wireless verbinding tussen kabelmodem en server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Momenteel is mijn kabelmodem (Ziggo, Motorola 5101e) gewoon via een UTP kabel verbonden met mijn server (die als router dienst doet voor een bedraad thuisnetwerk). Binnenkort moet ik deze kabel tijdelijk vervangen door een draadloze verbinding (tenzij ik gaten ga boren in plafonds, maar dat doe ik liever niet aangezien de situatie slechts tijdelijk is). Ik heb al een wireless netwerkkaartje dat ik in de server wil stoppen:
Linksys Wireless-G PCI-adapter (WMP54G)

Nu dacht ik een wireless accesspoint aan te schaffen om aan het kabelmodem te hangen, bijvoorbeeld deze:
Linksys Wireless-G access point (WAP54G)

Dit zou voldoende moeten zijn om een (beveiligde) draadloze verbinding op te zetten toch? De draadloze verbinding is alleen nodig voor de verbinding tussen kabelmodem en server, er zullen geen andere apparaten verbinding maken met het access point.

Als ik de handleiding van het access point eens doorkijk wordt mij niet helemaal duidelijk hoe het netwerk er straks uit komt te zien. Kan ik met zo'n wireless access point nog steeds mijn server het IP adres van Ziggo laten ontvangen (en het access point bijvoorbeeld een statisch ip adres geven)? Of moet het access point het IP adres van Ziggo ontvangen? (het liefst zou ik de situatie zo laten als die nu is: de server ontvangt het IP adres van Ziggo).

Het lijken misschien nogal basic vraagjes, maar na enig zoekwerk ben ik toch nog niet helemaal zeker van mijn zaak. Iemand die wat toelichting kan geven voordat ik overga tot aanschaf?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je die access point in bridge-mode kunt zetten dan zou het moeten werken :)
Waarom je de server het IP van Ziggo laat ontvangen is mij echter niet helemaal duidelijk, maar je zult je redenen wel hebben.

Offtopic: Bram van het ROC?

[ Voor 9% gewijzigd door jimbo123 op 31-05-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
jimbo123 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:06:
Als je die access point in bridge-mode kunt zetten dan zou het moeten werken :)
Waarom je de server het IP van Ziggo laat ontvangen is mij echter niet helemaal duidelijk, maar je zult je redenen wel hebben.
Hmm, dus eigenlijk ben ik op zoek naar bridge functionaliteit (door mij genoemde wireless access point ondersteunt bridging, maar alleen in combinatie met andere linksys wap's).

Een andere optie is toch het wireless access point het IP adres van Ziggo te laten ontvangen. Maar hoe configureer ik dan de server? Met een statisch IP adres neem ik aan, maar hoe zit het met nameservers van Ziggo en moet ik het ip adres van het accesspoint dan als gateway gebruiken voor de server? (maar als het accesspoint een dynamisch ip adres van Ziggo heeft, hoe weet de server dan wat de gateway is?).

De reden die ik heb is dus dat alles nodeloos ingewikkeld lijkt als het WAP het IP adres van Ziggo krijgt. Het enige wat ik wil is een stukje draad vervangen door een `stukje draadloos'. Gewoon point-to-point en het liefst volledig transparant voor de server.
Offtopic: Bram van het ROC?
nee

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:20

Reptile209

- gers -

The Flying Dutchman schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:20:
[...]
Hmm, dus eigenlijk ben ik op zoek naar bridge functionaliteit (door mij genoemde wireless access point ondersteunt bridging, maar alleen in combinatie met andere linksys wap's).
Volgens mij bedoel je hier WDS: het uitbreiden van een bestaand wireless netwerk met extra AP's waarvoor vaak alleen hetzelfde merk gebruikt kan worden. Dat is in jouw geval niet van toepassing.
Een andere optie is toch het wireless access point het IP adres van Ziggo te laten ontvangen. Maar hoe configureer ik dan de server? Met een statisch IP adres neem ik aan, maar hoe zit het met nameservers van Ziggo en moet ik het ip adres van het accesspoint dan als gateway gebruiken voor de server? (maar als het accesspoint een dynamisch ip adres van Ziggo heeft, hoe weet de server dan wat de gateway is?).

De reden die ik heb is dus dat alles nodeloos ingewikkeld lijkt als het WAP het IP adres van Ziggo krijgt. Het enige wat ik wil is een stukje draad vervangen door een `stukje draadloos'. Gewoon point-to-point en het liefst volledig transparant voor de server.
Je wil inderdaad je AP als AP (transparant voor de rest van het netwerk) instellen. Meestal wordt dat dus 'bridging' genoemd. Je wireless ziet er voor de server dan hetzelfde uit als een stukkie kabel.

Als je dat niet doet, krijgt je linksys een IP van je modem (Ziggo), met alle DNS, gateway, etc. instellingen. Je linksys deelt op zijn beurt via WiFi een IP, gateway, DNS uit aan je server (of die stel je handmatig in). Hij is dan wel een actief onderdeel van het netwerk geworden. Dat betekent dat je portforwarding naar je server moet gaan instellen, of dat je hem in DMZ/default server moet gooien. Dat zou hier ook geen gekke oplossing zijn.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga die linksys wap bestellen en dan ga ik daar eens mee aan de slag om te kijken wat tot de mogelijkheden behoort. Sowieso moet wat ik wil er wel mee lukken, de vraag is even hoe precies (en daar zal ik dan wel achter komen ;)).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
gekke opmerking misschien, maar plafonds staan meestal bekend om hun goede wapening. Zeker als TS'ers zuchten, steunen en kreunen om er gaten in te boren gaat het meestal om beton dat bedoeld is om langer te overleven dan jij.
Dat beton heeft als eigenschap dat het heel goed radio golven tegenhoudt, misschien is het voor TS daarom raadzaam om eerst, mogelijk met geleende spullen, te kijken in hoeverre het signaal draadloos wel van A naar B komt, voordat je straks met ping van 1000ms zit en t.net niet vooruit te branden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
De boel configureren heeft me uiteindelijk toch nog behoorlijk wat tijd gekost, dat kwam vooral doordat ik nog moest uitzoeken hoe ik de wireless adapter in mijn (linux) server moest configureren. Vervolgens kreeg ik in eerste instantie maar geen ip adres via dhcp van ziggo... tot ik op het briljante idee kwam om mijn kabelmodem eens te resetten (want het ding onthoud aan welk MAC adres een dhcp lease gegeven is). Ook dat inzicht heeft me enige tijd gekost 8)7.

Maar nu werkt het zoals ik wil:
kabelmodem → linksys wap54g wireless access point → server met wireless adapter

DHCP functionaliteit van het kabelmodem is uitgeschakeld (dat doet mijn server wel).
Het access point heeft een statisch ip adres gekregen.
De server krijgt van Ziggo een ip adres (en alle andere meuk) voor de wireless adapter via DHCP.

Momenteel zit ik met de server op de plek waar hij straks ook moet komen te staan. De verbinding (door één vloer) is goed (Ziggo Z1: 3Mbit down, 0.5Mbit up):
Results from http://www.speed.io
(Copied on 2010-06-04 17:38:10)
Download: 3043 Kbit/s
Upload : 503 kbit/s
Connects : 2705 conn/min
Ping: 16 ms
Gemiddelde ping naar tweakers.net is ongeveer 12ms.

The Flying Dutchman

Pagina: 1