Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Twee jaar geleden ben ik van Frankrijk (Helpdesk op het EMEA datacenter) overgeplaatst naar Nederland (systeembeheerder op twee kantoren die nu zijn samengevoegd tot één).

Helpdesk @ Frankrijk:
35 uur per week
€1750 netto (€2300 bruto)

Systeembeheerder @ Nederland:
40 uur per week
€1650 netto (€3150 bruto)

Zoals je ziet netto zelfs minder dan in Frankrijk hoewel bruto flink hoger was (niet alleen het weerklimaat in Frankrijk is beter, ook het belastingklimaat :D ), maarja, het was een startsalaris en ik had wel zin in de nieuwe uitdaging, dus gaan met die banaan. Ook blijft het natuurlijk appels met peren vergelijken, want bij mijn Nederlandse netto is ook de €150 bijtelling van de lease-Prius eraf die ik in Frankrijk niet had, ik krijg ook nog een sloot HRA terug, en de ziektekostenverzekering is hier veeeeeel duurder (€80 p.p. terwijl het in FR €60 voor het hele gezin was). Maar ik zou dat jaar op de Helpdesk ook weer een leuke loonsverhoging krijgen die het netto tot zo'n €1800 zou brengen, wat door mijn overplaatsing niet is doorgegaan. En dan is er natuurlijk ook de overgang van 35 naar 40 uur en het feit dat de nieuwe baan veel meer verantwoordelijkheid met zich meedraagt.

In 2009 heeft vrijwel iedereen collectief 3,7% loonsverhoging gekregen. Dit jaar collectief 0,7%. Maar ondertussen zit ik nog steeds op mijn "startsalaris"... Ondertussen zijn we ook twee HR-managers en twee IT-managers verder, dus wat is nu een goede taktiek om dit aan te kaarten en eindelijk eens een representatieve sprong te maken van mijn startsalaris af omdat ik me ondertussen wel bewezen heb in deze functie? De huidige IT-manager is het op zich eens met mijn redenering maar hij heeft niet de financiële touwtjes in handen, dus moet ik het gaan opnemen met de HR-manager of de directeur... Any tips and tricks?

Ik ben me ervan bewust dat ik een goed salaris heb voor mijn functie en opleidingsniveau en ik ben eigenlijk best wel tevreden, maar ik voel me toch een beetje "genaaid" door het feit dat ik nog niet van mijn startsalaris af ben... Wat me ook dwars zit is het feit dat de IT-manager hemel en aarde heeft moeten bewegen om voor de IT-ers dit jaar überhaupt maar de 0,7% inflatiecorrectie los te krijgen, meer ruimte kreeg hij gewoon niet, terwijl in het gebruikte Hay-gebouw de inflatiecorrectie eigenlijk voor iedereen een gegeven zou moeten zijn, maar daar houdt men zich dus niet zo goed aan...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Erg onwaarschijnlijk. Wat trek jij zelf allemaal van dat bedrag af? Lease en ziektekosten zijn hier dus al vanaf?

Als ik deze website gebruik en ik vul enkel je brutoloon in, dan houd ik dik € 500 meer over.

Waar maak ik (of jij) de fout?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Klopt die 3150 bruto wel? Daar kan je nooit 1650 aan overhouden, dat zou bijna 50% belasting/ed moeten zijn. (3150 zou eerder tegen 2000-2200 zitten).

edit, spuit 11 :/

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 31-05-2010 12:04 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Er gaat 3x €90 ziektekostenverzekering vanaf (de studerende oudste zoon van mijn vrouw is ook meeverzekerd) en €150 netto bijtelling voor het auto'tje, totaal €420...

€1650 was toen ook icm een eigen bijdrage voor privé-kilometers die zo'n €50 per maand was maar die nu is weggevallen, dan zit je dus al gauw op die missende €500

Ik heb nog geen "schoon" loonstrookje voor 2010 gehad met mijn huidige salaris maar dat zal netto rond €1740 liggen, vermoed ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 31-05-2010 12:12 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:08:
Er gaat 3x €90 ziektekostenverzekering vanaf (de studerende oudste zoon van mijn vrouw is ook meeverzekerd) en €150 netto bijtelling voor het auto'tje, totaal €420...

€1650 was toen ook icm een eigen bijdrage voor privé-kilometers die zo'n €50 per maand was maar die nu is weggevallen, dan zit je dus al gauw op die missende €500

Ik heb nog geen "schoon" loonstrookje voor 2010 gehad met mijn huidige salaris maar dat zal netto rond €1740 liggen, vermoed ik.
Een werkgever kan geen rekening houden met ziektekosten, sommigen betalen iets mee, het scheelt jou 210 euro aan ziektekosten tussen FR en NL. Als je geen kind bij je in je verzekering had dan was het netto verschil ong 10 euro per maand geweest tussen het salaris hier en in frankrijk.

En ik vind 3150+lease wagen voor een systeembeheer functie best royaal beloont..

Stel je neemt voor de 3 verzekerden nog een aanvullende verzekering erbij, dan ben je zo weer 100 euro duurder uit.. moet de werkgever je dan weer 100 netto loons verhoging geven??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:18

Jaspertje

Max & Milo.. lief

(jarig!)
Je kan het aangeven dat je verteld was dat je van het startsalaris af zou gaan na een jaar en dat dat toen niet gebeurt is, maar nu wel tijd voor wordt... Bedenk je dat je alleen moet dreigenonderhandelen met zaken die je ook waar wil maken... Je kan wel roepen ik wil 300 euro bruto meer anders ga ik een andere baan zoeken, maar wil je dat ook echt? (als voorbeeld)

En je zal moeten aangeven waarom jij meer waard bent dan wat je nu verdient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:17:
En ik vind 3150+lease wagen voor een systeembeheer functie best royaal beloont..
Onderhand is het gegroeid tot 3298+leasebak door die 3,7% en 0,7% erbij, en ik zeg zelf ook dat het een goed salaris is voor deze baan, maar je kent Hollanders hè, altijd het onderste uit de kan willen hebben ;) Feit is dat die 3150 in 2008 een startsalaris was, want als systeembeheerder had ik nog 0,0 ervaring, geen afgeronde opleiding en geen certificaten. Mijn functioneringsgesprekken zijn de afgelopen twee jaar ronduit zeer positief geweest en de IT manager wond er geen doekjes om dat hij mij één van de meest productieve leden van het Europese IT-team vindt (dat team bestrijkt heel continentaal Europa van Nederland tot Estland, van Finland tot Croatië...)
Jaspertje schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:26:
Je kan het aangeven dat je verteld was dat je van het startsalaris af zou gaan na een jaar en dat dat toen niet gebeurt is, maar nu wel tijd voor wordt... Bedenk je dat je alleen moet dreigenonderhandelen met zaken die je ook waar wil maken... Je kan wel roepen ik wil 300 euro bruto meer anders ga ik een andere baan zoeken, maar wil je dat ook echt? (als voorbeeld)

En je zal moeten aangeven waarom jij meer waard bent dan wat je nu verdient
Tsja, een andere baan zoeken daar heb ik eigenlijk geen zin in. Maar aan de andere kant, als ik twee jaar lang meer dan 95% van mijn maximale bonus binnensleep (maximaal 1 maandsalaris), en het Hay-gebouw geeft aan dat je vanaf je startsalaris ook bij "goed functioneren" een salaris-stap zou moeten maken tot je bij je normsalaris bent, maar dat twee jaar lang toch niet gebeurd is, dan gaan er bij mij vraagtekens rijzen.

Bijkomende moeilijkheid is dat dat Hay-gebouw er pas later is ondergeschoven en dat men me zo heeft ingeschaald dat zelfs mijn startsalaris al boven mijn normsalaris ligt :/ Daarover ben ik met HR ook nog steeds niet uitgepraat. Sowieso lijkt het alsof ze dat hele Hay-gebouw alleen maar toepassen als het in hun voordeel is, en er losjes mee omgaan als het in het voordeel van de werknemer zou zijn...

[ Voor 44% gewijzigd door Mx. Alba op 31-05-2010 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mx. Alba schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:26:
Bijkomende moeilijkheid is dat dat Hay-gebouw er pas later is ondergeschoven en dat men me zo heeft ingeschaald dat zelfs mijn startsalaris al boven mijn normsalaris ligt :/ Daarover ben ik met HR ook nog steeds niet uitgepraat. Sowieso lijkt het alsof ze dat hele Hay-gebouw alleen maar toepassen als het in hun voordeel is, en er losjes mee omgaan als het in het voordeel van de werknemer zou zijn...
Hier zou ik dan toch mee oppassen, collega kwam in soortgelijke situatie, ipv een loonsverhoging af te dwingen werd dit uiteindelijk een bevriezing van 3 jaar (buiten de standaard verhoging).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Maar dan nog, dat Hay-gebouw is er pas ondergeschoven een jaar nadat ik hier begon te werken. In principe heb ik daar dus weinig mee te maken want ik heb daar nooit voor getekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Dude, 3150 euro bruto + leasebak is aanmerkelijk meer dan een startsalaris, zeker voor het soort werk. Ik denk ongeveer zo'n 1000 euro meer, nog gezwegen van die leasebak.

Ook is je berekening van "netto" nogal raar. Als ik allerlei vaste kosten zoals ziektekosten, electriciteit, gas, water en zo meer van m'n bruto loon af ga trekken hou ik ook weinig over. Maar goed, omdat netto salaris van zoveel dingen afhangt (de al genoemde HRA enzo) is het niet zo zinvol om daarmee te gaan vergelijken.

Dat er in Frankrijk blijkbaar meer van overblijft is leuk, maar dan moet je in Frankrijk blijven wonen. Voor het vragen om loonsverhoging hier in Nederland is dat natuurlijk op geen enkele wijze een argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferno
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Enige manier om bij een al royale beloning voor wat je doet nog meer bij te lullen lijkt me laten zien dat je het waard bent... Je prive omstandigheden doen overigens niet ter zake voor de werkgever, zoals al vaker genoemd hierboven. (startsalaris zelfs al boven normwaarde lijkt me toch genoeg zeggen over wat je nu krijgt?)

Het is wel klote om geen verhoging te krijgen natuurlijk, maar zo lang ze blijven vasthouden aan dat salaris is je enige keuze aftaaien op zoek naar groener gras...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Het salaris lijkt me al vrij royaal. Het hebben over startsalaris en netto salaris, zeker wanneer je er een zelfgebakken definitie van hanteert, vertroebelt de discussie en zijn ook argumenten waar een werkgever niets mee gaat doen.

Zeker gezien de inschaling zul je moeten koersen op een promotie. De grote vraag is dan natuurlijk of er voor de functie nog wel de mogelijkheid is om een functieschaal te groeien, bv senior systeembeheerder. Zoek uit wat je moet doen voor zo'n promotie en vis daarbij naar de bijbehorende groei in salaris.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Wat die schalen betreft, de IT- en finance-managers zijn het sowieso niet eens met hoe die inschaling is toegepast op de IT-structuur. De schalen zijn namelijk opgezet voor de core business, dus voor inspecteurs en auditoren. IT- en finance-functies zijn daar niet zomaar in te plakken, maar dat is dus toch gedaan. Ik ben ook officieel wat meer dan een systeembeheerder, namelijk "Benelux Region IT Support Coordinator", wat inhoudt dat ik ook een "dotted line" naar de directeur Benelux heb voor rapportage en coördinatie, wat mijn twee collega-systeembeheerders in de Benelux niet hebben.

Ik zie best wel in dat ik een goed loon heb en daar hoor je me ook niet over klagen, maar feit blijft dat ik destijds met de toenmalige IT-manager en HR-manager dit had afgesproken als startsalaris in deze functie. Ook toen wist ik dat dit al vrij hoog was in vergelijking met mijn collega-systeembeheerders. Maar ook op de Helpdesk was ik de best betaalde kracht; de slechtst betaalde verdiende de helft :o

Nog een detail: tijdens de onderhandelingen ging het steeds over 37,5 uur. Toen uiteindelijk mijn contract kwam stond daar 40 uur in, want dat was toen ondertussen de standaard werkduur geworden. Voor de 2,5 uur verlenging heb ik toen ook geen compensatie gekregen, want dat loon was het allerhoogste wat ze eruit konden persen voor een startende systeembeheerder.

[ Voor 39% gewijzigd door Mx. Alba op 31-05-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je bepaalde afspraken op papier gekregen?
Zo niet dan sta je met een nieuwe manager zowiezo met lege handen en moet je het doen met argumenten die nu toepasbaar zijn, gesprekken die toen gevoed zijn, zijn niet meer te bewijzen.

Zorg dat je goede argumenten zoals positieve beoordelingen en werkzaamheden die je onderscheiden van anderen goed belicht. en maak kenbaar dat dit je start salaris is/was en dat het tijd is voor een stapje als blijk van waardering.

Verwacht niet dat je met 10-15% zult stijgen maar 100-200 euro zou leuk zijn toch?

Ik heb toen ik in dienst kwam een afspraak gemaakt met mijn manager dat ik per jaar 100 euro omhoog ga. (ik zit niet in een schaal en val qua salaris buiten de CAO) en na behalen van mijn HBO diploma ik op een afgesproken salaris terechtkom (3300 euro) en de jaarlijkse verhoging ook doorgaat tot een max van 4k maar dan mag ik nog wel 9 jaar zitten hier voordat ik daar ben..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 14:53:
Verwacht niet dat je met 10-15% zult stijgen maar 100-200 euro zou leuk zijn toch?
Ik heb ook niet de illusie dat er 10% bij komt ofzo, maar een procentje of 5 zou toch wel meer van waardering spreken dan 0,7%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mx. Alba schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:02:
Ik heb ook niet de illusie dat er 10% bij komt ofzo, maar een procentje of 5 zou toch wel meer van waardering spreken dan 0,7%...
Als jij dat waard ben in de ogen van het management, maak je nog een kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nvm...

[ Voor 92% gewijzigd door fredkroket op 31-05-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je leeftijd en heb je ook al certificering voor systeembeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me ervan bewust dat ik een goed salaris heb voor mijn functie en opleidingsniveau en ik ben eigenlijk best wel tevreden, maar ik voel me toch een beetje "genaaid" door het feit dat ik nog niet van mijn startsalaris af ben...
Ik lees een hoop "eigenlijk", "maar", "alhoewel" en dergelijke. Je zegt enerzijds dat je tevreden bent met je salaris terwijl je anderzijds juist ontevreden bent met de huidige situatie.
Als je een gesprek aan gaat met een hoge pief en je laat merken dat je er op die manier over denkt, gaat het niet lukken denk ik. Waarom zou ik als (financieel) directeur immers iemand salarisverhoging geven die gewoon tevreden is met z'n salaris? :)

Ik snap je overigens heel goed, aangezien het niet echt netjes is dat je wordt overgeslagen. Anderzijds moet je op sommige momenten gewoon (even ruw gezegd) je bek open trekken en even heel duidelijk zijn. Het is ook een stukje eigen initiatief op dit vlak denk ik.

€60,- zorgpremie per maand voor het hele gezin? Wat doen wij hier in Nederland dan zo fout? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:53:
Ik lees een hoop "eigenlijk", "maar", "alhoewel" en dergelijke. Je zegt enerzijds dat je tevreden bent met je salaris terwijl je anderzijds juist ontevreden bent met de huidige situatie.
Als je een gesprek aan gaat met een hoge pief en je laat merken dat je er op die manier over denkt, gaat het niet lukken denk ik. Waarom zou ik als (financieel) directeur immers iemand salarisverhoging geven die gewoon tevreden is met z'n salaris? :)

Ik snap je overigens heel goed, aangezien het niet echt netjes is dat je wordt overgeslagen. Anderzijds moet je op sommige momenten gewoon (even ruw gezegd) je bek open trekken en even heel duidelijk zijn. Het is ook een stukje eigen initiatief op dit vlak denk ik.
Precies. Ik ben op zich tevreden, maar het gaat meer om de manier waarop dingen hier te werk gaan. Ik wil ook vooral het algemene punt maken dat de IT-ers in zijn algemeenheid zijn overgeslagen, want in eerste instantie was er überhaupt zelfs geen budget voor inflatiecorrectie voor de Europese IS/IT-medewerkers. Dat er in Nederland een regeling ligt dat iedereen sowieso inflatiecorrectie krijgt werd "perongeluk" over het hoofd gezien en mijn manager moest alle zeilen bijzetten om dat alsnog voorelkaar te krijgen. Eventuele individuele loonsverhogingen is al helemaal niet aan gedacht. Terwijl IS/IT in 2009 bergen werk heeft verzet (invoeren van een nieuwe CRM-tool, verhuizing van het grootste kantoor in continentaal noord-Europa, etc.) en er onder de werknemers een hoge mate van tevredenheid is over de IT-ondersteuning.

Je kan best ergens tevreden mee zijn, maar toch ontevreden met de manier waarop je daar bent terechtgekomen en weten dat er eigenlijk meer in zou moeten zitten...
€60,- zorgpremie per maand voor het hele gezin? Wat doen wij hier in Nederland dan zo fout? :?
... en daarvoor krijg je als brildrager één bril per jaar vergoed à maximaal €300, tandarts volledig vergoed, etc, alleen moet je daar wel alles voorschieten en wordt het achteraf vergoed na declaratie. Ik begrijp ook niet waarom er zo'n gigantisch prijsverschil is. Nou gebied de eerlijkheid om te zeggen dat die verzekering van €60 per maand voor de meeste kosten slechts 40% vergoedt, de overige 60% wordt gedekt door het verplichte ziekenfonds. Maar de brillen bijvoorbeeld worden wel 99% door die extra verzekering gedekt. Offtopic! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 01-06-2010 11:07 ]

Pagina: 1