Ubuntu 10.04: Smartphone via bluetooth als modem gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ik probeer m'n smartphone (Samsung Omnia QWERTY) te gebruiken om m'n netbookje (ASUS eee PC 901) met Ubuntu (Netbook edition) 10.04 met internet te laten verbinden via m'n Vodafone data verbinding.

Wat heb ik al geprobeerd:

- telefoon koppelen via de standaard bluetooth manager
- netwerk verbinding maken, dailup connection starten..
- blueman geinstalleerd
- telefoon via blueman toegevoegd
- netwerk verbinding aangemaakt bij de network manager
- netwerk verbinding maken, dailup connection starten..

Wat ik ook probeer, niets werkt.. ik blijf de melding "CDMA or GSM not supported" krijgen zodra ik de netwerk verbinding probeer te maken.

Ik vind het ook vreemd dat ik nergens m'n vodafone verbindingsgegevens heb hoeven in te vullen.. bij de standaard bluetooth verbindings manager werkte dat wel zo.

Weet een van jullie hoe ik dit aan de praat zou moeten kunnen krijgen? Ik ben al een aantal forumthreads tegengekomen van mensen waar 't wel gelukt is, maar als ik dit ook probeer, lukt het me niet.

[ Voor 15% gewijzigd door cappie op 31-05-2010 14:10 ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 21:36

JW1

Je kunt wel internetten op het toestel zelf?
Ook vraag ik me sterk af of je moet inbellen. 'Vroeger' belde je met je PSTN / ISDN-lijntje een speciaal nummer voor een Dial Up internet provider.

Misschien moet je de verbinding opzetten als soort gateway / router, kan dit?

[ Voor 17% gewijzigd door JW1 op 31-05-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet wel dat het niet mag van vodafone? Je zou dan via een https proxy of vpn moeten gaan surfen.

Alternatief: Kan je niet de internetverbinding delen door een wifi access point te maken op je laptop of mobieltje en vervolgens de pc verbinden met mobieltje = meteen internet OF mobieltje verbinden met laptop en dan een http proxy draaien op je mobieltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
via dial-up is niet de oplossing.

Zoek naar internetverbinding delen of verbinding maken met internet, ergens in de bluetooth software.

Je hoeft niks van Vodafone in te vullen, dat is alleen als je de losse sim zou gebruiken. Als het goed is, deelt de Omnia de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Bedankt voor jullie input... mede dankzij jullie info heb ik het nu werkend; wat ik nu doe om de verbindig op te bouwen is:
  1. PAN verbinding maken over bluetooth tussen netbook en smartphone ('Network Toegang' gebruiken met blueman terwijl telefoon in PAN acceptatie-modus staat)
  2. in /etc/network/interfaces heb ik 'iface bnep0 inet dhcp' toegevoegd
  3. zodra de verbinding is gemaakt draai ik 'dhclient bnep0', dit geeft me een PAN IP adres tussen netbook en telefoon en stelt de telefoon in als gateway.
Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat m'n netbook zich niet bewust is van deze werkende verbinding zodra hij er is; de meeste applicaties zien 'em nogsteeds als offline; bij m'n netwerk verbinding staat ook nog netjes 'no network connection'.

Enig idee hoe ik dit aanpas zodat de verbinding hier automatisch bij word gezet en alle applicaties op de hoogte zijn van het bestaan van deze verbinding?

[ Voor 3% gewijzigd door cappie op 01-06-2010 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Hahaha, de oplossing was simpeler dan ik dacht.. zodra je namelijk eenmaal je smartphone met PAN support hebt toegevoegd aan je bluetooth manager, kun je met de network manager een verbinding maken op het MAC van je telefoon (MAC + "PANU") in de lijst, nadat je je telefoon weer op PAN-accept-modus hebt gezet (en hij dus staat te wachten op een connectie)

Omdat de network manager van Ubuntu deze netwerk verbinding opbouwt heb je meteen een werkende verbinding geregistreerd staan voor het systeem en hebben alle applicaties door dat je een lijn naar buiten hebt :)

Toch bedankt voor de reacties heren; jullie zijn een voorbeeld voor de rest van de GoT'ters

[ Voor 8% gewijzigd door cappie op 01-06-2010 22:14 ]

Pagina: 1