Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W7] Progs geen rechten voor install + netwerk geen R/W

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 15:56

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb twee computers met Windows 7 Ultimate. Beide hebben dezelfde user als administrator ingelogd met hetzelfde password. UAC staat uit. Op beide pc's staat de user Everyone die alle toegang heeft (lees/schrijf) voor alle schijven en child objects.

Op de ene pc (pc1) werkt alles normaal, ik kan gewoon dingen installeren, op de andere (pc2) is blijkbaar iets gebeurt waardoor ik:
1. Vanaf (pc2) geen programma's meer kan installeren/updaten op (pc2) -> geen rechten.
2. Geen lees of schrijf rechten heb op (pc2) wanneer ik op (pc1) via netwerk toegang heb.

De directory opvragen van (pc2) via Total Commander op (pc1) lukt dus wel, maar bestanden lezen of schrijven kan weer niet. Op (pc2) kan ik wel zelf directories aanmaken en bestanden lezen.

Het probleem zit hem dus echt ergens op (pc2) want als admin ingelogd kan ik zelfs geen programma's installeren...

Ik kan niet vinden waar hem dit nou in zou zitten...

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgert op 31-05-2010 16:33 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21

TheVMaster

Moderator WOS
Tijgert schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:31:
Ik heb twee computers met Windows 7 Ultimate. Beide hebben dezelfde user als administrator ingelogd met hetzelfde password. UAC staat uit. Op beide pc's staat de user Everyone die alle toegang heeft (lees/schrijf) voor alle schijven en child objects.

Op de ene pc (pc1) werkt alles normaal, ik kan gewoon dingen installeren, op de andere (pc2) is blijkbaar iets gebeurt waardoor ik:
1. Vanaf (pc2) geen programma's meer kan installeren/updaten op (pc2) -> geen rechten.
2. Geen lees of schrijf rechten heb op (pc2) wanneer ik op (pc1) via netwerk toegang heb.

De directory opvragen van (pc2) via Total Commander op (pc1) lukt dus wel, maar bestanden lezen of schrijven kan weer niet. Op (pc2) kan ik wel zelf directories aanmaken en bestanden lezen.

Het probleem zit hem dus echt ergens op (pc2) want als admin ingelogd kan ik zelfs geen programma's installeren...

Ik kan niet vinden waar hem dit nou in zou zitten...
'
De user Everyone? Ik hoop toch dat je de built-in groep Everyone bedoelt. Vervolgens heeft deze user alle rechten op de schijven en child objects...je bedoelt dus eigenlijk dat je rechten opnieuw hebt ingesteld.

Tip van mij :
  • Beide pc's opnieuw installeren
  • UAC aan laten staan
  • HomeGroup configureren
Mocht je de rechten van je hele schijf nu niet vervangen hebben, tja..dan is het iets anders...maar als dat wel gedaan is dan zou ik geen risico nemen en onnodig proberen de boel recht te breien...gewoon clean install:+

je kunt dan zonder problemen de mappen (je kunt natuurlijk meerdere libraries aanmaken die je ook gewoon kunt delen tussen je HomeGroup) benaderen van beide pc's. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :?

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 31-05-2010 16:51 ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
- Ja gut, idd, ik bedoelde de groep Everyone.
- UAC gaat in ieder geval uit want die mekkert alleen maar.
- Met Homegroup heb ik nog nooit iets gedaan. Ik fileswap via het netwerk en spreek direct schijven aan en geen mappen en heb daar nog nooit een Homegroep voor nodig gehad.

Ik denk dat een fresh install wel beter is ja :) just in case... had echter gehoopt op een quick & obvious (behalve voor mij) fix.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Tijgert schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:58:
- Ja gut, idd, ik bedoelde de groep Everyone.
- UAC gaat in ieder geval uit want die mekkert alleen maar.
- Met Homegroup heb ik nog nooit iets gedaan. Ik fileswap via het netwerk en spreek direct schijven aan en geen mappen en heb daar nog nooit een Homegroep voor nodig gehad.

Ik denk dat een fresh install wel beter is ja :) just in case... had echter gehoopt op een quick & obvious (behalve voor mij) fix.
Maar ff serieus. Je hebt dus voor je hele disk de rechten even aangepast zodat Everyone alle rechten heeft?

UAC mekkert alleen maar? Inderdaad voor het benaderen van netwerkresources heb je geen HomeGroup nodig, maar voor mensen die Everyone rechten geven op volledige disken is het misschien wel de beste oplossing :+

Overigens werkt UAC ook eigenlijk best wel goed in het 'dagelijks gebruik'. Alleen als ik wat wil installeren of een admin-taak wil starten krijg ik ff het verzoek om akkoord te geven....tja..als jij dat mekkeren wilt noemen. :z

Ergens in januari 2009 heb ik al eens stukje geschreven over het gebruik van Home Groups in Windows 7 op het IT Pro Community blog, mocht je niet precies weten wat daarvan de voordelen zouden kunnen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door TheVMaster op 31-05-2010 17:17 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik mag overigens hopen dat het niet de OS partitie was, maar een gewone data partitie.

Wil je ooit nog een keer support krijgen of bijvoorbeeld een SP installeren voor Windows 7 dan heb je heel grote kans dat dat niet gaat vanwege je reACL actie.

Wel leuk, zo'n Windows Tijgert (want windows 7 kan je het niet meer noemen - je hebt nu gewoon je eigen build van Windows gemaakt. - oh well, billen en blaren :P )

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 31-05-2010 17:22 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Heren, allereerst vast bedankt voor de moeite om me te helpen.

Ik weet eigenlijk niet eens WAT ik fout gedaan heb. Ik werk al jaren met Windows en ben redelijk adept in dat wereldje, maar mijn W7 ervaring is idd wel wat beperkt. Op (pc1) werkt alles kits en daar hoef ik verder niet aan te prutsen, het is die (pc2) die dwars ligt. Het KAN te maken hebben met het feit dat (pc2) een ouwe laptop is waar ik Non-signed drivers op heb moeten laten werken met andere software zodat ik oudere maar noodzakelijke programma's werkende kan krijgen.
Met een re-install kan ik stap voor stap zien waar het fout gaat, ALS het dan weer fout gaat, maar het probleem oplossen is altijd beter dan opgeven.

Having said that:

Met mijn fileshare problemen met mijn CFULLHDMAi was Everyone rechten geven uiteindelijk een oplossing, vandaar dat ik dat probeerde, maar voordat ik dat deed waren de problemen er al.
UAC heb ik idd direct uitgezet want waarschuwingen heb ik niet nodig gezien ik weet wat ik doe met mijn software (jaja, ik weet het.. behalve nu dus..).
Mijn netwerk is secure, afgesloten en gefirewalled met Eset met interactive firewall zodat ik ALLES zie wat er gebeurt op mijn systeem. Een volledig open netwerk binnenshuis is dus geen security risk en dus kan ik alles open gooien. Homegroups voegen niks toe daar ik van elke schijf weet waar wat staat en er direct bij wil zonder nog eens te onthouden in welke folder van de groep het staat en of het er wel in staat (dat verloopt snel).

Hoe dan ook, ik ga toch maar re-installen want dan kan ik meteen zien als het weer gebeurt waar het probleem zit (oplossen is leuk, begrijpen is nog net iets leuker).

p.s.
Het is een custom W7 schijf, de nVidia variant van Rockers Team... zeer prettig...

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Tijgert schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:34:
[..]
Having said that:

Met mijn fileshare problemen met mijn CFULLHDMAi was Everyone rechten geven uiteindelijk een oplossing, vandaar dat ik dat probeerde, maar voordat ik dat deed waren de problemen er al.
UAC heb ik idd direct uitgezet want waarschuwingen heb ik niet nodig gezien ik weet wat ik doe met mijn software (jaja, ik weet het.. behalve nu dus..).
Mijn netwerk is secure, afgesloten en gefirewalled met Eset met interactive firewall zodat ik ALLES zie wat er gebeurt op mijn systeem. Een volledig open netwerk binnenshuis is dus geen security risk en dus kan ik alles open gooien. Homegroups voegen niks toe daar ik van elke schijf weet waar wat staat en er direct bij wil zonder nog eens te onthouden in welke folder van de groep het staat en of het er wel in staat (dat verloopt snel).

Hoe dan ook, ik ga toch maar re-installen want dan kan ik meteen zien als het weer gebeurt waar het probleem zit (oplossen is leuk, begrijpen is nog net iets leuker).
[...]
Als in films benaderen vanaf je tv ofzo? Over dat UAC..tja..ik weet ook wat ik doe :+ hihi jij blijkbaar toch niet O-) en ik laat UAC aan staan..

Naar ff serieus...herinstalleren is denk ik het snelste.... ;)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De CFULLHDMAi is zo'n multimediaspelertje, die had wat problemen met W7 en z'n manier van files delen...

Ik ga het eens stap voor stap overnieuw doen en kijken wat er gebeurt.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tijgert schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:34:
Ik werk al jaren met Windows en ben redelijk adept in dat wereldje, maar mijn W7 ervaring is idd wel wat beperkt.
Je kan nog steeds de klassieke NTFS/Share permissions gebruiken in Win7, via Advanced Sharing.
Werkt net zoals NT dat al deed, dus ik zou zeggen doe er je voordeel mee :P

* alt-92 doet niet anders, maar daarentegen draait hier ook een AD.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Je kan nog steeds de klassieke NTFS/Share permissions gebruiken in Win7, via Advanced Sharing..
Dat is dan ook het enige wat ik gebruik :) DAAR was dus een probleem mee....

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zolang je dat alleen op een datapartitie doet en niet op je Windows installatie heeft dat geen effect op software installaties hoor.
Doe je dat wel, dan verb0rk je ingebouwde systeemACLs en groepen (TrustedInstaller account bijvoorbeeld) en bouw je een eigen versie van Windows - en daar kan niemand je ondersteuning op geven behalve jijzelf :P

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ondertussen was het netwerk probleem opgelost. Na een image terug gezet te hebben wou ik de shares weer aan zetten, maar zag ik dat enkel het read vinkje aan stond... dat is 1.
Maar de geweigerde software installaties blijven een mysterie, maar niet langer een probleem... dan zet ik gewoon weer de image terug die ik een paar stappen verder weer gemaakt heb.

Pagina: 1