Stock CPU koeler van Phenop X4 9850 op Phenom II X4 945

Pagina: 1
Acties:

• ThirdRebirth
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Geachte collega's knutselaars...

Een week geleden kocht ik me een upgrade setje voor mijn pc;

Moederbord : Asus M4A78-AM
Processor: Phenom II X4 945 BE
de rest van de onderdelen bleven ongewijzigd (4 gig DDR2, Nvidia 250 GTS, Raptor 10.000 toerenschijfje,...)
maar ik zit met een probleem...

Met de boxed koeler wordt deze processor al makkelijk 52-53 graden idle - en dat zint me niet echt...
Nu heb ik wel nog een boxed koeler liggen van een Phenom X4 9850 BE - en vraag ik me af of er een significant verschil in temperatuur zou zijn tss deze twee koelers - Ik veronderstel van wel - aangezien de Phenom II een tdp van 95w heeft tegenover de tdp van de oude phenom 125w.

Dacht, ik gooi het hier even in de groep voor ik een nieuw tubeke artic silver ga aanschaffen...
Je weet maar nooit...

Btw, een budget voor een andere koeler is er momenteel niet - moet terug een beetje sparen van vrouwlief :)

(en ja, heb een typo gemaakt in de titel - als iemand me kan zeggen hoe die aan te passen, just shoot)

[ Voor 5% gewijzigd door ThirdRebirth op 31-05-2010 18:24 . Reden: typo in titel ]

Verwijderd

Ik kan geen antwoord geven met zekerheid, maar heb je het geprobeerd en merk je zelf verschil? Als de koelers er exact hetzelfde eruit zien ( en stock koelers zijn in de meeste gevallen sowieso niet zo denderend. ) dan denk ik niet dat er een merkbaar verschil is.

Je kunt al een goede koeler halen voor 25 euro, je zegt zelf dat je spaart maar 25 euro lijkt mij niet een heel hoog bedrag. Kijk bijvoorbeeld naar de Cooler Master Hyper serie of de Gelid Tranquilo.

Ik hoop dat deze informatie je op weg helpt.

• ThirdRebirth
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Hey,

Dacht er daarnet aan dat ik nog een beetje koelprut overhad van een vorige installatie; heb dan idd de proef op de som genomen en de andere koeler erop gezet. Ik schrok me een bult - temperaturen (gemeten met coretemp) zitten momenteel in idle (gewoon surfen etc...) tussen de 30 en de 36 graden.
Het moet wel gezegd zijn dat de oude koeler een exemplaar was met een koperen basis, en enkele heatpipes - en de bijgeleverde koeler van de 945 - was gewoon een onnozel blokje met enkele koelvinnen erop.
Kortom; ik heb m'n eigen vraag beantwoord :) Moet dringend een beetje meer doen, en minder denken ;)
Case closed; en ik ga een beetje in V&A rondneuzen voor een leuke koeler - maar voorlopig kan ik verder. Nu alleen nog een deftige stresstest :p

Kleine update; heb daarnet even wprime op mijn pc losgelaten; max 50 graden voor de zwaarste test, en 3d mark vantage doorliep hij ook zoals het hoort (over een score van 8525 punten moet ik niet echt fier zijn, maar kom, hij doet het toch maar; en dat met een acceptabele temperatuur) Kortom; Ik ben tevreden...

[ Voor 17% gewijzigd door ThirdRebirth op 31-05-2010 20:37 ]