RAID5 nieuwe schijven en badblocks

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 13:07
Komende week ga ik een raid5 array bouwen (3 nieuwe WD20EARS schijven).
Dit is voor mij de tweede keer dat ik een RAID array bouw, echter de eerste keer dat ik vooraf de schijven op badblocks wil controleren.

In het geval van een single SATA/IDE schijf is dit te doen door middel van:
# badblocks /dev/sda (al dan niet met aanvullende opties, zoals -c of time)

Echter voor een raid array, hoe doe je het dan. Hang je alle schijven aan de controller en stel je de raid5 in. En doe je hierna een badblock check en zo ja hoe doe je dat?

Of ga je old school eerst via een SATA/IDE interface alle schijven badblocks doen en vervolgens de schijven afkoppelen en aan de array hangen en configureren? Graag zou ik iets meer info hierover ontvangen.

Google kon me hiermee niet van dienst zijn, waarschijnlijk omdat badblock meestal gebruikt wordt om reguliere schijven te controleren. Mijn controler kan badblocks, echter wil ik voordat er data op gaat weten dat de schijven goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ga je hardware RAID, fakeraid of software RAID doen?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Hardware Raid.
Het is een 3ware - 9650SE-24M8
http://www.lsi.com/channe...re_9650se-24m8/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Da's nogal een overkill voor 3 schijven :)

Maar om terug te komen op je vraag, waarom formatteer je niet eerst de schijven apart en maak je pas na controle het array aan? Je kunt daarna nog een full initialise uitvoeren en eventueel een disk check uitvoeren via bios/management software van 3Ware.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Oke, dus je geeft aan eerst separaat en erna array bouwen.

Overkill >:)

Maar uitbreiden kan nu altijd, je moet ergens starten. De eerst komende paar jaar zal ik in ieder geval geen nieuw systeem nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
Dat is inderdaad een 'behoorlijke' RAID controller :)

Wat is de reden dat je voor die WD schijven kiest en bijvoorbeeld geen Samsung schijven?

Ik sta op het punt om ook mijn data over te hevelen naar een RAID 5 systeem met een aantal (4) 2TB schijven. Beide fabrikanten geven 3jr garantie. Verder zie ik niet heel veel verschillen en de ervaringen zijn ook wel goed van beide fabrikanten. De warmte productie is bij samsung wat minder.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

NielsStevens schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 23:27:

Wat is de reden dat je voor die WD schijven kiest en bijvoorbeeld geen Samsung schijven?

Ik sta op het punt om ook mijn data over te hevelen naar een RAID 5 systeem met een aantal (4) 2TB schijven. Beide fabrikanten geven 3jr garantie. Verder zie ik niet heel veel verschillen en de ervaringen zijn ook wel goed van beide fabrikanten. De warmte productie is bij samsung wat minder.

Ben benieuwd!
Door de F1 serie heeft Samsung niet de beste naam als het gaat om hardeschijven in een RAID set, over de opvolgende series bivoorbeeld de F2 en F3 serie heb ik nog weinig gehoord. Wat betreft over de warme produktie, het ligt er aan waar de RAId set voor gebruikt gaat worden, maar de WD Green serie wordt echt niet warmer dan een Samsung tegenhanger. Hoe kom je overigens aan deze wetenswaardigheid? Eigen ervaring?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
_Dune_ schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 00:34:
[...]
Door de F1 serie heeft Samsung niet de beste naam als het gaat om hardeschijven in een RAID set, over de opvolgende series bivoorbeeld de F2 en F3 serie heb ik nog weinig gehoord.
Ik had juist gelezen dat Samsung schijven wel goed werken met RAID configuraties. Kan het verhaal/verhalen zo snel even niet terugvinden. Dat zet mij aan het denken om of voor Samsung of voor WD te gaan.
Wat betreft over de warme produktie, het ligt er aan waar de RAId set voor gebruikt gaat worden, maar de WD Green serie wordt echt niet warmer dan een Samsung tegenhanger. Hoe kom je overigens aan deze wetenswaardigheid? Eigen ervaring?
had ik uit een reviewvergelijking
samsung: productreview: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB review door Bjornmeijer935
WD: productreview: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB review door Towser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik wel zou aanraden, zorg dat je geen hardeschijven uit dezelfde batch hebt. Bij mij ging eerst nummer 1 defect en al heel snel daarna nummer 2. Toen alle 3 omgewisseld voor 3 verschillende merken.
Als namelijk een schijf uit valt is de kans groter dat die ander ook uit gaat vallen als ze uit dezelfde batch komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Tsurany schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:40:
Wat ik wel zou aanraden, zorg dat je geen hardeschijven uit dezelfde batch hebt. Bij mij ging eerst nummer 1 defect en al heel snel daarna nummer 2. Toen alle 3 omgewisseld voor 3 verschillende merken.
Als namelijk een schijf uit valt is de kans groter dat die ander ook uit gaat vallen als ze uit dezelfde batch komen.
Dit zou ik normaal ook gedaan hebben, maar neem aan dat ze nu uit dezelfde batch zijn. Uiteindelijk zal er uitbreiding plaats vinden waardoor het toch een gemixt array wordt.

Ben benieuwd!
Heel veel gelezen, ook raid vergelijkingen. Samsung Hitachi en Sygate komen daar steeds als "slechtste" uit. De WD Black is de beste en het duurst. In 1 review ben ik de ears tegen gekomen en deze was beter dan de andere genoemde schijven. Vandaar deze keus. Normaal zou ik gaan voor samsung door goede ervaring. Hitachi heb ik altijd een vreemd gevoel bij, laat die jongens maar graafmachines maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16

Ben benieuwd!
Is het niet alleen beetje zonde van het geld?
Als je zulke dure controllers koopt terwijl je toch klein begint.

En zelfde systeem, heb je dan aan bijkomende zaken als voeding, kastruimte etc gedacht.

Je kan beter met iets minder grote controller beginnen en normale prijs betalen.

Als je eenmaal aan zoveel ruimte toe bent is de prijsstelling toch veel anders.
Dan heb je:
1 of veel grote hd's al (door nieuwe technieken) of andere opslagmiddel
2 betere raid controllers
3 Die hd's heb je weinig aan met zo'n controller na mijn idee, want na je cache te hebben gebruikte moeten toch je harddisken in actie komen en word de snelheid toch veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Nexus Edge = 20 HD's
Controller kan 24 -> Toekomst zal SSD worden en dan kan ik op de plaats van 1 5,25 - 2x SSD plaatsen. Oftewel ruimte genoeg.

Corsair 850W -> Lijkt me geen probleem

Dual Quadcore Opteron 2352 -> Snel genoeg

Asus W1N-LN WS/B -> 4 maal SLI en genoeg power.

En tja wie zegt dat ik de hoofdprijs voor deze nieuwe controller met backup BBU heb betaald?
Ik denk dat deze controller voor mij net zo duur was als een reguliere kleine controller >:)

Verder heb ik het idee dat dit systeem heel snel groeit. 3 schijven is slechts een start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwinvz1 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 08:32:
[...]
Je kan beter met iets minder grote controller beginnen en normale prijs betalen.
Ben ik niet met je eens, ik ben ook bij 5 disks naar een 24 poorts controller gegaan (in mijn geval dan een Rocketraid 3560) en deze zit inmiddels bijna vol. Zo'n controller is lang niet altijd overkill, zelfs niet als je met 3 disks begint.

edit: En voor de TS, ik heb 17 Samsung F2 Ecogreen 1,5 TB disks en 3 Seagate 1,5 TB disks eraan hangen. Met beide typen disks geen problemen gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2010 08:51 ]

Pagina: 1