Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 18:02
Hallo,

Ik heb het gevoel dat ik iets meer kan en wou die kans graag benutten.
Nu heb ik naar wat uurtjes bellen een instituut gevonden waar ik zonder
extra kosten (omdat ik al collegegeld betaal) de opleiding HBO recht kan
doen of HBO toegepaste psychologie. Nu lijken mij beide opleidingen zeer
interessant.

Mijn vraag is dan. Aan welke opleiding zou ik meer hebben naast mijn hoofd
opleiding technische informatica. (momenteel bijna 3e jaars)

Ik zat zo te denken:
Als ik in de programmering kom heb ik denk ik meer aan psychologie maar
als ik in de netwerk kant kom of beveiliging heb ik meer aan recht.

Wat ik dus vraag is welke opleiding zou jij gepaster vinden bij technische informatica

Ik hoor graag jullie meningen en onderbouwing

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik denk dat je aan HBO Toegepaste Psychologie meer hebt als je de management-richting op wilt. Afaik is het voornamelijk gericht op arbeids/organisatie psychologie, coaching, communicatie, etc. Als je iets met interface-design oid wilt, kun je beter kijken naar Toegepaste Cognitieve Psychologie, maar ik weet niet of zoiets op HBO-niveau aangeboden wordt.

Maar de grote vraag is hier, wat wil jij? Je kunt wel aan anderen vragen, maar jij moet die opleiding gaan doen. Welke kant wil je na je studie op? Wat vind je leuk om te doen? Jij moet de keuze maken.

Rail Away!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

recht.

Ik zie namelijk niet in wat je aan psychologie zou hebben, maar dat ben ik. Ik denk namelijk dat je een applicatie op jezelf terug kunt reflecteren. Daar heb je niet een HBO opleiding voor nodig (cursus misschien wel).

Daarnaast zit ik zelf in de ict beveiliging (3ejaars MBO nu) en er is vraag naar HBO-ers. Als MBO-er kom je moeilijk aan de slag in de IT beveiliging. Je hebt daar 2 takken van sport. de technische kant (firewalls plaatsen, analyses) en de forensische kant (forenisch onderzoek, politiemannetje spelen, bedrijfsrecherche).

All-Round nerd | iRacing Profiel

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 18:02
Ja wat wil ik zelf, ik ben zelf al een tijdje aan het uitzoeken wat ik leuk vind. Ik heb al een
avond cursus "basis cursus recht" gedaan en ik heb al een keuze module "inleiding psychologie"
gedaan. Het probleem is dat ik ze allebei interessant vindt.

Dus als ik nu zou moeten kiezen wordt het random. Ik zoek daarom naar meningen en onderbouwingen
van wat evt het beste zou kunnen aansluiten en wat het bedrijfsleven meer zou waarderen. Dus vandaar de vraag.

@w4rguy
ik denk dat je psychologie niet zomaar weg kunt vlakken. Grote bedrijven doen er alles aan om programma's zo goed mogelijk voor de consument te maken en halen daar alles voor uit de kast. Het moet immers een product worden die ze de volgende keer ook willen gebruiken. Het programma moet altijd beter zijn dan de concurrent (in ieder geval dat moet de consument denken)

En recht is ook belangrijk in de ict wereld. Dus vandaar dat ik met een dilemma zit. Ik hoor graag jullie meningen.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik denk dat als je voor psychologie kiest dat je dan een staff-functie krijgt. Dat je bijvoorbeeld ontwikkelaars adviseert van.. hey je kan het beter zo en zo doen. Ik vraag me namelijk af hoeveel ontwikkelaars er zijn met een psychologie opleiding. Daarnaast, in de ICT beveiliging heb je ook een stukje psychologie! Ooit gehoord van het fenomeen "Social Engineering"? Erg leuk onderwerp, vind ik zelf ook. Je kan ook leren mensen uit te lezen en dat soort dingen, krijg je soms erg leuke gesprekken van. Sommige mensen zijn verbaasd hoe goed je hun kan inschatten in 15 minuten.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

rxr1991 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:15:

@w4rguy
ik denk dat je psychologie niet zomaar weg kunt vlakken. Grote bedrijven doen er alles aan om programma's zo goed mogelijk voor de consument te maken en halen daar alles voor uit de kast. Het moet immers een product worden die ze de volgende keer ook willen gebruiken. Het programma moet altijd beter zijn dan de concurrent (in ieder geval dat moet de consument denken)
Wat je hier beschrijft is typisch Cognitieve Psychologie. Dit gaat in HBO Toegepaste Psychologie niet (of amper) aan bod komen, dus daar heb je dan imho niets aan. Zie bijvoorbeeld http://www.theofficialmas...eidingen&cid=4334&iid=120 voor een beschrijving van de Toegepaste Cognitieve Psychologie master aan de UU. Nogmaals, ik ken alleen Master-opleidingen in deze richting, geen HBO.

Wat er op HBO recht aan bod komt zou ik niet weten (niet mijn tak van sport). Dus daar kan ik je geen advies over geven.

Rail Away!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:21
Sowieso heb je meer aan recht, er zijn al zoveel mensen die psychologie studeren. Psychologie is wel interessant - en als het je daar om gaat en het kost je verder niet veel extra dan moet je het doen natuurlijk. Maar niet omdat je er voor werk of inkomen veel aan hebt IMHO.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 31-05-2010 13:30 ]

Pagina: 1