subwoofer aansluiten op sony versterker

Pagina: 1
Acties:

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:26

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Topicstarter
bij het aansluiten van m'n subwoofer (jamo sub260) aan de versterker (sony str-dg300) loop ik tegen een probleem aan. er komt nl. geen geluid uit de sub.
hoogstwaarschijnlijk heeft het met mijn onwetendheid te maken, daarom zou ik graag wat input van anderen hierover hebben.

dit is de achterkant van de versterker:
Afbeeldingslocatie: http://www.surfanddestroy.org/images/sony-rear.png
deze wordt met een kabel (monaural) aangesloten op de subwoofer die er zo uitziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.surfanddestroy.org/images/jamo-rear.png
de kabel vanaf de versterker sluit ik aan op de line-in ingang van de sub.
ik gebruik hiervoor een kabel die er uit ziet als een rood en witte tulpstekker-kabel, maar dan met een enkel tulpstekker i.p.v. een rode en witte.
net zoals op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.surfanddestroy.org/images/subconnector.png

op de versterker zet ik uiteraard de subwoofer aan, maar wat ik ook probeer (stekker van de sub op zowel de linkse als rechtse ingang), maar ik krijg er maar geen geluid uit.
ik heb 'm gisteren opgehaald van iemand waar ik 'm werkend heb gezien/gehoord met dezelfde kabel, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.
iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Discogs

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 13:35
Op de subwoofer uitgang aangesloten? Als je hem op de line-in van de versterker aansluit gaat er weinig gebeuren. Stekker erin van de sub? ook ingeschakeld (indien mogelijk)?

De wijzen komen uit het Oosten!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
Je moet hem op die "Audio Out: Subwoofer" uitgang van je versterker aansluiten.

Je hebt niet toevallig een menu in je versterker waar je de subwoofer uitgang aan/uit kan zetten?

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
NoepZor schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:07:
Op de subwoofer uitgang aangesloten? Als je hem op de line-in van de versterker aansluit gaat er weinig gebeuren. Stekker erin van de sub? ook ingeschakeld (indien mogelijk)?
het kabeltje is aangesloten op de subwoofer audio out aan de versterker kant en op de line-in van de sub zelf.

jep, de stekker zit er ook in. het is zelfs zo dat wanneer ik de kabel uit de sub haal ik een brommerig geluid hoor.
ook heb ik de schakelaar op de sub (on/off/auto) op alle mogelijke standen geprobeerd met hetzelfde resultaat.
ThinkPadd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:09:
Je moet hem op die "Audio Out: Subwoofer" uitgang van je versterker aansluiten.

Je hebt niet toevallig een menu in je versterker waar je de subwoofer uitgang aan/uit kan zetten?
ja, er is een aan/uit schakelaar voor de sub en die staat ook aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Nerpissad op 31-05-2010 13:12 ]

Discogs

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

kijk eens of het met de tape-loop wel werkt? CD/PC op Tape-In, Subwoofer op Tape-Out. Wel het volume van je Sub eerst flink laag zetten :)

[ Voor 23% gewijzigd door mr.paaJ op 31-05-2010 13:27 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
mr.paaJ schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:26:
kijk eens of het met de tape-loop wel werkt? CD/PC op Tape-In, Subwoofer op Tape-Out. Wel het volume van je Sub eerst flink laag zetten :)
dat begrijp ik denk ik niet helemaal?
moet ik de geluidsbron (TV o.i.d.) aansluiten op de tape-ingang en de subwooferkabel van de tape-out naar de line-in van de sub?

Discogs

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:46

CeesKees

I rest my Kees

Heb je wel een bron die de sub aanstuurt/ een sound modus gekozen die iets met de sub doet?

(vaak is je reciever op "Auto Dec / AFD" zetten genoeg)

Geeft de sub wel geluid bij de test tone? (pag 12 van je manual)

[ Voor 42% gewijzigd door CeesKees op 31-05-2010 15:12 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je sub staat nu op "auto" heb je hem al eens op "On" gezet? Heb je de voeding van je sub wel aangesloten? :+

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
CeesKees schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:00:
Heb je wel een bron die de sub aanstuurt/ een sound modus gekozen die iets met de sub doet?

(vaak is je reciever op "Auto Dec / AFD" zetten genoeg)
ik zou dat vanavond voor de zekerheid nog even moeten controleren, maar volgens mij staat dat al zo.
in de handleiding staat nl. dat deze setting er voor zorgt dat er automatisch geswitched wordt naar dolby digital, DTS of PCM afhankelijk van de invoer.
en dat gebeurt nu al.
MrAcid schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:03:
Je sub staat nu op "auto" heb je hem al eens op "On" gezet? Heb je de voeding van je sub wel aangesloten? :+
Nerpissad schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:11:
[...]

het kabeltje is aangesloten op de subwoofer audio out aan de versterker kant en op de line-in van de sub zelf.

jep, de stekker zit er ook in. het is zelfs zo dat wanneer ik de kabel uit de sub haal ik een brommerig geluid hoor.
ook heb ik de schakelaar op de sub (on/off/auto) op alle mogelijke standen geprobeerd met hetzelfde resultaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Nerpissad op 31-05-2010 15:13 . Reden: reply op MrAcid ]

Discogs

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Lees ook pag. 29 even door voor de zekerheid. (en mijn eerdere verhaal over de testtoon)

Je hebt niet per ongeluk de crossover heel laag staan, dus dat de reciever alle bass naar je fronts stuurt ipv de reciever?

Misschien een idee om even een factory reset te doen?

Testtoon had je wel al getest?
Je hebt overigens een reciever, geen versterker.

Oh ja, kijk de problem shooter uit je manual ook even na (pag 43). Daar staat nog iets over het volume van je sub harder zetten (op pag 21)

[ Voor 78% gewijzigd door CeesKees op 31-05-2010 15:24 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Nerpissad schreef op maandag 31 mei 2010 @ 14:12:
[...]

dat begrijp ik denk ik niet helemaal?
moet ik de geluidsbron (TV o.i.d.) aansluiten op de tape-ingang en de subwooferkabel van de tape-out naar de line-in van de sub?
kijken of je sub wel gewoon het line-in signaal pakt, kan eigenlijk ook direct vanuit je speler op de sub en aangezien de sub wel bromt bij in-/uitpluggen is het niet eens nodig ook. Vergeet maar :)

Je zou hem eventueel op de B-speaker outputs kunnen aansluiten, wel iets zwaarder voor de versterker.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:53
De kabel naar mijn sub wordt aan de sub kant gesplitst, dus de sub-out van m'n receiver hangt aan zowel de left als right van de sub. Geen idee of het uit maakt overigens..

Roomba E5 te koop

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

sig69 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:26:
De kabel naar mijn sub wordt aan de sub kant gesplitst, dus de sub-out van m'n receiver hangt aan zowel de left als right van de sub. Geen idee of het uit maakt overigens..
Maakt wel wat uit: gratis een dB of vijf-zes extra :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Nerpissad

Nerpissad

Topicstarter
bedankt iedereen en met name CeesKees.
na het doorlopen van de mogelijkheden en het opduikelen van de remote van m'n receiver kreeg ik eindelijk geluid uit de sub.
de testtoon (zonder originele remote niet te doen) en het uitzetten van de a.direct optie hebben het verschil gemaakt!
nogmaals, bedankt voor de tips!

Discogs

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Correct. A.direct geeft het signaal weer zoals het binnenkomt. Bij 2.0 muziek blijft het 2.0. Bij auto.dec word 2.0 gemixed naar 2.1. Zo heb ik mijn 5.1 reciever ook ingesteld, 2.0 muziek naar 2.1, de rest zoals het opgenomen is.

Pagina: 1