Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:31

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Om de zoveel tijd komt er een topic over iemand die een mailtje op MP heeft gekregen met een geweldig aanbod en die denkt dat hij de zaak van zijn leven gaat doen. Dit topic gaat niet over zo'n geval, maar heeft er wel iets mee te maken.

Ik verkoop vaak tamelijk dure (~100-1000 euro) hightech producten via MP of eBay. Vooral goederen waar vele echt veel mensen in geïnteresseerd zijn, en ik ben dan ook vaak het doelwit van scammers.
De meeste haal je er natuurlijk zo uit, slecht Engels, een (te) hoge prijs, het moet snel gaan, het is een cadeau voor een familielid... Ik ga hier dan ook niet op in en negeer het gewoon.

Nu ben ik aan het nadenken geslagen over hoe je nog zeker kan zijn dat je wél veilig kunt verkopen. Ik verkoop aan mensen verdeeld over Europa, dus alleen aan Nederlandssprekenden verkopen is geen optie. Ook aan het gebroken Engels kan je nog niets afleiden, dat zijn soms Italianen of Noren oid.

Ik dacht dat de voornaamste modus operandi van scammers als volgt ging: ze sturen je een fakemailtje van Paypal/je bank/andere organisatie om te zeggen dat je het geld hebt ontvangen en je de goederen moet verzenden. Ze hopen dat je het niet nog zelf controleert maar gewoon op de mail afgaat en er zo intrapt.

Nu hoor en lees ik de laatste tijd echter dat ze soms het geld wél echt op je bankrekening overschrijven, maar met een ongedekte cheque. Pas een aantal dagen later komt de bank erachter en dan ben jij je geld + producten kwijt. Ik vraag mij af of iemand kan bevestigen dat het echt zo werkt. Ik ging ervan uit dat zodra het geld op je bankrekening staat, je zeker bent van je betaling en dat niemand dit nog kan afpakken.

Want als deze methode echt werkt, hoe kan je je hiertegen verdedigen? Als iemand uit Nigeria deze truc kent, dan kan een Fransman dat ook doen. Als ik een Franstalig mailtje krijg van iemand die een normale prijs biedt etc, dan geef ik die mijn rekeningnummer en zodra de betaling binnen is verzend ik zonder argwaan.

Als deze methode van ongedenkte cheques echt zo werken, dan vraag ik mij af waarom hier niet op grote schaal misbruik wordt van gemaakt. Als je dan gewoon via een (ongedekte) cheque bij webshops e.d. betaalt en het laat verzenden naar een gewoon adres in Europa, hoe kan deze shop zich hiertegen verdedigen?

Korte vraag: klopt het dat er eerst geld op je bankrekening binnenkomt, en dat dit een aantal dagen later terug verdwijnt omdat de cheque ongedekt bleek? Wanneer ben je echt zeker dat het geld op je rekening gaat blijven (5, 14, 30 dagen wachten is geen optie)? Kan je ergens achterhalen op welke manier er betaald is, bv. overschrijving of cheque?

Enkele puntjes:
- ja, ik aanvaard ook Paypal, maar het is duurder en ook niet zo veilig.
- meer dan een week wachten nadat de betaling binnen is, is geen optie
- geen nutteloze oneliners als 'gewoon niet op ingaan' aub, als het lijkt op scamming ga ik er nooit op in. het is eerder een discussie over het feit dat als een Nigeriaan je kan oplichten via deze truc, een Fransman, Duits, andere Europeaan dit ook kan.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat zegt je bank?

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 08:16
Tja, je kunt altijd Western Union o.i.d. gebruiken, heb je gegarandeerd je geld. Nadeel is wel dat scammers vaak dit soort betalingswijzen gebruiken, dus je zult minder betrouwbaar overkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 14:40

reuzekind

Ik geloof in GoT

Ik zal ook gaan voor Western Union, op geen enkele manier meer terug te draaien. Jij krijgt het geld cash in handen na vertoon van je legitimatie. Daarom is het ook dé manier die de scammers zelf ook gebruiken voor betalingen naar hun toe.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
Cheques en bankoverschrijvingen zijn gewoon twee compleet verschillende dingen.

Met cheques kun je inderdaad tegen het probleem van een 'ongedekte' cheque aanlopen. De houder van een rekening met een chequeboekje geeft jou een cheque. Jij gaat die cheque innen, maar achteraf blijkt er geen geld op rekening staan. Omdat die controle omslachtig is geeft men vaak op voorhand jou dus je geld, maar kan men (de bank) het weer afschrijven op het moment dat de betaling niet rond is. Buiten dat risico kost het innen van cheques ook onredelijk veel geld. Vrijwel niemand in Europa gebruikt dat nog.

Bij een bankoverschrijving (bank wire) bestaat dit probleem niet. Een rekeninghouder moet echt geld hebben om het te kunnen overschrijven. Dus wat overgeboekt wordt is al eens gecontroleerd.

Wil je zeker zijn dat men echt niet kan klooien met je rekening en wil je ook liever je privé rekeningnummer niet wereldkundig maken? Dan doe je er goed aan om gewoon een extra rekening te openen, met als enige doeleinde het geld van kopers te ontvangen. Schrijf dan, zodra hier geld op wordt gestort, dit over naar je eigen rekening. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Sikkek schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:53:
Tja, je kunt altijd Western Union o.i.d. gebruiken, heb je gegarandeerd je geld. Nadeel is wel dat scammers vaak dit soort betalingswijzen gebruiken, dus je zult minder betrouwbaar overkomen...
Western Union is geen optie. Geen enkele koper gaat dat ooit vertrouwen om iemand zo te betalen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
ebia schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:27:
Cheques en bankoverschrijvingen zijn gewoon twee compleet verschillende dingen.

Met cheques kun je inderdaad tegen het probleem van een 'ongedekte' cheque aanlopen. De houder van een rekening met een chequeboekje geeft jou een cheque. Jij gaat die cheque innen, maar achteraf blijkt er geen geld op rekening staan. Omdat die controle omslachtig is geeft men vaak op voorhand jou dus je geld, maar kan men (de bank) het weer afschrijven op het moment dat de betaling niet rond is. Buiten dat risico kost het innen van cheques ook onredelijk veel geld. Vrijwel niemand in Europa gebruikt dat nog.

Bij een bankoverschrijving (bank wire) bestaat dit probleem niet. Een rekeninghouder moet echt geld hebben om het te kunnen overschrijven. Dus wat overgeboekt wordt is al eens gecontroleerd.

Wil je zeker zijn dat men echt niet kan klooien met je rekening en wil je ook liever je privé rekeningnummer niet wereldkundig maken? Dan doe je er goed aan om gewoon een extra rekening te openen, met als enige doeleinde het geld van kopers te ontvangen. Schrijf dan, zodra hier geld op wordt gestort, dit over naar je eigen rekening. Klaar.
Inderdaad, ik weet hoe ongedekte bankcheques werken. Ik las echter dat zij bij hun bank met een ongedekte cheque betalen, die bank het geld overboekt naar mijn rekening en dat dan na een tijdje verdwijnt. Maar misschien hebben die personen het niet zo duidelijk uitgelegd en bedoelden ze gewoon het eerste wat jij vertelde.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Samenvattend: als je geld via een overschrijving krijgt van iemand, dan ben je 100% zeker dat je het geld ook echt hebt?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

ruyckske schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:14:
(...)
Nu hoor en lees ik de laatste tijd echter dat ze soms het geld wél echt op je bankrekening overschrijven, maar met een ongedekte cheque. Pas een aantal dagen later komt de bank erachter en dan ben jij je geld + producten kwijt. Ik vraag mij af of iemand kan bevestigen dat het echt zo werkt. Ik ging ervan uit dat zodra het geld op je bankrekening staat, je zeker bent van je betaling en dat niemand dit nog kan afpakken.
(...)
Jamaar gaat het nu over een overschrijving of over een cheque? Een overschrijving die uitgevoerd is blijft uitgevoerd :S
ruyckske schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:13:
Samenvattend: als je geld via een overschrijving krijgt van iemand, dan ben je 100% zeker dat je het geld ook echt hebt?
Ja.

[ Voor 15% gewijzigd door YellowOnline op 03-06-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ok, bedankt. Ik dacht al inderdaad dat het een misverstand was, maar je kan nooit zeker genoeg zijn als het over geld gaat.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ruyckske schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:13:
Nee, helaas niet, hoewel het bij mij nog nooit is foutgegaan. Zeker internationaal kan daar met "brievenbushengelen" met overschrijvingskaarten mee gefraudeerd zijn, en bij fraude wordt dat teruggeboekt.

En met internetbankieren kan ook gefraudeerd worden: fraudeur betaald met gestolen accountgegevens.

Maar ook binnen Nederland kan de "driehoeksfraude" plaatsvinden:
TS verkoopt een laptop voor 400 euro
Oplichter mailt TS dat-ie de laptop wil kopen
Oplichter plaatst advertentie voor een laptop voor 400 euro
Koper ziet advertentie van oplichter, oplichter geeft de rekeninggegevens van TS, en koper betaald TS 400 euro
Oplichter mailt TS dat de betaling gedaan is
TS stuurt de laptop op
Enige tijd later klopt de koper bij z'n bank aan o.i.d., bank klopt bij TS aan, en hoewel het dan voor koper alsnog lastig is om z'n geld terug te krijgen, zit TS opeens middenin een fraude, zonder laptop...

Al met al ben ik dus ook benieuwd of er daadwerkelijk betrouwbare methoden zijn om internationaal te betalen, zelfs aan escrow zitten haken en ogen...

Western Union is trouwens heel betrouwbaar, niets mis mee, als je de ontvanger kent en vertrouwd! In dat geval is geld verzenden wereldwijd zeer makkelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 03-06-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

RemcoDelft schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:27:
[...]

Nee, helaas niet, hoewel het bij mij nog nooit is foutgegaan. Zeker internationaal kan daar met "brievenbushengelen" met overschrijvingskaarten mee gefraudeerd zijn, en bij fraude wordt dat teruggeboekt.

En met internetbankieren kan ook gefraudeerd worden: fraudeur betaald met gestolen accountgegevens.

Maar ook binnen Nederland kan de "driehoeksfraude" plaatsvinden:
TS verkoopt een laptop voor 400 euro
Oplichter mailt TS dat-ie de laptop wil kopen
Oplichter plaatst advertentie voor een laptop voor 400 euro
Koper ziet advertentie van oplichter, oplichter geeft de rekeninggegevens van TS, en koper betaald TS 400 euro
Oplichter mailt TS dat de betaling gedaan is
TS stuurt de laptop op
Enige tijd later klopt de koper bij z'n bank aan o.i.d., bank klopt bij TS aan, en hoewel het dan voor koper alsnog lastig is om z'n geld terug te krijgen, zit TS opeens middenin een fraude, zonder laptop...
Maar dit scenario is 1) zeldzaam en 2) van toepassing met elk mogelijk betaalmiddel. Ik zou hier dus niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ruyckske schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:14:
..., als het lijkt op scamming ga ik er nooit op in.
Ik heb wel mensen meegemaakt die al mijn scam-nekharen overeind kregen, terwijl er niets aan de hand was...
Voorbeeld van mail die ik ooit kreeg:
To show I'm a big player in the Intergalactic battery market, I've doubled my order!!

800,000,000 microcentjes have been directed under tight security to your bank vault.

Please forward the merchandise to: <lower voice, glance around for anyone listening...>

[ Voor 37% gewijzigd door RemcoDelft op 03-06-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
RemcoDelft schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:27:
[...]

Dit valt nog maar te bezien. Kijk maar eens naar de vele verhalen op de diverse oplichtingsfora. Ook al kun je met 100% zekerheid zeggen dat met een bepaalde rekening is gefraudeerd (dwz gebruikt is om geld op te ontvangen door de oplichter), banken doen niks behalve de rekening in sommige gevallen blokkeren.

Echt geen grap. Hoe vaak je wel niet leest dat tientallen mensen die opgelicht zijn geld hebben overgeboekt naar een bepaald rekeningnummer, waarna ze hun goederen nooit krijgen. Soms waslijsten met mensen inclusief dossiernummers van aangiftes. De bank zal ongetwijfeld een speciaal team voor deze zaken hebben, maar je geld terug? No way.

Sterker nog, als je per ongeluk geld overmaakt naar een ander zul je als eerst de bank assistentie moeten vragen om dat geld 'met vriendelijk verzoek' terug te laten storten door de andere partij. Als die daar niet op ingaat moet je een civiele procedure starten om je geld terug te halen (mits de bank in kwestie niets te verwijten valt).

Dus nee, ga er maar vanuit dat je geld met een bankoverschrijving veilig staat. Maar zoals ik al zei, open hiervoor een nieuwe rekening (als je paranoia bent: bij een andere bank) en stort de funds af naar je eigen rekening zodat je zeker weet dat er ook niks te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ebia schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 00:36:
[...]

Dit valt nog maar te bezien. Kijk maar eens naar de vele verhalen op de diverse oplichtingsfora. Ook al kun je met 100% zekerheid zeggen dat met een bepaalde rekening is gefraudeerd (dwz gebruikt is om geld op te ontvangen door de oplichter), banken doen niks behalve de rekening in sommige gevallen blokkeren.

Echt geen grap. Hoe vaak je wel niet leest dat tientallen mensen die opgelicht zijn geld hebben overgeboekt naar een bepaald rekeningnummer, waarna ze hun goederen nooit krijgen. Soms waslijsten met mensen inclusief dossiernummers van aangiftes. De bank zal ongetwijfeld een speciaal team voor deze zaken hebben, maar je geld terug? No way.
Klopt. Maar als niet-oplichter wil je er uiteraard niet eens mee geassocieerd worden.
Nogmaals: het gaat vrijwel altijd goed, maar er zijn altijd haken en ogen te verzinnen.
Sterker nog, als je per ongeluk geld overmaakt naar een ander zul je als eerst de bank assistentie moeten vragen om dat geld 'met vriendelijk verzoek' terug te laten storten door de andere partij. Als die daar niet op ingaat moet je een civiele procedure starten om je geld terug te halen (mits de bank in kwestie niets te verwijten valt).
Klopt, maar dat is als je het ZELF overmaakt. Als iemand jouw overschrijvingsformulier uit de brievenbus haalt, tipp-ex er op, en de gegevens aanpast, heeft de bank geen poot om op te staan als het geld elders terechtkomt, daar heb jij namelijk niet voor getekend.
Pagina: 1