk hebben wilt.

Overigens, nog een heel groot voordeel bij de BMW als je de versterker achterin legt, de accu ligt in de vloer van de kofferbak. Je hoeft dus geen lastige voedingskabel door de auto te trekken, maar je kan rechtstreeks vanaf de accu de amp voeden. Wel even een goede zekering ertussen plaatsen. Dit hoeft echt niet zo'n vergulde "show" zekering te zijn, maar gewoon een smelt-zekering van de waarde die aangegeven is in de handleiding van de amp (eventueel het dubbele, de amp zelf is al gezekerd en het is alleen een beveiliging tegen kortsluiting met de voedingskabel).
Kijk dit is precies wat ik nodig had! Echt super bedankt! Ben nu als uitwisselingsstudent in Lisboa en kom eind juni in Nederland en dan wordt het zoeken naar een BMWtje :) Als ik de auto eenmaal binnen heb, dan zullen jullie wel meer van me horen ;)

• deepbass909

deepbass909

Ik gok er even op dat je in het vervoer-subforum mag, dus meldt je tegen die tijd ook in Het Grote BMW-topic ;)

Verwijderd

deepbass909 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:52:

Overigens, nog een heel groot voordeel bij de BMW als je de versterker achterin legt, de accu ligt in de vloer van de kofferbak. Je hoeft dus geen lastige voedingskabel door de auto te trekken, maar je kan rechtstreeks vanaf de accu de amp voeden.
Alleen vanaf de 320 serie. De 316 en 318 hebben de accu voorin. ;)

• deepbass909

deepbass909

Dat is waar, maar ik ga er maar even vanuit dat ik een zeldzame gek ben die én in een Compact rijdt én een 316i heeft :+

Pagina: 1