Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 02:49
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort op mijn Linux (Ubuntu 9.10) machine Windows ernaast installeren I.V.M. dat VirtualBox de resolutie van mijn scherm enkel in 4.3 kan weergeven I.P.V. 16.10
Aangezien ik geen zin heb om heel Ubuntu weer opnieuw te installeren en configureren en alle apps en ik tot zover nog geen goed programma heb gevonden om mijn installatie te klonen zit ik er aan te denken om er een HDD bij te hangen en daar WinXP op te zetten om te voorkomen dat hij de MBR overschrijft van Linux.
Een tweede partitie wil ik niet want indien er een probleem met Windows is en ik het opnieuw zal moeten installeren ben ik ook weer mijn Ubuntu installatie kwijt.

Nu is mijn vraag, als ik nu een tweede HDD in mijn PC aansluit en hier een ander OS opzet heeft die installatie dan ook zijn eigen partitietabel? Dit lijkt mij van wel omdat er nu fysiek een aparte partitie is (andere HDD) I.P.V. een aparte partitie op een zelfde HDD waar Windows zijn MBR aan het begin van de HDD zet en zo bij herinstall alles overschrijft, dus ook andere partitie tabellen op partities verder op de disk.

Ik weet het niet helemaal zeker, vandaar dat ik dit vraag (kan het nergens vinden als het om fysiek 2 HDD's gaat)

Ik draai Ubuntu 9.10 32BIT met het bestandssysteem EXT4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt dan inderdaad 2 losse installs, 2 MBR's en moet je de BIOS-boot-order aanpassen om van de andere schijf te booten (of zo'n bbs-pop-up tevoorschijn te toveren waar je je bootdevice kunt selecteren)

Wel handig om tijdens de Ubuntu install je Windows-schijf af te koppelen zodat je ook geen gekloot krijgt met GRUB/boot.ini etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
Aha, oke dit dacht ik al. Was me idd even ontschoten dat je idd in het BioS telkens de Boot disk moet selecteren met het OS dat je als eerste wil booten, is idd wel handig om een pop-up bij het booten te hebben met bootkeuze, zal eens kijken of ik die te voorschijn kan toveren (sommige BioS software hebben al zo'n pop-up, anders eens kijken hoe ik het er dan erop kan zetten.

Goed dat je dat nog even zegt om de andere disk tijdelijk los te koppelen tijdens een installatie.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kunt je windows-installatie op een andere disk ook gewoon in je grub zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ja, ik snap ook niet helemaal waarom je niet gewoon lekker Grub gebruikt. Het is juist zo eenvoudig gemaakt om dit soort dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21

Rmg

Mark Kames schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 01:06:
Hallo allemaal,
.
Een tweede partitie wil ik niet want indien er een probleem met Windows is en ik het opnieuw zal moeten installeren ben ik ook weer mijn Ubuntu installatie kwijt.
Waarom? als je windows opnieuw installeert hoef je niet al je partities weg te gooien :S gewoon de partitie waar windows op zit formatteren,indien het nodig is. Het 'grootste probleem' is dat windows zijn eigen bootloader weer in de mbr zet. Linux live cd erin grub weer op je mbr knallen en je bent weer klaar. (zonder dat je je ubuntu installatie kwijt bent geraakt. ook is dat de 'normale' manier voor 2 schijven. op de schijf waar je normaal gesproken van boot staat grub als bootloader en die zorgt wel dat het booten goed gaat :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
Raz- schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:04:
[...]

Linux live cd erin grub weer op je mbr knallen en je bent weer klaar. (zonder dat je je ubuntu installatie kwijt bent geraakt.
Ik dacht altijd omdat grub in de MBR word geschreven bij een herinstall van het Windows OS ik mijn Ubuntu partitie kon gaan formateren en opnieuw beginnen. omdat ik dus niet wist dat er de mogelijkeid was om grub weer terug te plaatsen. Wel wat dom van mij dat ik dit nog niet wist na ''al'' 2 jaar intensief Linux gebruiker. 8)7

Heel erg bedankt allen :)

Topic mag evt. gesloten worden tenzij er iemand nog wat toe te voegen heeft, ik ben eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zelf Windows en Ubuntu op 2 aparte fysieke schijven, omdat ik niet wil dat het booten van Windows afhankelijk wordt van mijn Linux installatie. Als ik de partities zou verwijderen of veranderen waardoor Grub niet goed meer werkt en ik internet nodig heb om een fix te zoeken (al heb ik hier ook nog een laptop voor, de pc van m'n ouders en een iPhone), wil ik niet dat het onmogelijk wordt om Windows te booten. Of nog leuker, als je per ongeluk een foutje maakt en je /boot kwijt raakt oid.
Bovendien hoef je met een aparte schijf ook niet te rommelen met partities verkleinen wat een eeuwigheid kan duren ;).

Na de installatie van Ubuntu op de aparte harde schijf, zal de nieuwe grub Windows automatisch vinden en toevoegen aan de boot lijst, waardoor je standaard je Linux schijf kan zetten in de bootvolgorde, waarna je alsnog Windows kan selecteren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gezien als je de guest-additions in je Windows XP virtual machine installeerd. Kan je XP draaien in Seamless mode wat er op neer komt dat de taakbalk van WinXP boven je ondeste panel terecht komt en je aan dezelfde resolutie werkt als je Ubuntu installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:13:
Normaal gezien als je de guest-additions in je Windows XP virtual machine installeerd. Kan je XP draaien in Seamless mode wat er op neer komt dat de taakbalk van WinXP boven je ondeste panel terecht komt en je aan dezelfde resolutie werkt als je Ubuntu installatie.
Ongeveer, je hebt niet de beschikking over de ruimte die je panels innemen.

Maar om verder te gaan met VB, het geeft je wel de mogelijkheid om breedbeeld resoluties te geven, alleen is Windows niet slim genoeg om deze erbij te melden als het niet precies kan uitvinden wat voor monitor er aan hangt. Met de GA kan je zelfs hele vreemde resoluties geven, zoals 1230x850 oid. Kijk eens in de handleiding, je kan resoluties ook doorgeven als keuze voor het gast OS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
[quote]Hero Of Time schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:41:
Ik heb zelf Windows en Ubuntu op 2 aparte fysieke schijven, omdat ik niet wil dat het booten van Windows afhankelijk wordt van mijn Linux installatie. Als ik de partities zou verwijderen of veranderen waardoor Grub niet goed meer werkt en ik internet nodig heb om een fix te zoeken (al heb ik hier ook nog een laptop voor, de pc van m'n ouders en een iPhone), wil ik niet dat het onmogelijk wordt om Windows te booten. Of nog leuker, als je per ongeluk een foutje maakt en je /boot kwijt raakt oid.
Bovendien hoef je met een aparte schijf ook niet te rommelen met partities verkleinen wat een eeuwigheid kan duren ;).

Na de installatie van Ubuntu op de aparte harde schijf, zal de nieuwe grub Windows automatisch vinden en toevoegen aan de boot lijst, waardoor je standaard je Linux schijf kan zetten in de bootvolgorde, waarna je alsnog Windows kan selecteren.
[/guote]
Dit is nou wat ik bedoel dat je niet afhankelijk bent van de bootloader van Windows (MBR) zodat ik zonder dat er een OS ontoegankelijk word gewoon beide OS'sen kan verwijderen en herinstalleren zonder dat dit gevolgen heeft voor de werking van het andere OS.
Kijk ik kan wel later weer de grub in de MBR zetten maar indien een Ubuntu herinstall nodig is kan het nodig zijn de MBR te fixen, en aangezien ik veel dingen voor mijn werk/studie erop doet wil ik niet te veel hoeven prutsen aan de MBR (hoewel ik natuurlijk wel altijd alles backup)

Dat is dan idd mooi meegenomen.
Ik denk idd dat 2 HDD's wel iets handiger is omdat de MBR bij herinstall Ubuntu problemen kan geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Mark Kames op 02-06-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je windows MBR terugzetten wanneer je Linux ditcht is echt makkelijker dan je denkt. Het komt neer op:
  • Windows CD in je PC schuiven
  • Een CMD venster openen
  • Een commando intypen
  • Reboot
Het commando om dit te fixen heb ik overigens niet direct bij de hand. En met GRUB is het net zo makkelijk om GRUB te herstellen. Daarnaast vraag ik me serieus af hoe vaak je dit nodig zou hebben. Hoe vaak was je van plan opnieuw te installeren?!

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 20:32
WinXP = fixmbr

WinVista = bootrec

Win7 = bootsect

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
pasarica schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 08:57:
WinXP = fixmbr

Win7 + Vista = bootrec.exe /FixBoot
fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken. Ik zou gewoon Ubuntu op de andere schijf installeren en dan op de Windows schijf aan de boot.ini de Ubuntu schijf toevoegen. Op de andere schijf zou ik dan GRUB zetten met zowel de Linux schijf als de Windows schijf. Zo maakt het ook niet uit welke harddisk als eerste boot device staat en bij de ene harde schijf (windhoos schijf) start ie op met een dubbele boot selectie mbv boot.ini en de andere harde schijf met een dubbele selectie mbv grub is dat zo moeilijk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dan kom je alleen altijd wanneer je windows boot vanuit grub nog een keer een bootmenu tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
Starke schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:24:
Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken. Ik zou gewoon Ubuntu op de andere schijf installeren en dan op de Windows schijf aan de boot.ini de Ubuntu schijf toevoegen. Op de andere schijf zou ik dan GRUB zetten met zowel de Linux schijf als de Windows schijf. Zo maakt het ook niet uit welke harddisk als eerste boot device staat en bij de ene harde schijf (windhoos schijf) start ie op met een dubbele boot selectie mbv boot.ini en de andere harde schijf met een dubbele selectie mbv grub is dat zo moeilijk dan?
Ik zie alleen dan niet echt het nut ervan om grub aan de boot.ini en aan de Ubuntu partitie zelf toe te voegen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Je hebt wel een punt, als Windhoos tijdelijk niet beschikbaar is kan ik iig nog wel gewoon met Ubuntu blijven werken, nog een reden voor mij om voor 2 losse HDD's te kiezen.

Ik zal niet vaak moeten herinstalleren ofzo, aangezien ik mijn programma's in Windows zorgvuldig bij elkaar uitzoek en niet snel troep,shareware,e.d. installeer.en ik het meest toch in Ubuntum of op mijn Mac doe ;) maar met Windows weet je het maar nooit he?
Ik heb Windows jammer genoeg nog nodig voor de nodige apps uit het Adobe CS3 pakket, die ik hier niet voor de Mac heb(wel gehad CS4 maar werk liever nog met 3 of dan meteen 5 maar goed dit is wat off topic)
Pagina: 1