Ik had de KEF Q9 besteld op internet maar deze bleken achteraf niet meer leverbaar, nu kan ik kiezen uit de Q11 of IQ90 met een bij betaling van 300 euro. De Q11 was het oude topmodel van KEF en geïntroduceerd in 2002, terwijl de IQ90 meer recent is geïntroduceerd is. Ze zullen beide wel prima klinken maar wat zouden jullie kiezen en waarom?
heb een beetje zitten googlen en het schijnt dat de Q11 iets meer bas heeft, maar lastiger aan te sturen (niet aan een simpele reciever hangen dus) terwijl de IQ90 wat nieuwer en verbeterd is, en waarschijnlijk iets makkelijker aan te sturen. Wat voor versterker/reciever ga je gebruiken
Q11 staat nog bij Correct voor 499e per stuk. Wellicht interessant om dan de bestaande order te annuleren?
Ik zeg Q11. Reden zoals reeds gezegd is omdat die meer laag heeft dan de nieuwere iQ-serie. Design van de iQ90 vind ik wel mooier, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Al met al gaat niemand dit voor je kunnen beslissen en moet je dat zelf doen door te luisteren. Je zit namelijk in een heel andere serie te kijken met andere onderdelen/woofers, dus er kan gewoon veel verschil in zitten. Dat de Q11 al uit 2002 komt zou ik niet zo naar kijken. Speakers uit 2002 zijn niet meteen slechter dan een exemplaar uit 2008.
Overigens zou ik me geen zorgen maken over het aansturen van de Q11: met een rendement van 91 dB en een aanbevolen minimaal vermogen van 15 Watt heb je niet een hele dikke receiver/versterker nodig.
Overigens zou ik me geen zorgen maken over het aansturen van de Q11: met een rendement van 91 dB en een aanbevolen minimaal vermogen van 15 Watt heb je niet een hele dikke receiver/versterker nodig.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Bedankt voor alle reacties tot nog toe, ik kom er net achter dat ik bij een andere winkel alsnog de kef iq9 voor een gunstige prijs kan koper (weer ongeveer 200 euro goedkoper dan de 11 en de iq90).
Het design van de iq90 vond ik zelf trouwens ook mooier dan de q11, maar had ook gezien dat de q11 met bas weer beter was, en had ook de verhalen over dikker versterker nodig voor de q11 ook gelezen. Het is alleen lastig in te schatten wat "klopt" wat door iedereen gemeld op diverse fora. Mijn order had ik trouwens al geannuleerd, dit gebeurde al automatisch aangezien het product niet geleverd kon worden.
Het design van de iq90 vond ik zelf trouwens ook mooier dan de q11, maar had ook gezien dat de q11 met bas weer beter was, en had ook de verhalen over dikker versterker nodig voor de q11 ook gelezen. Het is alleen lastig in te schatten wat "klopt" wat door iedereen gemeld op diverse fora. Mijn order had ik trouwens al geannuleerd, dit gebeurde al automatisch aangezien het product niet geleverd kon worden.